fa
door fazer58 Jul 28, 2010 om 17:51
Geldzaken & recht

Rentedagen ING ??

Sinds twee a drie maanden valt het me op dat Incasso's die in het verleden op of rond de eerste van de maand werden afgeschreven nu ineens al op de 27e (dus voor het einde van de voorgaande maand) worden afgeschreven.
Aangezien dit voor (bijna) alle incasso's geldt lijkt het er niet op dat de incasserende bedrijven allen tegelijkertijd hun incasso's hebben vervroegd, maar dat de ING besluit het geld maar op eigen initiatief een paar dagen "in quarantaine" te houden en daarmee rente trekt van mijn geld.

Zijn er meer klanten van de ING die dit opvalt ??

1722 5 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jul 28, 2010 om 19:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Is mij nog niet opgevallen. Wat mij wel opvalt, maar dat is bij meerdere banken het geval, dat afboekingen ineens allemaal volgens de bank eerst verwerkt worden en daarna pas de bijboekingen. Gevolg: je hebt rood gestaan zonder dat je het kon zien. Zelfs als je 's ochtends geld stort en een uur later is een afschrijving, wordt er debetrente gerekend. Ik meen dan toch echt dat de storting eerder was en heb ook al uit "coulance" geld terug gehad, maar het klopt natuurlijk niet.

edwardus
door edwardus - Jul 28, 2010 om 21:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat klopt in het geval van de ING niet. Lees dit maar eens:

[quote]De rente wordt zo berekend:
• Neem het negatieve eindsaldo per dag in de periode van de 21e
van de vorige maand tot en met de 20e
van de huidige maand.
• Vermenigvuldig het negatieve eindsaldo per dag met het op die dag geldende rentepercentage en deel de uitkomst door
100. Bij overschrijding afgesproken roodstand kan een ander rentepercentage gelden voor het bedrag dat de afgesproken
roodstand overschrijdt. Splits in dat geval het negatieve eindsaldo in twee bedragen: de afgesproken roodstand en het bedrag
dat deze roodstand overschrijdt. En hanteer het juiste rentepercentage voor beide delen.
• Deel het resultaat daarvan vervolgens door het aantal dagen in dat jaar (365 of, in een schrikkeljaar, 366 dagen).
Het resultaat is de verschuldigde debetrente van die dag.
• Tel de verschuldigde debetrente van alle dagen met een negatief eindsaldo bij elkaar op. Dit is de verschuldigde debetrente
in de afgelopen maand.

Bron: Kostenoverzicht ING Betaalproducten

Wat betreft de vraag: het zgn. valuteren is niet toegestaan, ik neem toch aan dat het de incasserende partij is die hier eerder tot incasseren overgaat.

fa
door fazer58 - Jul 28, 2010 om 22:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op woensdag 28 jul 2010, 21:29]Dat klopt in het geval van de ING niet. Lees dit maar eens:

[quote]De rente wordt zo berekend:
• Neem het negatieve eindsaldo per dag in de periode van de 21e
van de vorige maand tot en met de 20e
van de huidige maand.
• Vermenigvuldig het negatieve eindsaldo per dag met het op die dag geldende rentepercentage en deel de uitkomst door
100. Bij overschrijding afgesproken roodstand kan een ander rentepercentage gelden voor het bedrag dat de afgesproken
roodstand overschrijdt. Splits in dat geval het negatieve eindsaldo in twee bedragen: de afgesproken roodstand en het bedrag
dat deze roodstand overschrijdt. En hanteer het juiste rentepercentage voor beide delen.
• Deel het resultaat daarvan vervolgens door het aantal dagen in dat jaar (365 of, in een schrikkeljaar, 366 dagen).
Het resultaat is de verschuldigde debetrente van die dag.
• Tel de verschuldigde debetrente van alle dagen met een negatief eindsaldo bij elkaar op. Dit is de verschuldigde debetrente
in de afgelopen maand.

Bron: Kostenoverzicht ING Betaalproducten

Wat betreft de vraag: het zgn. valuteren is niet toegestaan, ik neem toch aan dat het de incasserende partij is die hier eerder tot incasseren overgaat.

Edwardus,

Het gaat me niet om het berekenen van verschuldigde debetrente, maar om de rente die de bank incasseert over de periode tussen afschrijving van mijn rekening en doorsluizen naar de ontvangende (incasserende) partij.

Ik denk niet dat de incasserende partij hier een rol in speelt. Dan zou het immers wel heel erg toevallig zijn dat er zeven verschillende bedrijven allemaal tegelijkertijd naar voren opschuiven met hun incasso...

Dat het niet toegestaan is is uiteraard vanzelfsprekend, maar dit doen verschillende banken toch al jaaaarenlang zo.

Maar zolang er geen haan naar kraait gaat men gewoon z'n gang.

edwardus
door edwardus - Jul 28, 2010 om 22:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het gedeelte over de debetrente was een reactie op marcel75.
De laatste zin was een reactie op jouw vraag.

Als je het bewijs zoekt, neem dan contact op met de incasserende bedrijven en vraag ze op welke datum zij de bedragen bijgeboekt krijgen. Banken staan onder scherp toezicht, al zou je het vorig jaar misschien niet geloofd hebben, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een bank als ING hier een loopje denkt te nemen met de regels.

fa
door fazer58 - Jul 28, 2010 om 22:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ah.. okee ! Thanks ! ;-)

Informeren bij de incasserende bedrijven was inderdaad al het plan, maar dan nog is het goed te weten of ook anderen dezelfde ervaringen hebben. Dus vandaar de vraag. ;-)