keesenmar
door keesenmar Feb 4, 2019 om 17:03
Geldzaken & recht

Schoolvakken missen door te kort aan onderwijzers?

Recent in het nieuws is dat vakken geschrapt gaan worden agv tekort aan onderwijzers. Moet dat vrij komende budget agv minder onderwijzers dan in de zakken van directies komen? Is het niet mogelijk om instituten, als bv LOI, in te schakelen en ieder kind dat een vak moet missen een Schriftelijke Cursus te geven van het geld dat over blijft door lerarentekort? Er kan in de uren die vrij komen in deze vakken gestudeerd worden.

1143 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2019 om 17:15
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste: wat denk u van de kosten van het inschakelen van een commerciële partij met daarbij de aantekening dat het LOI nu niet bepaalsd een instituut is voor basisonderwijs.
Ten tweede: hoe komt u aan de veronderstelling dat vrijkomend budget in de zakken van directies verdwijnt?

Er is een steeds groter wordend tekort aan leerkrachten in de gehele onderwijslinie doordat er te weinig middelen zijn en ook ietwat overvloed aan regels.

Het 'bestraffen' van een onderwijsbegeleider door zijjnn handelwijze na ontoelaatbaar leerlingen gedrag zoals het gooien van een kruk naar die begeleider is nu ook niet 1, 2,3 iets dat stimuleert tot het gaan uitoefenen van dat beroep. Met aantekening dat er ook veelal wel anders wordt gereageerd en de betrokken leerling wordt bestraft (ik kreeg o.a. een keer een volle schoolboekentas naar mijn hoofd geslingerd na een constatering van spieken en die leerling niet op een heel zachte wijze uit de klas verwijderd en later ook van school).

costnix
door costnix Feb 4, 2019 om 17:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Chapeau!

Cookies
door Cookies - Feb 4, 2019 om 17:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zou dit TOP plan voorleggen aan de minister van onderwijs.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2019 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lijkt me niet bepaald een consumenten kwestie.

tenormin
door tenormin Feb 4, 2019 om 18:11
16826 Antwoorden / 108 Vragen

In zekere zin wel. Want ouders worden nu voor niet voorziene kosten geplaatst. Of, als er geen onderwijzer beschikbaar is, een van de ouders vrijnemen of meer voor opvang gaan betalen.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of naar opa of oma, of met andere ouders iets regelen. Het zijn wel je eigen kinderen.

costnix
door costnix - Feb 4, 2019 om 17:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dan moet de LOI wel zijn beleid bijstellen. Er wordt maar eens in de drie weken klassikaal lesgegeven.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2019 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zet maar twee klassen bij elkaar. Als babyboomer vier jaar lang in een dubbele klas gezeten. Een eerste met een tweede, enzovoort. Helemaal geen ramp. Al die tere zieltjes die nu apart bijles moeten krijgen. Te gek gewoon.

sira
door sira Feb 4, 2019 om 19:38
2326 Antwoorden / 24 Vragen

In de jaren '60 bestond er op mijn lagere school ook nog een 7e + 8e klas. Ik weet niet of andere scholen dit ook hadden.
Deze 7e en 8e klas leerlingen kregen les van de hoofdonderwijzer tezamen met de 6e klas leerlingen.

Overigens waren onze klassen in die tijd sowieso groter dan vandaag de dag, maar in tegenstelling tot tegenwoordig, kregen wij, naar mijn mening, beter les. Met verbazing constateer ik namelijk nogal eens dat (sommige) huidige onderwijzers en leraren zelf niet eens weten of er een d, een t of dt achter een werkwoord moet komen.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, in mijn tijd had je ook het “zevende leerjaar”, was voor  kinderen die niet gingen “doorleren” maar nog te jong waren om te gaan werken. Van een achtste leerjaar heb ik nog nooit gehoord.
Maar als ik nu een klassenfoto bekijk, van mijn eerste klas. Die was helemaal afgestampt vol.

ik had zelf wel het voordeel van in de derde klas samen zitten met de vierde, dat ik een klas mocht overslaan. Blijkbaar met mijn ene oor tegelijk de lessen van het andere jaar gevolgd.

gerbera
door gerbera Feb 4, 2019 om 21:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ho @tijger1, ik heb ook het 7e leerjaar moeten doen omdat ik te jong was voor de toenmalige ambachtschool.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. Inderdaad, als u een hele  “vroege” leerling was, mocht u nog niet naar de ambachtsschool, dan een jaartje extra op de lagere school. Maar goed, ik ging dus met 11 jaar naar de Mulo, dat was geen bezwaar.

