Ex
door Expansievat Sep 8, 2018 om 14:16
Geldzaken & recht

Slechte service ING door afschaffen TAN lijst ?

ING laat de tegenwoordig bij het internetbankieren steeds vaker dwingend kiezen voor het accorderen van betalingen via de app ( die je misschien niet eens hebt )

je moet je dan eerst door commentaar en vragen heenworstelen als "het is zoooo handig, die app "en  " weet je het zeker ? "  waarna je voor "deze ene keer" een TAN code van je papieren TAN lijst mag gebruiken

Nu heeft de ING de hele TAN lijst verbannen.....
Maar mijn vader van 81 heeft helemaal geen mobiel.   laat staan een app.
Ja, ik heb een app op mijn telefoon, ter beveiliging en "controle " van zijn uitgaven.

ING gaat er nu van uit dat ik mijn vader zijn betaling ga versturen ?
ING ziet dat er een gekoppelde app is en gaat er dus maar vanuit dat de mogelijkheid bestaat een app te gebruiken.

En trouwens, als ik boven achter de computer mijn bankzaken aan het doen ben heb ik helemaal geen zin om naar beneden te lopen om mijn telefoon te zoeken !   de TAN lijst ligt naast me !

Onder het mom van "veiligheid" en "efficientie" is er weer een goedwerkende functie verwijderd welke vooral kostenbesparend zal werken voor de iNG..

in het begin van het jaar werd de afschaffing bekend en zou er een alternatief komen .

weet iemand wqat dan alternatief dan is ?    is een manier om toch de TAN lijst te kunnen blijven gebruiken ?

6192 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2018 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is het zoveelste topic over het afschaffen van die Tan lijsten. De ING komt voor het einde van het jaar met een oplossing daarvoor.

En wanneer dat precies plaatsvindt, moet u echt bij ING navragen, want hier weten wij dat ook niet.

vi
door vicvrij Oct 2, 2018 om 15:46
4 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas is onduidelijk waar je bij de ING met je vragen naar toe moet?
Naar aanleiding van de kwesties die rond de tancodes speelden zou het fijn zijn als iemand toch naar de deugdelijkheid van deze betaal innovatie kijkt ook in verband met het tegen gaan van witwas praktijken en cybercrime. het kan zijn dat de bij Tancodes opspelende problemen nog erger worden bij de apps, wanneer niet van de tancode systematiek geleerd wordt. Het een (soort) code voor alles principe is wel gemakkllijk maar uiterst onveilig.

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2018 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens op hun site.

vi
door vicvrij Oct 3, 2018 om 10:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger 1 hun site zegt alleen maar hoe veilig alles is enlaat een filmpje zien over hoe gemakkllijk alles is  Nu net een brief ontvangen van ING , dat ze na 30 jaar van de TANcodes af willen en dat ik de app mobiel min of meer moet downloaden. Want:Mobiel bevestigen is veilig en snel. 3,8 miljoen klanten gebruiken het inmiddels dan ben je toch een achterblijver als je het niet doet.  Dat lijkt goed nieuws want een slimme scammer kon ( bij het zogenaamd verlenen van computerservice)  met het vragen en meelezen van drie kleine betalingen drie tancodes ontfutselen waarmee hij niet alleen een betaling flink kon opkrikken en overmaken naar de rekening van een geld ezel maar ook de door de klant ingestelde daglimiet tot het maxiumum van 50 000 opkrikken en uw spaarrekening ledigen. Hij kan dat nu zelfs in 2 stappen doen want spaaropnames gaan nu zelfs zonder Tancode, zodra een scammer beet heeft zegt ie dat de betaling misgisng kunt u het nog een keer proberen en bingo!!!  Dat lag eigenlijk niet zozeer aan de tancode als wel het feit dat de ING de tancode voor alles gebruikte zowel betalingen als veilgheid instellingen e spaaropnames. Erg onveilig dus. Desalniettemin werd geen enkele schade vergoed door de ING want de codes zijn toch veilig (zonder social) engineering wel maar met dus niet. Nu moeten we dus allemaal aan de mobiel app, zonder enig idee te hebben van hoe veilig dat is.

Voordat ik dus over ga tot mobiel betaal (a)a(p)pen zou ik graag de volgende vragen willen stellen: en beantwoord krijgen van de ING

1.Wat kan een dief met mijn telefoon en app  doen als hij op de een of andere manier mijn pincode ook heeft weten te bemachtigen (door list en bedrog enz)?
2. Meer specifiek kan hij mijn betalingen opkrikken en naar een geldezel sluizen?
3. Kan hij mijn dag limiet ophogen en zo ja, tot welk maximaal bedrag?
4. Kan hij mijn spaartegoeden aanspreken?
5. In hoeveel tijd kan hij dat doen?
6.Kunnen jullie als ING dat nog stoppen , Zo ja wanneer moet je dan aan de bel hebben getrokken?
7. Hoe leg ik contact als mijn mobiel gestolen is?
8. Vergoeden jullie (ING) de schade bij dit soort incidenten?
9. Indien niet wanneer dan precies niet, wees svp concreet ??

