St
door Stiefvader5652 Nov 21, 2016 om 22:38
Geldzaken & recht

Schuldsanering en omgang

De vader van mijn stiefzoon zit in de schuldsanering. Onze zoon wil graag naar zijn vader die die al anderhalf jaar niet meer gezien heeft. Nu geeft de vader aan dat hij geen geld heeft voor een omgangsregeling. Zelfs een keer per maand of nog minder zou niet mogelijk zijn. Hij zou van de bewindvoerder geen geld krijgen hiervoor.
Nu vraag ik me af mag een bewindvoerder dit eigenlijk wel? Ik dacht dat er altijd gekeken moet worden naar de omgang van vader en kind?

9230 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2016 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee daar hoeft niet naar gekeken te worden. Maar over welke vader en zoon gaat het nu?

St
door Stiefvader5652 Nov 21, 2016 om 22:48
Antwoorden / 1 Vragen

ik ben de stiefvader. de biologische vader zit in de schuldsanering.

sw
door swat1500 - Nov 21, 2016 om 23:21
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Daarnaast als het geld er niet is dan houdt het langdurig verblijven bij vader op. Een en ander betekent natuurlijk niet dat zoon niet op visite kan gaan bij zijn vader of iets afspreken dat geen of weinig geld kost.

St
door Stiefvader5652 Nov 22, 2016 om 07:58
Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft een weekend in de maand (op verzoek van de vader is dit ruim 11 jaar geleden terug gebracht van 1x per 2 weken naar 1x in de maand). Hij zegt dat hij brood moet eten om hem dan warm eten te kunnen geven.....

Vervoer is wel een stuk duurder ivm de afstand.

emcede
door emcede - Nov 21, 2016 om 23:26
959 Antwoorden / 4 Vragen

Als je stiefzoon zijn vader graag wil zien, dan zorg je daar toch voor? Hoezo moet dat geld kosten? Misschien voor vervoer, als je niet bij elkaar in de buurt woont, maar voor de rest hoeft dat toch geen geld te kosten!

St
door Stiefvader5652 Nov 22, 2016 om 07:54
Antwoorden / 1 Vragen

Het zijn 300km op en neer. Dus ja een forse rit. We hebben echter nog meer kinderen waar we rekening mee moeten houden. Die zitten dan elke keer 3-4 uur in de auto (ivm werk vrouw kan ze meestal niet mee en moeten de kids dus mee). Overigens hebben we jarenlang onze zoon opgehaald maar aangezien hij ook al 8 jaar geen alimentatie betaald waren we hier op een gegeven moment ook klaar mee. Als we die kant op gaan bieden we aan om hem te brengen zodat die een of meerdere dagen dagen daar kan zijn maar elke keer krijgen we te horen het komt niet uit.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2016 om 23:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wat is dan het probleem? De zoon (uw stiefzoon) kan dan toch met uw finacieele hulp naar zijn biologische vader gaan? Woont die vader dan in "een buiteland" of zo? Als het uw zoon is (nu toch wel neem ik aan) helpt u hen beiden er toch mee? Want een bewindvoerder heeft wel veel maar niet alles te zeggen, toch. Natuuurlijk moeten vader en zoon elkaar kunnen blijven zien, als beiden dat willen. Dus aan u de eervolle taak dat te bewerkstelligen.

St
door Stiefvader5652 Nov 22, 2016 om 07:53
Antwoorden / 1 Vragen

Het zijn 300km op en neer. Dus ja een forse rit. We hebben echter nog meer kinderen waar we rekening mee moeten houden. Die zitten dan elke keer 3-4 uur in de auto (ivm werk vrouw kan ze meestal niet mee en moeten de kids dus mee). Overigens hebben we jarenlang onze zoon opgehaald maar aangezien hij ook al 8 jaar geen alimentatie betaald waren we hier op een gegeven moment ook klaar mee. Als we die kant op gaan bieden we aan om hem te brengen zodat die een of meerdere dagen dagen daar kan zijn maar elke keer krijgen we te horen het komt niet uit.

tenormin
door tenormin Nov 22, 2016 om 13:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Edit#*

ja
door jackyh - Nov 21, 2016 om 23:40
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wilt u zeggen dat de vader van uw stiefzoon geen geld heeft voor het verblijf voor b.v. een week-end?  Waar een wil is een weg. Heeft de vader eigenlijk wel interesse. Waarom helpen de grootouders niet, ouders van de vader. Ik weet niet wat een bewindvoerder moet maar het lijkt mij vreemd, dat hij vader en zoon uit elkaar wil houden.

