Ss
door Ssnoek Jun 15, 2017 om 14:54
Geldzaken & recht

Servicekosten

Hoi,
mijn vraag is ben ik verplicht de servicekosten per maand te betalen van mijn huurwoning? Of mag je er ook voor kiezen het niet te betalen met dus achteraf een rekening of dus als er iets is in mijn huis (lekkage) dat ik dit zelf moet oplossen en betalen.

11287 12 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 15, 2017 om 14:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kijk op de site van de verhuurder of bel ze even. Krijg je zo het antwoord. Ik vermoed trouwens dat je het niet hebt over servicekosten maar over een service-abonnement op kleine reparaties.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2017 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Servicekosten worden maandelijks in rekening gebracht, kijk op uw factuur voor de huur. Jaarlijks volgt een afrekening.

Sims biedt de verhuurder een abonnement aan voor kleine problemen, dat kunt u ja dan nee accepteren. Als u dat niet doet, is het maar de vraag of de verhuurder dat problerm komt verhelpen tegen betaling.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 15, 2017 om 15:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Naar mijn idee betaalt u de servicekosten per maand, reparaties aan bijvoorbeeld uw CV ketel worden door de wbv betaalt.
Servicekosten zijn normaal gesproken niet bedoeld voor reparaties maar meer voor glasbewassing, liftonderhoud, schoonmaak van trapportalen, buitenverlichting enz

panter22
door panter22 - Jun 15, 2017 om 15:31
6599 Antwoorden / Vragen

Serviceonderhoud is meestal een fonds. Het kost maar een paar euro per maand en als je iets stuk hebt, dan komt er een monteur van de woningbouw om dit te repareren of te vervangen.Kost je niets extra.
Is het  maandelijkse bedrag je te veel en je wilt daarop besparen, dan moet je alle kosten zelf betalen als er iets stuk gaat waarvoor je als huurder verantwoordelijk bent.
Dan ben je gauw duurder uit dan het jaarlijkse bedrag voor klein onderhoud.

Kosten die voor de huurder zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning

ne
door neodutchio - Jun 15, 2017 om 15:47
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Onder servicekosten valt ook bv lift, verlichting in gemeenschappelijke ruimtes, schoonmaak e.d. Alle bewoners betalen daar aan mee om de noodzakelijke kosten te delen.
of bedoeld u een onderhoudscontract voor uw huis. Dan bent u het niet verplicht, maar krijgt wel overal een tekening voor gepresenteerd.

simon55
door simon55 Jun 16, 2017 om 13:05
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ach n tekening i p v n rekening vindt ik ook goed hoor, en kun je inlijsten

donna53
door donna53 - Jun 16, 2017 om 13:07
98 Antwoorden / 10 Vragen

Servicekosten van een huurwoning zijn verplicht. (Bij een koopflat ook trouwens).
Je kunt niet kiezen of je dit wel of niet wilt betalen.
Je hebt altijd 1. de kale huur en 2. de servicekosten.
Servicekosten van bijv. een flat met lift, etc. kunnen behoorlijk oplopen.
In Haarlem en Hoofddorp zijn de bedragen gemiddeld zo'n 250 euro per maand.
Het gaat dus niet om ''een paar euro'' zoals hier geschreven.
Als je je huurcontract tekent, weet je toch dat je dat moet betalen?

Cookies
door Cookies Jun 16, 2017 om 13:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het gaat WEL om een paar euro. TS bedoelt nl. een service abonnement, niet servicekosten.

panter22
door panter22 Jun 16, 2017 om 13:16
6599 Antwoorden / Vragen

Wat  Ssnoek bedoelt met servicekosten zijn kosten van kleine herstellingen, zoals het vervangen van een kraan, een nieuwe doucheslang, deurkruk, stopcontact,  etc. Deze kosten zijn voor rekening van de huurder.
De servicekosten waar je het over hebt, zijn verplicht.
Het gaat dan om schoonmaakkosten en energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten, huismeester etc.

donna53
door donna53 Jun 16, 2017 om 13:55
98 Antwoorden / 10 Vragen

Dan zijn het geen servicekosten maar is het een contract. Anders gaat het meestal NIET op een paar centen. De vraag van Ssnoek gaat over servicekosten (zie titel) en niet over een onderhoudscontract.

pe
door pebk - Jun 16, 2017 om 13:12
579 Antwoorden / 0 Vragen

Er valt meer onder de servicekosten dan het repareren van een lekkage.

Zie ook: https://www.huurwoningen.nl/info/servicekosten/

mo
door mof - Jun 16, 2017 om 13:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van uw contract af

ficus
door ficus - Jun 16, 2017 om 13:32
147 Antwoorden / 2 Vragen

De servicekosten kunnen heel verschillend zijn. In mijn geval zijn de servicekosten maar een paar euro en daarvoor worden de ramen van buiten gewassen waar ik zelf niet op een veilige manier bij kan, het trapgat naar mijn woning toe bijgehouden en natuurlijk de verlichting in het trapgat.
In een appartementencomplex met galerijen en liften zijn de kosten waarschijnlijk wel hoger.

er
door erky - Jun 16, 2017 om 14:23
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Ssnoek,
Het is gebruikelijk servicekosten te betalen. Dit is al overeengekomen tijdens het tekenen van het huurcontract. In appartementen is het zeker een plicht, want bijvoorbeeld onderhoud aan een lift is voor iedereen, ook degenen die gelijkvloers wonen.

Wanneer je bedoelt dat er een service abonnement aangegaan kan worden bij de Woningbouw corporatie, dan heb je de keus. Mijn ervaring met een service abonnement is dat de kosten die je zelf hebt hoger zijn als je geen abonnement afsluit. Wij wonen trouwens in een eensgezinswoning uit 1973 en heeft regelmatig reparaties nodig. Kosten zijn rond de 5 euro per maand, dus € 60 per jaar.

Hier in het rijtje huizen zijn kort geleden mensen vertrokken uit hun huurhuis en de Woningbouw heeft 'vriendelijk' verzocht de woning weer in originele staat te brengen. Het heeft honderden euro's gekost. Dat ging over een ijverige zelfklusser. Over de kwaliteit van de klussen vel ik geen oordeel, maar wel over de houding van de verhuurder!
Succes met het maken van een overwogen keuze.
Erky

aurora1
door aurora1 - Jun 16, 2017 om 15:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al in uw huurcontract gekeken wat daarover vermeld staat?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 16, 2017 om 21:07
16775 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft een huurovereenkomst gesloten waar dat in moet staan. Bedrag en waarvoor.