OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed Mar 30, 2012 om 17:00
Geldzaken & recht

Roken en werkgevers

Aanstaande maandag heb ik een gesprekje voor een eventuele baan bij de Nederlandse vestiging van een amerikaans bedrijf.

Één van de voorwaarden is dat je niet-roker bent. Mag een werkgever dit überhaupt eisen???

11345 80 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2012 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een contract eis is zou het kunnen. Een bedrijf mag aannemen en niet aannemen wie het bedrijf wil. Ze mogen u zonder opgaaf van reden weigeren. Mogelijk dat er ook sprake is van amerikaans recht.
Als u er een baan kunt krijgen en rookt niet, zie ik het probleem niet.
Als u er een baan kunt krijgen en rookt wel, kunt u drie dingen doen: liegen dat u niet rookt, stoppen met roken, of er niet gaan werken. It's up to you.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2012 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou kunnen, mag, mogen, mogelijk.

Een antwoord van niets dus en over ongeveer 5 minuten komt het vervolg.

Op bedrijven in Nederland is het Amerikaans recht niet van toepassing. Nederlands bedrijf volgens de Nederlandse regels. Het kan echter zijn dat roken niet past bij het imago van het bedrijf, of dat ze niet van plan zijn om faciliteiten voor rokers te verschaffen. Dan kunnen ze dat dus wel van tevoren kenbaar maken.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2012 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, die eis kunnen ze stellen. In USA zijn ze trouwens veel verder met rook-verbod dan hier. Houd er ook rekening mee dat veel Amerikaanse bedrijven een dress-code hebben. Dat houdt in mannen altijd in het pak met een das of geen lange broeken voor vrouwen, maar rokken en panty's aan (al vallen de mussen dood van het dak). Dus vraag of ze een (speciale) dresscode hebben maandag. Dan weet je waar je aan toe bent.

"Niet-roker" zijn betekent dus ook dat je kleren en haar niet naar de rook "stinkt".

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 30, 2012 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet relevant of een bedrijf Amerikaans, Chinees, of wat dan ook is.
Een van de eisen kan zijn dat er niet gerookt mag worden in het bedrijf, net zo goed als dat men kan eisen dat werknemers op max. 20 km afstand wonen,dan wel het bedrijf in een uur kunnen bereiken. Is gewoon een eis, voldoe je daaraan niet of wil je daaraan niet voldoen dan is het bedrijf vrij om je niet aan te nemen.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2012 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er tijdens werktijd geen tijd is om te roken begrijp ik (ik heb ooit eens bij een bedrijf gewerkt waar meer rookpauzes gehouden werden dan dat er effectief gewerkt werd. Ik snap dat dat niet de bedoeling is en zeer scheve gezichten gaf naar de niet-rokers), maar een werkgever mag toch niks beslissen over wat ik in mijn vrije tijd doe???

ve
door verwijderd - Mar 30, 2012 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn twee soorten dienstverband mogelijk.

In dienst bij het Amerikaanse bedrijf in the USA en gedetacheerd zijn bij de Nederlandse vestiging. Dan val je onder de Amerikaanse wet, die geen enkele werknemers bescherming biedt. Je krijgt betaalt via USA en draagt geen sociale lasten af en hebt geen recht op WW of WAO.

In dienst zijn bij de Nederlandse vestiging, dan val je onder de Nederlandse wetgeving.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 30, 2012 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over je vrije tijd heeft hij niets te vertellen. Maar hij kan er wel wat van zeggen als je naar rook stinkt, omdat de lucht in je kleren / haar en adem zit. En een niet roker heeft daar een hele goede neus voor.

En die avatar wordt in het puriteinse amerika al helemaal niet op prijs gesteld.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

dcz schreef op vrijdag 30 mrt 2012, 17:41: Een van de eisen kan zijn dat er niet gerookt mag worden in het bedrijf,
Uiteraard en dat lijkt mij geen probleem. Maar dit gaat over het feit dat TS thuis ook niet zou mogen roken. Ik zou het raar vinden dat dit mag. What's next, we nemen geen dikkerds aan? Geen Moslims, geen vrouwen? Dat is toch van de zotte. Dat je op/nabij je werk niet rookt, prima. Maar in je auto, thuis of voor de kroeg gaat de baas geen ruk aan!

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mag een werkgever dit überhaupt eisen???

Eisen niet, vragen wèl. Het staat het bedrijf volledig iemand wel of niet aan te nemen, om welke reden dan ook.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil schreef op zaterdag 31 mrt 2012, 15:15:
dcz schreef op vrijdag 30 mrt 2012, 17:41: Een van de eisen kan zijn dat er niet gerookt mag worden in het bedrijf,
Uiteraard en dat lijkt mij geen probleem. Maar dit gaat over het feit dat TS thuis ook niet zou mogen roken. Ik zou het raar vinden dat dit mag. What's next, we nemen geen dikkerds aan? Geen Moslims, geen vrouwen? Dat is toch van de zotte. Dat je op/nabij je werk niet rookt, prima. Maar in je auto, thuis of voor de kroeg gaat de baas geen ruk aan!

