ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 13:57
Geldzaken & recht
Schade door achterstallig onderhoud van verhuurder. Wie moet dit vergoeden?

Hallo allemaal,

Wij huren een woning via ACM Vastgoed Management. Bij de bezichtiging van onze woning zagen wij een natte plek op een muur. Dit hebben uiteraard gemeld bij de werknemer van ACM die bij de bezichtiging was en dit zou opgelost worden voordat wij de woning zouden betrekken. Enkele weken later kregen we de sleutel en de muur leek niet meer vochtig. We hebben een grote kledingkast voor de muur geplaatst. Na een half jaar kwam er schimmel langs de kast tevoorschijn. Dit heb ik zo goed mogelijk proberen te behandelen met een speciaal schoonmaakmiddel van HG. De schimmel kwam zeer snel weer terug. Tot mijn grote schrik zakte de gehele kledingkast in elkaar vanwege de vocht en schimmel en ook alle kleding die in het onderste gedeelte van een helft van de kast lag was beschimmeld. Ik heb toen direct contact opgenomen met ACM. Na veel gesteggel is een monteur langsgekomen. Het probleem was dat achter de rozetjes bij de douche geen kitrand was aangebracht. Alle appartementen in het complex hebben dit probleem en de verhuurder was hier dus van op de hoogte.

Ik heb een nieuwe kledingkast moeten kopen en ook heb ik alle beschimmelde kleding moeten weggooien en moeten vervangen door nieuwe kleding. Ik heb elke week opnieuw (soms zelfs meerdere keren per week) contact gezocht met de verhuurder, via telefoon, via mail en via de post. Maar vaak zonder resultaat, in ieder geval een onwenselijk resultaat. Er is nog geen oplossing van alle schade die ik gelopen heb.

ACM, de verhuurder, verwijst me door naar mijn verzekering. Maar mijn verzekering geeft aan de schade niet te vergoeden omdat er sprake is van achterstallig onderhoud. Ik heb een interventie geregeld tussen de verzekering en verhuurder maar ook dit levert niets op. Ruim een jaar later zit ik nog steeds met de aanzienlijke kosten ontstaan door de schimmel en geen enkele partij wil mijn schade vergoeden. Ik weet zeker dat de schade niet voor mijn risico komt. maar wie moet mijn schade dan vergoeden? De verzekering waarbij ik mijn inboedel verzekerd heb of de verhuurder die verantwoordelijk is voor het achterstallig onderhoud?

Ik wil dat er een einde komt aan deze ellendige strijd, waarbij ik van de kast naar het muurtje wordt gestuurd. Het duurt nu al een jaar en ik ben nog geen stap verder.

Hopelijk kunt u me helpen!

Met vriendelijke groet,

Nikki

13774 18 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Aug 1, 2016 om 14:02
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verhuurder moet u schadeloos stellen, maar dat dat blijkbaar niet. Schrijf de verhuurder een aangetekende brief, waarin u verwijst naar alle eerdere correspondentie en kondig aan dat u zich beroept op uw verrekeningsrecht. En geef aan dat u vanaf de komende maand huur in gaat houden tot de schade betaald is. Let op, betaal voor de zekerheid voor hooguit 3 maanden geen huur.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 15:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mevrouw Doomernik,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb al een half jaar geleden een aangetekende brief gestuurd en daarin uiteengezet wat mijn rechten zijn op grond van het Burgerlijk Wetboek en daarin ook vermeld dat ik het recht heb ik de huur op te schorten.

Naar aanleiding daarvan is een monteur geweest die een kitnaat heeft gezet en een monteur die op de plek waar schimmel zat witte verf heeft geverd (niet eens de gehele muur).

Ik durf de huur niet zo goed op te schorten... Ik ben een erg nette huurder, zowel voor de woning als dat ik graag netjes de huur betaal. Ik ben bang dat het conflict gaat escaleren en dat een deurwaarder langs zal komen.

Daartegenover staat dat ik ook geen procedure durf aan te spannen, omdat mij (als student) dit erg veel geld zal kosten. Ik weet van de mogelijkheid van recht op rechtsbijstand, maar daarvoor is mijn inkomen weer net te hoog.

Bent u van mening dat ik zonder risico de huur kan opschorten?

Heel erg bedankt.

uwjurist
door uwjurist Aug 1, 2016 om 15:15
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U moet de huur niet opschorten (= uitstellen), maar u moet de schade gaan verrekenen met de huur zoals ik aangaf. Als u twijfelt, vraagt u ergens een second opinion (van een andere huurrechtjurist).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 15:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mevrouw Doomernik,

Klopt ik verwoord het verkeerd. Wat u aangeeft over de verrekening, heb ik ook in mijn aangetekende brief geschreven aan de verhuurder. Ik ben heel bang dat de situatie escaleert als ik het daadwerkelijk ga uitvoeren, ook al is dat mijn recht.

