Gerben74
door Gerben74 Jul 21, 2021 om 20:25
Geldzaken & recht

Rijbewijs word niet terug gegeven

Mijn vraag is de volgende: Ik had een busje gehuurt en moest mijn rijbewijs tonen om te kunnen huren. Dit had ik dan ook gedaan. Voor een dag de bus gehuurd, spulletjes naar de stort gebracht. Op de weg terug naar huis nog even langs de bouwmarkt voor wat muurverf. Potverdomme, emmer latex achter in de laadbak van de bus opengesprongen en alles onder de verf. Contact opgenomen met de verhuurder, u moet dit zelf schoonmaken voor u hem terug komt brengen. Zo gezegd zo gedaan. Flink aan de slag gegaan met schoonmaakmiddelen, sponzen bezems en de tuinslang. Bus toch wel goed schoongekregen op het oog. Hierna de bus terug gebracht, hierna werd de borg van 200,- euro verrekend met de huur, afkoop eigen risico en het aanvullen van de brandstof. Hierna ben ik naar huis gegaan. Even later word ik gebeld door een boze meneer van deze firma, hij ging nog al tekeer, het kwam er op neer dat ik het helemaal niet goed had aangepakt. Ik had teveel water gebruikt en dit zou eventueel schade aan de elektronica kunnen opleveren. Ik had werkelijk geen idee dat er elektronica in de laadruimte zat. De medewerkter of eigenaar verzekerde me, dat ze de gehele bus moest nareinigen, de elektronica checken en de bus voor een volledige dag uit de verhuur moesten nemen en dat ik dat de rekening voor gepresenteerd zou krijgen. uiteraard schrok ik daarvan. ...... Maar nu komt het een dag later 7 juli kon ik mijn rijbewijs niet meer vinden, overal gezocht en ook contact gezocht met deze firmal of zij hem misschien hadden. Ik kreeg geen enkel antwoord. Op 17 juli kreeg ik de factuur voor de schoonmaakkosten, een rekening van meer dan 100,- euro. Shit maar ja, Vandaag nogmaals een app gestuurd of zij mij rijbewijs hadden en ik kreeg te horen: Als je betaald krijg jij je rijbewijs terug!! MAG DIT????

9273 18 Rapporteer

bu
door burgos - Jul 21, 2021 om 20:37
96 Antwoorden / 7 Vragen

Daar kom je goed mee weg.
Betaal snel die 100 euries dan is het voor elkaar.
Snap niet dat je hier over moet nadenken.
Wat is nu 100 euro in dit geval,hij had er zo maar
veel meer voor kunnen rekenen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 21, 2021 om 20:40
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerben,

Het antwoord op uw vraag is : ja.

U had de bus naar een professioneel auto schoonmaakbedrijf moeten brengen.

Er zijn tegenwoordig ook auto schoonmaakbedrijven, die bij u aan huis komen.

Snel betalen zou ik zeggen en voortaan verf in vuilniszakken vervoeren als u een busje huurt.

mahadma
door mahadma - Jul 21, 2021 om 20:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De verhuurder mag NOOIT je rijbewijs innemen als borg, wèl een "veilige"kopie maken. De verhuurder kan en mag dat niet doen, om 2 redenen, A: hij is hiertoe niet gemachtigd volgens de wet en B: Hoe moet u aantonen bij een politiecontrole dat u een rijbewijs heeft wat u MOET tonen wat u als u dit niet kunt bekeuringswaardig is en daarnaast ook bij bepaalde gedragingen stande pede moet kunnen inleveren.

Advies: Betaal die € 100 en zet dit bedrijf op uw zwarte lijst en klaag ze na ontvangst rijbewijs aan voor wat ze gedaan hebben bij de politie.

Door het gedrag van de verkoper loopt u nu risico op bekeuring wegens niet kunnen tonen rijbewijs, je kan het ook chantage noemen.

KLIK HIER  Bericht van de consumentenbond dat 50 verhuurders zich niet aan de regels houden.

Gerben74
door Gerben74 - Jul 21, 2021 om 20:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat me niet om die 100 euro die wil ik wel betalen, maar dat zij 2 weken niet melden dat ze mijn rijbewijs stiekem nog hebben vind ik belachelijk

getty
door getty Jul 21, 2021 om 21:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoezo stiekem?
u heeft het daar toch zelf afgegeven neem ik aan?