Er worden nu al een aantal groepen mensen niet aangenomen. Kijk maar naar leeftijd (boven de 35 tel je niet meer mee), mensen die in de bijstand zitten, mensen met een kleine beperking, vrouwen met kinderen etc.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zaterdag 31 mrt 2012, 15:46: Er worden nu al een aantal groepen mensen niet aangenomen. Kijk maar naar leeftijd (boven de 35 tel je niet meer mee), mensen die in de bijstand zitten, mensen met een kleine beperking, vrouwen met kinderen etc.

Vladja

Klopt, maar geen weldenkende werkgever zal dit kenbaar maken tijdens/voor de sollicitatie. Dan hebben ze gelijk problemen met de gemeente (ze helpen immers niet het Wwb bestand kleiner te maken), de commissie voor gelijke behandeling... Dus dat dit bedrijf het van te voren al zo duidelijk stelt verbaast me.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

deinert schreef op vrijdag 30 mrt 2012, 17:50: Dat er tijdens werktijd geen tijd is om te roken begrijp ik (ik heb ooit eens bij een bedrijf gewerkt waar meer rookpauzes gehouden werden dan dat er effectief gewerkt werd. Ik snap dat dat niet de bedoeling is en zeer scheve gezichten gaf naar de niet-rokers), maar een werkgever mag toch niks beslissen over wat ik in mijn vrije tijd doe???

Die Amerikanen zijn bang voor ziektekosten door roken..........

Familie gehad die voor Amerikaanse bedrijven werkten, als je ziek wordt maken ze heel snel korte metten met je, goedschiks of kwaadschiks.......
Ze betalen goed maar eisen ook een hoop.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze denken om u gezondheid, en dat ze daarom het roken een vorm van verslaving vinden en daardoor veel ziekte verzuim veroorzaakt.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat je de drijfveer achter deze eis eens uitleggen door de werkgever. Wellicht wordt de maatregel dan begrijpelijker.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ts, ik ben heel benieuwd hoe het maandag afloopt, laat je ons wat weten.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je bewust foute info geeft tijdens sollicitatie gesprek is later ontslag erg makkelijk wegens fraude.
Dus blijf eerlijk en vragen ze huidige rokers of ook ex rokers?

Als je na aangenomen te zijn en nu stopte met roken en straks weer terug viel hebben ze geen poot om op te staan.
Je moet alleen dus aantonen dat je nu gestopt bent en op dit moment niet rookt.

Dus als zij ooit moeilijk doen, als je kleding naar rook stinkt kan dat ook door meeroken komen en dat is nooit te verbieden.
Dus beetje domme eisen die moeilijk bewijsbaar zijn.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2012 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Gozik,

ga je eerst even de betekenis van fraude opzoeken?
Je kletst zoals gebruikelijk weer uit je nek.
Ten tijden van je sollicitatie niet roken en als je aangenomen bent weer beginnen?
Leuk bedacht maar je vergeet dat bedrijven nog ziets als een proeftijd hebben..?

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 00:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwemmer schreef op zaterdag 31 mrt 2012, 17:27: Laat je de drijfveer achter deze eis eens uitleggen door de werkgever. Wellicht wordt de maatregel dan begrijpelijker.

Werkgever????

Denk niet dat het bij een eventuele baan al je werkgever is, maar in ieder geval wel een lekkere binnenkomer.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 02:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee natuurlijk mag dit niet als eis gelden. Als dit voorwaarde is zwart op wit moet je aangifte doen. Het zal in 1e instantie niet veel uithalen want hij/zij die aangenomen wordt is altijd een subjectief oordeel. Echter als werkgevers kunnen kiezen op rookgedrag is het einde zoek. Men zegt het niet maar ben je 50+ of aanpassingbehoevend gehandicapt of van andere origine dan is er bij werkgevers al minder animo. En wat volgt in deze perverse selectie? Mensen met overgewicht,regelmatige sport1blessure,een lelijk uiterlijk of foute kleding. Daar gaat het naar toe als we niets doen.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zondag 1 apr 2012, 00:42:
zwemmer schreef op zaterdag 31 mrt 2012, 17:27: Laat je de drijfveer achter deze eis eens uitleggen door de werkgever. Wellicht wordt de maatregel dan begrijpelijker.

Werkgever????

Denk niet dat het bij een eventuele baan al je werkgever is, maar in ieder geval wel een lekkere binnenkomer.

Wat een nutteloze inteventie. Als je niet begrijpt wat bedoeld wordt is het ernstig of je probeert op een naar balorige wijze je tijdverdrijven.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

festinger schreef op zondag 1 apr 2012, 02:25: Nee natuurlijk mag dit niet als eis gelden.
Als dit voorwaarde is zwart op wit moet je aangifte doen. .

Misschien moet je even de link van Spooky01 hierboven lezen, het Mag dus Wel.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

TS: Je schrijft nergens of je zelf wel of niet rookt... probeer je nu enkel een punt te maken of rook je zelf?

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwemmer schreef op zondag 1 apr 2012, 10:51:

Wat een nutteloze inteventie. Als je niet begrijpt wat bedoeld wordt is het ernstig of je probeert op een naar balorige wijze je tijdverdrijven.

Inteventie???