Wellicht is het de enige effecieve optie.

Bedankt voor uw advies!

fa
door fairman Aug 3, 2016 om 13:34
22 Antwoorden / 3 Vragen

Heel slecht advies voor een juriste. Vele 'leken' geven een beter antwoord!

uwjurist
door uwjurist Aug 3, 2016 om 13:53
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller, met verbazing lees ik de reactie van anderen hier, voor wat betreft uw opties richting verhuurder. Laat u niet gek maken en schakel een huurrechtspecialist in zoals ik u al adviseerde.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

fp
door fpo Aug 3, 2016 om 14:21
87 Antwoorden / 3 Vragen

Monique, ik ben reuze bij dat je op dit forum meedenkt en praat! Je reacties zijn altijd duidelijk, kort en krachtig. Daar hebben we allemaal wat aan. Bij deze mijn grote dank daarvoor, want ik leer er zelf ook weer veel van. Hopelijk blijf je nog op dit forum ondersteuning bieden.....

uwjurist
door uwjurist Aug 3, 2016 om 15:42
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste FPO, leuk om eens een compliment te krijgen. Dank!

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2016 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard betaalt de inboedelverzekeraar niet. Dat kunt u ook simpel nalezen in de voorwaarden. Schimmels vallen onder langzaam inwerkende problemen, en dat is niet gedekt.

Of uw huisbaas voor de gevolgschade, dus de kleding en de kast aansprakelijk is, is nog maar de vraag. Een kast die in elkaar zakt wegens schimmel? Dan moet het toch ook flink gestonken hebben in die kamer. En de stank moet u tegemoet gekomen zijn als u die kast opendeed.

En u behandelt die muur, maar gaat niet in de kast kijken naar de kleding. En kon die kleding niet gewoon gewassen worden?

Hebt u foto's van de schade aan die kleding en de aankoopbonnen. Vergeet niet dat als er al iets vergoed moet worden, dat slechts de dagwaarde is.

marita5
door marita5 Aug 1, 2016 om 14:23
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Vreemd dat u zegt verzekeraar vergoed niet , de muur bij mij was pikzwart stonk behoorlijk .
Verzekeraar heeft de kast vergoed ( dagwaarde) , WVB heeft de muur opnieuw gestuct en geimpregneerd .

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2016 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De werkzaamheden van de WBV zijn terecht. De schadeuitkering door de verzekeraar kan alleen maar uit coulance zijn. Lees uw polis maar eens door. Dit staat eigenlijk in elke polis voor inboedel. 3.2.3 Schimmels / zwammen U ontvangt geen vergoeding voor schade door schimmelvorming, zwamvorming en/of plantengroei.

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 15:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard heb ik de polisvoorwaarden uitvoerig bestudeerd. Achterstallig onderhoud vergoedt de verzekering natuurlijk niet, maar in dit geval gaat het om achterstallig onderhoud van de verhuurder en niet van mij (huurder). Ik hoor vaak de mening van mensen dat de verzekering de schade hoort te vergoeden en dat zij (de verzekering) dit weer middels een juridische procedure moet verhalen op de verhuurder. Ik weet niet of dit juist is.

Over de stank: ik ben een zéér nette huurder en ventileer de woning altijd. Daarnaast is de schimmel direct aanwezig geweest toen wij de woning betraden, dus ik heb nooit anders geroken. Dat ik aan de kleding niets gezien heb: hoewel ik een echte shop-a-holic ben, draag ik voornamelijk dezelfde kleding en die kleding ligt dan ook op ooghoogte in de kast en niet onderin.

Het betreft een hele grote kledingkast die niet gemakkelijk van de muur te halen valt, dus de eerste keer heb ik de schimmel zelf (proberen) te verwijderen door schimmelspul te spuiten tussen de kier tussen muur- en kast. Toen de schimmel terug kwam hebben we direct de gehele kast van de muur geschoven en zagen we de ravage.

Uiteraard heb ik foto's van elk kledingstuk met schimmel en van de kast- en muren met schimmel. Ik heb alle beschimmelde spullen een half jaar bewaard. Aangezien ik een klein appartement woon, moest ik ze toen wel weggooien aangezien het begon te stinken én heel veel plek in beslag nam. Ik heb de verhuurder meerdere keren gevraagd de spullen te komen bekijken en dat ik ze anders na het verloop van een redelijke termijn weg zou doen. Een half jaar lijkt mij een zeer redelijke termijn.

