ronaldvw
door ronaldvw Aug 30, 2021 om 11:57
Geldzaken & recht

Schade aan mobile telefoon door derden

Onze zoon is het afgelopen weekend met het openbaar vervoer naar Zaandam geweest. Toen hij op het station met zijn mobiel de reisinformatie raadpleegde, liep er een groepje "licht getinte" jongens langs hem heen waarvan één snoeihard zijn telefoon uit zijn handen sloeg waardoor deze hard op de stenen belandde. Schade aan het toestel "total loss". Uiteraard voelt dit heel onrechtvaardig en natuurlijk maakte de groep zich na het incident heel snel uit de voeten.
De vraag is nu, wat kunnen we als ouders hier nog aan doen en valt een dergelijke schade ergens te verhalen? Aangifte zal wellicht niet meer helpen en van de daders ontbreekt natuurlijk ieder spoor.

2526 11 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Aug 30, 2021 om 12:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

"Licht getinte"?
Aanv.:Toch maar aangifte doen.
Betaald met credit card? Dan kunt u daar uitzoeken of dit verzekerd is.

ronaldvw
door ronaldvw Aug 30, 2021 om 12:10
19 Antwoorden / 1 Vragen

Ja.

aurora1
door aurora1 Aug 30, 2021 om 12:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat maakt dan een enorm verschil (maar niet heus). Echter het heeft niets te maken met het vermelden van het feit, net zomin als doodschoppen iets te maken heeft met al dan niet "getint" zijn. I.c.: niet "licht getint".

sira
door sira Aug 30, 2021 om 13:48
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb er geen enkele moeite mee als licht getint wordt benoemd. We moeten niet doorslaan.
Als ik in een "getint" land een criminele daad pleeg, word ik ook als blank of wit aangeduid.

aurora1
door aurora1 Aug 30, 2021 om 13:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar voor de melding hier heeft het geen waarde of is het een relevante toevoeging. Dat is voor de aangifte relevant.

ronaldvw
door ronaldvw Aug 30, 2021 om 19:36
19 Antwoorden / 1 Vragen

Het had wel degelijk waarde als aanvullende informatie. De politie heeft dit kenmerk ook in de aangifte opgenomen net zoals hoodies en de kleur van de kleding.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2021 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar hier op het forum gaan we die figuren niet zoeken, dus het doet er helemaal niet toe of ze lichtgetint of pimpelpaars zijn, noch wat ze dragen.

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2021 om 00:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ze waren lichtgroen.....

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2021 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas kunt  u niets anders dan aangifte doen, maar ja. Een onbekende groep?

U zult waarschijnlijk geen "buitenshuis" verzekering hebben voor kostbaarheden.

ronaldvw
door ronaldvw Aug 30, 2021 om 19:44
19 Antwoorden / 1 Vragen

Aangifte is inmiddels gedaan. Verzekering volgt morgen.

Het vervelende in deze is nog niet eens zozeer de kosten van de telefoon maar het was onze zoon zijn eerste zelfstandige rit met het openbaarvervoer (hij is pas 14) buiten onze regio. We hadden daarom gezegd zijn locatiegegevens aan te zetten. Wanneer je dan ineens ziet dat je kind "verdwijnt van de radar" omdat deze mannen het nodig vonden zijn telefoon te vernielen, is dat wel behoorlijk schrikken. Het is zeker niet iets waar te voren rekening mee was gehouden.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2021 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pas met 14 voor het eerst met het ov buiten de regio? En ging u dan thuis zitten kijken waar hij was? Bijzonder.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Aug 30, 2021 om 12:09
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt aangifte doen. Misschien is het groepje jongens bekend in Zaandam en doen ze dit wel vaker.
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-vernieling.html
H
eeft je zoon een telefoonverzekering afsloten bij de koop?

ronaldvw
door ronaldvw Aug 30, 2021 om 19:33
19 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor het advies, aangifte is inmiddels gedaan.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Aug 30, 2021 om 12:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Weet niet wat "licht getint" ermee te maken heeft behalve dan discriminatie.
Als je verzekerd bent voor schade dan kan je kijken of er iets te claimen en valt maar het kan natuurlijk ook zijn dat je zoon de telefoon gewoon heeft laten vallen en het hele verhaal over "licht getinte" jongens heeft verzonnen.

ronaldvw
door ronaldvw Aug 30, 2021 om 19:32
19 Antwoorden / 1 Vragen

Licht getint is een aanduiding en heeft niet met discriminatie van doen. Deze omschrijving is door de politie ook in de aangifte opgenomen.
De suggestie dat mijn zoon tracht fraude te plegen vind ik persoonlijk kwalijker.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2021 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En lichtgetint is discriminatie, dus de pot verwijt de ketel.

ronaldvw
door ronaldvw Aug 30, 2021 om 19:45
19 Antwoorden / 1 Vragen

Niet zo zinvol hier nog op te reageren.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2021 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar iets "verzinnen" zou ik niet zo gauw fraude noemen.