Maar helaas de brief, die ik nu van ING gekregen heb geeft mij geen enkele gelegenheid deze vragen te stellen omdat er zelfs niet in staat wie ik kan bellen of schrijven. De site biedt ook weinig soelaas bellen kost je uren enelevert geen bruikbaar antwoord op zchrift brieven worden niet beantwoord..
Vandaar dat ik het nu hier bij Kassa doe met het verzoek aan de ING medewerkers die dit lezen of ze hier publiekelijk een antwoord op kunnen formuleren. Ondertussen ben ik geneigd de tancodes te houden (omdat ik daar vertrouwd mee ben en de zwakte ervan ken) en hou ik in ieder geval mijn spaargeld op een andere rekening dan de ING, gescheiden van mijn betaalrekening.

gerbera
door gerbera - Sep 8, 2018 om 14:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Die TANlijst wordt afgeschaft maar voor mensen die geen mobiel hebben wordt voor een alternatief gezorgd. En als u de app niet op uw telefoon heeft staan en deze ook niet geregistreerd heeft kan u nog steeds de TANcode gebruiken.

heb ik helemaal geen zin om naar beneden te lopen om mijn telefoon te zoeken !
Dan bent u een van de weinige die dat ding niet altijd bij zich heeft.

Lees hier over de TAN lijst; https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/ing-stopt-met-tan-codes
of hier;https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/ing-schaft-tan-code-af-hoe-moeten-mensen-zonder-gsm-betalen

me
door mein33 - Sep 8, 2018 om 14:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er hoeft helemaal niet te worden overgegaan op het gebruik van de App.
Tot het vervangen van de Tan-code door een andere manier van bevestigen kan de TAN-code gewoon gebruikt blijven worden.
In de loop van dit jaar komt ING met een vervanger voor de TAN-code en ook daarvoor zal geen App en Smartphone nodig zijn.
Dus geen paniek zaaien waar dat niet nodig is en rustig afwachten op bericht van ING over de op handen zijn de wijziging.

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2018 om 14:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Waar maakt u zich in hemelsnaam druk over. Er komt iets ter vervanging van de TAN codelijst; ik doe ook niet aan mobiel betalen; er is mij verzekerd dat ik dit gewoon op mijn PC kan blijven doen. Komt tijd komt raad. Ik heb de ING wel gevraagd of ze voor mij dan zo'n smartphone met apps wilden aanschaffen. ;-))

edrick3
door edrick3 Sep 8, 2018 om 14:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik heb de ING wel gevraagd of ze voor mij dan zo'n smartphone met apps wilden aanschaffen. ;-))
En nog antwoord gehad? ;-)

tenormin
door tenormin Sep 8, 2018 om 15:40
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik bel altijd en het antwoord was een brede, gulle lach, dat wel. Kon er, achteraf, best wel af na de "strafpunten" van €750.000.000,00, toch? @edrick3 ;-)

simon55
door simon55 Sep 8, 2018 om 20:18
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dan heeft ING n fout gemaakt, ik heb d r twee gekregen

tenormin
door tenormin Sep 8, 2018 om 20:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Is je gegund hoor. Als je in je eigen sprookjes geloofd.

Tr
door Trostomaat Sep 10, 2018 om 10:38
239 Antwoorden / Vragen

Die 750.000.000 krijgen ze niet maar moeten ze betalen. Ik heb daarom juist bericht gekregen dat ik de ontvangen telefoon weer in moet leveren. ;)

tenormin
door tenormin Sep 10, 2018 om 11:04
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@trostomaat; ik schrijf" strafpunten.

vi
door vicvrij Oct 2, 2018 om 15:52
4 Antwoorden / 2 Vragen

Gratis smartphone ook goed idee . Maar wel je spaargeld elders stallen .

tenormin
door tenormin Oct 2, 2018 om 16:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@vicvrij, kijk wel uit, mij teveel werk. Als je nu je bankrekening nog zou kunnen meenemen zou het misschien een ander verhaal worden.

vi
door vicvrij Oct 22, 2018 om 22:41
4 Antwoorden / 2 Vragen

Tenormin (wat verlate reactie maar was een tijdje weg) , Dat zou beter zijn maar is nog veel meer werk, dacht ik! en ik zag van nabij dat met name de spaarrekening gevoelig is voor door betaal innovaties gecreerde mogelijkheden van criminelen. Dus toch gewoon een spaarrekenig bij een andere bank en dan de spaartegoeden met 1 tancode over geheveld.

edrick3
door edrick3 - Sep 8, 2018 om 14:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

weet iemand wat dat alternatief dan is ?
Nee, nog niet.
Je zult de mededeling(en) hierover van de ING moeten afwachten.
Er komt heus wel een alternatief.
Je vader is niet de enige zonder telefoon/app.

Ge
door Genee - Sep 8, 2018 om 15:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het zal toch wel iets meer zijn dan zijn leeftijd dat u vader van 81 jaar moet controleren op zijn uitgaven, 81 jaar is toch niet zo oud.
En heeft uw vader zoveel te versturen dan?
Wat is er op tegen om uw telefoon mee naar boven te nemen?
Eigenlijk is het wel mooi, hoeft u uw vader niet meer te controleren want zonder uw telefoon kan hij niks overboeken, dus waar maakt u zich druk om?

tenormin
door tenormin Sep 8, 2018 om 15:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@genee, aan de leeftijd zal het niet liggen, ik ben 8 jaar jonger dan mijn 86-jarige zus; die is dol op dat soort dingen en ik: helemaal niet. Heb alle apps eraf laten halen, werd crazy van die piepjes e.a. zaken. Mobiele telefoon is voor mij voldoende.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2018 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom vraagt u dan aan ING om een telefoon?

tenormin
door tenormin Sep 8, 2018 om 20:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Een grapje niet kunnen onderscheiden van....?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 8, 2018 om 18:55
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, ING die met een witwasprbleem de oranje leeuw zwart maakt!

