in
door inkiew69 Jun 18, 2018 om 10:07
Geldzaken & recht

Slapend dienstverband en in de IVA

Is er al bekend wanneer de minister eindelijk eens opkomt voor de werknemers die in slapend dienstverband zitten?

5890 8 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jun 18, 2018 om 11:02
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat dit nog wel even kan duren, tot 2020 als ik het juist heb. Betreffende minister zal ook wel niet helemaal wakker zijn om zich daarin te verdiepen.

panter22
door panter22 - Jun 18, 2018 om 14:01
6599 Antwoorden / Vragen

Info:
http://advocatiemagazine.sdu.nl/februari-2017#!/update-arbeidsrecht-februari2017

https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsrecht/ontslag/transitievergoeding-inleiding#30

Wetsvoorstel compensatie transitievergoeding uitgesteld

Uitstel tot 1 januari 2019

Werkgevers kunnen pas vanaf 2019 een financiële compensatie krijgen voor de transitievergoeding na twee jaar ziekte. Dit heeft minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laten weten. In de derde voortgangsbrief over de Wet werk en zekerheid (WWZ) meldt minister Asscher dat de compensatieregeling een grote impact heeft op de (digitale) processen van UWV en dat daarom de regeling naar verwachting eerst per 1 januari 2019 kan ingaan. De beoogde ingangsdatum lag eerder op 1 januari 2018.

Terugwerkende kracht

Het plan om de regeling met terugwerkende kracht in werking te laten treden, blijft echter onveranderd. Dit betekent dat werkgevers die vanaf 1 juli 2015 een transitievergoeding hebben moeten betalen na ontslag vanwege langdurige ziekte hiervoor zullen worden gecompenseerd, maar dus nog een extra jaar daarop moeten wachten. Dat kan inhouden, dat werkgevers een aanzienlijk bedrag gedurende maximaal 3,5 jaar moeten voorfinancieren.

Wil je de wetgeving bijhouden, kijk dan regelmatig op deze site:
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34699_maatregelen_met_betrekking

gerbera
door gerbera Jun 18, 2018 om 14:47
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Uw bericht gaat over een compensatieregeling voor werkgevers   terwijl de Ts het over de werknemer heeft die door slimheid van de werkgever vaak geen cent ontvangen.

panter22
door panter22 Jun 18, 2018 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

Dat klopt, maar ik heb het zo begrepen dat de werkgever zieke werknemers in dienst houdt om de vergoeding niet uit te hoeven betalen. Sommige werkgevers wachten op de compensatieregeling, immers wat zij dan  moeten vergoeden, krijgen zij terug, Nu nog niet, omdat de regeling er nog niet is. Ze wachten dus even af.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2018 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Maar die “slimme” werkgevers ontslaan nu die mensen niet, zodat ze de transitievergoeding in de zak kunnen houden. En ook het tegoed aan vakantiedagen niet hoeven af te rekenen.

Als de werkgevers gecompenseerd gaan worden, valt een deel van die “schade” voor de werkgever weg.

Hoewel ik persoonlijk niet zie waarom iemand die volledig arbeidsongeschikt geworden is recht zou moeten hebben op een transitievergoeding. Kreeg men vroeger, als men de WAO inging ook niet.

gerbera
door gerbera Jun 18, 2018 om 16:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Lees even het bericht van @RON503, daar gaat de vraag van de TS over en niet over de vergoeding voor werkgevers.

dus gebruiken veel werkgevers een maas in de wet om uw dienstverband in een slapend dienstverband om te zetten om maar geen transitievergoeding te hoeven betalen.

En dat is dus wat ik bedoel.

tijger1
door tijger1 Jun 18, 2018 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Ik weet waar de vraag van de Ts over gaat. Mijns inziens is het ook de bedoeling dat als het eenmaal wet is, slapende werknemers ook beëindiging van het dienstverband kunnen eisen, uiteraard met transitievergoeding die dan door het UWV gecompenseerd gaat worden.

Ge
door Genee Jun 18, 2018 om 20:25
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Begrijp ook niet waarom iemand die waarschijnlijk nooit meer kan werken een transitievergoeding moet krijgen.
Weer een wet waar slecht over nagedacht is.
Als het de overheid geld kost, kan een wet wel snel ‘gerepareerd’ worden.
De politiek legt teveel lasten op het bordje van de werkgever en het resultaat.... tijdelijke arbeidscontracten.

ro
door ron503 - Jun 18, 2018 om 15:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De huidige wet betreffende de transitievergoeding was bedoeld om werknemers die ontslag kregen een bepaald bedrag mee te geven om tijdelijk de inkomsten terugval te compenseren. De wet was verre van doordacht want iedereen die uit dienst trad zoals bij langdurige ziekte of met pensioen ging had recht op die transitievergoeding. Het met pensioen gaan is is in die wet wel gerepareerd maar de uit dienst treding bij langdurige ziekte nog niet dus gebruiken veel werkgevers een maas in de wet om uw dienstverband in een slapend dienstverband om te zetten om maar geen transitievergoeding te hoeven betalen. U kunt met een telefoontje naar uw werkgever van het slapende dienstverband af maar dan ziet u ook van de transitievergoeding af en dat uiteraard niet uw bedoeling want dan loopt u een boel geld mis. Het kan wel zo zijn dat als de nieuwe wet er pas in 2020 doorkomt uw slapend dienstverband bij uw dienstjaren wordt opgeteld en de transitievergoeding hoger gaat worden want u bent immers nog steeds in dienst van uw werkgever.

Tu
door Tukjes - Jun 18, 2018 om 21:06
2 Antwoorden / Vragen

https://www.aob.nl/nieuws/juridisch-advies-toch-ontslagvergoeding-bij-slapend-dienstverband/

Lees bovenstaande link en ga na of hoe het bij uw pensioenfonds geregeld is. Voor het ABP geldt, zolang werknemer in dienst is, conform uw situatie, moet de werkgever de volledige pensioenopbouw, zowel werknemers als werkgeversdeel, betalen.

Tu
door Tukjes - Jun 18, 2018 om 22:14
2 Antwoorden / Vragen

https://bgmagazine.nl/vakantiedagen-bij-een-slapend-dienstverband-wat-zijn-ze-waard/

Er is een uitspraak over het ten gelde maken van de vakantiedagen gedurende een slapend dienstverband. Doe uw voordeel ermee en ga deze claimen bij uw werkgever.