Enige nutteloze hier is jouw suggestie.

Lekker slim om je mogelijke toekomstige baas alvast vragen te gaan stellen over over de ideeën achter zijn rookbeleid. Zeker als het zo specifiek vermeld staat. Dat vergroot je kansen absoluuut!

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op zaterdag 31 mrt 2012, 17:20: Ze denken om u gezondheid, en dat ze daarom het roken een vorm van verslaving vinden en daardoor veel ziekte verzuim veroorzaakt.
Sorry hoor, maar dit is onzin. Ik rook al 18 jaar en ben door het roken nog geen dag ziek geweest. Wel door allerhande andere problemen die met roken niets van doen hebben (griep, reuma, spierspanningshoofdpijn). Ziekteverzuim komt pas om de hoek kijken als je kanker krijgt door het roken en bij mijn weten krijgen nog steeds ook niet rokers kanker. Van puur en alleen een verslaving aan roken gaat het ziekteverzuim niet omhoog, van roken krijg je geen kater, geen delirium, geen overdosis, je kunt rijden na het roken, veroorzaakt dus geen auto-ongelukken o.i.d.. Dus puur van de verslaving alleen gaat het ziekteverzuim niet omhoog.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil schreef op zondag 1 apr 2012, 12:14: Ziekteverzuim komt pas om de hoek kijken als je kanker krijgt door het roken en bij mijn weten krijgen nog steeds ook niet rokers kanker.

Komt door het meeroken.

loreleigil schreef op zondag 1 apr 2012, 12:14: .. Dus puur van de verslaving alleen gaat het ziekteverzuim niet omhoog.

Nee, maar wat dacht je van het werkverzuim door te moeten roken?

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil schreef op zondag 1 apr 2012, 12:14:
valerius-2 schreef op zaterdag 31 mrt 2012, 17:20: Ze denken om u gezondheid, en dat ze daarom het roken een vorm van verslaving vinden en daardoor veel ziekte verzuim veroorzaakt.
Sorry hoor, maar dit is onzin. .

Geen onzin voor die Amerikanen, die zijn helemaal paranoia wat zulke dingen betreft, zeker wat roken betreft.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2012 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maandag weet TS (en wij) hopenlijk meer.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil schreef op zaterdag 31 mrt 2012, 15:15:
dcz schreef op vrijdag 30 mrt 2012, 17:41: Een van de eisen kan zijn dat er niet gerookt mag worden in het bedrijf,
Uiteraard en dat lijkt mij geen probleem. Maar dit gaat over het feit dat TS thuis ook niet zou mogen roken. Ik zou het raar vinden dat dit mag. What's next, we nemen geen dikkerds aan? Geen Moslims, geen vrouwen? Dat is toch van de zotte. Dat je op/nabij je werk niet rookt, prima. Maar in je auto, thuis of voor de kroeg gaat de baas geen ruk aan!

Ik begrijp niet waarom hier vrouwen en Moslims bij gehaald worden, daarmee ruk je het aardig uit zijn verband. Het niet roken is in mijn ogen een redelijke eis: de stank die om je heen hangt is niet prettig voor niet rokende collega's en niet rokende klanten. Thuis, in de kroeg en in je auto roken, dan stink je een uur in de wind. Rokers ervaren dit niet zelf, maar dat betekent niet dat het niet zo is.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn nu eenmaal mensen die overal op tegen zijn, maar uiteindelijk geen zin hebben in een Job. Ligt het niet aan de viool, dan wel aan de strijkstok, toch?

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

mostertpot schreef op maandag 2 apr 2012, 12:56: Het niet roken is in mijn ogen een redelijke eis: de stank die om je heen hangt is niet prettig voor niet rokende collega's en niet rokende klanten. Thuis, in de kroeg en in je auto roken, dan stink je een uur in de wind. Rokers ervaren dit niet zelf, maar dat betekent niet dat het niet zo is.
.

Dat schreef ik vrijdag al:

"Niet-roker" zijn betekent dus ook dat je kleren en haar niet naar de rook "stinkt".

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben het eens met @loreleigil wat betreft ziekte verzuim en vind het dan ook volstrekt te stellen, dat rokers meer ziek zouden zijn.
dat je op het werk niet mag roken, is normaal.
maar een werkgever kan nooit de eis stellen, met wat je in je vrije tijd wel of niet mag doen.
dan, als je in de pauze buiten een sigaretje rookt, zal de rook echt niet in je kleren gaan zitten.
en, niet rokers kunnen ook erg uit hun mond stinken.dit komt niet alleen door roken ;)

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de reden is dat je naar rook stinkt dat je daarom niet aangenomen zou mogen worden, dan moeten ze in het contract ook zetten:

Geen knoflook eten
Geen alcohol drinken, vooral net verslaafd eraan zijn
Geen parfum op doen
Vooral geen bruine bonen of erwtensoep eten

En zo kan de lijst nog langer worden, want er is zoveel wat enorm stink waardoor je bijv klanten niet normaal te woord zou kunnen staan, heb je weleens in een drukke metro gezeten met links iemand die naar knoflook meurt, rechts iemand die een enorme parfumlucht op heeft alsof de dop van de fles afgeschoten is en voor je iemand die lekker staat te ruften? Als je naar iets dergelijk stinkt lijkt me dat ook niet klantvriendelijk Het zou van de gekke zijn als de reden dat het 'stinkt' en in je kleding gaat zitten je niet aangenomen kan worden. Er zal heus wel een andere reden zijn waarom je niet zou mogen roken, bijv juist vanwege de rookpauzes. Maar in je eigen pauze, waar je wettelijk recht op hebt moet je kunnen doen wat je zelf wilt, als dat roken is, jammer dan, dan rook je lekker.

