door wilhetweten Sep 11, 2007 om 20:03
Geldzaken & recht

Rere eis werkgever

geachte lezers

Het volgende is me over komen vandaag ik moest bij de produktieleider komen.Ik ben sinds een tydje voorman bij een bedrijf en de produktieleider stelde me vandaag voor de keuze dat ik voortaan bij de pauze bij de voorlui gaat zitten eten.Doe ik dat niet dan moet ik weg overplaatsing kan dit.Graag normale antworden dit is geen geintje het word geeist.

mvrgr ron

414 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 11, 2007 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja , men kan dat van u vragen / eisen dat u de pauzes bij de voorlui gaat zittten. Het is een ongeschreven regel helaas waar u wel gehoor aan zal moeten geven. Is het te voorkomen geweest ? Ja, maar daar had u vooraf naar moeten vrage bij aangaan nieuwe functie. Het komt voor u misschien koud op uw dak maar het is vrij normaal dat men het van u verlangd.

Veel succes in uw functie, de tijd zal het wel helen verwacht ik zelf. Als daar de functie van u niet prettig mee zal worden had u het beter niet kunnen aanvaarden van de functie als voorman.

labswans

ve
door verwijderd - Sep 11, 2007 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

--------Als je pauze hebt, heb je pauze. Zeker bij een pauze die je niet doorbetaald krijgt. Die pauze is je eigen tijd en daar mag je vrij over beschikken. Je kan dus niet verplicht worden in die pauze te werken of standby te zijn.Ook geen pieper of telefoon of kassa bijdraaien. Moet je het toch doen omdat er niemand is, dan moet dat betaald worden of gecompenseerd worden in extra vrij/pauze   FNV Bondgenoten - Werktijden  -----------

Lijkt mij dus niet dat je werkgever kan bepalen waar jij je pauze moet doorbrengen als het je eigen tijd (pauze) betreft.

Maar door geen gehoor te geven aan de vraag/eis kun je wel problemen krijgen, ze kunnen vast wel een of andere reden vinden om je dan over te plaatsen of dwars te zitten wat de werksfeer er niet beter op zal maken……………

Waar zit je nu dan in je pauze ? Bij je vorige collega`s nog wellicht ?

Het zal wel een reden hebben, misschien wil werkgever meer `teamgeest` , misschien vinden de andere werknemers het vervelend als je niet bij ze lijkt te willen zitten?

Ga in gesprek met de productieleider over het hoe en waarom, en misschien kun je wel wat regelen dat je om de dag bij ze zit en andere keer waar je nu nog zat…….

Succes,

ve
door verwijderd - Sep 11, 2007 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor een baas heb je eigenlijk, moet je ook met een rietje rondlopen om je collega's een tik te geven als ze het niet goed doen. Of is de productieleider de grote boosdoener?

Je had al een strubbeling met dat uitje, is opgelost denk ik, nu dit weer.

Ga op je strepen staan en doe wat jij goeddunkt te doen ten opzichte van jou oud collega's, je bent tenslotte niet voor niets voorman geworden.
Blijf de verstandhouding goed houden want voordat je het weet zit je toch weer bij hun aan tafel als je niet voldoet of als ze een ander vinden.

Doe wat jezelf denkt te moeten doen, er zijn meer bazen dan kerken op dit moment, groet,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Sep 12, 2007 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ron.

Ik reageer omdat ik het zelfde ondervonden heb. Ooit van een filiaalbedrijf overgestapt naar een warenhuis (kaderfunctie) Ook daar was er een aparte kantine voor het kader. Iets dat ik niet gewend was, in een filiaal hou je gewoon pauze met iedereen. op mijn vragen waarom, werd gesteld dat je dan een gesprek kon voeren wat niet bestemd was voor de "gewone'' werknemer. In die tijd was op TV de serie; "Are you beiïng served" en ik voelde mij niet op mijn gemak als; Captain Peacock.

Gewoon onder "mijn mensen" waar ik de hele dag mee werkte was het prettigst, gewoon OH'n over alles en nog wat, zonder hiarchische verhouding, gewoon op gelijke voet. Het was pauze in je eigen tijd, dus kon je van beide kanten zeggen wat je wilde. Dit leverde overigens diverse goede ideën op.

Gelukkig werd dit "voorrecht" vanwege de noodzakelijke bezuinigingen afgeschaft. Na een paar maanden was iedereen er aan gewend en eigenlijk heel blij ermee.

Ron, dit is een fossiel uit de oude tijd. De handigste manier is om een soort fifty/fifty aan te houden, waarbij je de dag tevoren al aangeeft dat je de volgende dag in de pauze die/of/die wilt spreken zonder ten koste van de zgn. werktijd.

Overigens hebben voorgaande beantwoorders volkomen gelijk. Ik wilde alleen even mijn ervaring neer leggen.

Laatste tip, ga niet als een olifant door de porcelein kast. Rustig aan het antieke systeem ondermijnen.

Sterke en wijsheid, Harrie