fr
door frans56 Sep 17, 2017 om 13:09
Geldzaken & recht

Schuld erven met alleen AOW inkomen

Hallo Iedereen.  Hier een vraag namens een kennis van mij die geen internet heeft. Helaas kan ik zelf nergens op internet een goed antwoord vinden op haar vraag.  Zij heeft een erfenis aanvaard van een voor haar totaal onbekende oudoom.  Nu is haar vraag:  Er bestaat dus een kans dat zij een schuld erft, echter zij is alleenstaand en woont in een sociale huurwoning en heeft alleen AOW als inkomen, dus geen pensioen.
Als zij werkelijk schuld erft, hoe moet zij dat betalen?  Haar pensioen inhouden gaat niet, dat heeft zij niet.  Haar AOW verlagen tot bijstand niveau heeft ook weinig nut, omdat dit betekent dat zij dan weer recht gaat krijgen op kwijtschelding van diverse (gemeentelijke) belastingen.
Betekent dit dat zij geen schuld kan erven??  Of blijf die schuld staat totdat over een aantal jaren haar kinderen haar schuld erven, echter als zij weten dat er een schuld is, zullen zij t.z.t. haar erfenis ook weigeren.  Mocht iemand weten hoe dit zit, graag een link naar een website waar de uitleg staatt. ik kan zelf geen antwoord vinden op deze vraag.

9951 16 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 17, 2017 om 13:14
11510 Antwoorden / 15 Vragen
fr
door frans56 Sep 17, 2017 om 13:17
230 Antwoorden / 9 Vragen

klopt inderdaad,  zij heeft contact gehad met de opvolger van die bewuste notaris en tegen het eind van dit jaar zal alles afgeewerkt worden was het antwoord.

tenormin
door tenormin Sep 17, 2017 om 13:27
16828 Antwoorden / 108 Vragen

De kennis heeft best veel onbekende familieleden dan; een broer en een zus van oma en nu een oudoom.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2017 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die broer en die zus van oma zijn ook oudoom en oudtante.

getty
door getty - Sep 17, 2017 om 13:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan is het een beetje dom dat ze dit maar zo heeft aanvaard.
Ze had het beneficiair moeten aanvaarden, dan erf je geen schulden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 17, 2017 om 13:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja logisch dat haar kinderen weigeren als er een schuld is. Maar hoe komen ze daarachter?
Moeders heeft de erfenis nu aanvaard en zal de gevolgen moeten dragen.. Maar ze zal wel gedacht hebben handig! Gratis geld en nu kon dat weleens minder goed uitpakken.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2017 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moeder leeft nog, dus de kinderen "erven" nog niets.

vg
door vg1971 Sep 19, 2017 om 16:03
11 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de schuldenerfenis van ma, zullen haar kinderen als moeder t.z.t. komt te overlijden, beneficiair moeten aanvaarden. Ze kunnen dan, simpel gezegd, eerst een kosten/baten analyse maken. Misschien is de schuld al weggewerkt als het zover is. Of nog niet, maar is die bijv. antieke klok als herinnering ze het openstaande schuldbedrag waard.

marita5
door marita5 - Sep 17, 2017 om 13:35
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@frans56 ,

 Haar AOW verlagen tot bijstand niveau heeft ook weinig nut .

Hoe beïnvloedt een erfenis mijn uitkering of toeslagen? Heeft u een bijstandsuitkering of zit u in de schuldsanering? Dan moet u uw erfenis melden. Bij zorgtoeslag, een studiebeurs of huurtoeslag kan de erfenis van invloed zijn op uw toeslag of beurs. Een erfenis heeft geen gevolgen voor een pensioen en AOW-uitkering.

Pensioen en AOW , krijgt u pensioen en AOW, dan heeft uw erfenis geen gevolgen voor uw uitkering. Ook niet als uw vermogen door de erfenis groeit.

getty
door getty Sep 17, 2017 om 14:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Even in het slechtste geval.