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2016 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Och ja, mensen kunnen wel de mening toegedaan zijn, dat de verzekeraar dat behoort te vergoeden, maar uw eigen polisvoorwaarden zijn leidend. Dus als in uw polis staat dat schade door schimmelvorming en dergelijke niet gedekt is, is het niet gedekt. Of die schade nu ontstaan is door achterstallig onderhoud van uzelf of van de huisbaas, is niet relevant.

Niet voor het een of ander, maar er valt u het nodige te verwijten, om het zo maar te zeggen. U ziet schimmel achter een kast vandaan komen en dan spuit u er spul tussen? In plaats van de kast weg te halen en de boel te inspecteren? En de inhoud na te kijken? En ook nog dit, als die kleding onder in de kast nooit gedragen  werd, is die, verzekeringstechnisch nauwelijks wat waard. En een kast die in elkaar zakt door schimmel, was ook al nauwelijks iets waard. Dus hoe u aan € 2.500 schadebedrag komt?

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 15:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger,

Over de waarde van mijn kleren hoeven we geen discussie aan te gaan. Het schadebedrag van €2500,- is lager dan de eigenlijke waarde van alle kleren.
Er valt mij ook geen verwijt te maken met betrekking tot de schade. Ik heb direct gehandeld toen ik de schimmel zag: ik heb een duur middel van HG gekocht en daarmee de schimmel behandeld omdat ik niet voor het minste wil klagen. Toen bleek dat dat niet hielp, heb ik direct contact gezocht met de verhuurder en toen is de hele kermis ontstaan van verwijten over en weer tussen de verhuurder en verzekering. Ik heb zelf de mening dat de schade voor rekening van verhuurder moet komen, maar mijn verhuurder wijst naar de verzekering en ik heb meer mensen gesproken die bij (andere) verhurende partijen zoals een woningbouw werken en ook zij vinden dat het voor risico van de verzekering komt. Vandaar dat ik hier om hulp vraag op het Kassaforum. Omdat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd. En een ding weet ik zeker: mij is geen enkel verwijt te maken.

ja
door jackyh - Aug 1, 2016 om 14:14
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat is de schade in geld en wat wil de verhuurder vergoeden?  U schrijft n.l. dat uw gesprekken met de verhuurder niet het gewenste resultaat op heeft geleverd.

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 14:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

De schade is meer dan 2500,-... De verhuurder wil niks vergoeden. Het is erg moeilijk om met ze in gesprek te komen. Ze wijzen van het kastje naar de muur en niemand kan/wil me inhoudelijk verder helpen.

hansje klein
door hansje klein - Aug 1, 2016 om 14:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Geen kitrand achter de rosettes is een gebrek aan de woning met alle gevolgen vandien.......
Vraag: Hebben de monteurs de kranen dan niet (achteraf na de eerste keer) gekit? Oorzaak vastgesteld en daartegen tòch niets gedaan?

"Ingebreke stellen" eens opzoeken!

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 15:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Hans,

Nadat de schimmel ontdekt is en ik de verhuurder een aangetekende aansprakelijkheidstelling heb gestuurd, hebben zij een monteur gestuurd en hij heeft in 1 minuut de kitnaden gezet. Op dit moment is de oorzaak van de schimmel verholpen, maar zit ik nog steeds met alle schade. Verhuurder kende dit probleem, omdat alle appartementen in ons complex er last van hebben. Bij de bezichtiging hebben we aangegeven een natte plek te zien en dat zou verholpen zijn... Toen we de woning betrokken leek de natte plek weg, maar niets was minder waar... Helaas. Ik heb de verhuurder al een aansprakelijkheidsstelling gestuurd maar er komt weinig reactie van hun. Begin mei heeft een medewerker via de e-mail toegezegd dat als de verzekering de schade ook bij een laatste poging niet zou vergoeden, zij zou overleggen of de eigenaar van het complex een uitzondering kan maken om mij tegemoed te komen in de schade. Daarna heb ik niks meer vernomen van de verhuurder. Zelf niet na het versturen van meerdere e-mails en nadat ik meerdere keren gebeld heb.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 1, 2016 om 14:50
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Nikko7x,
misschien hebt u nog iets aan deze link:

http://www.acmvastgoedmanagement.nl/info_s.php

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 15:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het meedenken Sjoppie!

uwjurist
door uwjurist Aug 1, 2016 om 15:17
1043 Antwoorden / 0 Vragen

die link gaat over servicekosten...

sjjoppy
door sjjoppy Aug 1, 2016 om 15:38
7188 Antwoorden / 3 Vragen

@wwjurist, ik dacht dat dit gedeelte voor TS wel belangrijk kon zijn: Vallen onderhoudskosten ook onder de servicekosten?

uwjurist
door uwjurist Aug 1, 2016 om 15:50
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Onderhoudskosten komen voor rekening van verhuurder (groot) of huurder (klein). Zie het Besluit Kleine Herstellingen voor alle details hieronder. Sommige verhuuders bieden een onderhoudsabonnementje aan voor het kleine onderhoud dat huurder zelf moet (laten) doen. Het probleem hier heeft er niets mee te maken, hier is sprake van een gebrek, dat al bestond bij aanvang van de huur.

