valerius-2
door valerius-2 Mar 13, 2015 om 15:50
Geldzaken & recht

RIOOLBELASTNG NAAR GEBRUIKER

Dit jaar gaat in de gemeente Alphen a/d rijn de riool belasting van verhuur naar gebruiker, Nu is het zo dat bij de woningbouw vereniging de huurder daar door dat bedrag als huurverlaging krijgen in de maand. Maar bij de vrije verhuurder die daar dus ook een vermindering van de lasten heeft geeft niet thuis hiervoor.

868 9 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Mar 13, 2015 om 15:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 15:52]En wat is nu je vraag?
Of dit dan normaal is en het niet verplicht is om wat in de huur als post en nu niet meer gewoon ge gelijk getrokken moet worden.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 13, 2015 om 17:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 16:27]Ja u kijkt alleen maar naar wat u niet krijgt, maar er zijn genoeg mensen met weinig inkomen die er wel voor in aanmerking komen, vergelijk dit met de mensen in de vrije verhuur zitten.
Dan zal u tocht mijn verhaal moeten lezen het gaat niet om kwijschelding maar om verplaatsing van de betaling.

ru
door ruitenheer - Mar 14, 2015 om 13:24
120 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is nog een nasleep van de fusie tussen Alphen, Boskoop en Rijnwoude. Alphen bracht de rioolheffing bij de eigenaren in rekening, Boskoop en Rijnwoude bij de gebruikers. De nieuwe gemeente heeft besloten de rioolheffing voortaan bij de gebruikers in rekening te brengen. De meeste verhuurders hebben besloten de huren te verlagen, uw verhuurder kennelijk niet. De verhuurder kan niet worden gedwongen de huur te verlagen.

Uit de raadstukken:

Woonlasten
De woonlasten voor een eigenaar/gebruiker van een woning, bestaan uit de afvalstoffenheffing, onroerende-zaakbelastingen en rioolheffing. Uitgangspunt voor 2015 is, dat de woonlasten voor een gezin (eigenaar/gebruiker) niet stijgen. Uit de berekening blijkt dat deze woonlasten in de gehele gemeente voor gezinnen met een eigen woning leidt tot een daling van de woonlasten (gemiddeld circa 2%). Door de verschuiving van de belastingplicht rioolheffing van de eigenaar naar de gebruiker vindt een lastenverschuiving plaats naar de huurder. Hierdoor zal er voor deze laatste groep geen sprake zijn van een lastendaling. Met de meerderheid van verhuurders (waaronder Wonen Centraal) is afgesproken dat dit gecompenseerd wordt door middel van een huurverlaging of anderszins.

Harmonisatievoorstellen
Rioolheffing
Het harmonisatieproces van deze verordeningen heeft dit jaar plaatsgevonden. De voormalige fusiegemeenten hanteerden in de verordeningen zeer diverse wijzen van heffen. Tevens werd er in de voormalige gemeente Alphen aan den Rijn geheven van de eigenaar en in de overige voormalige gemeenten van de gebruiker. Voor de harmonisatie van de rioolheffing is vooroverleg gevoerd met de woningcorporaties en via deze met overige verhuurders in oud Alphen aan den Rijn. Hieruit is de heffingswijze; heffing bij de gebruiker van de woning, voortgekomen. De meerderheid van de verhuurders (89%, waaronder Wonen Centraal) heeft daarbij toegezegd de huurder navenant te zullen compenseren, aangezien het bedrag rioolheffing in Alphen aan den Rijn tot nu toe van de eigenaar werd geheven en der verhuurder nu een financieel voordeel krijgt.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 20, 2015 om 13:24
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Valerius-2,
uw verhuurder heeft de rioolbelasting met de huur verrekend en daar is verandering ingekomen door de huur apart te verrekenen en u de rioolbelasting apart moet betalen.
Het zal wel met de vrije verhuur te maken hebben dat u niet voor huurverlaging in aanmerking komt.
Vr gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 20, 2015 om 13:25
7187 Antwoorden / 3 Vragen

@Valerius-2,
Misschien hebt u hier iets aan, KLIK

diumenge
door diumenge - Apr 15, 2015 om 23:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja u kijkt alleen maar naar wat u niet krijgt, maar er zijn genoeg mensen met weinig inkomen die er wel voor in aanmerking komen, vergelijk dit met de mensen in de vrije verhuur zitten.

edrick3
door edrick3 - May 9, 2015 om 11:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... Maar bij de vrije verhuurder die daar dus ook een vermindering van de lasten heeft geeft niet thuis hiervoor......

Die 'vrije verhuurder' mag sowieso - binnen wettelijke regels - zelf de huursom vaststellen.
Kijk maar eens hier.

edrick3
door edrick3 - May 10, 2015 om 19:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van de site van genoemde gemeente:
Rioolheffing is een belasting, maar geen gewone belasting. De opbrengst mag niet voor iets anders worden gebruikt dan de gemeentelijke watertaken. Hieronder valt stedelijk afvalwater, hemelwater (regenwater) en grondwater. Rioolheffing is verschuldigd per woning/niet-woning. In het algemeen is het zo dat over elk gedeelte dat door de wet WOZ (Wet waardering onroerende zaken) als afzonderlijk deel een waardebepaling heeft gekregen, rioolheffing wordt betaald.

De gebruiker van een perceel betaalt rioolheffing. Rioolheffing wordt geheven van gebruikers van woningen en niet-woningen (bedrijven).

Volgens mij heeft dat dus niets met de huurprijs te maken.

edrick3
door edrick3 - May 29, 2015 om 15:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En wat is nu je vraag?