pe
door petra66 Aug 15, 2010 om 11:48
Geldzaken & recht

Rente incasso

antera heeft zonder mijn mede weten de incasso van een schuld van ruim 50000 euro over gegeven naar vesting finance die daar buiten gerechtelijke kosten over hebben geheven en rente. ik heb met vesting finance een betalings regeling getroffen van 200 euro per maand en onder tussen 1400 euro af betaald maar in plaats dat de schuld zakt word deze alleen maar hoger doordat ze de rente over het openstaande bedrag blijven door berekenen. mag dit? mijn ex man heeft voor het zelfde bedrag schuldsanering aangevraagd en gekregen maar toch verhalen ze het volledige bedrag op mij met rente. wat kan ik doen?

10821 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je beiden tekent voor een schuld/lening, dan ben je beiden elk hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag.

Degene, die de lening verstrekt heeft, staat buiten een regeling bij een echtscheiding. Dit is een regeling tussen beide exen en heeft de geldgever niets mee te maken.

Nu jouw ex in een schuldsanering gaat en de geldgever daar weinig kans maakt om zijn geld terug t krijgen, klopt de geldgever of zijn opvolger/incasseerder bij jou aan voor het volle bedrag.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het rentepercentage dat berekend wordt?

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt wel er is door beiden getekend en als bij de ene niets te halen valt wordt de ander aansprakelijk. Wat betreft de rente die blijft in een betalings regeling gehandhaafd op de openstaande schuld. M.a.w. dit gaat u nooit kunnen afbetalen. Blijft eigenlijk maar één ding over ook wsnp aanvragen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Petra,

Óf je lost (te) langzaam af, óf de rente is extreem te hoog. Deze mag wettelijk maximaal 16 % zijn. Doch dat noem ik al een woekerrente.
Je zou nog kunnen kijken of Vesting Finance officieel wel geld mag verstrekken tegen rente, doch het vermindert je schuld niet. De Nederlandse Bank gaat daar over.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2010 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

met de huidige afbetalings regeling lost u niks af, u betaalt zelfs de jaarlijkse rente percentage niet af.

de schuld bedraagt 50000euro, bij een rente percentage van 10% wat een redelijk rente percentage is , bedraagt de jaarlijkse rente alleen al 5000 euro.

zelfs bij een ongeloofwaardige rente percentage van 5% perjaar los je nog niks af

je lost per jaar 2400 euro af je rest schuld stijgt per jaar dus alleen al met 2600 euro, waarop je vervolgens rente over moet betalen.

de aflossing van 200 euro per maand staat niet in verhouding met de schuld,zou u serieus aflossen dan zult u minimaal 700 tot 1000 euro per maand moeten aflossen, u lost dan per jaar na aftrek van de rente tussen de 3400 tot 7000 per jaar af, het duurt dan nog minimaal 7 (7000p/j) tot 15 jaar(3400 p/j) alvorens de schuld is afgelost exclusief de doorberekende gerechtelijke kosten.

een mogelijkheid is wat ron 530 al aangeeft ook de wsnp ingaan, u zit te diep in de financieele put, daar kom u zonder hulp niet zo eenvoudig meer uit

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 02:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, u heeft helemaal niets aan deze aflossingsregeling. Het geld bent u kwijt en de schulden nemen alleen maar toe.

Als u een laag inkomen heeft en de WSNP in gaat, zal de eisende partij meestal naar zijn centen kunnen fluiten. Dat geeft u de ruimte om een afkoopregeling te treffen.

Een afkoopregeling werkt zo:
U biedt dan aan om bijvoorbeeld 7.500 Euro (15%) te betalen; deze som moet u dan vooraf ergens bijeen schrapen en direct betalen. De schuldeiser is daarmee veel voordeliger uit dan met de WSNP en zal waarschijnlijk eieren voor zijn geld kiezen, terwijl u meteen van het grootste deel van uw schulden af bent, zonder jarenlang in armoede te moeten leven.