Als er inderdaad schulden zijn die mevrouw erft, kan er, als ze niet betaalt, beslag worden gelegd op de AOW en dan wordt inderdaad de AOW verlaagd......

marita5
door marita5 Sep 17, 2017 om 14:38
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Dank u , weer iets geleerd .

aurora1
door aurora1 - Sep 17, 2017 om 14:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom vraagt u steeds hetzelfde? Leest u de antwoorden niet? Te veel werk om het weer op te zoeken?
Vorig jaar mei heeft u nog uitgebreid antwoord gekregen op eenzelfde vraag, dus lees die maar eens goed door en svp niet steeds hetzelfde vragen. Als u alsmaar voor allerhande mensen zich presenteert als wijze goeroe, dan kunt u maar beter leren hoe dingen op internet op te zoeken want dat schijnt alsmaar niet te lukken. U kunt de mensen met vragen over pensioenen ook maar beter doorsturen naar de instanties die gratis advies geven. Dat is verstandiger dan dat over meerdere schijven te laten lopen. We blijven ons hier maar steeds herhalen en voor u linken aan het plaatsen die u zelf zou kunnen vinden. Als u antwoorden al niet leest dan vraag ik me ook sterk af hoe u de gegeven informatie aan uw diverse kennissen overbrengt.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/vraag-over-erfenissen?id=584037

Po
door Pontiac Sep 17, 2017 om 15:21
131 Antwoorden / 5 Vragen

vorig jaar mei is toch alweer een behoorlijke tijd terug ,niet?, en als je vergeetachtig bent dan vraag je het toch gewoon weer voor de tweede keer is in mijn optiek niets mis mee . Sommige mensen vallen in herhaling is gewoon zo , dat het u nog niet overkomen is is heel plezierig voor u maar ook u groeit naar de tijd dat u wel eens iets zal gaan vergeten.

aurora1
door aurora1 Sep 17, 2017 om 15:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn reactie was niet voor u bestemd maar voor vraagsteller die overigens heel simpel zijn eerdere - zelfde - vragen kan opzoeken.
U zou ook nog zelf de vraag kunnen beantwoorden, wel zo nuttig en zelfs nuttiger dan te vaak commentaar op anderen te geven.

deexpert
door deexpert Sep 18, 2017 om 12:44
104 Antwoorden / 2 Vragen

Het is toch niet dezelfde vraag!

panter22
door panter22 - Sep 17, 2017 om 16:06
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens afwachten wat ze erft.
Als ze schulden erft, dan moet ze die betalen. Ook al heeft ze alleen AOW.  Volledige kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen krijg je zelden. Niet alleen het inkomen, maar ook het spaargeld en waarde van auto, caravan etc. wordt meegerekend.
Als de schulden zodanig zijn dat ze die niet kan betalen, dan kan ze mogelijk een beroep doen op schuldsanering (WSNP).
Ze kan dan contact opnemen met het sociaal wijkteam of met de gemeente.
De aflossingscapaciteit van haar AOW is 90% van de bijstandsnorm. Ze kan ca. €200 per maand aflossen van haar AOW, afhankelijk van haar vaste lasten.

getty
door getty Sep 17, 2017 om 17:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De aow van een alleenstaande is rond de €1000 netto. Dan is dus die € 200 wel erg hoog.....

panter22
door panter22 Sep 17, 2017 om 21:01
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zat inderdaad wat de hoog. Nog even nagezien. De beslagvrije voet voor een AOW er is 10% van €1108. Dus €110 per maand. Artikel 22a participatiewet en 475d burgerlijke rechtvordering.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2017 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22

Een beslagvrije voet van 10 procent van de AOW? U bent abuis. De beslagvrije voet is 90 procent.

panter22
door panter22 Sep 17, 2017 om 21:25
6599 Antwoorden / Vragen

Ja nuatuurlijk. Precies andersom, scherp weer zoals altijd.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2017 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. De AOW voor een alleenstaande bejaarde is bijna € 1.100, zijn beslagvrije voet is in ieder geval bijna € 1.000, en daarbij moeten nog een aantal posten worden opgeteld ivm meer huur en meer zorgpremie dan de normbedragen.
Dus eigenlijk valt er bij die bejaarde helemaal niets te halen.