Gerben74
door Gerben74 Jul 21, 2021 om 21:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als je vanaf 7 juli mijn rijbewijs hebt en waarschijnlijk gevonden in het gehuurde busje ben je eigenlijk verplicht dit te melden aan de eigenaar of af te geven bij een gemeente of politiebureau. Maar pas vandaag lieten ze weten dat ze het in bezit hebben. Terwijl ik vanaf 7 Juli meerdere malen de vraag aan hun hen gesteld. Vind ik vreemd.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2021 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vraag is natuurlijk of zij wel echt uw tijbewijs hebben. Ze flessen de boel.

En electronica in een busje? Ze nemen u in de maling. Ze hebben toch dat busje gecontroleerd toen u het inleverde? En van wie was die factuur? Van het verhuurbedrijf?

Persoonlijk zou ik aangifte doen van vermissing van mijn rijbewijs en een nieuwe aanvragen.

rj
door rjw Jul 22, 2021 om 10:58
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Elektronica in een busje is echt niet zo raar. Ook bestelbussen zitten tegenwoordig vol met sensoren, CAN-bussen, aansturing LED verlichting etc.

Iv
door Ivo W - Jul 21, 2021 om 22:17
729 Antwoorden / Vragen

Nee, het verhuurbedrijf mag uw rijbewijs niet vasthouden.

En indien het verhuurbedrijf bij het terugbrengen van het voertuig gelegenheid heeft gehad om het voertuig te controleren voordat aan u middels terugbetaling van de borg bent gevrijwaard van schades, mag het verhuurbedrijf u ook geen extra kosten meer in rekening brengen. Ik neem aan dat de medewerker van het verhuurbedrijf wat de sleutels ingenomen heeft en de borg heeft terugbetaald ook getekend heeft dat u het voertuig in goede staat heeft ingeleverd?

Ik adviseer u richting de verhuurder te reageren dat u onmiddellijke teruggave van uw rijbewijs verlangt en hen meldt dat u anders genoodzaakt bent melding bij de politie te maken van de ontvreemding of verduistering van het rijbewijs.
En daarnaast dat op moment van inlevering van het voertuig geen onregelmatigheden meer geconstateerd zijn, dus dat bij u ook geen kosten meer in rekening gebracht kunnen worden. Na u  kan ook een ander het busje nog gebruikt hebben, of het kunnen zelfs verzonnen kosten zijn of schoonmaakkosten van een ander voertuig indien er geen kenteken op de factuur van het schoonmaakbedrijf staat.

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2021 om 02:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb nog nooit gehoord van electronica in het laadgedeelte van een busje en het nog minder gezien.
Doe aangifte van vermissing van uw rijbewijs. Laat de politie dat appje lezen.

rj
door rjw Jul 22, 2021 om 10:59
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Dat jij er nooit van gehoord hebt wil natuurlijk niet zeggen dat er geen elektronica in zit. Het laad gedeelte is niet waterdicht, en in de ruimtes buiten de laadruimte zit gewoon elektronica net zoals in alle huidige auto's.

Analoog
door Analoog - Jul 22, 2021 om 07:32
137 Antwoorden / Vragen

Nou, dat er meer kosten zijn en in dit geval dik 100 euro zou ik maar als verlies nemen, maar hij heeft er geen recht om je rijbewijs vast te houden, ook al zou je het er op aan laten komen, het rijbewijs zal hij altijd moeten teruggeven.

ne
door neodutchio - Jul 22, 2021 om 08:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U gaat een busje huren, u geeft uw rijbewijs af zodat zij de gegevens kunnen overnemen en controleren of u in het bezit bent van een geldig rijbewijs voor wat u huurt waarna u de pas gewoon weer terug krijgt en even later ook het huurcontract.
U weet zelf niet meer of u die wel of niet hebt terug gekregen, maar u beschuldigd wel de de verhuurder van het achterhouden van de pas. Wellicht hebt u het wel terug gekregen, half in uw broekzak gedaan en is die er bij de stort uitgevallen. Zomaar een insteek.