Huurder moet zorgdragen voor:

a. het witten van binnenmuren en plafonds en het schilderen van binnenhoutwerk en zonodig het behangen van de binnenmuren;

b. de voorbereidende werkzaamheden voor de onder a omschreven werkzaamheden, waaronder in elk geval het plamuren, schuren en opvullen van gaatjes, butsen en geringe (krimp)scheuren;

c. het vastzetten en vastschroeven van loszittende onderdelen van de woonruimte, waaronder in elk geval loszittende:

  • trapleuningen, deurknoppen en drempels;

  • elektrische schakelaars, wandcontactdozen en deurbellen;

d. het, zonder dat daaraan noemenswaardige kosten verbonden zijn, vervangen en vernieuwen van bestanddelen en onderdelen van de woonruimte, die gemakkelijk zijn te vervangen en zich binnen het woonruimtegedeelte van het gehuurde bevinden, waaronder in elk geval:

  • kraanleertjes en andere eenvoudig te vervangen onderdelen van kranen;

  • deurknoppen en sloten, hang- en sluitwerk van de deuren en ramen;

  • vloer- en plafondroosters;

  • sleutels van binnen- en buitensloten;

  • garnituur voor douche- en toiletruimte;

  • garnituur voor de w.c.;

  • elektrische schakelaars, wandcontactdozen, deurbellen, kabel,- telefoon- en computeraansluitingen en vergelijkbare onderdelen van datanetwerken;

e. het gangbaar houden, regelmatig controleren van de beweegbaarheid en zonodig oliën en smeren of ontkalken van beweegbare onderdelen, waaronder in elk geval:

  • scharnieren van deuren, luiken en ramen;

  • sloten;

  • kranen;

f. het treffen van voorzieningen ter voorkoming van (reparatie van) bevroren kranen;

g. het vervangen van lampen aan de buitenzijde van het woonruimtegedeelte van het gehuurde en in de gemeenschappelijke (buiten)ruimten;

h. het vervangen van beschadigde ruiten en ingebouwde spiegels, voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn;

i. het, zonder dat daaraan noemenswaardige kosten verbonden zijn, onderhouden en vervangen van onderdelen van technische installaties, gelegen binnen het woonruimtegedeelte van het gehuurde en daar deel van uitmakend, voorzover deze werkzaamheden onderhoudstechnisch eenvoudig zijn en geen specialistische kennis vereisen, waaronder in elk geval:

  • het ontluchten en bijvullen van het water van de verwarmingsinstallatie;

  • het opnieuw opstarten van de verwarmingsinstallatie na uitval;

  • het vervangen van filters van de (mechanische) ventilatie en het schoonhouden van de roosters;

j. het aanbrengen en onderhouden van tochtwerende voorzieningen, indien noodzakelijk en voorzover aan deze werkzaamheden geen noemenswaardige kosten verbonden zijn;

k. het, zonder dat daaraan noemenswaardige kosten verbonden zijn, vervangen en vernieuwen van bestanddelen en onderdelen van de woonruimte welke zich buiten het woonruimtegedeelte van het gehuurde bevinden en die gemakkelijk zijn te vervangen, waaronder in elk geval:

  • onderdelen van de brievenbus;

  • onderdelen van de buitenlamp;

  • onderdelen van de carport;

  • onderdelen van de vlaggenstokhouder;

l. het onderhoud aan tuinen, erven, opritten en erfafscheidingen, zodanig dat deze onroerende aanhorigheden een verzorgde indruk maken, waaronder in elk geval:

  • bij eerste bewoning van een woonruimte de tot het woonruimtegedeelte van het gehuurde behorende tuin of erf: de aanleg van de tuin of erf met uitzondering van de aanleg van opritten en toegangspaden en het aanbrengen van een eenvoudige erfafscheiding;

  • het egaliseren van de tuin en het opbrengen van teelaarde;

  • het regelmatig maaien van het gras,

  • het regelmatig verwijderen van onkruid in de tuin en tussen tegels van opritten, toegangspaden en terrassen;

  • het vervangen van gebroken tegels;