De vraag stellen waarom het in het contract staat kan echt geen kwaad, zou ik zeker doen.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De baas is verplicht door nieuwe ARBO wetgeving dat er op de werkplek aan te bieden waar niet gerookt mag worden mag, hiermee kan hij de werkruimtes door rook vrij te houden. Anders zou hij een geschikte ruimte moeten maken, die aan een aantal eisen moet voldoen. Deze ruimtes zijn heel erg duur. Deze regelgeving geld ook voor het werken in bedrijfsauto's omdat dit ook een werkplek is. De giftige rook, dampen zijn slecht en moeilijk te verwijderen zijn. Bovendien verdwijnt de geur zich pas naar circa 6 weken. Mensen vergeten dat roken in een bedrijfsauto ook een werkplek is en de roker een boete kan krijgen van € 380, -- . Maar hier wordt zelden tegen opgetreden.
De baas kan vooraf tijdens socialisaties ook eisen vooraf stellen bijvoorbeeld dat er niet gerookt mag worden, dat kan ook gelden voor de pauzes op het bedrijfsterrein en in de bedrijfsauto’s. Boven stelt hij deze eisen vooraf, en dan is het aan jouw om hier wel of geen medewerking aan te verlenen. Men vergeet dat men als roker voor een baas minder productief is en vaker ziek is. En naar gelang zijn verslaving steeds van zijn werkplek weg gaat. Het is zelf ook zo dat in de thuiszorg de medewerker kan eisen van de klanten dat zij tijdens zijn aanwezigheid niet gerookt mag worden. Omdat op dat moment dit ook een werkplek is. Laten we wel zijn er zijn veel mensen met luchtweg aandoening. Dus roken kan ook beteken dat je niet je zelf maar ook andere schade aanbrengt.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

natuurmens schreef op maandag 2 apr 2012, 13:38: De baas is verplicht door nieuwe ARBO wetgeving dat er op de werkplek aan te bieden waar niet gerookt mag worden mag, hiermee kan hij de werkruimtes door rook vrij te houden. Anders zou hij een geschikte ruimte moeten maken, die aan een aantal eisen moet voldoen. Deze ruimtes zijn heel erg duur. Deze regelgeving geld ook voor het werken in bedrijfsauto's omdat dit ook een werkplek is. De giftige rook, dampen zijn slecht en moeilijk te verwijderen zijn. Bovendien verdwijnt de geur zich pas naar circa 6 weken. Mensen vergeten dat roken in een bedrijfsauto ook een werkplek is en de roker een boete kan krijgen van € 380, -- . Maar hier wordt zelden tegen opgetreden.
De baas kan vooraf tijdens socialisaties ook eisen vooraf stellen bijvoorbeeld dat er niet gerookt mag worden, dat kan ook gelden voor de pauzes op het bedrijfsterrein en in de bedrijfsauto’s. Boven stelt hij deze eisen vooraf, en dan is het aan jouw om hier wel of geen medewerking aan te verlenen. Men vergeet dat men als roker voor een baas minder productief is en vaker ziek is. En naar gelang zijn verslaving steeds van zijn werkplek weg gaat. Het is zelf ook zo dat in de thuiszorg de medewerker kan eisen van de klanten dat zij tijdens zijn aanwezigheid niet gerookt mag worden. Omdat op dat moment dit ook een werkplek is. Laten we wel zijn er zijn veel mensen met luchtweg aandoening. Dus roken kan ook beteken dat je niet je zelf maar ook andere schade aanbrengt.

Zou het dan niet al direct in de advertentie of waar het dan ook staat moeten staan: Niet-roker ivm geen rokersruimte aanwezig? Dan ben je al meteen helder.

De reden dat rokers vaker ziek zijn gaat bij mij niet op, ik heb juist altijd meegemaakt dat juist de niet-rokers vaker ziek zijn.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op vrijdag 30 mrt 2012, 17:29: Als het een contract eis is zou het kunnen. Een bedrijf mag aannemen en niet aannemen wie het bedrijf wil. Ze mogen u zonder opgaaf van reden weigeren. Mogelijk dat er ook sprake is van amerikaans recht.
Als u er een baan kunt krijgen en rookt niet, zie ik het probleem niet.
Als u er een baan kunt krijgen en rookt wel, kunt u drie dingen doen: liegen dat u niet rookt, stoppen met roken, of er niet gaan werken. It's up to you.

Ik ben zelf ook werkgever als je toch gaat roken tijdens je werk, kan ik je volgens de regels op staande voet ontslaan wegens plegen van fraude omdat je met de regels akkoort ben gegaan. Wat je thuis doet is je eigen zaak, zolang je een ander daar geen last mee veroorzaakt. Net zo dat ik kan zeggen als iemand zich over pafumeerd de betreffende persoon hier ook op kan wijzen.