St
door Stiefvader5652 Nov 22, 2016 om 07:38
Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de vader heeft hij geen geld voor eten.
Ondertussen kan er wel gerookt worden. Dan rook je een pakje per week minder zou ik zeggen.

emcede
door emcede Nov 22, 2016 om 07:45
959 Antwoorden / 4 Vragen

Terechte vraag van Jackyh: is er wel interesse? Het lijkt erop dat dát meer het probleem is dan 'geen geld'. En nu komt er ook een ander aapje uit de mouw: hoezo ligt het aan de bewindvoerder??? Meneer krijgt genoeg geld om te kunnen roken. Het is hem gegund, maar NIET als hij vervolgens zegt geen geld te hebben voor zijn zoon. Waarom zouden zijn schuldeisers aan zoiets mee moeten betalen?

St
door Stiefvader5652 Nov 22, 2016 om 08:02
Antwoorden / 1 Vragen

Over die interesse hebben wij ook onze twijfels maar we kunnen niet voor hem spreken. Mijn vraag is meer kan een bewindvoerder uberhaupt zeggen je krijgt geen geld voor de omgang met je kind. Letterlijk was het blijkbaar, of geld voor de omgang of geld voor als je wasmachine stuk gaat.

ja
door jackyh Nov 22, 2016 om 09:57
953 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk dat blijkbaar zegt al veel. Ik zou heel veel vraagtekens zetten bij die opmerking door de vader aan u doorgegeven. Het is alleen zo triest voor die jongen. Hij heeft blijkbaar veel behoefte om zijn vader te zien en wordt keer op keer teleurgesteld. In triest.

marita5
door marita5 - Nov 22, 2016 om 09:27
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Stiefvader5652 ,

Hoe weet u zeker , dat de vader geen geld krijgt van de bewindvoerder , lijkt mij meer een verhaal wat de vader uit zijn duim zuigt .
Interesse van de vader naar zijn zoon , is hier ver zoek .

St
door Stiefvader5652 Nov 22, 2016 om 09:44
Antwoorden / 1 Vragen

Zoals ik hier boven al aangaf. Wij hebben ook onze twijfels maar we kunnen niet voor hem spreken. Ik wil eigenlijk weten mag een bewindvoerder uberhaupt zo'n uitspraak doen? Wij weten niet wie de bewindvoerder is want hij had bij ons ook een forste schuld (niet betaalde alimentatie). We kregen echter van de rechtbank te horen dat wij niet mogen weten wie de bewindvoering doet. Het is ook niet openbaar gemaakt. Dat hadden we al nagekeken.

marita5
door marita5 Nov 22, 2016 om 09:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt mij sterk dat een bewindvoerder zo`n uitspraak doet , ik geloof er niks van en dit een uitvlucht van de vader is .

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2016 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk hoe oud zoon is, maar kan hij niet gewoon zelf met de trein op bezoek? Maar goed, dat is uw vraag eigenlijk niet. Een bewindvoerder, of beter gezegd de schuldsanering hoeft inderdaad geen rekening te houden met bezoekkosten van een kind.

Maar misschien willen grootouders van vaderskant bijspringen, door hem te brengen of te halen.

St
door Stiefvader5652 Nov 22, 2016 om 10:05
Antwoorden / 1 Vragen

Daar zijn dezelfde problemen als bij vader... Door omstandigheden kan de zoon helaas niet alleen naar zijn vader met de trein. Er zal altijd begeleiding mee moeten.

