As
door Ashley2000 Nov 19, 2018 om 21:59
Geldzaken & recht

Rijschool dreigt met incasso

Hallo,

ik heb een paar maanden terug een proefles genomen bij rijschool iqdrive. Dit was zogezegd geheel vrijblijvend en ik heb na de les contant afgerekend voor de proefles. Ik wou super graag beginnen met lessen dus heb toen gezegd dat ik bij hun wou beginnen en hun hebben me gegevens opgeschreven. Ik zou een factuur krijgen en na betaling zou ik beginnen met lessen.

Ik kreeg na een tijd pas een factuur. Ik vond dit erg raar, want op de site staat ‘all-in rij les pakket voor €750,50!’ en in het factuur was het opeens 2 termijnen van 550. Dat komt neer op 1100 euro, dit vond ik wel erg veel boven het bedrag dat mij werd verteld dus ik heb er vanaf gezien.

Ik ben hierna begonnen met lessen bij een andere rijschool en heb ondertussen me rijbewijs behaald.

Echter, vandaag krijg ik opeens een dreigend mailtje van iqdrive dat ik per direct het bedrag moet overmaken binnen 5 werkdagen. En anders dreigen ze met een incasso met daarbij 15% extra kosten bovenop het bedrag.

Ik sta helemaal perplex. Ik heb al die tijd niks van ze vernomen, ze beweren echter ‘enkele keren te hebben gebeld’. Nu ben ik dus opeens verplicht maar te betalen voor de rijlessen. En dat terwijl ik ze niet meer nodig heb. Ik heb ze gebeld, en ze beweren ‘dat het erg moeilijk voor me wordt’ en ‘dat ik maar gewoon moet betalen’. Ik was helemaal overstuur en ze zouden me terugbellen. Wat ze dus niet doen. Ik word hier geen steek wijzer van, mij is nooit wat vertelt over alle voorwaarden die er aan zouden zitten. Wat zijn mijn rechten hierin?

Ik sta helemaal strak van de stress. Ik heb heb geld niet en vind het maar apart hoe ze zich gedragen tegenover iemand van 18.
Alvast bedankt

5973 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2018 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik sta helemaal strak van de stress. Ik heb heb geld niet en vind het maar apart hoe ze zich gedragen tegenover iemand van 18

Iemand van 18 is voor de wet volwassen, dus daar kunt u zich helemaal niet achter verschuilen.

Hebt u zich daar wel afgemeld dat u geen gebruik zou maken van hun aanbod?

Maar ga eens naar het Juridisch Loket in uw gemeente en laat u adviseren.

Doe in het vervolg geen toezeggingen, waar u later op terug moet komen.

ne
door neodutchio - Nov 19, 2018 om 22:11
5151 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt ja gezegd en daarmee is er een overeenkomst. U krijgt daarna een factuur die niet overeenkomt met wat is afgesproken waar u niet op gereageerd heeft. Ook een 18 jarige kan niet de kop in het zand steken in de hoop dat het goed komt.

U kunt het beste zo snel mogelijk juridische hulp inschakelen in de hoop dat er iets te redden valt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 19, 2018 om 22:24
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Ashley ,

Als je de overeenkomst schriftelijk hebt afgezegd,sta je sterk.

Ik raad je ook aan om naar het juridisch loket te gaan.

marita5
door marita5 - Nov 19, 2018 om 23:10
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ashley2000 ,

De voorwaarden :

7.1. Elke overeenkomst die door de cursist is ondertekend , wordt door iQdrive Rijopleidingen als bindend beschouwd, tenzij de overeenkomst binnen 14 dagen na ondertekening per brief, fax of e-mail ontbindt.

Zoals eerder is aangegeven , neem contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 20, 2018 om 10:53
16845 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v @MARITA5, heeft u een overeenkomst ondertekend? Ik denk van niet want uit uw vraag maak ik dat niet op. Wel is er kennelijk sprake van een mondelinge overeenkomst maar er is dan hoe dan ook een stevige afwijking in hetgeen is aangeboden (€ 750,00) en de factuur. (€ 1.100).

Hoe dan ook geldt in uw voordeel dat er geen enkele dienstverlening heeft plaatsgevonden.