Enkel als u kan bewijzen het rijbewijs niet meer terug gekregen te hebben kunt u er iets tegen doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 22, 2021 om 09:43
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO: De verhuurder geeft dit te kennen: citaat uit d vraag 'Als je betaald krijg jij je rijbewijs terug!!'

ne
door neodutchio Jul 22, 2021 om 13:39
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dan heeftTS zijn rijbewijs dus al niet terug gekregen bij het aangaan van het huurcontract. Niet slim.

panter22
door panter22 - Jul 22, 2021 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Vanaf 7 juli rijd je bewust zonder rijbewijs. Niets gedaan behalve wat appen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-rijbewijs-kwijt-ben-of-als-dit-gestolen-is
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-rijbewijs/rijbewijs-kwijt-of-gestolen
Je hebt niet tegen die boze meneer gezegd dat je de auto goedgekeurd ingeleverd had.
Kijk eens in je contract. Kan na inleveren van de bus nog schade verhaald worden?
Nog even nadenken. Waar kun je je rijbewijs kwijtgeraakt zijn. Stop je dat ding standaard in het dashboardkastje?
Vraag eerst dat verhuurbedrijf maar op een appje met een foto van je rijbewijs. Misschien maken ze je maar wat wijs.

1paul
door 1paul - Jul 22, 2021 om 08:57
3135 Antwoorden / 0 Vragen

nee, dat mag niet, daarbij, men had met jouw mee moeten lopen naar het busje om te kontroleren of de schoonmaak naar de zin was, nu men dit niet gedaan heeft kan men niet achteraf nog een rekening sturen hiervoor....

je kunt overigens naar het stadhuis om je rijbewijs als vermist op te geven en dan een nieuwe aan te vragen, ook kun je gewoon de verhuurder aangeven bij de politie wegens verduistering van je rijbewijs....

deze aktie van deze verhuurder, innemen rijbewijs is trouwens gewoon verboden!!!!

https://www.de-strafrechtadvocaat.nl/verduistering-advocaat/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 22, 2021 om 09:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Re: in navolging van al eerder gelijksoortig gegeven antwoorden: NEEN, dat mag niet en u kunt daarvoor zelfs aangifte doen bij de politrie wegens verduistering. Men had uw rijbewijs niet eens mogen inhoude/vasthoden op het moment van de huur! In de huurvoorwaarden  zal ongetwijfeld iets gesteld zijn over het kunnen en mogen aanrekenen van schade en dat men dat doet is dus niet zo merkwaardig. Men dient m.i. wel te specificeren wat er gerepareerd diende te worden etc.

Dat men de schade op uw verhaalt is niet zo gek, het inhouden van het rijbewijs mag echter absoluut niet. Naast de al gegeven mening m.t.verduistering 'riekt dit ook naar chantage. Dat vooral ook gelet op de risico's die u zou leiden indien u onverhoop zou worden aangehouden infdien u zonder rijbewijs rijdt.

Hoe dan ook: doe melding bij de Politie!  Nog een aanvulling: men had uw rijbewijs niet eens mogen vasthouden. Indien u dan zonder rijbewijs met die bus heeft gereden heeft u al groot risico gelopen. (Alleen een Officier van Justitie mag een rijbewijs inhouden, een verhuurder absoluut niet!)

Rijden zonder rijbewijs

  • Rijden zonder rijbewijs. Rijden zonder rijbewijs is strafbaar. Door de weg op te gaan zonder rijbewijs, riskeer je je...
  • Hoogte van de boete. Op rijden zonder rijbewijs staat een boete. Dit verschilt per specifieke situatie.
  • Andere gevolgen. Zoals je kunt zien zijn deze boetes niet mild. Een financiële straf is niet het enige risico dat je...
  • Aanbevolen.
www.intest.nl/2019/09/28/rijden-zonder-rijbewijs/

1paul
door 1paul - Jul 22, 2021 om 16:33
3135 Antwoorden / 0 Vragen

Lees ook even dit en dan met name punt 11.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2015:8951

als verhuurder niet meeloopt kan de schade op elk moment na inlevering tot stand zijn gekomen en dus kan de verhuurder niet bewijzen dat het uw schuld is, stelde ik al in mijn eerdere post trouwens maar hier heeft u nog een uitspraak waarin dit bevestigd word!!!!

