Lv
door Lvanoorschot Jul 12, 2019 om 16:22
Geldzaken & recht

Schade aan scooter na aanrijding hond

Vandaag gebeurde iets vreselijks, ik reed op mijn brommer (25 km pu) over het fietspad in het bos. Er rende heel onverwachts een hond uit de bosjes, ze liep los, haar baasje liep aan de andere kant van het fietspad. Ik heb haar geraakt met mijn scooter, ik ben natuurlijk meteen gestopt en gekeken hoe het was. De hond had pijn en bloedde bij haar neus, haar baasje ging met haar naar de dierenarts. Ik heb haar gevraagd of ze mijn telefoonnummer wilde om dingen op te lossen, maar ze gaf aan dat dit niet nodig was, ze was zelf bewust dat ik hier niets aan kon doen.
Ik was zo van slag en bezorgd om de hond dat ik geen momént aan mijn brommer heb gedacht, maar toen ik later naar huis reed bleek mijn snelheidsmeter niet meer te werken..
Ik voel me echt vreselijk over wat is gebeurd, maar volgens mijn partner moeten we de schade op haar kunnen verhalen, verzekeringswerk.. Is dat zo? Of is de schade sowieso voor mij omdat ik de brommer zelf bestuurde?

3393 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 12, 2019 om 16:35
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lvanoorschot ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/aansprakelijkheid/dieren

Lv
door Lvanoorschot Jul 13, 2019 om 01:04
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel, dat is heel helder!

marita5
door marita5 Jul 13, 2019 om 06:51
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

gerbera
door gerbera - Jul 12, 2019 om 16:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Uw partner heeft gelijk, echter moet u aan kunnen tonen dat de oorzaak de aanrijding met de hond was. U heeft zich laten overbluffen door de eigenaar van de hond maar om nu er achter te komen wie dat is zal moeilijk worden, tenzij u deze nog een keer aantreft in het bos.

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2019 om 16:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ligt eraan of de hond los mocht lopen op die plek. Vaak toch verboden voor loslopende honden. Maar heb de plaats delict natuurlijk niet gezien. Heeft u wel, eventueel, de gegevens van mevrouw?

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt er niet aan of hij los mocht lopen.

Iv
door Ivo W Jul 12, 2019 om 19:21
728 Antwoorden / Vragen

Ook als het een losloopgebeid betreft, dient het baasje er voor te zorgen dat het dier geen overlast of schade veroorzaakt. Dat is in dit geval niet gelukt, dus is het baasje aansprakelijk voor de schade.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2019 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is de eigenaresse van de hond aansprakelijk. Dat heet risico-aansprakelijkheid.

Nu maar hopen dat u gegevens van die eigenaresse hebt.

https://www.poliswijzer.nl/autoverzekering/kennisbank/botsing-met-dieren

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2019 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

de schade op haar kunnen verhalen, verzekeringswerk.. Is dat zo?
Ja.
Maar nu is het de vraag of je de benodigde gegevens hiervoor hebt.
Informeren bij dierenarts?

ju
door juliomariner - Jul 12, 2019 om 17:51
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Geen wonder dat de hondeneigenaar het niet nodig vond om gegevens te delen.ze wiat dat ze aansprakelijk was

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 12, 2019 om 18:07
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is nog maar de vraag als honden er los mochten lopen.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Dat is geen vraag. Dat staat vast.

ju
door juliomariner Jul 12, 2019 om 18:30
1311 Antwoorden / 2 Vragen

En dan nog is de eigenaar verantwoordelijk voor de hond. De eigenaar moet ten aller tijden de hond onder appel hebben

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 12, 2019 om 18:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

De eigenarresse van de hond is aansprakelijk. In ieder geval indien de hond losliep waar een aanlijngebod geldt.
Als de hond wel los mocht lopen is het risoco mogrlijk wel voor zoals ook geldt voor het aanrijden van lodlopend/ wegoverstekend wild.
Doe melding bij uw verzekeraar maar als herstel niet erg duur is niet i.v.m. mogelijk eigen risico en no claim verlies.
Verder kan indien u vergoeding vordetbewijs leveren lastig zijn. U ontdekte de schade na wegrijden en heeft dat niet meteen gemeld resp. voor wegrijden gecontroleerd en/of meteen na ontdekken teruggereden.  Vorderen kost ook geld.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook al mocht die hond daar loslopen, dan is nog de eigenaar aansprakelijk. Het is haar huisdier en geen loslopend wild.

ju
door juliomariner Jul 12, 2019 om 18:31
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Precies. Aangezien de hond een eigenaar heeft en wild niet is de eigenaar altijd verantwoordelijk

me
door mein33 Jul 12, 2019 om 19:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De eigenaar is altijd aansprakelijk voor het doen en laten van de hond !!

