tv
door tvthiel Sep 28, 2017 om 12:41
Geldzaken & recht

Scannen van ID of Rijbewijs bij LIDL

Om de leeftijd van een klant te controleren mogen winkeliers om een identiteitsbewijs vragen.

Maar het scannen van een ID-bewijs of gegevens noteren valt volgens de Autoriteit Persoonsgegevens onder het 'verwerken van persoonsgegevens' en dat mogen winkeliers - in tegenstelling tot de overheid, banken of zorgverzekeraars - niet en is dus ILLEGAAL!

LIDL doet deze scans nog steeds ondanks diverse meldingen/klachten. Collega's van mij gaven aan dat het ook bij andere winkels gebeurt, maar ikzelf heb het alleen bij de LIDL geconstateerd.

Het scannen van het ID of Rijbewijs, is dus ongeacht of de gegevens wel/niet worden opgeslagen niet toegestaan. Het gaat hier om persoonsgerelatreerde informatie die in het slechtste geval gebruikt kan worden voor identiteitsfraude. Identiteitsfraude is bijzonder ingrijpend voor de betrokkene en kan tot grote persoonlijke schade leiden. Persoonlijk vind ik dat hier tegen opgetreden moet worden.

Kunnen jullie hier bij Kassa op TV eens aandacht aan besteden?

Groet,
Tom...

5486 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 28, 2017 om 12:45
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Als u wilt dat Kassa dit behandelt, scroll naar beneden, druk op contact en herhaal uw vraag aan hen. U zit nu op het forum van kassa.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2017 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt alleen maar gekeken of u oud genoeg bent.

En doen ze iets anders, dan kunt u zelf op de juiste plaats klagen en dat is niet hier op het forum. Dus maar persoonlijk optreden.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/identiteitsbewijs

ge
door george321 - Sep 28, 2017 om 12:49
390 Antwoorden / 1 Vragen

Dit gebeurd alleen met apparatuur die NIETS opslaat alleen scant naar de geboortedatum en dus of u oud genoeg bent voor rook/drank waren. Dus voor u gaat blazen, kunt u zichzelf beter goed orienteren.

C-AgeScan - Leeftijdscanner van C-DEVICE - leeftijdscan, Leeftijdscannen

Description: Bepaald de leeftijd van de klant door het scannen van diens paspoort of ID bewijs met de leeftijdscanner van C-DEVICE. De C-AgeScan van C-DEVICE is een portable Scanner, PC en Display in één apparaat. Op het schermpje van de scanner is de leeftijd direct af te lezen.

me
door mein33 - Sep 28, 2017 om 13:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het betreft hier alleen maar een leeftijdsscan en als het goed is dan wordt er niets opgeslagen, maar alleen de leeftijd vastgesteld.
Dit systeem is in het leven geroepen omdat kassamedewerkers** niet zo eenvoudig de leeftijd van iemand kunnen vaststellen met de gevevens op het legitimatiebewijs.
Het niet of slecht kunnen hoofdrekenen** is het probleem en dan gaat het maar op de zelfde eenvoudige manier als het scannen van de boodschappen. ;-))

**uitzonderingen bevestigen ook hier weer de regel.

Cookies
door Cookies - Sep 28, 2017 om 13:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS heeft wel gelijk, het mag gewoon niet https://www.ad.nl/binnenland/id-scanner-supermarkt-in-strijd-met-wet~af132c36/

Bovendien helemaal nergens voor nodig, tenslotte kan de kassamedewerkster ook zelf wel even op het ID bewijs kijken, zoals dat ook gebeurt bij andere supermarkten.

Gr
door Grunn1 Sep 28, 2017 om 13:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Tevens komt op de kassa van de Lidl na het scannen van alcohol een datum te staan waaraan je minimaal moet voldoen om 18 te zijn. Scanner is dus totaal overbodig.

ge
door george321 Sep 28, 2017 om 13:17
390 Antwoorden / 1 Vragen

En als de verkopende supermarkt zich vergist met de leeftijd moeten ze een boete betalen ........... Er gaat bij die machines gewoon een rood of groen lampje branden, simpel.