Als deze afkoopregeling niet mogelijk is en u dus alleen nog de schuldsanering over houdt, hoeft u deze niet in Nederland te doen. In Engeland duurt de hele procedure slechts een jaar, in Frankrijk 18 Maanden, terwijl u in Nederland waarschijnlijk rond die tijd pas kunt beginnen, om dan nog 3 jaar armoede te lijden. Google eens naar "schulden tourismus". Als u klaar bent met uw schuldsanering, blijft het ook nog 5 jaar lang in het BKR staan. Vandaar dat een afkoopregeling over het algemeen veel beter is.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

De rente is 16% over het openstaande bedrag en de lening is aan gegaan bij interbank die het hebben over gedragen naar antera en die hebben het door gegeven aan vesting finance. Vesting finance heeft mij daarop aangeslagen voor een bedrag van bijna 60000 euro met buitengerechtelijke kosten van ruim 9000 euro, ik heb hierop een regeling getroffen van 200 euro dat is alles wat ik kan missen van het salaris wat ik verdien. Ze hebben mij een brief gestuurd dat ze daar mee accoord gingen en daar ook op aangegeven dat ik ging inlossen zonder rente en nu blijkt dus dat ze wel rente berekenen, kan ik hier nog wat tegen doen? Tegen die extreem hoge buitengerechtelijke kosten heb ik ze aangeschreven en na een juridische brief hebben ze aangegeven een fout gemaakt te hebben en de kosten verlaagd naar 1750 euro. via vesting finance is tegen mij gezegd om aan antera financieele kwijting te vragen want de rente blijft.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Merkwaardig dat Antera de incasso overgedragen heeft aan Vesting Finance, omdat Antera op zich al een incassobureau is.

Antera Incasso
Entrada 602
1096ET Amsterdam
Nederland

Kan er geen site van vinden.

Aan wie was de schuld (voor de incassobureaus in beeld kwamen)? En hoeveel rente is er toen afgesproken?

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Petra, inderdaad wordt de aflossing op de hoofdschuld betaald, enkel de rente op die schuld blijft bestaan en loopt jaarlijks op. Edoch het is tijd om hulp te vragen. Als zou de rente kwijt gescholden worden het bedrag is niet te doen. 60000 euro gedeeld door 200 euro per maand is 300 honderd maanden, dat gedeeld door 12 is 25 jaar.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2010 om 23:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zegt dat zij akkoord zijn gegaan met aflossing zonder renteberekening? Heeft u dit op papier? Want dan kunt u het ze gewoon onder hun neus schuiven natuurlijk. Als het een mondelinge overeenkomst is geweest staat u niet sterk.

Soms zijn er mogelijkheden om indien u al geruime tijd uw betalingsafspraken nakomt een rentestop aan te vragen.

Maar als ik het zo lees, dan is de enige stap die u kunt zetten de stap naar uw gemeente en de schuldhulpverlening.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2010 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

De lening was van interbank met een rente van 6,4% per jaar. Ik heb op papier van vesting finance dat ze accoord gaan voor een jaar met de betalingsregeling van 200 euro per maand, daarbij hebben ze de termijnen, vervaldatum, bedrag wat ik af betaal 200 euro en rente daar staat 0,00 en dan het restant bedrag wat nog betaald moet worden gezet. Ze zijn dus accoord gegaan zonder rente te vragen. Af gelopen maand heeft mijn ex-man via schuldsanering ruim 9000 euro ingelost. vraag word mijn schuld nu ook lager, moeten ze dit bij mij inhouden?

ve
door verwijderd - Aug 18, 2010 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

petra66 schreef op woensdag 18 aug 2010, 15:50: Af gelopen maand heeft mijn ex-man via schuldsanering ruim 9000 euro ingelost. vraag word mijn schuld nu ook lager, moeten ze dit bij mij inhouden?
Dit klinkt naar een afkoopsom, uw man zit dan dus niet in de WSNP, want dat is de allerlaatste mogelijkheid, als er geen andere weg meer is. Het resterende bedrag is dan kwijtgescholden, zoals boven omschreven.

Een aan uw ex-man kwijtgescholden bedrag van u nogmaals eisen vind ik een vreemde gang van zaken. Zoek in ieder geval een professionele schuldhulpverlener op en bespreek (indien moglijk) met uw ex-man wat er van zijn kant geregeld is. Volgens mij heeft de schuldeiser geen recht meer om dat bedrag van u te eisen, aangezien het om een gemeenschappelijke lening lijkt te gaan, die blijkbaar is kwijtgescholden.

De rente slaat overigens helemaal nergens op en hoeft u niet te betalen. De maximale rente die rechtmatig kan worden geeist is de wettelijke rente.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2010 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien het een (vorm) doorlopend krediet betreft, dan fluctueert uw rente met de marktrente mee en mag dus het wettelijke maximale rentepercentage gevraagd worden. In het geval van ene persoonlijke lening zal de rente gedurende de volledige looptijd van de lening gelijk blijven.

Er vanuit gaande dat het een doorlopend krediet is, kan het zijn dat er in het geval van het akkoord geen bedrag bij de rente staat omdat deze dus ook fluctueert.