Mijn advies over een alternatief? Eeen bank waar dat probleem zich niet voordoet alsmede andere problemen?

jo
door jorisw Sep 9, 2018 om 10:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bij andere banken wordt weer geklaagd over de kleine knopjes op het calculatortje....

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 9, 2018 om 10:57
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De groene bank heeft grotere knoppen en het is mij bekend dat de calculator bij meerdere banken zal verdwijnen. Ben benieuwd naar de ervaringen met de vervanging.

vi
door vicvrij Oct 8, 2018 om 22:28
4 Antwoorden / 2 Vragen

De keuze voor Knopjes, tancodes , pincodes, vingerafdrukken, kleurencodes enzovoort kan gerust aan de klant over gelaten worden net zoals die voor rentepunten speelgoed leeuwtjes en zovoort. Het is  veel vervelender dat bij veel of misschien wel alle banken de knopjes, tancodes ,  pincodes, vingerafdrukken, kleurencodes , die voor regulier betaalverkeer gebruikt worden ,  allemaal redelijk makkellijk door slinkse criminelen te ontvreemden zijn. Doordat ze het reguliere betaal verkeer kunnen benutten voor die ontvreemding. Er is genoeg ervaring met betaalpasjes om dat te weten. Het wordt pas echte  linke boel als die knopje, codes enzovoort (voor dagelijks betaalverkeer) ook voor het instellen van beveiligings parameters kunnen worden gebruikt , zoals het instellen van dagelijks opname limiet en het opnemen van spaartegoeden.

Dit is echt de criminele internetkat op het internetbankieren spek binden!!!!!

ro
door ron503 - Sep 9, 2018 om 11:16
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De wit was praktijken staan los van het betalingsverkeer van ING maar terzijde. Ik gebruik sinds de introductie de tancode per sms optie en dat wil ik ook graag zo houden omdat ik wil bankieren in de thuissituatie en niet overal middelds de app. Als ik nu een transactie wil doen krijg ik ook de optie om de tan code telefonisch te ontvangen maar dan wel op het nummer dat bij de ING bekend is.Het zou maarzo kunnen dat het bekende nummer te wijzigen is in het nummer van de vaste telefoon en de benodige tancode telefonisch te verkrijgen is. Eventuele wijzigingen kunt u zodra u ingelogd bent zelf doorgeven en middels specifieke tancodes bevestigen.

gerbera
door gerbera - Sep 9, 2018 om 11:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

ING gaat er nu van uit dat ik mijn vader zijn betaling ga versturen ?

Heelaas ook bij ING hebben ze geen glazen bol en gaan er gewoon vanuit dat van uw vaders rekening betalingen worden gedaan. Wie dat doet kunnen ze dus niet zien.

ING ziet dat er een gekoppelde app is en gaat er dus maar vanuit dat de mogelijkheid bestaat een app te gebruiken.

U heeft dan bewust zelf uw telefoon gekoppeld aan de rekening van uw vader, en dat het toevallig uw telefoon is kan ook ING niet weten.

Had u dat allemaal niet gedaan had uw vader gewoon met de TANcode, en straks met het alternatief, kunnen blijven bankieren.
Dus niet ING maar u zelf heeft het moeilijker gemaakt voor uw vader.

diumenge
door diumenge - Sep 9, 2018 om 11:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En trouwens, als ik boven achter de computer mijn bankzaken aan het doen ben heb ik helemaal geen zin om naar beneden te lopen om mijn telefoon te zoeken !   de TAN lijst ligt naast me !

Bestonden er maar telefoons die mobiel waren en die je mee naar boven kon nemen.

weet iemand wqat dan alternatief dan is ?

Overschrijvingskaart en enveloppe.

Ex
door Expansievat - Sep 9, 2018 om 13:47
38 Antwoorden / 2 Vragen

bedankt voor alle afzeikreacties.    verbazend weinig antwoorden op mijn vraag ......

me
door mein33 - Sep 9, 2018 om 14:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR EXPANSIEVAT - 9 SEP. 2018 OM 13:47
17 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

bedankt voor alle afzeikreacties.    verbazend weinig antwoorden op mijn vraag ......

@expansievat,

Het wordt hoog tijd dat u de druk van uw expansievat eens verlaagd, anders ploft u nog uit elkaar.
Dit doet u overigens door het overdrukventieltje op uw expansievat even in te drukken.

Een Ieder die dan wel duidelijke tekst en uitleg heeft gegeven n.a.v. uw vraag, wordt natuurlijk vriendelijk door u bedankt voor zijn/haar reactie ??   ;-(((((

gerbera
door gerbera Sep 9, 2018 om 16:46
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@mein33 TOP ANTWOORD

gerbera
door gerbera - Sep 9, 2018 om 15:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR EXPANSIEVAT - 9 SEP. 2018 OM 13:47
18 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

bedankt voor alle afzeikreacties.    verbazend weinig antwoorden op mijn vraag ......