panter22
door panter22 Sep 18, 2017 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen

Meer huur betaal je niet in een sociale huurwoning als je alleen AOW hebt, in vergelijking met iemand die bijstand heeft.
De zorgpremie is voor een bejaarde ook niet hoger. Sterker nog, iemand met alleen AOW kan een beroep doen op de minimavoorzieningen van de gemeente, waaronder een voordelige zorgverzekering.
Ben je niet wat te optimistisch?

marita5
door marita5 Sep 18, 2017 om 08:31
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , zo voordelig is die zorgverzekering via de gemeente niet , eigen risico is mee verzekerd , maar vergoedingen lager ..

panter22
door panter22 Sep 18, 2017 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Elke gemeente heeft zijn eigen zorgverzekering. In onze gemeente zit het eigen risico niet verwerkt in de premie.
Komt er nog extra bij.

marita5
door marita5 Sep 18, 2017 om 08:43
11510 Antwoorden / 15 Vragen

In mijn gemeente is het eigen risico meeverzekerd , maar voor mij een lokkertje . premie per maand was € 20,- duurder . vergoedingen lager .
 € 20,- p/m x 12 = € 240,- p/jaar wat je dan nog aan eigen risico hebt betaald . Gezien de vergoedingen vond ik de verzekering duur .

panter22
door panter22 Sep 18, 2017 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je goed gezond, dan moet je er niet aan beginnen.
Maar als je wat overkomt en je hebt een laag inkomen, dan kun je de extra kosten vaak niet betalen. Een beroep op bijzondere bijstand kun je wel vergeten, want er is een voorliggende verzekering van de gemeente die de kosten wel dekt. Eigen risico moet je betalen,daar krijg je geen bijzondere bijstand voor.
Je betaalt minder dan als je zelf een aanvullende verzekering afsluit en krijgt korting op de zorgverzekering. (bij onze gemeente)

marita5
door marita5 Sep 18, 2017 om 09:15
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Een beroep op bijzondere bijstand kun je wel vergeten, want er is een voorliggende verzekering van de gemeente die de kosten wel dekt. , dit is niet juist verschilt per gemeente , ik krijg de H.Hulp vergoed door de gemeente i.v.m. met mijn ongeval . V.a. vorig jaar kreeg ik bericht dat als ik de zorgverzekering via de gemeente had , de H Hulp werd vergoed door VGZ, contact gehad met VGZ ook hier weer de vergoeding lager.. aangezien ik de zorgverzekering niet via de gemeente heb , krijg ik toch bijz bijstand .Ik had er niet om gevraagd ,maar werd door mijn contactpersoon er zelf op gewezen dat ik er recht op had .

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 09:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. We dwalen een beetje af. Maar het gaat over de beslagvrije voet voor een alleenstaande bejaarde. En ook een beetje over de berekening van de beslagvrije voet in zijn algemeenheid. Als u zo'n formulier zou bekijken, dan zou u zien dat er voor huur en zorg standaard bedragen in mindering worden gebracht op het norminkomen, net als de zorg en huurtoeslag, maar dat het verschil tussen bijvoorbeeld de werkelijk betaalde huur, min de normhuur, min de huurtoeslag, weer bijgeteld wordt als vrij te laten bedrag. Hetzelfde is van toepassing voor de zorgpremie.

Uiteraard geldt dit ook voor andere categorieën mensen met een laag inkomen.

