ge
door gemini61 Dec 1, 2022 om 17:44
Geldzaken & recht

Scheiden en pensioen

Mijn man en ik zijn beide Nederlanders en zijn getrouwd in 2008 in België.  Wij wonen in beide in België en nu gaan wij scheiden in België. Een EOT scheiding (in onderling overleg) is bijna rond op de Nederlandse bovenwettelijke pensioenrechten verdeling van mijn man na. Hij heeft 33 jaar bij een bedrijf in Eindhoven gewerkt.
Wij zijn in België aan het scheiden met behulp van een bemiddelaar, zij kent de Nederlandse regelgeving niet betreffende pensioenen en verdeling en kan ons hierbij ook niet helpen. Mijn man stelt nu dat wij volgens Belgisch wet getrouwd zijn en nu ook volgens Belgisch wet gaan scheiden en daardoor ik GEEN recht op mijn deel van zijn bovenwettelijke pensioen opbouw zal krijgen. (De helft van 15 jaar samenzijn). Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

PME pensioenfonds meld dat ik wél recht heb op mijn deel maar toch vraag ik het hier opnieuw.
Ook gaat mijn man pas in 2032 met pensioen en ik ga eerder omdat ik 4 jaar ouder ben. Ik zou dus tot mijn 71ste moeten wachten op mijn deel als wij voor verevenen zouden kiezen.
Ik lees dat er verevenen en conversie bestaat maar er valt met mijn man niet over te praten want hij vindt dat ik zowiezo geen rechten heb.

Ik wil graag mijn deel eerder ontvangen, conversie dus, maar hij moet het hier ook mee eens zijn toch? Moet ik dit eisen met behulp van een advocaat als hij weigert?
Het gaat dus over twee zaken:
Kan ik aanspraak maken op mijn deel van zijn bovenwettelijk Nederlandse pensioen als wij in Belgie zijn getrouwd en ook in België gaan scheiden?
Ik ben ouder dus wil mijn pensioen eerder ontvangen, kan ik conversie eisen of moet hij meewerken?

Wie kan adviseren?

1019 6 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Dec 1, 2022 om 17:59
853 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou zeggen ga met een deskundige op het gebied van pensioenen praten. Die kunnen veel beter adviseren hoe het zit met een wettig buitenlands huwelijk en een Nederlands pensioenrecht.

Nog even een aanvulling vanuit mijn eigen ervaring.
Als jij ook pensioen hebt opgebouwd in Nederland en het ook zijn pensioen van onder het Nederlandse recht dan is het volgende aan de hand. Jij hebt recht op de helft van zijn pensioen en hij recht op de helft van jouw pensioen. Daarbij wordt rekening gehouden met de duur van het huwelijk. In mijn geval krijg ik 19 jaren lang de helft van het pensioen van miujn ex, hij krijgt maar een beperkt aantal jaren de helft van mijn pensioen omdat ik dat later ben gaan opbouwen. Zo hebben mijn ex en ik het destijdsm bijna 24 jaren geleden, te horen gekregen. In het Nederlands pensioenrecht kun je het ook in een keer afkopen, maar hou dan wel rekening met de belasting.
Disclaimer: hetgeen ik hier zegt kan verouderd zijn dus hang me er niet aan op.

tenormin
door tenormin - Dec 1, 2022 om 18:42
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik weet alleen dat uw man, bij zijn pensionering, voor ieder jaar dat hij niet in Nederland heeft gewerkt er 2% van zijn opgebouwd pensioen afgaat. PME heeft gelijk: u heeft wel degelijk recht op een gedeelte van zijn pensioen. Verder weet ik de tegenwoordige wetten niet meer, die zijn teveel veranderd. Dus ook mijn advies: zoek iemand die wel op de hoogte is met kennis van wetgeving in Nederland.

wi
door willems123 Dec 1, 2022 om 22:37
117 Antwoorden / 16 Vragen

Niet van 2% van zijn opgebouwd pensioen afgaat maar 2% van AOW.

tenormin
door tenormin Dec 1, 2022 om 22:46
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@willem123, excuseer: bedoelde ook AOW. Neemt niet weg dat PME (wat pensioen van de Metaalindustrie is - heb ik ook -) dat pensioen wel van kracht blijft. AOW is een uitkering. Sorry.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2022 om 20:37
16810 Antwoorden / 202 Vragen

In antwoord op uw vraag: volgens geldende pensioenregels is het niet zo dat u al een deel van de door uw man opgebouwde pensioenrechten kunt ontvangemn voordat hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt en sterker nog, u heeft eerst recht op nabestaandepensioen en dus op het als nabestaandenpensioen opgebouwde deel na zijn overlijden. Niet naar aanleiding van scheiding.

In Nederland en voor zover ik op de hoogte ben kan een uitsluitend via een echtscheidingsconvenant en alimentaie afspraak worden geregeld dat u een deel van zijn inkomen verkrijgt na de scheiding.

Voor zover ik de regels van PME ken, ik ben daar zelf ook pensioengerechtigd,  geldt daar ook hetgeen dat ik aangeeff. Mijn echtegenote heeft eerst recht op nabetaandenpensioen na mijn overlijden. Bij de andere pensioenfondsen waar ik rechten heb is dat 'idem met een *.

M.b.t. AOW geldt dat u indien u niet in Nederland heeft gewoond u daarvoor geen rechten heeft. Er is er maar één die u hierbij kan helpen en dat is de echtscheidingsadvocaat en dan m.b.t. het toegekend krijgen van alimentatie! Dat is dua wat u bij de conversie kunt wensen, alimentatie!

gerbera
door gerbera - Dec 1, 2022 om 21:32
7356 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft recht op een deel van het pensioen wat tot op de datum van scheiding is opgebouwd. Dit wordt niet vroegtijdig uitgekeerd maar pas als uw man (in dat geval ex) officieel met pensioen gaat. Uw man dient contact op te  nemen met zijn pensioenfonds welke hiervoor vaak een bepaalde procedure heeft. Voor alle duidelijkheid dit heeft totaal niets met het nabestaande pensioen te maken, dat is geheel wat anders.

va
door vanlotjegetikt - Dec 1, 2022 om 22:21
809 Antwoorden / Vragen

Geen rechten? Wat staat er in het echtscheidingsconvenant, want daar staat of valt het hele verhaal.
Verder kan naderhand er meestal niets meer geregeld worden, tot 2 jaar na scheiding.

gerbera
door gerbera Dec 2, 2022 om 10:54
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft totaal niets met het convenant te maken het recht is er en wat men in het convenant regeld staat daar los van. Daarom schrijf ik ook dat de man contact moet opnemen met het pensioenfonds om e.e.a. te regelen. En jawel ook naderhand kan het nog geregeld worden indien de pensioenhouder weigerd mee te werken, je hebt dan wel een advocaat nodig.

gerbera
door gerbera - Dec 2, 2022 om 11:05
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Wie gaat scheiden heeft recht op de helft van het pensioen van de partner. Althans, over dat deel van het pensioen dat tijdens het huwelijk is opgebouwd. Dat geldt over en weer, ook al heeft de één een klein pensioen en de ander een flink pensioen. Eerlijk delen, verevening heet dat. Let wel, dat geldt alleen voor pensioenen.

bron