Graag gedaan, maar er zijn dacht ik voldoende antwoorden gegeven op uw vraag omtrent een alternatief.
Maar als u deze niet leest of serieus neemt en ze niet geheel in uw straatje passen is dan jammer, ook al omdat u het probleem voor uw vader zelf veroorzaakt heeft. Uw vader heeft geen mobiel dus was de app overbodig omdat deze nu geheel van u afhankelijk is.
En wat de "mom" veiligheid betreft elke bank is bezig zijn product zo veilig en efficiënt mogelijk te maken dus niet alleen de ING. En nee ik werk niet bij de ING en heb er geen aandelen van.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 9, 2018 om 15:52
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo expansievat.
Eind 2018 wordt iedereen die de tancode gebruikt geïnformeerd over het gebruik van een alternatief.
Tot die tijd kunt u gewoon de nog bestaande code gebruiken.
Telefoon ING: 0202288888.

gerbera
door gerbera Sep 9, 2018 om 16:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@sjoppie, het probleem is dat de telefoon van de TS door de TS gekoppeld is aan de rekening van vader. Bij betaling wordt dan automatisch de app geaktiveerd om de betaling te bevestigen. Vader heeft geen telefoon dus wil deze zelfstandig een betaling doen kan dat alleen via een, voor vader, moeilijke omweg zonder de app met de TANcode betalen. M.a.w de rekening van vader is door de actie van de TS min of meer  "gegijzeld"  Deze had gewoon de app niet moeten instellen voor de rekening van vader.

sjjoppy
door sjjoppy Sep 9, 2018 om 17:12
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, @gerbera, dat heb ik gezien maar @expantievat vraagt om een alternatief om de tan code lijst te blijven gebruiken en eind van het jaar is er meer duidelijkheid hierover.

Ge
door Genee - Sep 9, 2018 om 17:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou de mobiel bankieren app (tijdelijk) kunnen blokkeren in Mijn Ing.
Neem aan dat u dan weer met de papieren tancodes aan de gang kunt.
Klanten die geen telefoon hebben krijgen misschien een mobiel apparaatje waarmee de tancode ontvangen wordt.

me
door mein33 Sep 9, 2018 om 19:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Misschien, maar mischien ook niet en wordt het mischien wel een viercijferige pincode.
De TAN-code gaat volgens de berichtgeving van ING trouwens verdwijnen. ;-))

Grunnen.
door Grunnen. Oct 3, 2018 om 11:51
509 Antwoorden / Vragen

Nee er is geen weg terug de resterende  papieren TAN code's worden ongeldig gemaakt .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2018 om 18:03
16827 Antwoorden / 202 Vragen

bedankt voor alle afzeikreacties.    verbazend weinig antwoorden op mijn vraag ......

quote van @expansievat waarop ook al gereageerd.

jammer, het kan best zo zijn dat sommige antwoorden u, expansievat, niet bevallen maar om het over afzeikreacties te hebben???

Expansievaten hebben overdrukbeveiliging al is dat geen TANventiel.

ma
door marnix1 Sep 9, 2018 om 18:30
256 Antwoorden / 22 Vragen

ik snap hem niet, wat is een tanventiel?

me
door mein33 Sep 9, 2018 om 19:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marnix,

Misschien maar goed dat u niet begrijpt wat een "tanventiel" is, die dingen zijn nl. levensgevaarlijk in handen van ondeskundigen. ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 10, 2018 om 09:35
16827 Antwoorden / 202 Vragen

En heeft u, @marnix, wel eens van 'woordspelingen' gehoord? '(Volstrekt 'off topic')

ma
door marnix1 Sep 10, 2018 om 11:35
256 Antwoorden / 22 Vragen

gerrit, jawel ,maar dan is er een (grappige) dubbele betekenis, die mis ik hier volledig.

ingwebcare
door ingwebcare - Sep 24, 2018 om 20:32
73 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Expansievat,

Ik las je bericht toevallig. Voor mensen die geen gebruik maken van de Mobiel Bankieren app komt er eind 2018 een alternatief. Wat dit alternatief inhoudt is nog niet bekend, we doen ons uiterste best dit te ontwikkelen op dit moment :-) We zullen hierover tzt natuurlijk informeren.

Jij geeft aan dat je de app op jouw mobiel hebt geïnstalleerd. Dit is met de gegevens van jouw vader? Ik moet je erop wijzen dat dit niet toegestaan is. Wil je de bankzaken van je vader controleren dan kan dat, dan kunnen jullie samen een machtiging regelen op een ING-kantoor. Hier kun je lezen hoe: https://www.ing.nl/particulier/klantenservice/gegevens-wijzigen/beheer-bankzaken/machtiging.html

Vriendelijke groet,

Roos
Webcare ING

vi
door vicvrij Oct 24, 2018 om 00:48
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste roos kun jij de vragen beantwoorden

Voordat ik dus over ga tot mobiel betaal aappen zou ik graag de volgende vragen willen stellen: en beantwoord krijgen van de ING

1.Wat kan een dief met mijn telefoon en app  doen als hij op de een of andere manier mijn pincode ook heeft weten te bemachtigen (door list en bedrog enz zie ook Tikkie fraude  op de uitzending van kassa.nl  van 20 oktober 2018)?
2. Meer specifiek kan hij mijn betalingen opkrikken en naar een geldezel sluizen?
3. Kan hij mijn dag limiet ophogen en zo ja, tot welk maximaal bedrag?
4. Kan hij mijn spaartegoeden aanspreken?
5. In hoeveel tijd kan hij dat doen?
6.Kunnen jullie als ING dat nog stoppen , Zo ja wanneer moet je dan aan de bel hebben getrokken?
7. Hoe leg ik contact als mijn mobiel gestolen is?
8. Vergoeden jullie (ING) de schade bij dit soort incidenten?
9. Indien niet wanneer dan precies niet, wees svp concreet ??

