fa
door fastdonald Mar 30, 2007 om 21:28
Geldzaken & recht

Samenloop pre pensioen en wao

Hallo

Nog even dan ben ik 62 en dan gaat mijn prepensioen in.Ook heb ik nog een wao uitkering welke 35% bedraagt van mijn laatste inkomen welke nu wordt aangevuld met een ww uitkering tot 70%.Mijn ww.uitkering stopt.en heb dan alleen wao.als het prepensioen komt mag het dan samenlopen met de wao uitkering?Samen is het dan ongeveer 60% van mijn laatste loon.

Alvast bedankt

4669 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 31, 2007 om 00:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste fastdonald

Pre pensioen is een opgebouwd recht. Hier heeft u zelf premies voor betaald. WAO is een sociale verzekering.

Doorgaans lopen deze naast elkaar. Mijn rechtsgevoel zegt me dat beide uitkeringen naast elkaar kunnen lopen zonder dat u gekort wordt op de WAO (=WIA).

Ik kan er naast zitten. Iemand?

groet, C.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2007 om 01:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij wordt het wao uitbetaald tot je 65 jaar bent geworden.

Je ww uitkering is daarom vervallen.

Dat heb ik gehoord van iemand die het zelfde meemaakt maar ik ben er niet zeker van.

Dus als het niet zo is zou ik het gaarne van u horen zodat andere mensen die het zelfde kan overkomen hier rekening kan houden.

Het geval waar ik op doel is in de grafische sector.

Hoop voor u dat het zo is. Valerius

ve
door verwijderd - Mar 31, 2007 om 03:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je pre-pensioen heeft geen invloed op je w.a.o-uitkering; het wordt niet meer of minder.

Mocht je door daling van je totale inkomsten onder het voor jou geldende sociaal minimum komen, dan kun je bij het UWV een beroep doen op de Toeslagenwet.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2007 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste "'Hallo",

Pre-pensioen en WAO gaan niet samen. De wao betaald uit en verrekend het bedrag dat als pensioen uitgekeerd wordt. Dit houdt dus in dat er financieel niets verandert, want als de huidige wao meer is wordt die gewoon door betaald en je pensioentje is weg. Is het pensioen meer dan wordt dat meerdere gelijk met je WAO uitkering betaald. Het komt er dus eigenlijk opneer dat je je eigen WAO betaald .Helaas, ik zit  nl.in het zelde schuitje.

M.vr. gr. Elegast

ve
door verwijderd - Apr 3, 2007 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk uit je wao wordt met je prepensioen verrekend, in mijn geval was de wao uitkering hoger dan mijn prepensioen dus bleef er van mijn pensioen nul koma nul over!

hans

ve
door verwijderd - Apr 3, 2007 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

De WAO wordt vervangen door de WIA, volgens mij hoort u daar nu in te zitten, als ik me niet vergis.

in de kleine gids voor de Nederlandse sociale zekerheid 2007 staat bij de verschillende pensioenvormen: invaliditeitspensioen of arbeidsongeschiktheidspensioen, voor arbiedsongeschikte werknemers als aanvulling op de WAO- of WIA uitkering.

zover ik weet is het prepensioen door uzelf opgebouwd en heeft u daar ook recht op.

Hopelijk beschikt een expert over aanvullende/verbeterende informatie, ik weet het namelijk niet 100% zeker.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2007 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 okt 2006 kon ik  prepensioen aanvragen van Mijn pensioenfonds kreeg ik voorgerekend dat mijn prepensioen met mijn 100% wao zou worden verrekend en om dat ik er dan ongeveer 10% op achteruit zou gaan heb ik dus geen prepensioen aangevraagd.