An
door Annemiek Tulen Jan 30, 2023 om 13:32
Geldzaken & recht

Ruilen voor een andere prijs

Wanneer ik iets koop in de aanbieding en ik ruil het de dag erna, wanneer de actie voorbij is, krijg ik het dan nog voor dezelfde prijs of moet ik de volle pond dan betalen? Of mag een winkel die regel zelf bepalen?

2292 10 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 30, 2023 om 13:39
1325 Antwoorden / 2 Vragen

Bij koop in een winkel (stenen winkel) is ruilen een gunst. Hier hoeven ze dus niet aan mee te werken.
De winkel kan dus eventueel om bijbetalig vragen als de prijs hoger is geworden.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 30, 2023 om 13:42
854 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij zit het zo...
Als je iets ruilt dan is de intitiële koopovereenkomst voorbij en ga je met het nieuwe product een nieuwe overeenkomst aan en tja... de actie is voorbij en betaal je dus het voille pond.

pr
door prikker Feb 1, 2023 om 12:40
15 Antwoorden / 1 Vragen

Is ruilen een ontbinding van een verkoop.... volgens mij niet... de koopovereenkomst blijft in stand.

Hangt van de verkoopvoorwaarden af... als ruilen een optie is in de verkoopvoorwaarden mag de verkoper hier niet zo maar afstand van doen.

Zie ook : https://www.charlotteslaw.nl/webwinkelrecht-het-verschil-tussen-herroepen-en-ruilen/

redfloor
door redfloor - Jan 30, 2023 om 13:51
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ruilen is in een stenen winkel een gunst, geen recht. De voorwaarden kunnen dan ook door de winkelier zelf bepaald worden.

th
door thisischris - Jan 30, 2023 om 14:01
3 Antwoorden / 4 Vragen

Als de actie voorbij is betaal je de volle prijs. De actie is immers van een bepaalde datum tot een bepaalde datum.
Je bent de overeenkomst aangegaan om basis van de actie. Uit coulance kan een winkelier anders besluiten.

Ander voorbeeld: Als je iets in de aanbieding koopt voor €80 en de een dag later is de aanbieding voorbij en is de regulier prijs €100 en je retourneert het artikel krijg je de aankoop prijs en niet de reguliere prijs.

mahadma
door mahadma - Jan 30, 2023 om 14:05
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Er gebeuren 2 zaken.

1 U koopt artikel x voor de dat moment geldende prijs. Als deze verkoop wordt ontbonden, is deze verkoop er in theorie nooit geweest en boekhoudkundig staat alles op nul.

2 u koopt artikel y voor de geldende prijs. En behoud dit ook effectief.

Daarnaast, ruilen is alleen een recht als de winkel dit vooraf aanbiedt. En de voorwaarden bepalen zij dan ook, u krijgt een creditnota van artikel x en ee  debet nota van artikel y. Het verschil moet u betalen  of retour krijgen. Als de prijs op een dag later hoger is, is de aktie over.

pr
door prikker Feb 1, 2023 om 12:34
15 Antwoorden / 1 Vragen

Is ruilen een ontbinding van een verkoop.... volgens mij niet... de koopovereenkomst blijft in stand. Hangt van de verkoopvoorwaarden af... als ruilen een optie is in de verkoopvoorwaarden mag de verkoper hier niet zo maar afstand van doen. Zie ook : https://www.charlotteslaw.nl/webwinkelrecht-het-verschil-tussen-herroepen-en-ruilen/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2023 om 15:36
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Het is inderdaad zo of een winkelier dat zelf kan en mag bepalen. Zo men ruilt voor exact hetzelfde product is het eveneens een coulance kwestie of men dan de aanbiedingsprijs handhaaft. Als gezegd, het behoeft niet. De actie is immers voorbij.

1paul
door 1paul - Feb 1, 2023 om 11:39
3143 Antwoorden / 0 Vragen

winkel mag de hogere prijs rekenen is het echter echt een ruil omdat er iets stuk is aan je produkt en je wilt dezelfde terug dan weer niet.

mo
door mof - Feb 1, 2023 om 11:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt van de reden af waarom u het wilt ruilen. Als het een artikel betreft met bijv. fabrieksfouten of zo, of garantie zakjes, dan moet de verkoper dit 1) kostenloos vervangen door een goed product, 2) danwel repareren, 3) danwel uw aankoopbedrag terug betalen. De keus is aan de verkoper die dus ws. wel uw aankoopbedrag gaat terugbetalen. In dat geval betaalt u de volle prijs voor een vervangend artikel.

Als het niet om 1 van deze bovenstaande zaken gaat dan mag de winkelier ook de aankoopprijs verrekenen en hoeft het niet kostenloos tegen een volle prijs artikel te ruilen.

Ergo, u kunt geen geld verdienen op deze manier.

mo
door mof - Feb 1, 2023 om 11:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En dit geldt dus ook voor een webwinkel. U heeft dan retourrecht, en krijgt uw aankoopbedrag teruggestort. Daarna moet u zelf weer gaan shoppen.

Gr
door Grunn1 - Feb 1, 2023 om 14:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lijkt me heel simpel.
Stel je koopt iets in de aanbieding bijvoorbeeld van 25 voor 20 euro.
De volgende dag wil je het ruilen maar de aanbieding is voorbij dus betaal je voor het nieuwe product weer 25 euro, je ruilt een product in voor 20 euro blijft een bijbetaling over van 5 euro.