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2018 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vicvrij

1. Als u zo stom bent om uw telefoon te laten stelen, plus de pincode van uw telefoon, plus de inlogcode van uw rekening, dan kan die dief alles met uw rekening doen.
2. Ja
3. Ja tot € 50.000
4. Ja
5. 15 minuten
6. Nee
7. Postduif, trekschuit, rooksignalen,  of met een andere telefoon
8. Nee
9. Nooit niet

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2018 om 20:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen
ingwebcare
door ingwebcare Sep 26, 2018 om 22:27
73 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt ;-)

Groeten,

Daphne
ING Webcare

vi
door vicvrij - Oct 2, 2018 om 15:40
4 Antwoorden / 2 Vragen

Net een brief ontvangen van ING , dat ze na 30 jaar van de TANcodes af willen en dat ik de app mobiel moet downloaden. Want:Mobiel bevestigen is veilig en snel. 3,8 miljoen klanten gebruiken het inmiddels.  Dat lijkt goed nieuws want een slimme scammer kon ( bij het zogenaamd verlenen van computerservice)  met het vragen en meelezen van drie kleine betalingen drie tancodes ontfutselen waarmee hij niet alleen een betaling flink kon opkrikken en overmaken naar de rekening van een geld ezel maar ook de door de klant ingestelde daglimiet tot het maxiumum van 50 000 opkrikken en uw spaarrekening ledigen. Dat lag eigenlijk niet zozeer aan de tancode als wel het feit dat de ING de tancode voor alles gebruikte zowel betalingen als veilgheid instellingen. Erg onveilig dus. Desalniettemin werd geen enkel schade vergoed door de ING. Nu moeten we dus allemaal aan de mobiel app, zonder enig idee te hebben van hoe veilig dat is.

Voordat ik dus over ga tot mobiel betaal aappen zou ik graag de volgende vragen willen stellen: en beantwoord krijgen van de ING

1.Wat kan een dief met mijn telefoon en app  doen als hij op de een of andere manier mijn pincode ook heeft weten te bemachtigen (door list en bedrog enz)?
2. Meer specifiek kan hij mijn betalingen opkrikken en naar een geldezel sluizen?
3. Kan hij mijn dag limiet ophogen en zo ja, tot welk maximaal bedrag?
4. Kan hij mijn spaartegoeden aanspreken?
5. In hoeveel tijd kan hij dat doen?
6.Kunnen jullie als ING dat nog stoppen , Zo ja wanneer moet je dan aan de bel hebben getrokken?
7. Hoe leg ik contact als mijn mobiel gestolen is?
8. Vergoeden jullie (ING) de schade bij dit soort incidenten?
9. Indien niet wanneer dan precies niet, wees svp concreet ??

Maar helaas de brief, die ik nu van ING gekregen heb geeft mij geen enekele gelegenheid deze vragen te stellen omdat er zelfs niet in staat wie ik kan bellen of schrijven.
Vandaar dat ik het nu hier bij Kassa doe met het verzoek aan de ING medewerkers die dit lezen of ze hier publiekelijk een antwoord op kunnen formuleren. Ondertussen ben ik geneigd de tancodes te houden (omdat ik daar vertrouwd mee ben en de zwakte ervan ken) en hou ik in ieder geval mijn spaargeld op een andere rekening dan de ING, gescheiden van mijn betaalrekening.

jo
door jorisw Oct 2, 2018 om 21:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Telefoon beveilig je met PIN en vingerafdruk. App is beveiligd met een PIN. Als een dief wat wil is het makkerlijker om je PINpas jatten en je onder dwang je PIN code laten zeggen. Veel makkelijker.

Ge
door Genee Oct 3, 2018 om 07:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Veilig toegang met je eigen pincode Je beveiligt de Mobiel Bankieren App met een 5-cijferige mobiele pincode. Deze kies je zelf tijdens het activeren van de app. Met jouw persoonlijke 5-cijferige mobiele pincode kun je veilig inloggen en betalingen verrichten. Als je die code, net als de code van je Betaalpas, geheimhoudt is er niemand anders die bij je geld kan. Ook niet als je onverhoopt je telefoon verliest. bron ING

vi
door vicvrij Oct 8, 2018 om 21:34
4 Antwoorden / 2 Vragen

Jorisw en Genee, met je pinpas kun je alleen maar bij je betaalrekening. Jullie zeggen telefoon maar bedoelen jullie telefoon of simkaart?
Wat betreft veiligheid, is het natuurlijk altijd zo dat codes en dergelijk niet op straat moegen komen te liggen maar in de praktijk van de pinpas bleek dat dieven en oplichters allerlei wegen te hebben gevonden om deze  te lezen terwijl je pint. Ik had dat pas aan de hand in Spanje en zag dat het tankstation mijn pincode kon lezen in een scherm (in spanje willen ze dat je je pincard vooraf aan het tanken achtelaat bij de service medewerker), ik heb  gelijk ING gebeld (lukt zelden, deze keer wel) , pinpas werd gebokkerd maar ik moest wel een nieuwe pinpas aanvragen en betalen. Gelukkig had ik twee rekeningen anders had ik ook nog eens zonder geld gezeten, Vergelijkbare scenarios zullen zich gaan voordoen met telefoon (of simkaarten ?) , mijn grote vraag is of daarmee al mijn geld inclusief spaargeld op de tocht staat  (bij de pinkaart ging het alleen om betaalrekening en dag limiet op kaart die ik niet zomaar kon wijzigen) en wat de ING aan dekking geeft in geval dingen misgaan, Het lijkt erop dat ze ieder keer eigen schuld dikkebult gaan roepen.
Dus graag serieus antwoord van iemand die het weet!
Genee Wat doet de ING als je je telefoon vreliest en op de een of andere manier bleken de vinders dan wel dieven toch toegang te hebben tot de app??

