Br
door Bramg90 Nov 8, 2021 om 16:49
Geldzaken & recht

Salaris verlaagd zonder dat hierover gecommuniceerd is

Mijn vrouw werkt al jaren bij bedrijf X in een leidinggevende functie met een vast contract. Nu is het zo dat zij aangegeven heeft minder te willen gaan werken vanwege de geboorte van een kind. Op basis hiervan (minder werken) heeft de werkgever besloten dat zij haar leidinggevende functie niet meer kan uitvoeren en dat zij dus een "teamlid" functie krijgt. Bij deze melding is niets gezegd over het verlagen van het salaris (op basis van fulltime), en op haar meest recente loonstrook staat dat zij ineens 15% minder verdiend (op basis van fulltime), en is dit ook bij-lange-na niet het maximale van deze salarisschaal.

Saillant detail; deze wijziging is al doorgevoerd op het moment dat zij notabene nog met verlof was (en dus op papier haar oude functie nog had). Ook heeft zij altijd positieve beoordelingen gehad.

Wel hebben wij ondertussen al een bericht gestuurd naar de HR-afdeling van haar werkgever, maar tot op heden (14 dagen later) nog geen reactie ontvangen.

Ik heb wat onderzoek gedaan, maar volgens mij mag dit niet zomaar.

Wie kan mij hierin adviseren? Heeft zij recht op het missende gedeelte van haar salaris? En hoe kan dit het beste aangepakt worden?

2980 16 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 8, 2021 om 16:50
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Als uw vrouw lid is van de vakbond, vraag het hen

Br
door Bramg90 - Nov 8, 2021 om 16:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

@juliomariner, nee ze is geen lid van de vakbond.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 8, 2021 om 16:59
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Uw vrouw heeft te kennen gegeven minder te willen werken vanwege een aanstaande geboorte,  als dat op medisch advies is zou zij niet minder moeten verdienen.

Br
door Bramg90 Nov 9, 2021 om 09:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is het probleem niet, het is de manier waarop dit tot stand gekomen is. En dat is eenzijdig vanuit de werkgever.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 9, 2021 om 10:33
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf denk ik dat als iemand minder uren wil draaien dat de werkgever eenzijdig op mag treden ongeacht de reden waarom er minder gewerkt wil worden.
Anders om uitleg vragen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 8, 2021 om 17:24
2008 Antwoorden / Vragen

Ik zou er maar een arbeidsjurist of de vakbond bijhalen want minder werken betekent niet een demotie en een demotie kan niet zonder meer tot een salarisverlaging leiden. Ik neem aan dat dit of een kleine of bekende aso werkgever is en die zal zich wel met hand en tand gaan verzetten. Dit gevecht voer je niet zonder professionele hulp. Ga er dan ook maar vanuit dat de relatie na het gevecht zodanig verstoord is dat je vrouw een andere baan mag gaan zoeken

mahadma
door mahadma Nov 8, 2021 om 17:30
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Een andere baan als net verse moeder met mogelijk meer absentie (vanwege het kind) zal ook niet echt meevallen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 8, 2021 om 17:34
2008 Antwoorden / Vragen

Nee, daarom bezint eer ge begint. Aan de andere kant hoef je je ook niet zo te laten piepelen en als ze echt over de schreef gaan zit er misschien nog wel een schadevergoeding in. Maar dat lukt je alleen met professionele hulp.

Br
door Bramg90 Nov 9, 2021 om 08:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

We willen HR nog even de kans geven hierop te reageren, met een pasgeboren kind willen we liever niet in onnodig stressvolle situaties terecht komen. Het gaat overigens om een multinational, frapant dus.

mahadma
door mahadma - Nov 8, 2021 om 17:25
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als uw partner uit eigen beweging aangegeven heeft zonder medische noodzaak na de geboorte minder % beschikbaar wil zijn, (wat ik snap) en daardoor niet volledig beschikbaar is als leiding gevende die 100% beschikbaar moet zijn heeft het een logica dat zij dus ook niet het salaris krijgt van een leidinggevende maar van teamlid. Als het op medisch advies is, dan kan het anders liggen. (vergelijk: demontie gebeurd ook op koninklijk huis nivo, Beatrix is nu ipv koningin prinses)

Br
door Bramg90 Nov 9, 2021 om 08:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.

panter22
door panter22 - Nov 8, 2021 om 17:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je vrouw  heeft ingestemd met een lagere functie en het bijbehorende salaris gekregen.
Ze zal toch wel een schriftelijke bevestiging moeten krijgen waarin de wijziging van functie staat met de bijbehorende salarisschaal.
KIjk eens in de CAO.
Neem eens contact op met het juridisch loket
https://www.juridischloket.nl/

Br
door Bramg90 Nov 9, 2021 om 08:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dus het probleem, mijn vrouw heeft niet ingestemd met een lager salaris - er is letterlijk geen overleg gevoerd over haar salaris. Ze kreeg dit tijdens haar zwangerschapsverlof voor het eerst onder ogen toen zij haar salarisstrook bekeek.