  • het regelmatig snoeien van heggen, hagen en opschietende bomen;

  • het vervangen van beplanting die is doodgegaan;

  • het vervangen van kapotte planken of segmenten van houten erfafscheidingen, het rechtzetten en recht houden van houten erfafscheidingen;

  • indien de erfafscheidingen zijn geverfd of gebeitst: erfafscheidingen regelmatig verven of beitsen;

m. het zonodig vegen van schoorstenen, afvoer- en ventilatiekanalen, voorzover deze voor de huurder bereikbaar zijn;

n. het schoonhouden en zonodig ontstoppen van het binnenriool tot aan het aansluitpunt vanuit het woonruimtegedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel op het hoofdriool, voorzover deze riolering voor de huurder bereikbaar is;

o. het schoonhouden en zonodig ontstoppen van de vuilstortkoker en het schoonhouden van de vuilniscontainerruimte, voorzover deze voorziening en ruimte voor de huurder bereikbaar zijn;

p. het schoonhouden van het woonruimtegedeelte van het gehuurde en van de gemeenschappelijke ruimten;

q. het wassen en schoonhouden van de binnen- en buitenzijde van de ruiten, kozijnen, deurposten, het geverfde houtwerk en andere geverfde onderdelen, voorzover deze voor de huurder bereikbaar zijn;

r. het bestrijden van ongedierte, voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn en voorzover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte;

s. het regelmatig schoonhouden van goten en regenafvoeren, voorzover deze voor de huurder bereikbaar zijn;

t. het regelmatig verwijderen van zwerfvuil;

u. het verwijderen van graffiti, voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn en voorzover deze graffiti voor de huurder bereikbaar is;

v. het legen van zink- en beerputten en septictanks.

ph
door philip36 - Aug 1, 2016 om 15:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

En hoe is het nu met de muur na een jaar?
Probleem opgelost door de rozetten af te kitten of was het toch een ander probleem?
Staat er nu weer een grote kast voor?
Denk dat het voor u een hopeloze strijd is.

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 16:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Philip, geen last meer gehad van natte muren of schimmel, dus het ontbrekende kitrandje was inderdaad de boosdoener. Inmiddels gespaard voor een nieuwe kast en deze staat er nu :)

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2016 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dan nog maar een keer. De verzekeraar hoeft dit niet  te vergoeden. Heel simpel, lees uw polis.

U huurt een woning, waarvan de muur nat is. Dat wordt "verholpen" voordat u er in trekt. U zet een grote kast voor die muur. Na verloop van tijd, ziet u schimmel achter die kast vandaan komen. Wat doet u? U spuit HG erachter, is overigens weinig meer dan chloor, maar alleen veel duurder. U haalt de kast niet naar voren, u kijkt de inhoud niet na.

Dan komt de schimmel terug en dan pas gaat u handelen, zoals u veel eerder had moeten doen. Ik verwijt u niets, maar uw huisbaas kan u wel het een en ander verwijten.

U had dus het beschimmelen van die kleding en het instorten van die kast kunnen voorkomen.

En die kleding hoefde niet vervangen te worden, want die droeg u toch al niet. :-))

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 16:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor, de huurbaas kan me niets verwijten. Logisch toch dat ik eerst zelf een oplossing wil zoeken aangezien het MIJN huurwoning is en klein onderhoud logischerwijs voor mijn rekening komt. Toen later bleek dat het een complexer probleem was dan aanvankelijk gedacht, heb ik direct de verhuurder ingeschakeld.

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2016 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt geen oplossing gezocht. U hebt HG gespoten. Schimmel komt door vocht. Met HG krijg je vocht niet weg. Alleen de schimmel wordt eventjes deels gedood en verbleekt.

En het probleem was niet complexer. Het was hetzelfde probleem, u hebt helemaal niet gekeken hoeveel schimmel er al achter die kast zat. Het kwam gewoon weer te voorschijn naast de kast.

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 19:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig heeft niet iedereen zo weinig verstand van schimmel als ik ;-)

hansje klein
door hansje klein - Aug 1, 2016 om 15:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met betrekking tot het verzekeren:

1) - Ik heb hier een negatieve uitspraak over niet goed afgekitte rozetten van de verzekeraar FBTO (m.b.t. een opstalverzekering)

"Een aannemer en onze expert zeggen allebei dat de schade komt door slechte kitranden bij de douchekraan. En in de polisvoorwaarden staat dat je schade door slechte afwerking niet vergoed krijgt".

2) -
Lees dan nog eens de voorwaarden van de inboedelverzekering of hier sprake moet zijn van een onvoorziene of plotseling optredende schade.....