Dat je niet ziek van roken word kan best maar ik zie de mensen in mijn omgeving wel met bosje sterven aan roken of de gevolgen van roken.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de vraag stelt, nog voor je een gesprek hebt gehad, of een werkgever dit mag eisen betekent volgens mij al dat dit niet het juiste bedrijf is om te gaan solliciteren laat staan werken.

Volgens mij zou de juiste volgorde moeten zijn om eerst eens te gaan praten en te kijken wat werkgever en werknemer voor elkaar kunnen betekenen (soort werk, bedrijfscultuur, toekomstperspectief etc) en pas dan naar de details te gaan kijken.

Uit het openingsbericht is ook niet op te maken wat voor bedrijf het is. Ik kan me goed voorstellen dat een bedrijf in bijv. gezondheidsspullen of sportgerelateerde zaken, mensen zoekt die dat ook uitstralen. Het ligt een beetje in lijn met de "representatieve uitstraling" voorwaarde die je weleens ziet.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou dat niet mogen? Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ik als 1 van de enige niet rokers veel meer uren draaide dan de rokers die om de haveklap een sigaret moesten, kortom rokers zijn minder productief.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

petra 45 schreef op maandag 2 apr 2012, 14:01: Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ik als 1 van de enige niet rokers veel meer uren draaide dan de rokers die om de haveklap een sigaret moesten, kortom rokers zijn minder productief.

Nou ik heb bij een bedrijf gewerkt waar een Niet roker de hele dag stiekem Spider Solitaire zat te spelen op d`r pc ipv te werken.........maar die was moddervet dus die zijn dan gewoon weer lui als je zo gaat redeneren ........?

Slap gel*l dat of rokers of mensen met overgewicht of whatever minder productief zijn dan `zogenaamd` gezonde/fitte werknemers, waar ik er ook zat van heb gekend die de kantjes ervanaf liepen..........

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien in het bedrijf al een algemeen rookverbod geldt, mag dit worden geeist bij de sollicitatie.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nergens gelezen, om wat voor bedrijf het gaat.
Als je als medewerker een representatieve funktie hebt, kan ik mij indenken, dat een bedrijf eist, dat de medewerkers niet roken. Je neemt als roker altijd een rokerslucht mee en mogelijk bruine vingers.
Dat er binnen het bedrijf geen rookgelegenheid zou kunnen bestaan l;ijkt mij niet relevant, maar zoals ik al meldde, we weten niet om wat voor bedrijg en ook niet om welke funktie. Denk aan vertegenwoordiger, artsenbezoeker.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 30 mrt 2012, 17:41: Ja, die eis kunnen ze stellen. In USA zijn ze trouwens veel verder met rook-verbod dan hier. Houd er ook rekening mee dat veel Amerikaanse bedrijven een dress-code hebben. Dat houdt in mannen altijd in het pak met een das of geen lange broeken voor vrouwen, maar rokken en panty's aan (al vallen de mussen dood van het dak). Dus vraag of ze een (speciale) dresscode hebben maandag. Dan weet je waar je aan toe bent.

"Niet-roker" zijn betekent dus ook dat je kleren en haar niet naar de rook "stinkt".

Vladja

Vladja weet t altijd :D ben soms heel benieuwd naar het gezicht achter deze lopende encyclopedie :D

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kunnen ze die eis stellen. Want een werkgever heeft ook verplichtingen tegenover de andere medewerkers. En stel u rookt een sigaret dan stinkt u als u binnenkomt. Ik rook niet en een enkele keer komt iemand binnen die wel rookt. Ba, zeg ik dan jij stinkt en dat wil ik hier niet hebben. Er zijn namelijk veel meer mensen die dat niet meer doen dan mensen die het wel doen. U hoort bij de minderheid en hoort zich aan te passen aan de rest. Dat is niet meer dan netsjes om u zo te gedragen, wilt u nog een collega zijn voor de anderen. De werkgever staat in zijn recht met deze eis!!!!!

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan wil ik een parfumvrije werkruimte.....en knoflookvrij.........want dat stinkt ook, nog erger dan rook.

Als het om bepaalde beroepen gaat kan ik me er iets bij voorstellen dat je niet hoeft te stinken naar wat dan ook, niet alleen rook, ook andere zaken die flink kunnen meuren. Als het alleen maar gaat om het feit dat er geen rookruimte beschikbaar is, tja, dan vind ik het onzin dat het ge-eist mag worden, want in je pauze kun je ook een blokje om gaan lopen. Neem je zelf een asbak mee, hoef je ook geen peuken op straat te gooien.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

maron schreef op maandag 2 apr 2012, 13:32: als je in de pauze buiten een sigaretje rookt, zal de rook echt niet in je kleren gaan zitten.

Ik durf te wedden dat jij rookt.

We draven trouwens weer lekker door. De vraag was slechts of de eis "niet-roker" gesteld mag worden. Niet of we allerlei redenen kunnen verzinnen waarom iemand niet mag roken.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op maandag 2 apr 2012, 17:00:
Ik durf te wedden dat jij rookt.