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2016 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat de hele gang van zaken grote ergernis teweeg brengt, maar het moet toch voor u mogelijk zijn om hem bijvoirbeeld een keer in de maand daar voor een weekend heen te brengen zonder dat de andere kinderen meegesleept moeten worden. Moeder of u werken toch geen zeven dagen en 24 uur. Zijn er geen andere familieleden, grootouders van moederskant, die kunnen inspringen?

marita5
door marita5 Nov 22, 2016 om 10:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , ik geloof de antwoorden van de vader voor geen meter . In een reactie van Ts zegt de vader : ik moet brood eten om de zoon een warme maaltijd te geven . wat voor èèn vader is dit , alles voor zijn eigen gerief maar niet voor de zoon , bang dat het geld gaat kosten en dan alles afschuift op de bewindvoerder .

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2016 om 10:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar daar gaat het toch niet om. Het kind wil naar zijn vader en als vader dat niet faciliteert zal zijn moeder en stiefvader dat moeten doen. Wilt u dan dat zijn moeder tegen het kind zegt, je vader zit te liegen en wil je niet zien?

marita5
door marita5 Nov 22, 2016 om 10:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Kort en bondig : Nee .

St
door Stiefvader5652 Nov 22, 2016 om 11:22
Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al aangegeven, we hebben een aantal keren aangeboden hem daar af te zetten. Dit was niet 1x mogelijk!

En wat betreft 1x per maand zelf brengen en halen. Dus wij moeten 600km (tel voor het gemak even 75 euro aan benzine) rijden elke maand om hem er naar toe te brengen en op te halen terwijl de biologische vader al jaren niet meer naar zijn zoon omkijkt en geen cent bijdraagt aan de kosten? We hebben nog meer kinderen waar we voor moeten zorgen.

Het verhaal aan zijn kant klopt niet. De opmerkingen van de bewindvoerder. Geen geld hebben maar wel kunnen roken. De zoon niet kunnen ontvangen omdat hij niet thuis is of niet weet of die over een maand/2 maanden thuis is in een bepaald weekend (hoezo dat kun je niet plannen en heb je niet over voor je zoon).

Ja de vader heeft schulden en zit in de schuldsanering. Maar die schulden heeft die zelf gemaakt en daar wordt zijn zoon de dupe van. Maar goed dit speelde al lang voor die de schuldsanering in ging. Zoals al vermeld hij betaald al meer dan 8 jaar geen alimentatie meer (ervoor maar anderhalf jaar wel).

 Wat betreft het werken van mijn vrouw. Ze werkt in de zorg en ja ze moet 2 van de 4 weekenden werken dus dan zouden de kinderen mee moeten.

ka
door kaakje - Nov 22, 2016 om 11:29
109 Antwoorden / 0 Vragen

OT

Niet dat het indruk zal maken maar ik verwijder mijn gegevens van dit forum. Ik zal geen vragen en reacties meer lezen. Ik ben het spuugzat dat er forumleden zijn die er een wedstrijd van maken om zoveel mogelijke zin en onzin reacties te plaatsen. Je hebt wel een ontzettend triest leven als je de hele dag bestaat uit dit soort activiteiten.

tenormin
door tenormin Nov 22, 2016 om 13:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Je bent in ieder geval (nog) niet off line. En je gegevens verwijderen zal best moeilijk worden. Er staan heel veel namen van mensen die allang overleden zijn.

aurora1
door aurora1 Nov 22, 2016 om 15:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat heeft dit met de gestelde vraag te maken, of zie ik iets over het hoofd?

ka
door kaakje Nov 22, 2016 om 18:32
109 Antwoorden / 0 Vragen

Met gekromde tenen nog een keer ingelogd.

AURORA1:

Zie je OT staan? Dat is Off Topic. Maw het heeft niks met de gestelde vraag te maken of buiten het onderwerp. Is een bekende computerterm. Het tegengestelde is On Topic.