Met betrekking tot de verhuurder zult u moeten aankondigen, dat er rechtshulp zal worden aangevraagd indien uw verzekeraar bij de negatieve uitspraak blijft. U heeft tenslotte schade geleden door een gebrek aan het door u gehuurde object en de verzekering zal dit (bijna zeker) niet dekken. Stel, dat u drie weken op een beslissing wacht en daarna rechtshulp zult inschakelen.

De verhuurder gokt erop, dat u deze stap niet zult doen.

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 16:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Hans,

Heb je een link van de uitspraak? Daar kan ik zeker wat mee! Het is zeker onvoorziene schade daar het (voor mij!) plotseling optreed. De verhuurder had het daarentegen wel kunnen weten, aangezien de lekkage zich in elk appartement geopenbaard heeft. Zij wisten dat het ook in ons appartement zou gebeuren. Helaas hoorden wij dit pas van buren nadat we het zelf ervaren hebben :-(

hansje klein
door hansje klein Aug 1, 2016 om 16:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De uitspraak betrok zich op punt 1. Punt twee moet uit uw eigen polis blijken.

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2016 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook voor u trad het niet "plotseling" op. U had al wat gedaan. En onvoorzien en plotseling heeft betrekking op de oorzaak, niet op de wetenschap van de schadelijder.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2016 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein

Aan schimmel is niets plotselings of onvoorzien.

hansje klein
door hansje klein Aug 1, 2016 om 16:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik denk, dat we het erover eens zijn, dat deze meneer de schade bij de verhuurder moet blijven claimen. Bang voor de goede verstandhouding wordt hier naar een ''vriendelijke oplossing' gezocht. Maar die bestaat niet. TS is onzakelijk en onzeker.

Wanneer de dagwaarde, die ook de verhuurder evtl. zal aanrekenen, laat zien dat het om pak weg 15% van de nieuwwaarde gaat is dit in mijn ogen een gelopen zaak. Rechtshulp is niet kostenloos. Waarom er nog steeds geen beslissing werd genomen toont aan, dat TS getest wordt.......(murw gemaakt wordt). De gegeven raad van @uwjurist om de huur (gedeeltelijk) in te houden acht ik te voorbarig.

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2016 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dat ook zeker niet adviseren.

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 19:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je @hansjeklein. Ik probeer inderdaad al een jaar lang op een vriendelijke manier tot een oplossing te komen die voor beide partijen bevredigend is. Met bijvoorbeeld twee maanden huurkwijtschelding zou ik al enorm geholpen en tevreden zijn. De schade is dan wel ruim €3000,- maar het gaat mij erom dat ik in ieder geval een nieuwe kast vergoed kreeg en wat geld voor kleren. Heb na dik een half jaar sparen een nieuwe kast aangeschaft.

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2016 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor beide partijen bevredigend? Dat gaat niet lukken. U hebt het over kleding die u niet of nauwelijks draagt. Moet dan toch, mijns inziens, al meer dan twee jaar oud zijn. Kleding van drie jaar oud is verzekeringstechnisch helemaal afgeschreven.

En die kast kan toch ook nauwelijks iets waard geweest zijn, dat hij door schimmel instort.

De prijs van de nieuwe kast is natuurlijk niet van belang.

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 20:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

De kast was nog geen half jaar oud en gloed nieuw gekocht, een grote schuifdeur kast. En het ging om sport- en winterkleren. Ik ben verhuist en was nog niet lid van een sportclub en het was lente/zomer.

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2016 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar eerst schrijft u dit:

 Dat ik aan de kleding niets gezien heb: hoewel ik een echte shop-a-holic ben, draag ik voornamelijk dezelfde kleding en die kleding ligt dan ook op ooghoogte in de kast en niet onderin. Het betreft een hele grote kledingkast die niet gemakkelijk van de muur te halen valt.

Maar ik wil u er alleen op attent maken, dat als er al aansprakelijkheid wordt erkend, de dagwaarde gering zal zijn.

ni
door nikk07x Aug 1, 2016 om 21:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp dat het om dagwaarde gaat en niet nieuwprijs en dat is logisch. Mijn probleem is dat geen enkele partij de verantwoordelijk neemt maar dankzij alle reacties ben ik weer wat geholpen.

audb
door audb - Aug 1, 2016 om 21:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Naar de huurcomissie of kanton rechter dan gaan

