ha
door harry.oonk@gmail.com Jul 1, 2022 om 13:29
Geldzaken & recht

Schenking kleinkinderen

Ik heb 12 jaar mijn kleinkinderen 2000 euro geschonken op de bankrekening van mijn zoon,hun vader.
Op hun 18e jaar mogen ze hierover beschikken.
Mijn zoon moet dan 24000 euro overboeken naar hun bankrekening.
Kan dit fiscaal een probleem opleveren?

7184 10 Rapporteer

ma
door malty - Jul 1, 2022 om 13:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, geen probleem.

In 2022 is de verhoogde vrijstelling van ouder naar kind dat tussen de 18 en 40 jaar oud is, waarbij het kind het geld vrij mag besteden €27231.

rj
door rjw Jul 4, 2022 om 16:31
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Met daarbij de opmerking dat dit geen garantie is voor de toekomst.

ne
door neodutchio - Jul 1, 2022 om 16:48
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom niet nu al een bankrekening openen voor uw kleinkinderen? Het voordeel is dat de kleinkinderen dan ook spaarrente ontvangen en het uiteindelijke bedrag hoger word. Mijn kinderen hebben vanaf hun geboorte een bankrekening die voor 18 jaar geblokkeerd is. Je kan dus enkel storten en enkel onder bepaalde voorwaarden met kosten weer opnemen. Op hun 18de komt dit bedrag vrij.

john devries
door john devries Jul 5, 2022 om 11:21
214 Antwoorden / Vragen

Voor rente hoef je niet te sparen , die is al paar jaar - 0.005 tot  + 0,5 %.

ne
door neodutchio Jul 5, 2022 om 20:50
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik zie wat mijn kinderen in de afgelopen jaren aan rente ontvangen hebben, dan is dat een leuk extra'tje.

sinypots
door sinypots - Jul 4, 2022 om 14:44
55 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien geen probleem, maar kan wel gevolgen hebben.
Wanneer kinderen een groot saldo op hun eigen rekening hebben,
kan dit gevolgen hebben voor de belastingaftrek (studiekosten) etc.
Ik zou gewoon - als vader/ouder - elk jaar kosten betalen van een speciale rekening (studiekosten kinderen).
Je mag schenken, maar dan staat het op naam van het kind en dat kan ook weer gevolgen hebben
voor ? een studiebeurs, die er straks weer aankomt.

ha
door harrybre - Jul 4, 2022 om 15:25
240 Antwoorden / Vragen

Waarom niet een bankrekening voor ieder kleinkind geopend ( generatiesparen bij de Rabo) ? Of zelfs een aandelenportefeuille bijv bij Evy?

1paul
door 1paul - Jul 5, 2022 om 06:38
3128 Antwoorden / 0 Vragen

het enigste probleem wat er kan komen is dat de ouders hun kind niet meer een eenmalige hoge schenking kunnen doen toekomen nadat men dit geld overgemaakt heeft naar rekening van het kind!

Misschien beter om nu alvast, jaarlijks tot de vrijstelling, dit geld over maken naar een rekening op naam van de kids!

Franske1958
door Franske1958 - Jul 5, 2022 om 12:18
420 Antwoorden / 2 Vragen

"Misschien beter om nu alvast, jaarlijks tot de vrijstelling, dit geld over maken naar een rekening op naam van de kids"  Dit lijkt mijn beslist
geen goede oplossing. Immers geld wat staat op de naam van (klein) kinderen moet door de ouders worden meegeteld bij hun spaargeld
voor eventuele zorg en huur toeslag. Dus als U geld overmaakt naar een rekening op naam van uw klein kinderen dan mogen hun ouders
minder spaargeld hebben anders verliezen die mogelijk hun zorg of huur toeslag.  Of die ouders komen door omstandigheden in de sociale
dienst terecht en moeten eerst al hun, maar ook dat van minderjarige kinderen vrijwel geheel opmaken voordat ze een sociale dienst uitkering
gaan krijgen.

1paul
door 1paul Jul 6, 2022 om 06:41
3128 Antwoorden / 0 Vragen

TJA Franske, dit geld staat NU ook op hun naam, wat je hier aanhaalt is dus niet ter zake doende!

Feitelijk is de situatie al zoals u hem voorstelt....

Jo
door Jos55 - Jul 5, 2022 om 16:44
4 Antwoorden / Vragen

Uw zoon kan dat het beste in etappes doen van maximaal € 5677 per jaar (bedrag voor 2022) zonder en problemen mee te krijgen. Duurt even maar hebben ze (de kleinkinderen) wel wat ;-)

ma
door malty Jul 5, 2022 om 17:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom maar €5677, als ze tussen de 18 en 40 jaar zijn mag er eenmalig meer belastingvrij geschonken worden.

1paul
door 1paul Jul 6, 2022 om 06:42
3128 Antwoorden / 0 Vragen

Hiermee Malty, voorkom je dat de ouders niet meer een eenmalige schenking mogen doen!

marcel75
door marcel75 - Jul 21, 2022 om 22:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Fiscaal gezien is dit een schenking van u aan uw zoon. U hebt namelijk niet aan de kleinkinderen, maar aan uw eigen kind geschonken door het op zijn rekening te storten.

Als dat per jaar meer dan ongeveer € 5.500,-- (2022) is, dan moet uw zoon daarover schenkbelasting betalen. Op het moment dat hij het vervolgens overmaakt naar zijn kinderen, gaat daar nog een keer schenkbelasting over.

Daarnaast telt dit ook al mee voor de Box-3 heffing van uw zoon.

Ondanks uw wens/opdracht dat hij op de 18e verjaardag van een kleinkind geld moet overmaken, mag uw zoon ook al doen en laten wat hij wil met het geld dat op zijn rekening staat. Sterker nog: bij een scheiding of faillissement kan een deel van dat geld "verdwijnen" zonder dat u of uw zoon daar iets tegen kan doen.

Het was dus geen handig idee om dit 12 jaar lang te doen zonder eerst goed en gedegen advies in te winnen.