Als uw ex 9000,- heeft ingelost op de lening (dus niet vanwege achterstanden oid), vermindert het uitstaande saldo en daarmee ook het bedrag dat u moet terugbetalen. Zij mogen niet voor u ook nog eens dat bedrag rekenen.

Maar nogmaals,m ik adviseer u bij de gemeente hulp te vragen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2010 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is 9000 euro ingelost door uw ex die zal een kwijting hebben gekregen. Het restant gaan ze bij u vorderen. Het goed dat uw ex dat gedaan heeft maar u schiet er niets mee op, hij is gewoon slimmer geweest. Triest maar waar. De schuld die ze nu op u gaan vorderen is 41000 euro ÉÉNENVEERTIGDUIZEND euro.
Zoek hulp, ik denk dat niemand van de experts op varakassa u uit de zorgen kunnen halen.

Ronny.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2011 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik was wel benieuwd hoe de situatie van Petra is afgelopen...?

Ik zit in een soortgelijke situatie, maar wij zijn niet gescheiden.
Ook wij hebben een schuld van €50.000,- waar we alleen rente over betalen.
Ierder maand krap €500,-
Het is een uitzichtloze situatie....ik schuif en ´knutsel´ met geld om toch maar iedere maand te kunnen betalen.
Ik heb bij menig instanties achterstanden...alleen bij de Interbank en mijn hypotheek niet.
Huis heeft geen overwaarde dus verkopen heeft geen zin, daar is al serieus naar gekeken.
Ik ben voor Interbank/Antera het bangste....als die €50.000 naar een incassobureau gaat, dan komen er zulke hoge bedragen bovenop.

Wij hebben schuldhulpverlening aangevraagd, maar die is afgewezen.
Het GKB ziet geen genoeg afloscapiciteit en ziet niet dat wij een stabiele situatie kunnen creeeren (financieel)
Wij werken beiden, maar de lasten zijn in de loop der jaren gestegen, waardoor we het nu (haast) niet meer kunnen betalen.
Wij doen helemaal niets extras...geen vakanties, dagjes uit, dure kleding, geen luxe apparaten, eenvoudige auto....enz enz enz.

Ik heb zelf Antera ook al een voorstel gedaan de rente van het krediet weg te nemen en ons nu zolang te betalen tot de schuld is afgelost....geen accoord op gekregen.
Maar vroeg of laat wordt het toch een WSNP en dan zullen ze toch heel wat minder krijgen aangeboden van het GKB...?

Maar ja.....zolang ik ze nu iedere maand betaal (waardoor ik andere lasten niet betaal) zullen zij denken dat ik geen probleem heb.

Nu zijn wij bezig met een familielid die ons een X bedrag wil lenen, omdat mijn partner vroeg of laat een aanzienenlijke erfenis te wachten staat, waarmee we het geleende bedrag dan weer terug kunnen betalen.
In de tussentijd gaan wij die persoon natuurlijk wel terugbetalen, maar wel minder per maand....en tegen een aanzienelijk lagere rente.

Nu vraag ik mij af......is het misschien ´verstandig´ om nu dan toch maar eens mijn andere opgelopen lasten (zoals mijn zorgverzekering die ik al een jaar niet betaal) te gaan inlossen en bij de Interbank dan een achterstand te gaan creeren waardoor ze inzien dat ik het niet meer betalen kan?

Want ik kan het ook écht niet meer betalen....maar betaal nu de dingen niet waarvan de gevolgen ´het minst erg´ zijn.
Op lange termijn zijn de gevolgen natuurlijk onoverzienelijk.

Maar in die tussentijd hoop ik dat we een accoord hebben gevonden/gekregen met Interbank/Antera om de schuld af te kopen (voor max €35.000)

Graag meningen of adviezen..?

ve
door verwijderd - Jan 31, 2011 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Maaike:

Na de vraag hoe het met Petra is gegaan, start je een heel nieuw topic voor jezelf, binnen haar topic. dat is niet netjes en toont weinig respect voor de starter van het topic. Bovendien vervuilt jouw topic binnen het oorspronkelijke topic van Petra66 dat, zodat het als naslagwerk ook minder bruikbaar wordt voor gelijke situaties.

Maaike, wees slim en maak voor jouw situatie met copy-paste een nieuw topic voor alleen jouw situatie. Anders komt aan het oorspronkelijke topic nooit een einde.

H.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hrdwerrorman

Het was idd niet zo slim en tactvol van me om dat te doen.
Ik besfte me dat al voor ik uw reactie las en heb dus een nieuwe topic geopend.