We draven trouwens weer lekker door. De vraag was slechts of de eis "niet-roker" gesteld mag worden. Niet of we allerlei redenen kunnen verzinnen waarom iemand niet mag roken.

Dat is alleen maar te bepalen afhankelijk van om wat voor beroep het gaat. Als je op kantoor zit achter een pc lijkt het me onredelijk als het gaat om het feit 'dat het stinkt'. In dat geval wordt het voor mij een principe kwestie dat andere gore luchtjes ook niet mogen dan. Als het om een beroep gaat waarbij je nauw met klanten omgaat, ja, dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar ook daar, niet alleen niet-rokers vanwege de stank, ook andere dingen niet doen vanwege de stank. Er wordt altijd alleen maar op het roken gehamerd vanwege de stank en daar erger ik mij aan.

Ik rook niet, laten we dat vooropstellen, het gaat mij om het principe dat alleen roken zou stinken, terwijl er zoveel meer dingen zijn die stinken waar veel mensen geen rekening mee houden, dat moeten we wel goed vinden.

Of de eis gesteld mag worden is geheel afhankelijk van de functie die vervuld moet worden.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

kaartendraak schreef op maandag 2 apr 2012, 17:21Ik rook niet, laten we dat vooropstellen, het gaat mij om het principe dat alleen roken zou stinken, terwijl er zoveel meer dingen zijn die stinken waar veel mensen geen rekening mee houden, dat moeten we wel goed vinden.
quote:
Het is zelfs een advies, om tijdens een sollicitatiegesprek niet te veel parfum, voor dames, of after shave voor heren, op te doen. Lekker ruiken is één, overheersen qua lucht wat anders.
Ik vermoed dat het rookverbod, zoals hier gevraagd, meer betrekking heeft op de funktie, is het representatief jegens de klant, dan dat de firma zelf geen rookvoorzieningen heeft.
Maar zolang de aard van de funktie niet bekend is, blijft het gissen.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin heb ik gelezen.
Nu even een serieuze bijdrage : ik heb bij een bedrijf gewerkt waar je ALS MAN alleen in de rookruimte mocht komen met een hoofddoekje om en een rokje aan.
Men wilde het roken op die manier ontmoedigen.
Dat werkte niet echt, het bleek dat ik een paar collega's had die dit juist graag aantrokken.
Bij de brandweer gaan ze ook staken, de spuitgasten eisen een rookvrije werkplek.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

deinert schreef op vrijdag 30 mrt 2012, 17:00: Aanstaande maandag heb ik een gesprekje voor een eventuele baan bij de Nederlandse vestiging van een amerikaans bedrijf.
Één van de voorwaarden is dat je niet-roker bent. Mag een werkgever dit überhaupt eisen???

Wat opvalt aan de vele reacties: de vraag is een juridische, maar de reacties zijn vrijwel allemaal niet ter zake (vooral een persoonlijke voorkeur wordt graag gemeld). En de enkeling die wel een juridisch antwoord geeft, zit er naast of is zo onvolledig dat je er niets aan hebt. Er is vast een slimmerik die zich nu beledigd voelt en schrijft dat ook mijn reactie niet ter zake is.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u dat zo kan schrijven hoe is dan de reactie wijsheid van u?
U geeft ook geen antwoord.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

222bbb schreef op maandag 2 apr 2012, 16:12: Ik rook niet en een enkele keer komt iemand binnen die wel rookt. Ba, zeg ik dan jij stinkt en dat wil ik hier niet hebben.

Misschien stink jij wel naar zweet omdat je maar 1x per week onder de douche stapt, stink je uit je mond, stink je naar knoflook enz. enz.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op maandag 2 apr 2012, 17:59: Als u dat zo kan schrijven hoe is dan de reactie wijsheid van u?
U geeft ook geen antwoord.

Nou, vooruit. Een begin van het antwoord:
1e stap: het Nederlands recht alsook het Europees recht is van toepassing.
2e stap: lees: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/article/detail/1524763/2006/08/08/Toch-geen-discriminatie-roker-bij-sollicitatie.dhtml

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

moravis2 schreef op maandag 2 apr 2012, 18:13: Nou, vooruit. Een begin van het antwoord:
1e stap: het Nederlands recht alsook het Europees recht is van toepassing.
2e stap: lees: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/article/detail/1524763/2006/08/08/Toch-geen-discriminatie-roker-bij-sollicitatie.dhtml

Gut, wat goed van jouw, die link had Spookyo2 zo`n 3 pagina`s terug al neergezet........

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuses het is Spooky01 ( ipv 2 ;-)

zelfde verhaal, ander blad.....

-- spooky01 zaterdag 31 mrt 2012, 18:12
Lees dit eens ---

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar nu wel een beetje nieuwsgierig hoe het met Deindert is afgelopen
en of ie rookt of gister is gestopt ;-)

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zaterdag 31 mrt 2012, 15:46:
Er worden nu al een aantal groepen mensen niet aangenomen. Kijk maar naar leeftijd (boven de 35 tel je niet meer mee), mensen die in de bijstand zitten, mensen met een kleine beperking, vrouwen met kinderen etc.