Pi
door Pimmetjes Sep 29, 2017 om 02:44
3 Antwoorden / Vragen

Carola moet wel het hele bericht lezen en niet alleen wat de journalist met chocoladeletters heeft geschreven om stemming te maken.
Er staat namelijk ook in een apart kader naast de sensatietekst:
",,Staatssecretaris Van Rijn gaf eerder aan dat het belangrijk is dat verkooppunten van alcohol en tabak de leeftijdsgrens naleven en dat het aan de verkooppunten zelf is om te bepalen hoe dit wordt ingericht zolang wordt voldaan aan de wet. Het gebruik van scanner is NIET automatisch verboden, maar het is van belang welke gegevens worden gescand en HOE DE SCANNER wordt toegepast. Wij zijn van mening dat onze ID-checker voldoet aan de Wet bescherming persoonsgegevens.'' "

dokun
door dokun Sep 29, 2017 om 13:54
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Carola,  Als u een bron toevoegt moet u die misschien eerst zelf eens even goed lezen! Nu beweerd u zomaar iets wat niet waar is. Dat valt onder jokken e/o stemmingmakerij. Of is het gewoon interessant doen...?

gerbera
door gerbera Jun 9, 2018 om 16:35
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Bovendien helemaal nergens voor nodig, tenslotte kan de kassamedewerkster ook zelf wel even op het ID bewijs kijken, zoals dat ook gebeurt bij andere supermarkten.

Maar dan moeten ze gaan rekenen vanaf de geboortedatum, en da's soms moeilijk;-))

ge
door george321 - Sep 28, 2017 om 13:09
390 Antwoorden / 1 Vragen

Ter aanvulling, die leeftijdscan is er ook o.a. bij disco's, en bij alle rook en drank verkooppunten mogelijk, dus alle winkels.
Bedoelde u met aandacht op tv besteden aan niet googelen, maar wat raden oid van uw kant?

Cookies
door Cookies - Sep 28, 2017 om 13:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Tom: stuur je vraag naar de redactie van Radar https://radar.avrotros.nl/over/contact/contact-tv/

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 28, 2017 om 13:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Lidl is sowieso een k winkel. Ga lekker naar de Appie heb je dit gezever niet

costnix
door costnix Sep 29, 2017 om 10:45
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Niks mis met beide winkels, alleen is de ene duurder dan de Ahanden.

ge
door george321 Sep 29, 2017 om 13:44
390 Antwoorden / 1 Vragen

Die k staat voor klasse toch?

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 29, 2017 om 14:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@George, goed ingeschat :-)

jo
door jorisw - Sep 28, 2017 om 13:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik stel voor dat de kassieres bij Lidl gewoon handmatig alles gaan controleren. Dat vereist wel meer tijd bij de kassa, dus de prijzen zullen iets hoger moeten worden om die lagere doorvoersnelheid te kunnen compenseren. Iedereen blij toch als het zo wordt gedaan?

aurora1
door aurora1 - Sep 29, 2017 om 02:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar geen alcohol en sigaretten bij Lidl kopen? Problem solved. Ik vind het geen probleem dat voor jongelui op deze wijze dan mogelijk daardoor zelfs een drempel opgeworpen wordt. Om eerlijk te zijn begrijp ik helemaal niet waarom u een dergelijk verhaal hier plaatst. Het is een non-probleem dat zelfs omzeild kan worden door elders te kopen. Heeft u  bewijzen van identiteitsfraude? Ik vermoed dat je daarvoor dan beter ver van social media kunt blijven en vooral ook maar niet overal op openbare forums/internet je eigen naam plaatsen.
Omdat u iets (lastig?) vindt, zou een tv programma er aandacht aan moeten besteden? Ja, dat doen ze direct natuurlijk.
Lees ook o.a. de reactie van @tijger1.
Heeft u problemen met uw de caps lock en vetgedrukt? Of heeft u de spelregels hier niet gelezen?
U heeft tenslotte kennelijk ook niet gelezen waar deze rubriek voor dient.

Pi
door Pimmetjes - Sep 29, 2017 om 02:37
3 Antwoorden / Vragen

Leg eens uit wat Lidl dan precies doet met een (wat u noemt) "scan"?
Is dat "scannen" zoals een fotokopieerapparaat doet: een kopie inscannen van het origineel?
Of is dat de geboortedatum scannen om uit te rekenen hoe oud de houder van het ID-bewijs is.
Ik gok het laatste want Lidl heeft niets aan een kopie van een ID-bewijs.
Wel willen zij snel en zonder foutrisico aan de kassa een leeftijd uitrekenen voor de verkoop van alcohol.
Een controle via een legitimatie is zelfs wettelijk vereist.
En hoofdrekenen is bij de meeste kassieres van prijsstunters niet het sterkste punt.
Als Lidl enkel de geboortedatum scant en de leeftijd uitrekent, en die gegevens niet opslaat, dan valt dat niet onder "verwerken" en dan is er geen probleem.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u het hoofdrekenen bij caissières van andere supermarkten onderzocht? Scoren die beter?

