ka
door karin61 Jun 26, 2016 om 15:50
Geldzaken & recht

Rentevasteperiode ING

In april zou mijn rentevasteperiode voor mijn spaarhypotheek bij ING aflopen. Omdat ik arbeidsongeschikt ben, is het niet wenselijk dat ik meer ga betalen voor mijn hypotheek. Ik heb dus alles goed uitgerekend voordat ik ene keuze maakte. Ik heb een offerte ondertekend in februari voor 2,75%. Samen met het spaardeel, zou dit nog op een besparing komen van € 24,41 euro per maand, wat in mijn geval zeer wenselijk is. In de bevestigingsbrief stond, dat als de nieuwe periode in zou gaan én de actuele rente lager zou zijn, deze rente gebruikt zou gaan worden. Inderdaad, ik had de pech dat de rente lager was. Tesamen met het aangepaste spaardeel ben ik nu zelfs € 32,13 per maand duurder uit! Ik had verwacht dat ze me hier tijdig over zouden informeren, dan had ik de keuze gehad mijn rentevaste periode nog om te zetten.
Mag de ING bank dit zo maar doen? Hebben meer mensen deze situatie aan de orde gehad? Wat zijn mijn opties om dit ongedaan te maken? Graag jullie advies.

1851 7 Rapporteer

getty
door getty - Jun 26, 2016 om 16:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U zegt dat het in de voorwaarden die u ondertekend heeft, stond. Dus ja, dit kan, helaas voor u.

ka
door karin61 Jun 27, 2016 om 19:55
3 Antwoorden / 5 Vragen

Het stond niet in de offerte die ik ondertekend heb. Pas in de bevestigingsbrief van mijn gekozen %

sw
door swat1500 - Jun 26, 2016 om 16:10
3763 Antwoorden / 0 Vragen

De ING heeft dit niet "zomaar" gedaan, immers in de bevestingingsbrief stond dat dit zou kunnen gaan gebeuren. U had dus gelijk actie moeten ondernemen en het andere percentage direct vast moeten laten leggen.
Vraag is of, gezien uw situatie, er toch geen.bijzondere zorgplicht van de zijde van de bank gold, immers een daling van de rente zou voor u negatieve gevolgen hebben.
Heeft u al een klacht ingediend bij  ING. Zo ja, dan is de volgende stap een klacht bij het Kifid.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2016 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoeveel was de rente dan wel niet lager geworden? Want eerst met een lagere rente nog € 24,41 besparing en nu met nog lager € 32,13 meer gaan betalen?

Maar het stond natuurlijk wel gewoon in die aanbieding. En veel anderen klagen dan juist weer dat de rente niet aangepast wordt als die in de tussentijd nog daalt.

En dit is natuurlijk een van de weinige nadelen van een spaar hypotheek.

ka
door karin61 Jun 27, 2016 om 19:51
3 Antwoorden / 5 Vragen

Het stond niet in de offerte die ik getekend heb. Pas in de bevestigingsbrief.

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2016 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Had u dan die "besparing" zelf uitgerekend, of stonden die gegevens wel in het voorstel?

ka
door karin61 Jun 27, 2016 om 19:58
3 Antwoorden / 5 Vragen

Het rentepercentage en het bijbehorende bedrag stond in de offerte. De hoogte van het spaardeel is opgevraagd bij de betreffende maatschappij.  Vandaar dat ik duidelijk wist waarvoor ik zou kiezen.

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2016 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet dus de rente nog flink lager zijn.

ka
door karin61 Jun 27, 2016 om 23:05
3 Antwoorden / 5 Vragen

inderdaad.  ik ga een klacht indienen

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2016 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer dat u geen antwoord geeft op de vraag hoeveel de nieuwe rente dan weer lager is.
Klagen zal geen zin hebben, de gang van zaken stond in de aanbieding en die hebt u geaccepteerd.

ka
door karin61 - Jun 29, 2016 om 10:50
3 Antwoorden / 5 Vragen

Paniek bleek uiteindelijk voor niets. De verzekeringsmaatschappij heeft een eenmalige verrekening gedaan en deze maand wordt wel het afgesproken bedrag afgeschreven. Ik heb dus toch een besparing van 35 euro per maand, gelukkig. Rente is naar 2,5% gegaan. Hartelijk dank voor het meedenken allemaal.