Laat u niet intimideren, ook niet als u strak staat van stress. Maak snel, als al gezegd een afspraak met een Juridisch Loket in uw omgeving.

Bovendien kan het ook nog zo zijn dat de voorwaarde onder 7.1 als genoemd door @MARITA5 in strijd is met wetgeving en dat vooral gelet op het gegeven dat alsdan het door u niet nakomen van een overeenkomst (kennelijk alleen mondeling) niet in verhouding staat tot de door de rijschool geleden schade en herhaald: de factuur strijdig is met de tariefafspraak ad. € 1.100,00

(Dat zou 'snel verdienen' zijn.

marita5
door marita5 Nov 20, 2018 om 10:59
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@gerritaltena , n.m.m Ts heeft niks ondertekend dus geen geldige overeenkomst .2) een pakket van € 1100,- bestaat niet https://www.iqdrive.nl/lespakketten-prijzen

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 20, 2018 om 11:18
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@ dat is ook het uitgangspunt van mijn opmerking/reactie.

Maar .... zie deze m.b.t. afspraak is afspraak waarop 'dreigers' zich eventueel kunnen beroepen. M.i. wel zonder succes maar daar is dan een gerechtelijke uitspraak voor dus: juridisch advies vragen.
https://www.vanveen.com/artikelen/een-mondelinge-overeenkomst-afspraak-is-afspraak/

aurora1
door aurora1 - Nov 20, 2018 om 11:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft de zaken hun beloop gelaten zonder afzeggen,  iets te zeggen over de incorrecte prijs etc.
Voortaan dus maar uw zaken fatsoenlijk afhandelen, afzeggen enz.
Ga naar het juridisch loket zoals geadviseerd wordt.
U bent meerderjarig, volwassen zoals dat heet, dus gedraag u dan ook daarnaar.
"Strak van de stress" ? Wat een aanstellerij,  bovendien heeft u het zelf veroorzaakt.

ka
door kama Nov 21, 2018 om 21:38
161 Antwoorden / 19 Vragen

Natuurlijk kan iemand strak staan van de stress van zoiets.

Ar
door AriEllis - Nov 20, 2018 om 13:25
57 Antwoorden / Vragen

Was je op het moment van het ingaan van de (mondelinge?) overeenkomst nog minderjarig? Misschien is dit een insteek die je kunt gebruiken om de koop te laten ontbinden?

https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-dienst-afgesloten-door-minderjarig-kind

Het zal hoe dan ook nog wat werk kosten om onderuit je betalingsverplichting te komen. In het vervolg kun je beter niet voor de kop-in-het-zand-methode gaan. Scheelt een hoop stress.

Succes!

panter22
door panter22 - Nov 20, 2018 om 14:00
6599 Antwoorden / Vragen

De proefles kost €39, tenzij je een lespakket afneemt, in dat geval is de proefles gratis.
Je hebt de proefles contant afgerekend. Geen bewijsje gekregen?
Ook al heb je je mondeling aangemeld, dan was er volgens de lesinstructeur nog geen overeenkomst gesloten.
Anders had je niet hoeven betalen. Beetje vreemd allemaal, op de site staat dat de proefles gratis is.
Je hebt je mondeling aangemeld voor een lespakket.
Je hebt daarna  geen schriftelijke overeenkomst gekregen om te tekenen.
Een mondelinge overeenkomst kan geldig zijn, maar je moet natuurlijk wel zijn welk lespakket. Dat wist je dus niet, want jij dacht 19 lessen voor €750 en het bleek 29 lessen voor €1100 te zijn.
Het lijkt er op dat er geen geldige overeenkomst is afgesloten.
Toen je de (deel)factuur kreeg, heb je gebeld naar Iqdrive en afgezegd binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur?
Het moest schriftelijk, maar dat hadden ze je telefonisch even moeten melden, dan had je alsnog even een mailtje gestuurd.
Vervolgens hoor je maanden niets. En nu ineens een incassoprocedure.
Net als de anderen, naar het juridisch loket.

marita5
door marita5 Nov 20, 2018 om 16:02
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Panter22 , er is geen pakket van € 1100,- , er komt ook nog € 235 , - praktijkexamen bij dus nog duurder :