Gr
door Grunn1 Feb 4, 2019 om 23:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zelf ook in klassen gezeten van meer dan 30 kinderen en ook nog zonder enige elektronische hulpmiddelen behalve dan de reken machine. Het lijkt wel of ze tegenwoordig een leraar bij elke paar kinderen willen. Een keer hoesten en ze hebben de griep en 1 keer te druk en ze zijn overspannen. Kan me in mijn tijd amper herinneren dat er vaak leraren ziek waren maar ach de instelling van velen tegenwoordig is niet meer wat het altijd was.

pino123
door pino123 Feb 5, 2019 om 09:19
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben zelf school-directeur en heb jarenlang voor de groep gestaan. Het is jammer dat de reacties vol met aannames staan... een keer hoesten en ze hebben de groep... 1 keer druk en ze zijn overspannen.... Jullie praten terecht over een andere tijd, een tijd waarin respectvol werd omgegaan met leerkrachten, politie, ambulance etc. Tegenwoordig ligt hier veel druk, niet alleen leerlingen die grenzen opzoeken ook ouders. Er is sprake van normvervaging en grote druk op onze leraren.
Geld naar directies? Er is sprake in het onderwijs dat wij inderdaad de afgelopen 10 jaar niet gekort zijn, het probleem is dat we er ook niets bij krgen terwijl het onderhoud wel doorloopt, materialen duurder worden en scholen dus met hetzelfde budget minder kunnen aanschaffen voor leerlingen.

Wat ik graag zou willen is horen dat leerkrachten het idee hebben dat ze elke leerling gezien hebben, de aandacht hebben gegeven die het nodig heeft. Dan kan tegenwoordig niet in bomvolle klassen met 32 leerlingen, waarbij sprake is van taalachterstanden, ontwikkelproblematiek, kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Daarbij is er geen enkele invaller meer te vinden en moet ambulant personeel voor de klas, wat zeker geen oplossing is aangezien er op andere plekken gewoon werk blijft liggen.

Niet voor niets wordt er binnen de gehele maatschappij aangegeven dat de zorg, onderwijs, politie, ambulance etc. etc. onder druk staan. Het is niet 'het' probleem van het onderwijs, het is een maatschappelijk probleem. En hier lees ik dan twee van deze 'dood doeners' over griep en overspannenheid, beetje jammer.

Gr
door Grunn1 Feb 5, 2019 om 12:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@pino, voor een deel heb je gelijk maar tegenwoordig is het overal zo dat bij het minste of geringste men een burn-out heeft of overspannen is of wat dan ook. Het lijkt wel of in iedere beroepsgroep alles makkelijk en perfect moet gaan want men heeft geen doorzettingsvermogen meer. En inderdaad is het zo dat leerlingen steeds minder respect hebben voor leraren en ouders doen daar lekker aan mee. Ik heb ook een buurvrouwtje, afgestuurd en voor de klas, na een half jaar heeft ze zich ziek gemeld want ze vond het te druk en zit nu al anderhalf jaar thuis. In elk beroep is overspannen tegenwoordig de grootste ziekte post. Het kan allemaal.

pino123
door pino123 Feb 5, 2019 om 12:27
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heel jammer dat je eerst iedereen over een kan scheert. Er staan ongelooflijke fijne mensen voor groepen die het hart op de juiste plaats hebben, die alles doen voor hun leerlingen, ik vind het dan spijtig om zo'n reactie te moeten lezen, dit doet namelijk zwaar tekort aan heel veel liefhebbende de leerkrachten die dit door dik en dun doen met z'n allen.

Ik zit mij in alle redelijkheid af te vragen wat er dan gebeurt met je buurvrouw, los van dat er echt ook mensen zijn die de kantjes er vanaf lopen.... Waarom is het te druk, wat gebeurt er dan in de groep/op school. We kunnen snel oordelen over anderen, we kunnen ook gewoon de vraag stellen.....

lo
door lovewinnie Feb 5, 2019 om 13:18
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is natuurlijk niet te vergelijken
Vroeger had je niet de wet passend onderwijs. Kinderen met oa autisme of gedrag of leerproblemen gingen direct naar speciaal onderwijs.
Nu is er sinds paar jaar wet passend onderwijs
Dat houdt in klassen met 30/35 kinderen waarvan minimaal 1/3 adhd, gedragsproblemen   autisme, medische aandoeningen. Het zit allemaal op regulier
Bijv mijn zoontje met klassieke autisme, type 1 diabetes en astma kon door deze wet niet naar sbo maar kiest eerst regulier proberen.
Zo nog meer kinderen.
Dit met 1 juf die dat allemaal moet organiseren.. Er zijn zelfs geen stageres meer te krijgen.
Als ik leer krachten spreek die bijna met pensioen zijn is dat het geen wat de grootste druk heeft. Naast juf ben je arts, logopedist, medisch specialist en moet je alles weten over aandoeningen en manieren van leren die er vroeger niet waren.
Toen was het klasikaal leren.