Persoonlijk vind ik die "voordelige" zorgverzekering van de gemeente erg duur. En die zou ik niemand aanraden.

marita5
door marita5 Sep 18, 2017 om 09:36
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1, Persoonlijk vind ik die "voordelige" zorgverzekering van de gemeente erg duur. En die zou ik niemand aanraden. , en dat is ook mijn ervaring .Veel mensen lezen de polisvoorwaarden en vergoedingsoverzicht niet , en dan is goedkoop duurkoop .

panter22
door panter22 Sep 18, 2017 om 12:34
6599 Antwoorden / Vragen

@tiger1, bedankt voor de info. Ik zal het onthouden.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. Graag gedaan:-))

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2017 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22

Bedoelt u niet dat de aflossingscapaciteit  van een alleenstaande AOW-er 10 procent is en ongeveer €90,00 per maand?:-))

sw
door swat1500 - Sep 17, 2017 om 17:08
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Zij had de erfenis benificier moeten aanvaarden. Men kan inderdaad ook een schuld erven. Hoe die betaald moet worden is een zaak voor de erfgenaam ongeacht de aard van zijn of haar inkomen.

door 526996 - Sep 18, 2017 om 12:59
32 Antwoorden / 0 Vragen

Het valt mij op dat hier vaak bijdehantjes antwoordt geven van wat dom of je had het zus of zo moeten doen.deze mevrouw heeft iets fout gedaan,doen we allemaal toch wel eens? Ze zoekt een oplossing na deze fout,dus geef haar advies en geen verwijten daar schiet niemand wat mee op.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is uw advies?

aurora1
door aurora1 Sep 19, 2017 om 16:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En, welk buitengewoon goede antwoord had u voor de vragensteller?
Of beperkt u zich tot commentaar op anderen die proberen vraagsteller van een nuttig antwoord te voorzien?
Leest u ook de teksten via links niet en de eerder gestelde vragen over hetzelfde van deze TS?

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 18, 2017 om 13:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas is een reeds geaccepteerde erfenis niet achteraf meer te weigeren.

U zult ondanks lage inkomen met die schulden te maken krijgen en schuldsanering bij niet betalen is helaas niet uitgesloten.
De onder voorwaarden accepteren en vooraf informeren was beter geweest maar nu helaas weinig aan te doen helaas....

ha
door harryromijn - Sep 18, 2017 om 13:36
272 Antwoorden / 0 Vragen

Standaard, standaard en standaard iedere erfenis enkel en alleen beneficiair aanvaarden. Altijd.

aurora1
door aurora1 Sep 18, 2017 om 18:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er bestaan ook mensen die eventuele schulden van de overleden vader of moeder willen betalen.

ha
door harryromijn Sep 22, 2017 om 14:35
272 Antwoorden / 0 Vragen

Dan nog...Met beneficiair aanvaarden heb je nog een ontsnappingsmogelijkheid. Je zal er maar achterkomen, dat pa/ma nog ergens een stiekeme schuld van € 2 ton heeft staan... kan je je (afgeloste) huis uit...

jo
door joskaa - Sep 18, 2017 om 14:47
80 Antwoorden / 44 Vragen

Het zou erg prettig zijn als meneer/mevrouw Diewilik zich beperkt tot antwoord geven op vragen ipv hatelijkheden spuien.
Vraagstellers vragen om een effectief antwoord en niet om afgezeikt te worden.
Zowel op deze vraag als op de vraag over beslagglegging op auto komt van Diewilik een antwoord dat niet wenselijk is voor een prettige sfeer op dit forum.
Graag een beetje meer respect voor elkaar. We hebben allemaal onze eigen talenten waar we het mee moeten doen.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joskaa.

Misschien verdient het aanbeveling de forumregels eens te lezen. Dan weet u dat uw commentaar niet toegestaan is.

audb
door audb - Sep 18, 2017 om 14:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het beste kan u de notaris telefoon bellen die weten alles over erven.

https://www.notaris.nl/notaristelefoon

Het is een 0900 nummer die 80ct pm kost en mogelijk heeft https://vraagalex.nl/ een goedkopere nummer

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Sep 19, 2017 om 11:55
174 Antwoorden / 1 Vragen

beneficiar aanvaarden. dit kan alleen binnen 3 maanden na overlijden.

be
door betty betty - Sep 25, 2017 om 13:33
2 Antwoorden / Vragen

De beste optie is in dit geval de erfenis Beneficiair te aanvaarden.