Gr
door Grunn1 Aug 31, 2021 om 13:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het komt vele malen voor dat kinderen tegenover hun ouders niet de waarheid vertellen en zeker niet als het om schade gaat dus zo raar is het niet en al zeker niet kwalijk.
Ook is het schering en inslag om kosten te declareren bij een verzekering met een valse verklaring.

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2021 om 00:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Klopt.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 30, 2021 om 13:00
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronald,

Uiteraard aangifte doen.

Misschien zijn er bewakingsbeelden van de groep verdachten.

Ik raad trouwens iedereen af om op een perron/station te lang met een smartphone bezig te zijn : het is een geliefd doelwit van rovers.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Aug 30, 2021 om 13:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een goede book case (bijv. de OtterBox) doet wonderen, oftewel goede bescherming is belangrijk. Tenslotte kan je hem zelf ook uit je handen laten vallen.

Als de smartphone verzekerd is, kun je het via die weg proberen.

Ook mij ontgaat de noodzaak van het vermelden van een huidskleur. Of doen witte jongens dit nooit?

ronaldvw
door ronaldvw Aug 30, 2021 om 19:46
19 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de tip.
De aanduiding getint is meer om de groep te duiden en is ook al zodanig in de aangifte opgenomen.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2021 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was de groep allemaal even licht getint? Of zaten daar nog schakeringen tussen? Zal de politie ook wel willen weten.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Aug 30, 2021 om 13:15
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Sowieso aangifte doen want als de daders achterhaald kunnen worden kan uw zoon een schadeclaim indienen. Het zo mogelijk zijn dat die groep meer van dat soort fratsen uithaald en denkt er mee weg te kunnen komen want als niemand aangifte doet voelen ze zich zeg maar trots op wat ze gedaan hebben en er mee weg kunnen komen. Todat het een keer echt uit de hand loopt en iemand tegen komen die zich gaat verweren maar tegen een groep jongens die zich trots voelen in elkaar geslagen wordt met alle gevolgen van dien. Of het nu licht getinte jongeren zijn of een andere jongeren zijn het probleem blijft hetzelfde in een groep durven ze alles maar alleen zijnde helemaal niets en zijn bang dat ze zelf slachtoffer van een andere groep worden. Wat de kapotte telefoon betreft zie ik voor nu gen optie om de schade vergoedt te krijgen tenzij die telefoon voor dit soort schades verzekerd is.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2021 om 13:37
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Aangifte doen bij politie! Mogelijk zal dat nog geen resultaat hebben maar als ook al door anderen gesteld komt het dan in ieder geval onder de aandacht en zal men als er sprake is van meer van dit soort incidenten maatregelen kunnen nemen.

Dat hoewel ik niet uitsluit dat er op het station camera toezicht is en men dus mogelijk al kan vaststellen wie de dader is / daders zijn en kan optreden. U kunt dan actie nemen om de schade te doen verhalen. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Breng die dan ook op de hoogte.

Sterker nog, er zal vast en zeker wel cameratoezich zijn en hopelijk zijn de beelden dan bewaard. Doe daar navraag naar.

Topantwoord

Bribri
door Bribri - Aug 30, 2021 om 13:56
1 Antwoorden / Vragen

Heb je je inboedelverzekering al geraadpleegd? Mijn schade aan mijn telefoon, nadat ik m zelf had laten vallen is door mijn inboedelverzekering vergoed!

gerbera
door gerbera Aug 30, 2021 om 14:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dan had u wel een alrisk inboedelverzekering of dit extra verzekerd, en niet alle verzekeringen dekken deze schade nog.

ronaldvw
door ronaldvw - Aug 30, 2021 om 19:53
19 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties!

justmeagain
door justmeagain - Aug 31, 2021 om 00:46
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik gok dat u naar huis gestuurd wordt als u aangifte wil doen. Geen prioriteit en geen capaciteit.

Maar Total löss na een val? Waarschijnlijk is het scherm kapot en dat is vaak prima te vervangen. Zeker als u genoegen neemt met een niet origineel scherm.