Dat ligt maar helemaal aan de situatie, de soort werk en de gewenste ervaring. Ik was 44 toen ik mijn huidige betrekking aanvaarde. En ik heb er niet eens veel moeite voor te hoeven (m.a.w. men nam contact met mij op of ik misschien een nieuwe betrekking zou overwegen).

Misschien een uitzondering (hoewel ik denk van niet als ik zo om mij heen kijk), maar het is te simpel om het als altijd geldende regel te stellen.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller:
zou het niet veel logischer zijn uw vraag voor te leggen aan het info loket van een vakbond ?
Ook al bent u geen lid, dan zal men u toch vast wel willen helpen.
Dan krijgt u het juiste antwoord.
In plaats van de antwoorden hier van : ik denk dat, en volgens mij is het zo dat, dat soort antwoorden heb je niets aan.
Dan weet je nog niets.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden eigenlijk nu toch al een antwoord op zijn bezoek bij de (nieuwe?) werkgever verwacht van Deinert. Die is als het goed is vandaag op gesprek geweest en weet het antwoord.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2012 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo deinert, hoe is het afgelopen?

ve
door verwijderd - Apr 3, 2012 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op maandag 2 apr 2012, 22:07: Wij hadden eigenlijk nu toch al een antwoord op zijn bezoek bij de (nieuwe?) werkgever verwacht van Deinert. Die is als het goed is vandaag op gesprek geweest en weet het antwoord.

Deinert zit ergens in een CIA Safehouse uit te leggen waarom US bedrijven hier aan de schandpaal worden genageld.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2012 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat verklaard wel de radio stilte. Of heet dat spreekverbod?

ve
door verwijderd - Apr 3, 2012 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien zit ie wel in `Detox` ;-)

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk heeft TS Deinert gesolliciteerd bij Philip Morris, en heeft ie nu een spreekverbod als nieuwe werknemer.
Halloooo Deinert, bent u er nog ?

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 01:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eisen wél! Of je het daarmee eens bent?! Werkt dit Amerikaans bedrijf naar Nederlands recht of naar de Amerikaans recht en naar een specifiek de deelstaat (State of Idaho, Delaware, Texas, Norh Dakota e.d.)?

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 02:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op zondag 1 apr 2012, 11:05:
festinger schreef op zondag 1 apr 2012, 02:25: Nee natuurlijk mag dit niet als eis gelden.
Als dit voorwaarde is zwart op wit moet je aangifte doen. .

Misschien moet je even de link van Spooky01 hierboven lezen, het Mag dus Wel.

Komt die rokende sollicitant ooit in de directie-kamer van de beleidsmakers. Daar wordt soms gewoon gerookt binnenshuis.Misschien dure cubanen voor de lol. Want heb je de touwtjes in handen met een club van meelopers kun je roken(gebruiken) wat je wilt gewoon op je werk en binnen. En daar zie je geen controleurs of medewerkers die aangifte doen. Daar rookt men mee ter eigen glorie.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

festinger schreef op woensdag 4 apr 2012, 02:21: Komt die rokende sollicitant ooit in de directie-kamer van de beleidsmakers. Daar wordt soms gewoon gerookt binnenshuis.Misschien dure cubanen voor de lol. Want heb je de touwtjes in handen met een club van meelopers kun je roken(gebruiken) wat je wilt gewoon op je werk en binnen. En daar zie je geen controleurs of medewerkers die aangifte doen. Daar rookt men mee ter eigen glorie.

Wat er al dan niet `stiekem` gebeurt heeft er verder niets mee te maken.........
Vraag was mogen ze `niet roken` eisen van sollicitant/werknemer ja of nee en JA dat mogen ze eisen
zelfs als ze zich zelf, tegen de regels in, een slag in de rondte zitten te paffen in de directiekamer.......

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deinert, waar is je antwoord nu, maandag is voorbij hoor, het is al woensdag inmiddels .............

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krijg de indruk dat deinert een verdweinert is geworden, met excuus voor de "spel vrijheid". Overigens een hoogst interessante discussie, als niet roker herken ik vele genoemde zaken. Gelukkig hebben wij heeeel lang geleden ook gerookt en kijken wij er gematigd tegen aan. Wel is het na een bezoek aan rokers de norm om meteen werkelijk alle die avond gedragen kleding buiten te hangen en zelf onder de douche te gaan hangen. Maar ......... indien wij bezoek krijgen en er zijn in het gezelschap geen mensen welke last van rokers ondervinden, mag er bij ons in dat geval wel degelijk gerookt worden. Het luchten doen we later wel. Resumerend wil ik stellen dat ik als werkgever de wens voor niet roken volkomen begrijp. Ben daarom ook razend benieuwd hoe het vraagsteller vergaan is, kom op joh. Laat eens weten.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 30 mrt 2012, 17:55:

En die avatar wordt in het puriteinse amerika al helemaal niet op prijs gesteld.

Vladja

Was ik nog vergeten, misschien nogal off topic, ik vind die avatar alles behalve fatsoenlijk. Let wel dat is dus MIJN mening. Mogelijk ouderwets, maar toch.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2012 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nounou, wat een discussie.

