Gerdina61
door Gerdina61 Nov 15, 2018 om 17:41
Geldzaken & recht

Retourneren van een gekocht sierraad.

Ik heb op 24 oktober bij Tieman Juweliers een gouden armband (occasion) gekocht. Deze heb ik in de winkel in Enschede gekocht, omdat wij in de buurt waren. Deze firma is veelvuldig op Markplaats te vinden.  Ik twijfelde of deze armband wel goed was voor mij, omdat  na een operatie mijn pols dikker is geworden.Ik heb direct de volgende ochtend gebeld, met de mededeling dat ik hem graag wilde ruilen.
Dit was niet mogelijk omdat ik hem in de winkel gekocht en betaald heb. Zou ik deze armband via Internet gekocht hebben, dan zou ik hem kunnen retourneren en mijn geld terug krijgen. Het gaat om een armband van € 500.00.
Ik heb nog een mail gestuurd, dat ik erg teleurgesteld was. Volgens de verkoper was de eigenaar al betaald. Via internet moet ook eerst worden betaald, maar kan geretourneerd worden en krijgt men het geld terug. De verkoper  was helaas niet bereid om iets te doen.

Het advies was om zelf op de site te kijken voor een grotere maat. Mocht er een voorbij komen zouden ze als geste tegemoet komen in de prijs.
Op 12 november zag ik er een, deze was wel €100.00 duurder, maar ik dacht dat we naar wel uit zouden komen.
Maar helaas, als ik deze armband wilde hebben moest ik € 399.00 bijleggen. Dit zou dan voor mij uitkomen op € 899.00
Wederom gebeld. Ze konden niets anders doen i.v.m.allelei smoezen over de goudprijs en andere voor mij nietszeggende argumenten.Ik hoop dat u mij kunt helpen met wat ik nu nog kan doen.
Ik hoor graag van u. Met vriendelijke groet, Ilonca van Duist.

1560 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 15, 2018 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je kunt hier niets aan doen.
In een stenen winkel geldt koop = koop.
Ruilen of retourneren is een gunst van de verkoper.
Dus deze armband zelf maar weer zien te verkopen op MP o.i.d.

Cookies
door Cookies - Nov 15, 2018 om 17:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Koop = koop in de winkel. Je hebt geen recht op geld terug.

tenormin
door tenormin - Nov 15, 2018 om 17:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Is de armband dan niet wat langer te maken (uiteraard tegen kosten). Doet men dat met ringen die te strak zijn gaan zitten, toch ook?

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2018 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U koopt in een winkel een armband en die past u dan niet eerst?

Maar die juwelier heeft volkomen gelijk. U kunt er een schakeltje bij laten zetten aan het slot of zo,

marita5
door marita5 - Nov 15, 2018 om 18:14
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gerdina ,

Spijt van je aankoop? Ruilen is een gunst van de verkoper

Als het echter gaat om een aankoop waar je spijt van hebt (dus het product is perfect in orde maar jij vindt het niet de goede kleur / maat / wat dan ook), dan is de verkoper niet verplicht om het product terug te nemen.
Ruilen is namelijk geen recht van de koper , maar een gunst van de verkoper

aurora1
door aurora1 - Nov 15, 2018 om 22:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar is niets aan te doen.
Dus dan maar doorverkopen of bij een juwelier met bijbetaling inruilen voor iets anders als de juwelier daaraan doet.
Voortaan eerst een nachtje over een aankoop slapen en niet meer aan impulsaankopen doen.
En verder: bij twijfel niet doen.