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 13, 2019 om 09:42
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is het uiteindelijk aan een rechter om dat uit te maken. Een eigenaar van een huisdier is aansprakelijk als het huisdier schade veroorzaakt. In dit geval waar de brommerberijder een hond aanrijdt kan ook onvoorzichtigheid worden verweten. In dat geval zouhet vorderen van schade ook nog aanleiding kunnen zijn voor de eigenaresse van de hond voor het vorderen vorderenn van de dierenartskosten.

Het kan dus als er schade zou worden gevorderd wel iets ingewikkelder kunnen worden gelet op bewijslast e.d.
Het ligt 'gemakkelijker' als er in het bos sprake is van een aanlijnverbod.
Als er geen aanlijnverbod is is er altijd het risico dat er iets uit het bos komt en dat kan ook een hond zijn.

En let op, zie een latere reactie, het is ook nog de vraag of het rijden met een bromfiets is toegestaan op een fietspad in dat bos. In heel veel bossen is dat niet het geval. Soms geldt dat zelfs ook voor snorfietsen.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 13, 2019 om 10:35
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Edit

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2019 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

U sleept er van alles bij. Aanlijn verbod, aanlijngebod, brommer in het bos, fietspad ja dan nee voor brommers.

Maar dat doet allemaal niet ter zake. Alleen als de eigenaresse kan bewijzen dat de Ts met opzet die hond aangereden heeft, is deTs uiteraard aansprakelijk.

De eigenaar van een huisdier is altijd aansprakelijk. Er bestaan ook vormen van aansprakelijkheid die eveneens onder de noemer onrechtmatige daad vallen maar waarin ‘schuld’ geen rol van betekenis speelt. Het gaat daarbij veelal niet om eigen handelen of nalaten maar om personen of zaken waar u volgens de wet voor moet instaan. Dit kan gaan om aansprakelijkheid voor: Gebrekkige roerende zaken Gebrekkige onroerende zaken: opstallen en wegen Producten Kinderen Dieren Deze vormen van aansprakelijkheid noemt men kwalitatieve aansprakelijkheid of risicoaansprakelijkheid. Uw kwaliteit, dat wil zeggen uw hoedanigheid (eigenaar, ouder, dierenbezitter, enz.), bepaalt dat u een aansprakelijkheidsrisico loopt. Daarnaast zijn er nog vormen van schuldaansprakelijkheid waarvoor in het recht bijzondere regels zijn ontwikkeld, bijvoorbeeld voor sport- en spelsituaties. Bron Judex

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2019 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat valt die eigenaresse te verwijten? Ze wist toch niet dat  u schade had? En wellicht wist ze ook niet dat zij daarvoor aansprakelijk zou zijn.

ju
door juliomariner Jul 12, 2019 om 18:32
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Daar geloof ik dus niet in. Wat voor kwaad schuild er anders in het uitwisselen van gegevens? De nieuwe privacywet?

ne
door neodutchio Jul 12, 2019 om 19:43
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als TS niet aangegeven heeft dat er schade was, hoe moest het baasje dat dan weten? Als er geen schade te gemeld is, is er ook geen reden geweest om gegevens uit te wisselen. Daarbij is het ook maar de vraag of de hond veroorzaker is van de schade of enkel de laatste druppel was. Er zijn dus gewoon teveel vragen en onduidelijkheden om een juist advies te kunnen geven.

Lv
door Lvanoorschot Jul 13, 2019 om 01:07
Antwoorden / 1 Vragen

Ik verwijt haar zeker niets! ze was gewoon erg geschrokken en ik ook! We maakten ons gewoon onwijs zorgen om de hond...

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jul 12, 2019 om 18:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als er een aanlijnplicht is ligt het aan de reden waarom de hond los liep. Was het een bewuste actie van het baasje dan is deze aansprakelijk. Als de hond op de een of andere manier los is gekomen buiten de schuld van het baasje ligt de verhaalkans anders. Als ze daar mogen loslopen zou het baasje aansprakelijk kunnen zijn.
U zegt ook dat u op een fietspad reed met uw brommer. En brommer mag niet op het fietspad, wel op een bromfietspad.

Heeft u al laten nakijken waarom de snelheidsmeter niet meer werkt? U bent niet gevallen, dus hoe een hond dat kapot kan maken is mij dan weer een raadsel.

ju
door juliomariner Jul 12, 2019 om 18:34
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien de eigenaar altijd onder appel moet hebben blijft de eigenaar aansprakelijk

ne
door neodutchio Jul 12, 2019 om 18:42
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn situaties die buiten de verantwoordelijkheid van de hondenbezitter vallen: de schade is veroorzaakt uitsluitend door een handelen of nalaten van een derde.

ju
door juliomariner Jul 12, 2019 om 19:33
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zou gelden als de postbode het tuinhek open heeft gelaten of zo iets maar daar is hier geen sprake van

ne
door neodutchio Jul 12, 2019 om 19:42
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Geen idee, de reden dat de hond daar los liep is niet bekend.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die hond werd uitgelaten, de bazin was erbij. Voor een huisdier geldt risico-aansprakelijkheid.

ne
door neodutchio Jul 12, 2019 om 19:51
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@Tijger, dat is te raden, maar niet zeker.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@neodutchio

U begrijpt het niet. Voor een eigenaar van een huisdier geldt risico-aansprakelijkheid. Dus de eigenaar is altijd aansprakelijk.