Gemiddeld heeft een leerling 30-40 lessen nodig. Een rijles bij iQdrive kost 39,50 euro per les. Voor 30 lessen betaal je dus € 1.185 (exclusief € 235 voor het praktijkexamen). Overigens heeft iQdrive allerlei interessante pakketten, zoals IQ Gegarandeerd. Dit pakket (incl. gratis herexamens) kost slechts 846 euro! Je kunt de pakketten in termijnen betalen. Je proefrijles is gratis en de herexamens zijn kosteloos.

marita5
door marita5 Nov 20, 2018 om 16:06
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Zelfs betalen in termijnen ( voor Ts in 2x ) klopt niks van . https://www.iqdrive.nl/prijzen/betalen-in-termijnen

panter22
door panter22 Nov 20, 2018 om 16:20
6599 Antwoorden / Vragen
marita5
door marita5 Nov 20, 2018 om 16:31
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , is een warboel . Als u in uw link klikt onder pakket op meer info . dan komt u uit bij hetgeen wat ik geschreven heb .

mo
door mof - Nov 21, 2018 om 13:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een factuur gehad voor uw bestelde product. Op de website staat een veel goedkopere aanbieding. Dus u heeft er van afgezien. Heeft u, bijvoorbeeld in het bijzijn van een getuige, of met aangetekende brief, de rijschool laten weten dat u er van heeft afgezien en ook waarom? Als u dit heeft gedaan zou ik me geen verdere zorgen maken. Dan heeft het bedrijf niet aan de voorwaarden van de overeenkomst voldaan en kunt u gewoon afzeggen.
Als dit niet zo is, dus u heeft het bedrijf niets gezegd en bent gewoon ergens anders begonnen, dan heeft u de overeenkomst niet ontbonden. Dan staat het bedrijf in principe in zijn recht. Een dreigende mail, waarmee dreigen ze dan? Met een incassobureau? Dat is geen dreigen, dat is normale gang van zaken. Dat doen hoop ik alle ondernemers die met wanbetalers te maken krijgen. Anders kunnen die naar hun geld fluiten.
HEt enige dat u dan nog kunt proberen is alsnog de overeenkomst te ontbinden op grond van misinformatie zoals u meteen had moeten doen.

1paul
door 1paul - Nov 21, 2018 om 14:27
3146 Antwoorden / 0 Vragen

u hebt een toezegging gedaan op een bepaald aanbod, dit aanbod heeft de rijschool niet gestand gedaan door het sturen van een hogere rekening, alleen daarom al hoeft u niet uw kant te voldoen en kunt u dit ontbinden, heeft u getekend? op andere wijze schriftelijk iets vastgelegd? zo nee hebben ze al helemaal geen poot om op te staan...

Als ze weer dreigen meld ze dat u geen gebruik maakt van hun aanbod omdat ze de voorwaarden hebben gewijzigd... doe dit het liefst schriftelijk.

Ga in geen geval in op of u wel of niet toegestemd hebt...

audb
door audb - Nov 21, 2018 om 14:49
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik hier uit opmaak is dat jij je gegevens hebt opgegeven echter zie ik nergens staan dat je een overeenkomst bent aangegaan.

Ja je hebt modelings aangegeven dat je rijlessen wou nemen maar ook hier zie ik niet staan om hoeveel rijlessen het zou gaan.

En pas als je getekend heebt voor een bepaalde aantal lessen kunnen ze je daar aan houden nu is het modeling gegaan en kan je ook denken van na de eerste les bevalt deze rijschool me niet en ga naar een ander.

Ofwel woord tegen woord en wie eist bewijst.

Stuur een aangetekende brief met daarin de vraag of hun bewijs van aanmelding willen overleggen en meer ook niet.

Mondeling of niet het is hun woord tegen de jouwe.

ha
door harrybre - Nov 21, 2018 om 15:23
240 Antwoorden / Vragen

Bij belangrijke e-mails, ALTIJD een Cc naar jezelf toesturen, dan heb je een bewijs van EN verzending ( maar NIET van aankomst ) EN exact welke tekst verzonden is. Beter: OOK een leesbevestiging vragen. ( even aanklikken). GEEN bericht terug = OF niet aangekomen OF luiheid van d  ontvanger ( of beroerder), dus aangetekend per brief herhalen.