ro
door ronny530 - Jul 23, 2021 om 10:22
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U kon uw rijbewijs niet meer vinden en de laatste keer dat u het rijbewijs gezien heeft was toen u die aan de verhuurder diende te tonen. Als de verhuurder het rijbewijs ingenomen had dan had u zich dat nog kunnen herinneren. U heeft contact met de verhuurder gezocht met de vraag of het rijbewijs misschien in de bus was achtergebleven maar kreeg daar geen antwoord op en dat zou kunnen kloppen omdat de verhuurder actief naar het rijbewijs moet gaan zoeken. U kunt de verhuurder daartoe niet verplichten maar wel verzoeken dat zodra het rijbewijs gevonden wordt u een seintje te geven. Blijkbaar heeft de verhuurder het rijbewijs gevonden en gebruikt het rijbewijs als pressiemiddel om de factuur te innen onder het mom van 'als u betaald krijgt u het rijbewijs terug' echt netjes is dat niet maar het is en blijft een gevonden voorwerp die bij niet betalen bij de gemeente of politie ingeleverd gaat worden. U kunt nu twee dingen doen het rijbewijs als verloren opgeven en tegen hoge kosten middels een spoedprocedure een nieuwe aanvragen of de factuur betalen en het rijbewijs in ontvangst nemen.
Heremietkreeft schrijft over hoge boetes voor rijden zonder geldig rijbewijs maar dat gaat in dit geval niet op omdat u wel in bezit bent van een geldig rijbewijs maar kunt die bij een staande houding niet op verzoek van een agent die er om vraagt tonen.

ld
door lds2012 - Jul 23, 2021 om 10:44
11 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, alleen wetelijke instantsies zoals politie en overheid mag je een rijbewijs, idkaart of paspoort afgeven. En als 2e, zonder rijbewijs in je bezit te hebben mag je geen motorvoertuig besturen. Je ben dan strafbaar en riskeert een hoge boete.

il
door iljaha - Jul 23, 2021 om 10:46
179 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, nee, nee

Als het busje is geaccepteerd na de schoonmaak is de deal rond. Klaar. Zij mogen het rijbewijs NOOIT innemen, onder geen enkele voorwaarde. Ik zou maar eens snel beginnen met een potje blufpoker: NU mijn rijbewijs terug anders doe ik aangifte van diefstal. En die rekening voor de na-reiniging sturen ze maar naar u op: dan kunt u hierover contact opnemen met uw rechtsbijstand. Maar.......... u had het eigen risico afgekocht: dat wil toch zeggen dat u geen risico meer loopt?
Terugblaffen, en hard.

ro
door ronny530 - Jul 23, 2021 om 12:34
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Even iets helder maken, de verhuurder heeft het rijbewijs niet ingenomen maar de huurder heeft het rijbewijs blijkbaar in de bus laten liggen en is later door de verhuurder terug gevonden. Vraagsteller geeft zelf aan dat bij afhalen een geldig rijbewijs getoont diende te worden maar niet dat het rijbewijs als zijnde borg ingeleverd moest worden. Vraagsteller was een dag later het rijbewijs kwijt en dat is een geval van eigen schuld want het wordt van de huurder verwacht dat die geen eigendommen in de gehuurde bus achter laat. In dit geval heeft de verhuurder het rijbewijs alsnog gevonden maar wil die pas teruggeven als de openstaande factuur voldaan is zoals ik al schreef is de manier niet netjes maar is de gene die een verloren voorwerp vind ook verplicht die terug te geven of mag die het voorwerp achterhouden totdat er een soort van vindersloon wordt betaald in dit geval de openstaande kosten. Nogmaals bij een staande houding wordt door de politie gekeken of de bestuurder een geldige rijbevoegdheid heeft en het tonen van een rijbewijs is om vast te stellen dat de bestuurder ook degene is die de auto bestuurt. De politie kan iemand die geen rijbewijs bij zich heeft wel bekeuren maar dan enkel omdat het rijbewijs niet op verzoek getoont kan worden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 23, 2021 om 16:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

1   Een verhuur bedrijf mag jou rijbewijs  niet achter houden,   dan  geld een rijverbod.
Als ze het later vonden,   verhuurde bussen worden half nagekeken...

2 Electra?  Ik weet dat een laadbak van alles  in gepleurd werd,   als het geen zuur is of zo  moet de bestelbus hier op gemaakt zijn.

3 Verf  had je even moeten melden, normaal kijken ze  alleen rondom...  en als ze het schoon genoeg vonden of niet?
Wel vraag ik me af welke verf,   de  kartonnen dozen wil ik niet, alleen echte  blikken en die gaan zelden open.
Of rolde deze door gehele laadruimte?