door 10wayamadeus Apr 15, 2008 om 20:53
Geldzaken & recht

Scheiding: partner alimentatie bij 100% wao?

verplichte alimentatie bij 100% wao?
is
er een mogelijkheid om onder verplichte alimentatie uit te komen
wanneer je partner in wao met bijna geen inkomen zit? 12 jaar mee
betalen aan een uwv uitkering zonder dat je partner daar echt beter van
wordt echter en alleen de maatschappij mee ontlast is wrang zeker als
je je partner al ziek en in een uitkeringssituatie ontmoette en al
jarenlang hebt verzorgd! Je zou bijna geneigd zijn een tegeneis in te
dienen! Weet u raad?

mvg

7602 4 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 15, 2008 om 21:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Van een kale kip kun je niet plukken en de WAO gaat niet(s) extra betalen voor jouw (alimentatie).......... Dus helaas

stacey
door stacey - Apr 15, 2008 om 21:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

als je inkomsten door het niet (meer) ontvangen van de alimentatie nu dus omlaag gaan kom je wellicht in aanmerking voor andere tegemoetkomingen/kwijtscheldingen/toeslagen, bekijk dat even hier;

Recht op Geld

edwardus
door edwardus - Apr 15, 2008 om 21:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Bedoel je dat je ex in de WAO zit en dat je geen partner-alimentatie wil betalen? Of bedoel je dat je nieuwe partner in de WAO zit en je wil voorkomen dat die meebetaalt aan partneralimentatie?

Ik ben geneigd te denken dat je het eerste bedoelde. In dat geval: de wet is zo dat je in eerste instantie zelf voor het behoud van welvaartsniveau van je exverantwoordelijk bent als hij/zij zelf onvoldoende bron van inkomsten heeft. We weten allemaal dat de WAO geen vetpot is, het zit onder het bestaansminimum eigenlijk.

Ik weet uit ervaring dat het niet een feest is om nog jaren financieel tot je ex veroordeeld te zijn terwijl je juist van elkaar af wilde zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2008 om 16:17
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Bij dit soort problemen is er altijd maar één weg en dat is de weg via de rechter die dan een andere beschikking kan afgeven als er voldoende reden is om dat te doen. Dus raadpleeg uw advocaat of via: http://www.hetjl.nl/hetjl  juridisch loket