Gaan we doen!

Topantwoord

sira
door sira - Nov 8, 2021 om 17:51
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Kun je teruggezet worden in salaris?
Een werkgever kan nooit zomaar eenzijdig arbeidsvoorwaarden aanpassen en iets essentieels als de hoogte van het al helemaal niet. Daarvoor is de instemming van de werknemer vereist. Een werkgever moet een zwaarwegend belang hebben om een arbeidsvoorwaarde eenzijdig aan te passen.

Kan een werkgever mij degraderen?
In uw contract, collectieve arbeidsovereenkomst (cao) of bedrijfsreglement kan staan dat uw werkgever uw arbeidsvoorwaarden zonder uw toestemming mag wijzigen. Dit wordt een 'wijzigingsbeding' genoemd. De werkgever moet daarvoor wel een zwaarwegend bedrijfsbelang hebben.

mahadma
door mahadma Nov 8, 2021 om 18:03
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Een en ander hangt dus van de effectieve fuctie en bedrijf af of er een 100% leidingevende moet zijn.

sira
door sira Nov 8, 2021 om 22:41
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb het van een juridische site afgehaald, voor de rest kan ik er geen zinnig woord over zeggen. Ik weet niet niet hoeveel uur de TS minder gaat werken. Ik kan mij voorstellen als iemand van 38/40 uur teruggaat naar 20 uur, het niet mogelijk is die leidinggevende functie te behouden en mogelijk ook het salaris niet, bovendien weten we niet om wat voor een bedrijf het gaat en wat de leidinggevende functie precies inhoudt. Voor een heel klein bedrijf zal gelden dat het heel moeilijk is om het werk door een ander te laten invullen, dus zal er iemand nieuw aangenomen moeten worden. We zijn ook niet bij het gesprek geweest en we weten ook niet of het bedrijf een CAO heeft.
Dit zijn de basisregels en uiteraard kan daar altijd een "maar, tenzij of mits" achteraan komen.

De ouderen onder ons weten nog wel dat er een tijd is geweest dat als vrouwen gingen trouwen, ze ontslag kregen. Later, toen het ontslag niet meer mocht en de vrouw kinderen kreeg dan kon de werkgever de klok er op gelijkzetten dat de werkneemster ging stoppen met haar werk en voor de kinderen ging zorgen. Vrouwen kregen dan ook altijd minder betaald dan mannen. Als een secretaresse niet bevalt moet ze weg en als ze wel bevalt gaat ze weg.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 8, 2021 om 18:09
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bram, dit mag niet op deze manier.

Daarom is het van groot belang om lid te zijn van een vakbond.

U zult nu, op eigen kosten, deze kwestie moeten voorleggen aan een jurist of advocaat, die gespecialiseerd is in arbeidsrecht.

mahadma
door mahadma Nov 8, 2021 om 18:16
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Bedemk de kosten/baten analyse.

rj
door rjw - Nov 8, 2021 om 18:13
3237 Antwoorden / 5 Vragen

"Op basis hiervan (minder werken) heeft de werkgever besloten dat zij haar leidinggevende functie niet meer kan uitvoeren en dat zij dus een "teamlid" functie krijgt."

Wat heeft jouw vrouw hierop gereageerd?

Br
door Bramg90 Nov 9, 2021 om 09:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zij heeft zich erbij neergelegd dat zij een andere functie zou krijgen, maar er zijn geen verdere afspraken gemaakt over het salaris. Daarom is het raar dat haar salaris al aangepast is terwijl zij nog met verlof was. Zonder dat zij hierover op de hoogte gebracht is.

me
door mein33 - Nov 8, 2021 om 20:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op 'eigen verzoek' minder uren gaan werken en ook nog eens in een lager ingeschaalde functie, waartegen zij blijkbaar geen bezwaar heeft gemaakt, dat moet wel financiële consequenties hebben.
Uw vrouw heeft toch niet, echt serieus, verwacht dat deze wijzigingen geen verlaging van het salaris zou inhouden.

mahadma
door mahadma Nov 8, 2021 om 21:40
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als je van team leider naar team-medewerker gaat krijg je ook zeker het salaris van je nieuwe functie. Andersom is ook logisch.

Be
door Bewaklu - Nov 8, 2021 om 21:58
131 Antwoorden / 1 Vragen
tenormin
door tenormin - Nov 8, 2021 om 22:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maar niemand van het forum komt terug op wat de TS schrijft: saillant detail: deze wijziging is al doorgevoerd op het moment dat zij nota bene nog met verlof was (en op papier haar oude functie nog had). Schept dit dan geen ander antwoord in de beantwoordingen? Ikzelf heb er geen antwoord op, (daarom geen reactie eerder mijnerzijds), maar jullie allen kennelijk wel. Ik heb er geen verstand van: alleen, het viel me gewoon op.

sira
door sira Nov 8, 2021 om 22:46
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dat schrijf ik onder de reactie van Mahadma die reageerde op mijn antwoord van 17.51 uur.
Er zijn basisregels, maar niemand weet verder iets over het bedrijf, de functie, etc.

mahadma
door mahadma Nov 8, 2021 om 22:49
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Mevrouw wil any way minder uren wil gaan maken, na haar baby, betekent in mijn visie dat ze die minder uren zeker gaat doen, ergo hoe de situatie  ook is, op papier of op papier, mevrouw zou de functie toch niet meer kunnen vervullen volgens haar werkgever.