lo
door lovewinnie Feb 5, 2019 om 13:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

En dan de ouders van nu ????????. Als ik vroeger straf kreeg op school had ik echt we probleem  Als tegenwoordig kind straf krijgt moet de leraar onder tafel duiken

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2019 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zoveel kinderen zaten er echt niet op speciale scholen. Het lijkt wel of er geen gewone rotjong meer bestaan. Ze hebben allemaal wel wat. Is het geen dyslexie, is het wel ADHD, of dyscalculie, of PDD-NOS, of autisme.
Allemaal zijn ze bijzonder, behalve als ze op hun 18e een rijbewijs willen halen. Dan staan de ouders op hun achterste benen omdat ze een duur medisch onderzoek moeten ondergaan. Dan zouden ze ineens nergens last meer van hebben.

aurora1
door aurora1 - Feb 4, 2019 om 18:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wilt u hierover discussiëren?

tenormin
door tenormin Feb 4, 2019 om 19:18
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Waar kunnen we discussie voeren @aurora1? ;-)

diumenge
door diumenge Feb 4, 2019 om 19:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik denk het niet...

gerbera
door gerbera - Feb 4, 2019 om 21:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nu kunnen we wel reacties geven maar u leest ze toch niet, kijk maar naar uw vraag over de zorgverzekering. Overigens hoe wil u kinderen uit groep 1 en 2 een schriftelijke cursus laten doen, schriftelijk lezen en schrijven? Maar goed ik heb weer even heerlijk kunnen lachen.

costnix
door costnix Feb 4, 2019 om 21:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom niet een schriftelijke cursus? Lezen en schrijvn heb ik uit boekjes geleerd ;-)
O ja, er stond ook een juffrouw voor de klas :-D

gerbera
door gerbera Feb 4, 2019 om 21:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@costnix, zo blijft dit onderwerp toch nog gezellig;-))

costnix
door costnix Feb 5, 2019 om 08:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Maar waar blijft keesenmar?

keesenmar
door keesenmar - Feb 5, 2019 om 09:44
1 Antwoorden / 10 Vragen

Niet benadrukken wat de problemen zijn, maar zoeken naar oplossingen. De kinderen die nu het een cpl onderwijs nodig hebben en verdienen, moeten worden geholpen. Grotere klassen, loi, gepensioneerde leerkrachten enz. Zoek een oplossing en werk gelijktijdig aan een betere oplossing als versnelde onderwijzersopleidingen ed.

pino123
door pino123 Feb 5, 2019 om 11:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het probleem is dat het onderwijs al jaren oplossingen aandraagt, maar zo langzamerhand de oplossingen op zijn.... De rek is uit het onderwijs... Zelf ben ik niet altijd een voorstander van versnelde onderwijsopleidingen, aangezien het ook tijd vergt om goede onderwijzers op te leiden. We moeten nu echt gaan aangeven wat wel de problemen zijn, in plaats van deze constant met lapmiddelen op te lossen. En ik zeg niet dat geld altijd de oplossing moet zijn.

gerbera
door gerbera - Feb 5, 2019 om 11:48
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wij kunnen wel allerlei ideeën aandragen maar het probleem zit in onze regering. Jarenlang hebben ze het onderwijs afgebroken zonder daarvan de consequenties te overzien. Leerkrachten waarvan uit den Haag verwacht wordt dat ze taken van de ouders overnemen, klassen met anderstalige leerlingen waarvan vaak de ouders, al jarenlang in Nederland, onze taal niet spreken. Leerkrachten volgepropt zijn met veel (nutteloze) administratieve werkzaamheden waardoor  (overbodige) ambtenaren dan weer werk hebben. De verruwing van de maatschappij draagt er ook niet bij dat het beroep aantrekkelijker wordt en de scholen alleen maar geld hebben moeten inleveren en leerkrachten er geen cent bij hebben gehad. En door al die onzin die in den Haag bedacht wordt is het beroep van onderwijzer(es) zo onaantrekkelijk geworden dat men zich wel 2x bedenkt de opleiding te gaan volgen. De meeste huidige leerkrachten storten zich nog met volle overgave in hun werkzaamheden maar daaraan zijn grenzen. Slob maakt zich druk omdat scholen genoodzaakt zijn een 4 daagse schoolweek in te voeren en dat gemakshalve maar verbied. Laat deze, evenals die brulboeien van D66, zich eens wat drukker maken het vak weer aantrekkelijk te maken door a.o. al die overbodige rompslomp er uit te halen zodat de leerkracht weer dat kan doen waarvoor deze is opgeleid nml lesgeven.