costnix
door costnix Sep 29, 2017 om 10:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds de introductie vsn de rekenmachine is de bekwaamheid in hoofdrekenen achteruit gehold.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad. Maar alleen bij prijsstunters?

lo
door lovewinnie - Sep 29, 2017 om 06:55
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U bedoelt dat apparaat bij de kassa. Geen paniek
  U pasje wordt er doorheen gehaald. Bij rood krijgt u niet mee. Hij kan zo de leeftijd van u achterhalen. Dit apparaat is reuze handig omdat het veel tijd scheelt. Er wordt niks opgeslagen.

costnix
door costnix - Sep 29, 2017 om 10:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Laat een snor en baard groeien, dan ziet u er veel ouder uit en vragen ze niet om uw ID te laten scannen.

tenormin
door tenormin Sep 29, 2017 om 12:39
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Wist je dat mijn vriend in Amerika ook zijn geboortejaar (en dag) moet opgeven als ie whisky koopt? De cassières zijn het daar verplicht. Terwijl hij 78 is nota bene. Dus 't blijft een raar land, toch? ;-)

costnix
door costnix Sep 29, 2017 om 13:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het anders meegemaakt in Warschau waar een kleuter van een jaar of vier een fles wodka kocht in een supermarkt.
Het kind betaalde keurig aan de kassa en kreeg de fles zonder vragen of controle mee. Inderdaad :-) In de USA hoef je alleen maar te kijken naar de POTUS :-D

lo
door lovewinnie Sep 29, 2017 om 13:40
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs oude vrouwtjes moeten id afgeven bij lidl. Mijn moeder kocht laatst kersen bonbons haha. Kassa vroeg id. Deze moet doorgehaald worden anders kan er niet afgerekend worden

costnix
door costnix Sep 29, 2017 om 17:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Net bier gekocht bij de Lidl. Niemand vroeg om mijn ID.

aurora1
door aurora1 - Sep 29, 2017 om 12:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik de reactie van @lovewinnie lees dan heeft u eigenlijk totaal geen benul van waarover u het heeft. Dus voortaan eerst maar eens zaken goed uitzoeken voordat u allerhande gaat beweren.

lo
door lovewinnie - Sep 29, 2017 om 13:44
1210 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.lidl.nl/nl/4567.htm

Zie link

So
door Souldjer - Jun 9, 2018 om 10:45
1 Antwoorden / Vragen

Erg grappig dit. Legaal, illegaal? Begrijp de consternatie niet.
Lidl haalt je ID door een scanner met maar 1 functie. Is de leeftijd juist, ja of nee?
Groen is oke, rood is helaas. Omdat men dit fysiek ziet is het blijkbaar een probleem.

Sta ik bij de AH met alcohol, nemen ze mijn legitimatie aan en moet de medewerker mijn geboortedatum invoeren in het scherm.
Groen (of wat voor melding ze dan ook maar krijgen) is oke, anders niet.

Beiden doen precies hetzelfde, ze scannen of voeren de geboortedatum in.
Dit zegt de autoriteit:

Kopie of scan identiteitsbewijs

Een organisatie mag uitsluitend een volledige kopie of scan, dat wil zeggen waarbij alle persoonsgegevens zichtbaar zijn, van iemands identiteitsbewijs maken als de organisatie daartoe wettelijk verplicht is.

Dit geldt ook voor het scannen van het identiteitsbewijs waarbij een organisatie persoonsgegevens van iemands identiteitsbewijs ‘leest’. Een organisatie mag alleen alle persoonsgegevens ‘lezen’ als een organisatie daartoe wettelijk verplicht is.

Blijkbaar refereert men met illegaal aan de laatste zin: Een organisatie mag alleen alle persoonsgegevens 'lezen' als een organisatie daartoe wettelijk verplicht is.

Maar dan blijft bij mij de vraag, wat lezen ze? En wat zijn ALLE persoonsgegevens? Want ze lezen niet wie je bent, waar je woont en weet ik veel wat er allemaal nog meer op staat. Ze checken alleen mijn leeftijd. AH scant niet, maar voert het in. Is dat wel legaal? Erg grijs gebied wat mij betref, zolang dat niet duidelijk is blijft de vraag staan of het illegaal is.

Gr
door Grunn1 Jun 9, 2018 om 12:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En om een antwoord te geven op een vraag van bijna een jaar oud maak je speciaal een account aan?

tijger1
door tijger1 Jun 9, 2018 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts moet al haast AOW aanvragen, van zolang geleden is de vraag.