De vingersafdruk lijkt me helemaal prachtig lijkt fabtastisc welhaast maar je vingersfdruk staat dus wel op je gestolen telefoon, ik vrees dat dat dus een fluitje van een cent wordt voor de meer proffessionele dieven.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2018 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is wat met u, hebt u geen probleem dan zoekt u er wel een. Nog steeds uw spaargeld niet geparkeerd op een rekening bij een andere bank, zodat ze u slechts van wat zakgeld kunnen beroven?

ik gebruik de vijf-cijferige code, en die staat niet op mijn mobiel. Afgezien daarvan bankier ik alleen thuis, dus die code valt niet af te kijken.

En mijn pincode van mijn betaalpas zit ook alleen in mijn hoofd, staat ook nergens genoteerd.

Ge
door Genee Oct 9, 2018 om 10:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd dat u bij het tankstation in Spanje op het scherm van de tankbediende uw pincode kon zien.
Zou er dan toch voor zorgen dat de klant dan niet op het scherm kon kijken.
En uw pincode intoetsen en daarna op het scherm van de medewerker uw pincode ontdekken, moet u wel snel geweest zijn.
Neem aan dat u, uw simkaart beveiligd hebt met een eigen pincode en niet met de standaard 0000.

U bent bevreesd voor fraude maar u heeft wel twee bankrekeningen of is die tweede, de rekening van uw vader?
Wanneer u uw pinpas verliest kan de vinder er toch niets mee zonder pincode en dat is hetzelfde met de smartphone.

U kunt uw spaargeld ook bij een andere spaarbank onderbrengen waarbij alleen geld overgemaakt kan worden van en naar de tegenrekening.
Op die manier heeft u een dubbele beveiliging voor uw spaargeld.

vi
door vicvrij Oct 22, 2018 om 17:04
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Genee, Terug van weggeweest zie ik je reactie. Inderdaad niet slim van de tankbediende, maar ik zag mijn pincode tot mijn verbazing op haar scherm verschijnen (dat in een schuine hoek stond), was waarschijnlijk niet de bedoeling. Überhaupt een vreemde praktijk dat ze vooraf en identiteitsdocument of pinpas vragen als je wilt tanken aar dat komt weer doordat ploerten met valse kentekens wegrijden na getankt te hebben. Anyhow er zijn vele wegen om codes mee te lezen of te ontfutselen. De cruciale vraag is of je dus al je geld kwijt bent als iemand je telefoon met codes weet te ontfutselen. Bij een betaalpas kon je de schade zelf beperken door de limiet vast te stellen. De limiet kon je niet met die pas zelf ophogen. Met je telefoon kan dat wel en kan zelfs je spaargeld (als je dat hebt) ook opgenomen worden kortom schade maximaal. Nu zie ik dat veel mensen op deze site dat ondenkbaar vinden, dat je dus je telefoon kwijt raakt nadat criminelen je gevolgd hebben en je codes hebben meegelezen. Terwijl we weten dat dat heel veel gebeurde met betaalpassen. Ik hoop maar dat de mensen die dit ondenkbaar vinden niet over de veiligheid bij de banken gaan. Nog afgezien dat ze kennelijk niet door hebben dat als je telefoon gestolen is je niemand kan bellen. Niet dat het zin heeft , zoals Tiger1 al opmerkt overgemaakt geld kan al na seconden niet meer teruggehaald worden (hiep hoi roepen de criminelen)

Tot slot inderdaad spaargeld bij een andere bank is de beste oplossing die ik ook zelf voorsta maar ik prefereer dat de banken me een andere code geven voor spaaropnames en limiet ophogingen dan is de kans dat onverhoopt gestolen  codes voor betalingen,  daar niet voor misbruikt worden.
Als je als klant deze code voor spaaropnames en daglimiet instelling hetzelfde laat als die voor je betalingen omdat dat zo gemakkelijk is, moet je het dan echt zelf weten. Nu stelt de bank in dat deze codes hetzelfde zijn, terwijl ze de klant voor de daaruit voortvloeiende hogere  schade risico's op willen laten draaien . Echt een volledige systeemfout en bovendien uiterst onethisch

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2018 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vicvrij

U hebt het maar moeilijk met de bank en het internet.

Zodra de ING tot iets besloten heeft ter vervanging van de tancodes, krijgt u daar vast bericht over.

En u zou op veel van uw vragen al antwoorden kunnen vinden op de site van de ING.