Br
door Bramg90 - Nov 9, 2021 om 08:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Ter informatie: Zij is werkzaam voor een multinational en gaf leiding aan een team van 6.
Natuurlijk is het logisch dat er bij een andere functie een andere salarisschaal hoort, maar zomaar 15% salaris inhouden (zonder dat hier overleg over gevoerd is, laat staan een nieuwe overeenkomst aangegaan) is gewoon not done.

@Mein33, zij wilde zelf geen lagere functie, maar het bedrijf besloot dat zij part-time die rol niet meer kon uitvoeren en haar dus naar een "teamlid" functie terugzette. Het ligt dus iets gecompliceerder.

Om onduidelijkheid weg te nemen, het gaat dus in de basis niet om het lagere salaris, maar wel dat haar werkgever eenzijdig een essentiële arbeidsvoorwaarde aanpast. En dit lijkt mij niet mogelijk.

Daarnaast heeft een collega van haar (zelfde inschaling) ook aangegeven dat hij van leidinggevende functie naar teamlid wilde, hier is wel overleg over geweest en hij gaat er "slechts" 7.5% (op basis van fulltime) op achteruit.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Nov 9, 2021 om 09:00
3101 Antwoorden / 0 Vragen
Br
door Bramg90 Nov 9, 2021 om 09:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Paul, nuttige informatie.

me
door mein33 Nov 9, 2021 om 09:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De reden voor een salaris verlaging is er, aangezien haar huidige functie niet in deeltijd (op eigen verzoek) kan worden uitgevoerd, vandaar dat zij een andere functie krijgt aangeboden.
Minder uren gaan werken heeft meer consequenties dan men vaakt denkt.

1paul
door 1paul Nov 10, 2021 om 09:12
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dan nog Mein moet dit in overleg gaan en zijn hier bepaalde voorwaarden aan verbonden....

Ja
door JannieBoe - Nov 9, 2021 om 09:56
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Bram, allereerst, wat naar dat een vreugdevolle fase in jullie leven een knauw krijgt door dit gebeuren.
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij bovenstaande antwoorden om juridische bijstand in te schakelen.

Als je deze info van het College voor de Rechten van de Mens leest kan een werkgever dit niet zonder meer doen.
Echter hier zit de crux: 'De werkgever mag een verzoek om na verlof minder (of meer) uren te gaan werken afwijzen als deze kan aantonen dat het niet mogelijk is de oude functie in minder uren uit te oefenen. Of dat een functie met een dergelijke arbeidsomvang niet te realiseren is vanwege zwaarwegende bedrijfsbelangen.'
'Alle werknemers hebben het recht om hun contracturen aan te passen. Als een werknemer vraagt om minder te mogen werken moet de werkgever hier in principe mee akkoord gaan. Alleen als de werkgever hierdoor ernstig in de problemen komt, kan deze het verzoek tot aanpassing van het aantal werkuren weigeren (Wet aanpassing arbeidsduur).'

Br
door Bramg90 Nov 10, 2021 om 09:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jannie,
Bedankt voor deze aanvulling, we gaan ermee aan de slag.

Franske1958
door Franske1958 - Nov 9, 2021 om 11:22
414 Antwoorden / 2 Vragen

Een jaartje of 8 geleden gleed een collega van mij uit op een gladde keukenvloer in zijn huis met als gevolg
een lelijke beenbreuk. Aan mij werd gevraagd of in zijn werk wilde doen totdat hij weer terug zou zijn. Echter
dat werk was 2 functieschalen hoger als waar ik in zat. Dat werk ging prima en ik kreeg vanaf die dag ook het
salaris wat daarbij hoorde. Echter na 2 jaar pas was die man weer volledig hersteld. Toen kreeg ik in een gesprek
te horen dat ik weer terug moest naar mijn oude functie met mijn oude salaris. echter vertelde de personeels
funtionaris erbij, ik kreeg wel een persoonlijke toeslag erbij voor het salaris verschil.  Dus er stonden vanaf die
dag 2 regels op mijn salaris strook,  regel 1 mijn salaris en regel 2 mijn persoonlijke toeslag. Ook alle salaris
verhogingen werden ook iedere keer netjes doorberekend met zowel mijn salaris als met mijn toeslag. Heel
erg netjes gedaan van mijn werkgever. Er bestaan dus wel oplossingen.