TENORMIN:

Interesseert mij geen moer!.

tenormin
door tenormin Nov 22, 2016 om 22:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kaakje: wat lief te lezen lezen dat ik je geen moer in me geïnteresseert bent. Heb het heel fijn en wens je al het beste. Wel uitloggen nu, dat heb je beloofd.

ka
door kaakje Nov 24, 2016 om 11:21
109 Antwoorden / 0 Vragen

TENORMIN

Je ziet inderdaad iets over het hoofd. De dubbele punt achter je naam. Ik ging er van uit dat je wist dat er dan nog een uitleg komt. Maw. Dit interesseert mij geen moer;

Je bent in ieder geval (nog) niet off line. En je gegevens verwijderen zal best moeilijk worden. Er staan heel veel namen van mensen die allang overleden zijn.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2016 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat wilt u nu eigenlijk met uw vraag van ons? Ook wij kunnen niet dwingen dat vader zijn zoon wil zien. Ook wij kunnen niet dwingen dat vader geld besteedt aan zijn kind. Zelfs de rechter of zijn bewindvoerder kunnen dat niet. Hij krijgt daar uiteraard ook geen geld voor, maar dat is het minst belangrijke.

Net zo min kunnen wij u of zijn moeder dwingen extra kosten te maken voor dit kind of extra tijd voor hem uit te trekken.

Dus blijft de situatie zoals die is. Een kind wat zijn vader wil zien, maar dat niet kan.

St
door Stiefvader5652 Nov 22, 2016 om 11:46
Antwoorden / 1 Vragen

Uw antwoord is duidelijk.

Wat betreft de kosten die wij maken. Als we het konden opbrengen was het misschien geen probleem ware het niet dat we al extreem veel extra kosten door de geestelijke gesteldheid van de zoon hebben (dat is oa de reden waarom hij niet alleen met de trein kan gaan). Daarnaast gaat dus ook al veel extra tijd zitten in de opvoeding. Zoals gezegt er zijn meer kinderen, we moeten ook een afweging maken naar hun toe.

Wat betreft de situatie. Daar heeft u gelijk in. Begin volgend jaar kan die zijn vader weer een keer zien omdat ik aangeboden heb om hem te brengen en een einde te maken aan deze impasse.

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2016 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik wens u sterkte met de situatie.

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2016 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag mij af of u door de gesteldheid van dat kind voor hem niet in aanmerking komt voor dubbele kinderbijslag, of wellicht een PGB. Dat zou het financiële probleem in ieder geval verlichten.

Win daar eens inlichtingen over in.

St
door Stiefvader5652 Nov 23, 2016 om 08:28
Antwoorden / 1 Vragen

PGB hebben we gehad in het verleden. Zijn we echter mee gestopt omdat het steeds lastiger werd om eea aan te vragen, er werden steeds hogere obstakels opgeworpen. De stress van het jaarlijks opnieuw aanvragen, verantwoorden, hopen dat je geen fouten gemaakt hebt wogen niet meer op tegen de voordelen.

zoekster1
door zoekster1 - Nov 22, 2016 om 20:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Toevallig heb ik vandaag over uw zaak gesproken met een advocaat. Deze opperde nog een andere mogelijkheid. De vader kan bijzondere bijstand aanvragen met daarbij een beroep op recht op family life (art 8 EVRM). Hij wist niet of de aanvraag zou slagen, maar het is zeker het proberen waard. Moet die vader natuurlijk wel de wil hebben om de bijzondere bijstand aan te vragen.

Nog iets anders waar hij het over had. Is die alimentatieschuld die ex had als schuld ingediend bij de WSNP? Als dat nl niet het geval is dan kan uw vrouw na het doorlopen van de WSNP nog steeds achter de ex aangaan om de schuld te vorderen. Alleen schulden die ingediend zijn bij de rechtbank wegen mee in de kwijtschelding van de WSNP. Ook kan het zijn dat er geen nihilstelling is gegeven aan de ex voor de tijd in de schuldsanering of dat er niet om is gevraagd, ook dan kan ze na zijn traject een vordering op de man indienen. Hij vond het wel zaak om daar nu vooral over te zwijgen, zodat de ex niet alsnog hiermee aan de slag gaat. Het is beter om er als 'verrassing' achteraf mee te komen.

St
door Stiefvader5652 Nov 23, 2016 om 08:25
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk bedankt hiervoor.