Ma
door Mat Matheij - Aug 1, 2016 om 21:49
986 Antwoorden / 3 Vragen

Een ogenschijnlijk moeilijk geval. Echter had u onder normale condities het geheel via uw inboedelverzekering vergoed kunnen krijgen. Mogelijk heeft u zelf aangegeven dat de mogelijk toegebrachte schade aan uw verhuurder te wijten zou zijn. Ook in een dergelijk geval zou de inboedelverzekering de schade moeten vergoeden en verhalen op de verhuurder. Of ACM vastgoed de eigenaar van het perceel is lijkt de vraag. Zijn zij geen tussenpersoon. Heeft u daarnaast de klacht schriftelijk gemeld vooraleer het huurcontract aan te gaan om grove nalatigheid te kunnen aantonen.

ni
door nikk07x Aug 2, 2016 om 09:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Ik denk dat het klopt wat u zegt. Het is pas de eerste keer dat ik een beroep heb gedaan op een verzekering en heb er zeker van geleerd. Van te voren is dit gebrek niet aangegeven in het huurcontract... We moesten met de oude huurder een contract opstellen met alle gebreken en later niet met verhuurder (uiteraard wel een huurcontract, maar niet opnieuw de gebreken)... En van een dergelijk goede verhuurder had ik verwacht dat zij een nette partij zouden zijn en het kwam nog niet eens in me op dat zij zo om zouden gaan met een huurder.

Ma
door Mat Matheij - Aug 1, 2016 om 21:54
986 Antwoorden / 3 Vragen

Een ogenschijnlijk moeilijk geval. Echter had u onder normale condities het geheel via uw inboedelverzekering vergoed kunnen krijgen. Mogelijk heeft u zelf aangegeven dat de mogelijk toegebrachte schade aan uw verhuurder te wijten zou zijn. Ook in een dergelijk geval zou de inboedelverzekering de schade moeten vergoeden en verhalen op de verhuurder. Of ACM vastgoed de eigenaar van het perceel is lijkt de vraag. Zijn zij geen tussenpersoon. Heeft u daarnaast de klacht schriftelijk gemeld vooraleer het huurcontract aan te gaan om grove nalatigheid te kunnen aantonen.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2016 om 10:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas voor u heeft @mat matheij geen gelijk, zelfs niet "onder normale condities".

Schade door schimmel enzovoort is niet gedekt op een inboedelverzekering. En of het de eerste keer is dat u schade claimt, maakt helemaal niets uit.

Als een schade aan de inboedel niet gedekt is volgens de polisvoorwaarden, gaat een verzekeraar dat ook niet voor u verhalen bij een partij die eventueel aansprakelijk zou zijn.

marita5
door marita5 - Aug 2, 2016 om 10:43
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nikko7x ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.hoyhoy.nl/blog/schade-door-muizen-en-schimmels-meestal-niet-verzekerd/

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2016 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toch aardig van uw eigen verzekeraar dat uw eigen schade wel vergoed is.:-))

marita5
door marita5 Aug 2, 2016 om 11:12
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , dit verbaasd mij ook heb ik geluk  , ik heb de polisvoorwaarden nog niet door gelezen .

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2016 om 11:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het regent nu (hier) dus gezellig leesvoer.

marita5
door marita5 Aug 2, 2016 om 11:33
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hier regent het ook ( limburg ) ik heb de polisvoorwaarden gelezen , op dit moment een andere verzekeraar en zie daar u heeft gelijk , schade door schimmel word uitgesloten , dus nu maar terug naar mijn vorige verzekering , daar had ik mazzel ;-)) Brommer uitlenen ook al niet meer , gaat goed met de verzekeringen .

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2016 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat prima met de verzekeringen. Die regels zijn nog nooit anders geweest.:-)) Uiteraard heb ik gelijk. :-)))

marita5
door marita5 Aug 2, 2016 om 11:50
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee waarom ik toen wel vergoed heb gekregen , is dan een geweldige coulance geweest , ik wist dat er een aanvulling kwam , uw .antwoord ( uiteraard heb ik gelijk ) had ik kunnen verwachten :-))

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2016 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een enkele keer zijn verzekeraars "aardig".:-)

ni
door nikk07x Aug 2, 2016 om 11:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hij bedoelt denk ik, dat als ik niet zoveel in details was getreden met mijn verhaal naar mijn verzekeraar dat het gewoon vergoed was want in beginsel neemt men een inboedelverzekering om zich tegen schade aan de inboedel te verzekeren. In mijn polisvoorwaarden staat dat het enkel gedekt wordt als het door vb lekkage ontstaan is en in dit geval is het 'achterstallig of slecht' onderhoud van verhuurder, in ieder geval een buiten mijn bereik liggende reden. Ik als huurder hoef natuurlijk nooit alles uit een huis los te schroeven om vervolgens in elk verstopte hoekje te kijken of het goed gekit is en uiteraard hoort klein onderhoud voor mijn rekening te komen. Verhuurder gaat nogmaals overleggen en in de loop van september hoor ik van ze. Als ze geen tegemoetkoming doen, start ik een juridisch traject bij de huurcommissie of wel de kantonrechter.