Ze hebben daar wel wat beters te doen.

vi
door vicvrij Oct 8, 2018 om 21:42
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tijger1 Ik heb het niet zo moeilijk met internet als een van de eerste gebruikers ook met internet bankieren nooit problemen gehad, maar ik heb wel moeite met wilde innovaties van banken waarbij de risico's steeds meer in de richting van de trouwste klanten worden verschoven. U refereert aan de vele antwoorden op de ING site die betrekking zouden hebben op mijn vragen. Nu heb ik de ING site meerdere malen bezocht, maar kan geen antwoord op de meest prangende vragen vinden (die inderdaad dus over de risico's gaan) Namelijk wat kan de maximale schade zijn bij het denkbeeldige scenario dat telefoon en (dagelijks te gebruiken) codes in handen van een verkeerde vallen? Dit kan bijvoorbeeld door het meelezen op afstand wat met een beetje goede digitale camera gemakkelijk kan ? of uitlezen van gegevens uit een gestolen telefoon? of simkaart? etc. Vergoed de bank als het onverhoopt misgaat? Zo ja en of nee wat zullen de criteria zijn? Wat moet je in godsnaam doen als je telefoon in het buitenland gestolen is heeft de ING een continue alarmcentrale??? Kunnen ze een eventuele ontvreemding van je tegoeden nog blokkeren als je op tijd , laten we zeggen in een dag de diefstal meld. Hoe zit het met beveiliging spaargelden en daglimieten van opnames? Is die beveiliging gelinkt aan dezelfde codes die voor dagelijks gebruik worden gehanteerd?? Als dat zo is , zal de schade bij diefstal enorm kunnen toenemen.
Nogmaals het antwoord op deze vragen is niet op de ING site te vinden helaas . Kon de directeur DNB daar maar iets aan doen? Ik hoop dat U niet denkt dat ik tegen innovatie ben, integendeel dat ben ik wel, maar dan wel goed doordachte innovatie. Ik hoop dat de mensen bij de ING niet als U denken dat ze wel iets beters te doen hebben, maar dat ze deze vragen serieus proberen te beantwoorden'.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2018 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doe de gordijnen dicht als u internet bankiert, kunnen ze met die goede camera echt niet meelezen.

En voor de het telefoonnummer bij rampen wat 24 uur per dag bemand is, kunt u op de sute van ING kijken.

En als u een dag nadien diefstal van u tegoed meldt, kunnen ze dat niet tegenhoyden. Zelfs geen tien minuten nadien.

En als u uw telefoon kwijt bent, lekker stom natuurlijk, dan kunt u even niet bij uw geld via die telefoon. Heel simpel.

vi
door vicvrij Oct 22, 2018 om 17:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

Gordijnen dicht goede Nederlandse oplossing , alhoewel wel velen de gordijnen open hebben, Maar goed voor bankieren kan je ze beter sluiten. Maar ik kan die gordijnen niet meenemen als ik ergens op pad ben en mobiel een betaling wil regelen of moet ik mijn telefoon altijd thuislaten? Dan is het weer niet mobiel.   Afijn het gaat om maximaal 50 000 euro omdat de daglimiet niet verder opgehoogd kan worden. Uiteraard kan dat alleen maar als je dat bij elkaar gespaard hebt voor een grote aanschaf, je oude dag  of voor de aflossing van je  aflossingsvrije hypotheek .   Lekker veilig mobiel en internetbankieren bij de ING!!

Oh ja, wat betreft geld terug. Inderdaad op de dag zelf, na tien minuten is je geld foetsie (real time). Dus Niks niet binnen een dag melden, heeft allemaal geen zin. Dus die 24 uursservice is dan geld verspilling? of helpt het tijdig melden wel???

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2018 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog steeds uw spaargeld niet overgeboekt?

gerbera
door gerbera - Oct 8, 2018 om 21:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@vicvrij, N.a.v. uw reactie op 8 oktober het volgende, naast uw 4 cijverige code om uw telefoon te openen ( mits u deze heeft ingesteld) heeft u voor de ING app een andere, 6 cijverige, pincode nodig. Daarnaast kunt u, als het op uw telefoon mogelijk is, gebruik maken van de vingerafdruk. De kans dat er iemand op deze aardkloot rondloopt met exact uw vingerafdruk is nihil dus is dit best wel veilig. De kans dat men uw app zou kunnen gebruiken bij verlies of diefstal van uw telefoon is dus klein, feitelijk net zo groot als men uw pinpas zou "jatten" of u hem zou verliezen. Neem dan in beide gevallen contact op met ING.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2018 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vijf cijferige code.

gerbera
door gerbera Oct 8, 2018 om 22:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1 vond het al vreemd staan maar kon het ff niet thuis brengen;-)

vi
door vicvrij Oct 22, 2018 om 20:05
4 Antwoorden / 2 Vragen

Gerbera, Op afstand kunnen proffesionals je code lezen, zodra je hem een keertje gebruikt (ze hebben alleen een goede camera nodig , het kan ook op andere wijze) dat was al een probleem met pinpassen. Vingerafdrukken worden voorzover ik weet visueel afgelezen (dus niet via warmte distributie of vochtigheid) technisch gezien kunnen ze de op het apparaat staande afdrukken juist gebruiken om je apparaat weer te openen, zou ook kunnen als het om meer sophisicated vingerafdrukken gaat maar dan wordt het iets ingewikkelder. Graag technisch commentaar als dit niet klopt. Als je telefoon openstaand gestolen wordt, kan onmiddelijk begonnen worden met het leegroven van je rekeningen. Het verschil met de pinpas is dat daar een limiet aan zit die je niet met de pas kan wijzigen. Bij de telefoon kan de dief alles maximaliseren met de telefoon, (daglimiet opname spaarsaldi). De ING in zo'n geval waarschuwen heeft geen effect omdat ING het geld niet kan terughalen. Als dat anders is, graag antwoord van ING mensen. Bovendien als je telefoon gestolen is kan het in veel situaties lastig zijn de bank te bereiken. Nogmaals het is een erg ondoordacht vernieuwingsconcept  en vooral onethisch als de bank de risico's, die ze zelf scheppen bij de klanten leggen. Veiligheid is slechst deels een kwestie van cryptografie en ICT mensen die je absoluut nodig hebt . Wat ontbreekt is een beetje buiten de box denken (bijvoorbeeld zoals criminelen doen)

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2018 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vic

U blijft zich maar herhalen met uw vragen,

Mijn mobiel heeft een pincode, de app van ING heeft een vijfcijferige code.