Dus al zou die hond op een onverklaarbare manier uit huis ontsnapt zijn, dan nog is de eigenaar aansprakelijk.

En daarom is het, zeker als je een huisdier hebt, behalve misschien een goudvis, verstandig een AVP te hebben.

ne
door neodutchio Jul 12, 2019 om 22:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Jaren geleden een situatie met een kennis meegemaakt. De hond was gewoon aangelijnt, echter door een inferieure sluiting is de hond los gekomen van de band en is op straat terecht gekomen. Gevolg: een aanrijding. De hondenbezitter heeft geen schuld hieraan gekregen aangezien deze niets te verwijten viel.
Enkel TS weet wat de reden is waarom de hond losliep en waarom deze ineens het fietspad op rende. Als iemand vuurwerk naar de hond gooide, of op een andere manier de hond opjoeg, dat is de bezitter niet aansprakelijk. Zo staat het ook in de wet. Was TS gewoon de hond aan het uitlaten en gooide bv een balletje, dan is deze wel aansprakelijk.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neodutchio, u bent gewoon abuis. Die kennis van u is dus genept als zijn schade niet vergoed geworden is. Uiteraard probeert een verzekeraar een en ander af te schuiven met verhaaltjes.

Het doet er niet toe of het baasje er iets asn kon doen. Puur het feit dat hij het baasje is van de hond, maakt hem aansprakelijk. Daarom is het ook een risico-aansprakelijkheid.

Maar hier in dit geval. De hond is gewond, de Ts heeft zo te zien niets. Voor de bazin case closed.

Lv
door Lvanoorschot Jul 13, 2019 om 01:13
Antwoorden / 1 Vragen

Er is een kabel losgeraakt die aan de rechterkant naast mn voorwiel zit. De hond is voor mn voorwirl beland en ik ben over haar heen gegaan (echt vreselijk) terwijl ik meteen remde, maar het ging zo snel... Deze kabel was vast en mijn snelheidsmeter deed het nog toen ik onderweg was voor de botsing, ik houd het standaard in de gaten. Dat is het enige wat kapot is, veranderd is na de botsing dus lijkt me dat het daardoor komt.

panter22
door panter22 Jul 13, 2019 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Ga naar de scooterzaak en laat de kabel vastzetten. Misschien kost het niet veel en dan is het klaar.

me
door mein33 - Jul 12, 2019 om 19:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De snelheidsmeter werkt niet meer nadat de hond tegen uw brommer is aangerend, maar is dat alle schade die er is ontstaan of is er nog meer schade die u nog niet heeft gezien, maar mogelijk is alleen maar het aandrijfkabeltje kapot of zit het alleen maar los.
Om de schade te kunnen verhalen heeft u wel de personalia van de hondeneigenaar nodig en heeft u die niet dan heeft u pech en wordt het 'rekening man'.

marita5
door marita5 - Jul 13, 2019 om 07:05
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Lvanoorschot ,

Aansprakelijkheid Dieren

Ook al heeft de eigenaar van het dier geen schuld, tóch kunt u uw schade op deze eigenaar verhalen. Dat is geregeld in artikel 6:179 BW. De bezitter van een dier is namelijk aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade. Zelfs als het dier buiten de wil van zijn eigenaar handelde.

Vereist is dus wel dat er een eigenaar aan te wijzen valt. Bij dieren in het wild zal dit vaak lastig zijn..

Bron : juristenkantoor.nl

ro
door ron503 - Jul 13, 2019 om 10:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Juridisch is de eigenaar van de hond aansprakelijk voor de schade die de hond aanricht maar zo te lezen zijn er geen gegevens uitgewisseld dus is de eigenaar ook niet als zodanig bekend. De hond is gewond geraakt en hopelijk herstellende van de verwondingen, de schade aan de brommer is klein dus vraag ik me af of het uit menselijk oogpunt wel juist is om de eigenaar te achterhalen en aansprakelijk te stellen. Dit is een aanrijding die de hond zeker niet heeft gewild en u uiteraard ook niet maar het is wel gebeurd. Het is en blijft een keuze om de eigenaar traceren en aansprakelijk stellen of laten voor wat het is.