Het was/is niet mijn bedoeling om de aandacht naat mij toe te trekken, maar ook ervaringen met de starter van de topic uit te kunnen wisselen.
De manier waarop ik dat heb gedaan was niet goed.
Mijn excuus.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mij opvalt is dat iedereen het heeft over de wsnp "ingaan". Voor dat het tot een wettelijke regeling komt, dient er eerst een minnelijk traject te worden doorlopen. Indien er geen akkoord tot stand komt in deze regeling kan er een wsnp-traject worden aangevraagd. Om toegelaten te worden tot deze regeling zult u moeten voldoen aan een aantal voorwaarden zoals vermeld op de site www.wsnp.rvr.org

ve
door verwijderd - Jan 31, 2011 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Maaike,
Een link naar het nieuwe, door u aangemaakte topic mag best wel hoor. Onbeleefd vind ik dat niet, aangezien het om een nauwverwant onderwerp gaat en hier al sinds maanden niets meer is gebeurd.

Wat ik niet begrijp is dat uw GKB u niet met een fatsoenlijk advies heeft weggestuurd. Het is de typische 'Hopelijk zijn we die snel kwijt, want we willen naar huis' mentaliteit. Volgens mij bent u hier echt bij de verkeerde persoon beland.

Het gehele Krediet omzetten is natuurlijk onzin, geen enkele bank wil in uw situatie het risico dragen en zeker niet tegen een lagere rente. De juiste weg is inderdaad een gedeeltelijke kwijtschelding, tegenover een direkte aflossing van het restant. Daarvoor is het krediet van de GKB bedoeld, maar dat moet u evengoed kunnen afbetalen.

Met het krediet van uw kennis kunt u een afkoopregeling aanbieden, zodat u minder af moet betalen, maar laat dat een schuldhulpverlener doen die uw rechten kent en weet hoe hij met banken moet verhandelen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2011 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Maaike:

Goed dat je het zo opvatte.
Het idee van "gratis enz." om hier door jou nog even een link te plaatsen naar het door jou "gecopy-pasted" topic kan zinvol zijn.

Een oplossing voor jou heb ik niet, want ik ken je leef- en consumeringspatroon niet.
Doch dat zal mogelijk onder dat enz. enz. enz. vallen. In feite heb je in de basis niet zoveel nodig om van te leven. Dan is er vaak ook nog een voedselbank. Die zijn speciaal voor mensen die moeilijk of niet "de eindjes aan elkaar kunnen knopen."
Mensen die daar werken doen dat uit idealisme. Enerzijds dat er niet zoveel goed eten vernietigd hoeft te worden, anderzijds omdat ze het leuk vinden anderen te helpen.
Het vergt soms wel enige zelfoverwinning om daar naar toe te stappen, doch ze helpen je graag wanneer je het echt nodig hebt.

H.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2011 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hrdwerrorman

Wij hebben idd een aanvraag bij de voedselbank gedaan, maar naar hun normen hebben wij te niet slecht genoeg.
Het inkom is modaal...naar de lasten wordt niet gekeken.

@SHV

Wij weten idd dat we eerst het minnelijke traject zouden moeten doorlopen, maar omdat naar inzien van het GKB weinig kans van slagen had, zou het naar hun zeggen hogstwaarschijnlijk een WSNP worden.
Dit omdat de schuld zo hoog is en de schuldeiser nooit akkoord zou gaan met het bos van het GKB (van ong €15.000,-)
Wandaar dus dat ik het over een WSNP heb.

@gratis rijden

Mijn onbegrip voor de afwijzing (per brief zonder duidelijke reden) was ook zeer groot, ik had daar echt al mijn hoop op gevestigd.
Wel heb ik gebeld om nadere uitleg, uit dat gesprek kwamen al twee fouten naar boven die ze hadden gemaakt in hun berekening van onze in en uitgaven.
Een nieuwe aanvraag is ingediend, in de hoop dat ze nu geen fouten maken.
Maar ook om mijn schuldeisers te laten zien dat we wel degelijk bezig zijn onze problemen op te lossen.
Want in de tussentijd hopen we het op een betere manier (voor beide partijen)
Daar zijn we nu dus druk mee bezig met adviseurs en familie e.d.

Er zullen altijd mensen zijn die hier al ervaringen mee hebben....of net dat éne aan mij kunnen vertellen wat ik nog niet wist.
Ik wil graag zoveel mogelijk informatie om de kans van slagen om het zelf met mijn schuldeisen via een afkoopsom te kunnen regelen.
De afkooponderhandelingen zal wel door een ervaren iemand worden gedaan.

Antera Interbank GKB schulden

Ik hoop dat ik de link zo goed heb geplaatst