In elk geval kan ik vertellen dat ik sinds vandaag weet dat de vacature naar iemand anders gegaan is.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

deinert schreef op donderdag 19 apr 2012, 23:13: Nounou, wat een discussie.

In elk geval kan ik vertellen dat ik sinds vandaag weet dat de vacature naar iemand anders gegaan is.

Bedankt voor de verstrekte info, en hopelijk neemt u het mij niet kwalijk als ik stel dat dit mij eigenlijk niet verbaast.
Succes met uw volgende sollicitatie.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja roken kost gezondheid en kan je een nieuwe baan kosten. Succes met jet volgende solicitatie.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 07:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......en hopelijk neemt u het mij niet kwalijk als ik stel dat dit mij eigenlijk niet verbaast.........

Wat een onzinnige, nergens op slaande, reactie! (Net als die van Valerius trouwens.) Totaal ongegrond concluderen jullie blijkbaar dat de afwijzing ook maar iets te maken heeft met het roken! Er zijn tientallen andere redenen waarom iemand niet aangenomen wordt!

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 08:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op vrijdag 20 apr 2012, 07:20: .......en hopelijk neemt u het mij niet kwalijk als ik stel dat dit mij eigenlijk niet verbaast.........

Wat een onzinnige, nergens op slaande, reactie! (Net als die van Valerius trouwens.) Totaal ongegrond concluderen jullie blijkbaar dat de afwijzing ook maar iets te maken heeft met het roken! Er zijn tientallen andere redenen waarom iemand niet aangenomen wordt!

Niet zozeer het roken, maar alleen al de vraagstelling voordat je maar een gesprek hebt gehad met dat bedrijf geeft al aan dat de kandidaat niet supergemotiveerd was voor deze baan. Was hij/zij dat wel dan was deze vraag geeneens gesteld op dit forum.

Dat zijn nl. details waar je naderhand pas naar gaat kijken, niet voor het eerste gesprek. En interviewer bij bedrijven hebben extra zintuigen voor dit soort signalen.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

......alleen al de vraagstelling voordat je maar een gesprek hebt gehad met dat bedrijf geeft al aan dat de kandidaat niet supergemotiveerd was voor deze baan.....

Vreemde conclusies trek jij! Dus alleen omdat iemand wil weten hoe het wettelijk geregeld is, zou iemand niet gemotiveerd zijn?

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deinert, maar heb je gevraagd hoe het nu zit met het wel/niet roken?

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel Carola. Je mag gerust weten dat ik enorm baal van alle voorbarige conclussies die de mensen trekken. Het roken is helemaal niet meer aan de orde geweest, dit doet dus helemaal niet meer ter zake.

Ik zie de laatste tijd alleen nog maar mensen op deze site die elkaar lopen af te kafferen. Na 7 jaar zal ik mijn account verwijderen en hoop de rest van mijn leven met volwassen mensen om te gaan. Doeiiiii

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Deinert !

Als ik dat halfnaakte, wippende mannetje zie dat u als symbool van uzelf gebruikt, dan heeft u nog een lange weg te gaan naar volwassenheid.

Doeiiii Deinert !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

deinert schreef op vrijdag 20 apr 2012, 13:43: Dank je wel Carola. Je mag gerust weten dat ik enorm baal van alle voorbarige conclussies die de mensen trekken. Het roken is helemaal niet meer aan de orde geweest, dit doet dus helemaal niet meer ter zake.

Ik zie de laatste tijd alleen nog maar mensen op deze site die elkaar lopen af te kafferen. Na 7 jaar zal ik mijn account verwijderen en hoop de rest van mijn leven met volwassen mensen om te gaan. Doeiiiii

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

quote=wimmi20 schreef op vrijdag 20 apr 2012, 14:07]Dag Deinert !

Als ik dat halfnaakte, wippende mannetje zie dat u als symbool van uzelf gebruikt, dan heeft u nog een lange weg te gaan naar volwassenheid.

@ carola: Met alle respect voor uw stelling, doch bovenstaande opmerking kwam ondermeer ook in mij op bij het vermelden van mijn opmerking van niet verbaast zijn.
De tekst, de vraag en de strekking er van in de maatschappij van heden doet mij toch de wenkbrauwen iets optrekken. In NY is men van plan om het roken in de eigen woning zelfs strafbaar te stellen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11944881/___Verbod_op_roken_binnenshuis___.html

De vraag van deinert komt mij dan ook wat onwerkelijk voor. De media staan strak van rook en antirook items. Dan is het wat doorgeschoten als men verwacht dat roken geen issue zal zijn in een sollicitatie. Heb in mijn werkkring gedwongen verplaatsing zien plaatsvinden omreden van vaak roken, let wel, roken buiten dus.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2012 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u Deinert zijn verontwaardigde afscheidsbrief gelezen ?

Die Deinert is gewoon in rook opgegaan !

Errig he ?

Nou staat ie in z'n eentje voor de spiegel te wippen.
Want wij zijn bevrijd van dat ondeugende mannetje.
Doeiii Deinert !

Of kom je stiekem terug met een nog stouter avatartje ?