tijger1
door tijger1 Aug 3, 2016 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat wordt niet bedoeld. Uiteraard is een schade door lekkage gedekt. Dus als daar die kast krom zou staan door lekkage, of het laminaat opbolt.
Maar dus niet als dat voortduurt en er schimmel ontstaat. En u hoeft niet alles "los te schroeven", maar als er achter een kast schimmel te voorschijn komt, wordt men wel verondersteld de kast naar voren te halen en te kijken.

hansje klein
door hansje klein - Aug 2, 2016 om 11:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Nikko7x. Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en m.b.t. de mogelijke afloop samengevat, dat u de verzekeraars kunt vergeten. Uw verhuurder probeert de boot af te houden om uw activiteiten zorgvuldig in zijn voordeel af te wegen. Een rechter zou tenslotte tot de conclusie kunnen komen, dat u kennis had van een natte/vochtige muur en niet zonder meer hier een kast tegenaan had mogen plaatsen, omdat het nog aanwezige vocht in de muur door gebrek aan verdamping schade zou kunnen veroorzaken.....Met het verrekeningsrecht heeft de verhuurder een grote kennisvoorsprong en zult u advies moeten inwinnen zodra u zeker bent, dat u eisen kunt stellen. Het blijft voor uw helaas allemaal een gok en u kunt er niet zéker van uitgaan, dat u uiteindelijk niet tòch met de schade blijft zitten.

Wat mij betreft zult u het hiermee moeten doen! Suc6.

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2016 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De rechter zal waarschijnlijk ook nog afwegen dat de Ts, zodra die schimmel had gezien, geen passende maatregelen heeft genomen. Dus kast van de muur en kleren uit de kast. Jammer.

ni
door nikk07x Aug 2, 2016 om 12:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb wel degelijk passende maatregelen getroffen en dat zal geen probleem zijn. Enige probleem kan zijn dat de rechter cq. huurcommissie van oordeel is dat het wel voor rekening van verzekering moet komen en deze niet in de procedure betrokken is en daardoor zal de uitspraak voor mij alsnog waardeloos zijn. Maar vooralsnog hoop ik dat verhuurder nu met een passende oplossing komt, dat wil zeggen mij tegemoet komt in de kosten. Zij kenden het gebrek omdat alle appartementen er last van hebben én omdat het voor de huur inging hersteld zou worden.

hansje klein
door hansje klein Aug 2, 2016 om 12:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met passende maatregelen zou een rechter óók kunnen bedoelen, dat u, alvorens een kast tegen de als vochtig zijnde muur op te stellen, een vochtigheidsmeting had moeten (laten) doen en dit als (grove) nalatigheid uiteindelijk op uw bordje schuift. Welke maatregelen u zou hebben getroffen alvorens de kast op te stellen is niet uit uw raportage te ontnemen. De verhuurder heeft afgekit en de muur 'bewerkt', mogelijk visueel de schade onzichtbaar gemaakt, maar van drogen/ventileren alvorens u introk is hier ook niet bericht. Het uitgangspunt in Nederland is dat iedereen zijn eigen schade dient te dragen, tenzij iemand anders daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden.

tijger1
door tijger1 Aug 3, 2016 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met passende maatregelen wordt bedoeld, dat zodra u die schimmel zag, de kast had moeten verwijderen en niet alleen HG er tussen spuiten.

En de huurcommissie kan niet besluiten dat het voor rekening van de verzekering moet komen, want zulk soort schade is niet gedekt.

PR
door PRAWDA - Aug 3, 2016 om 13:43
4 Antwoorden / Vragen

Schakel het bureau voor rechtshulp in.

po
door postduif54 - Aug 3, 2016 om 14:43
51 Antwoorden / 3 Vragen

U zou misschien via de gratis Rechtshulp kunnen vragen wat te doen is, u kunt kijken of de Rechtsbijstandverzekering kan helpen, niet met geld, maar dat deze een gratis jurist op de zaak kunnen zetten. Misschien moet u naar de rechter stappen of eerst proberen via de Rijdende Rechter iets te bereiken. En wat zegt Woning toezicht van de Gemeente er over? Succes. Sterkte

ka
door katkabaal - Aug 3, 2016 om 15:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

De rijksoverheid biedt de vaste stappen voor het melden en verhelpen van achterstallig onderhoud. Ook de, door dit achterstallig onderhoud, opgelopen schade valt hieronder.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/achterstallig-onderhoud