U hoeft op straat niet in te loggen. Als u dat thuis doet om betalingen te doen, doe dan de gordijnen dicht, of ga in de kelderkast zitten, dan kunnen ze niets met die camera.

Maak uw spaargeld over naar een ander bank en laat bij ING wat pepernoten staan. Als de boeven dan en uw mobiel, en uw pincode, en uw cijfercode door wat voor slimme camera dan ook heeft weten te achterhalen, kijken ze flink op hun neus.

gerbera
door gerbera Oct 22, 2018 om 21:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@vicvrij, als uw tanlijst gestolen wordt ben u ook uw geld kwijt want natuurlijk weten ze uw inlogcode, uw wachtwoord en hebben ze uw vingerafdruk, dus volg het advies van @tijger1 op waarbij ik wil toevoegen ook uw  tanlijst achter gesloten deuren, ramen en gordijnen te bekijken zodat ze de codes niet met een verrekijker of camera kunnen aflezen.

jo
door jorisw Oct 22, 2018 om 22:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@vicvrij: je zit nu te zoeken naar argument om je gelijk te krijgen.

Een paar punten:
- Je kunt niet ongelimiteerd geld overmaken vanuit een mobiele app. Als je meer dan de limiet wilt overmaken moet je dat eerst op een andere manier instellen. Dus de dief moet jouw telefoon stelen terwijl die niet gelockt is, en moet met je meegaan naar jouw PC en jou onder dwang instellingen laten wijzigen.
- Vingerafdrukken worden niet visueel gescand.
- Op afstand een pincode lezen gebeurt alleen in James Bond films.

En als je werkelijk vindt dat het ondoordacht is: begin een ICT consultancy bedrijf en je kunt zeker 250 euro per uur binnen halen met jouw ongetwijfeld superieure ideeen en kennis van de materie.

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2018 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

 Nee, nee, je kunt op de app je daglimiet wijzigen, heb je geen pc voor nodig, alleen de vijfcijferige code.

vi
door vicvrij Oct 24, 2018 om 00:26
4 Antwoorden / 2 Vragen

Jorisw ik hoop dat U niet in de beveiliging van banken of andere beveiliging werkt!

vi
door vicvrij Oct 24, 2018 om 01:15
4 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger1 Gordijnen dicht goede Nederlandse oplossing ,  alhoewel wel velen de gordijnen open hebben, Maar goed voor bankieren kan je ze beter sluiten. Maar ik kan die gordijnen niet meenemen als ik ergens op pad ben en mobiel een betaling wil regelen of moet ik mijn telefoon altijd thuislaten? Dan is het weer niet mobiel.  Afijn het gaat om maximaal 50 000 euro omdat de daglimiet niet verder opgehoogd kan worden. Uiteraard kan dat alleen maar als je dat bij elkaar gespaard hebt voor een grote aanschaf, je oude dag  of voor de aflossing van je  aflossingsvrije hypotheek .  Lekker veilig mobiel en internetbankieren bij de ING!!

Oh ja, wat betreft geld terug. Inderdaad op de dag zelf, na tien minuten is je geld foetsie (real time). Dus Niks niet binnen een dag melden, heeft allemaal geen zin. Dus die 24 uursservice is dan geld verspilling? of helpt het tijdig melden wel???

Tot slot pepernoten ook lekker hollands , een kelder heb ik niet, dus daar kan ik geen gebruik van maken. Ik hou het dus op de gordijnen dicht. Daarmee heb ik nog niet het risisco afgedekt van steed slimmere scammers die mijn pc ondanks de gordijnen binnen kunnen dringen dus heb ik mijn spaarrekening toch maar losgekoppeld van de betaalrekening. Kijk even naar de tikkie uitzending van 20 october ,misschien doet U dan hetzelfde.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2018 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik gebruik die Tikkie onzin niet.

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2018 om 01:13
16823 Antwoorden / 108 Vragen

En, al is de vraag door expansievat op 8 September gesteld, de heer @vickvrij neemt de vrijheid om de vraag over te nemen en er vandaag weer op door te gaan. Mag van mij uiteraard, maar wat een geklets allemaal: de TAN codes, zoals al medegedeeld zullen worden vervangen door ietd anders en mensen die er niet in mee kunnen/willen: er zal een vervanging komen. Dus ik wacht rustig af wat de komende veranderingen zullen zijn.

me
door mein33 - Oct 23, 2018 om 10:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

vi
DOOR VICVRIJ - 2 OKT. 2018 OM 15:40
4 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Net een brief ontvangen van ING , dat ze na 30 jaar van de TANcodes af willen en dat ik de app mobiel moet downloaden.

@vicvrij,

De foutieve interpretatie van het schrijven van ING begint in uw reactie al in de eerste zin.
U moet nl. helemaal geen app. downloaden en krijgt, voor het einde van dit jaar, van ING een alternatief aangeboden voor de verdwijnende TAN-code en dat is niet de app.
Al met al een hoop geblaas, gezucht en tekst,  terwijl er weinig tot niets aan de hand is.

Eenvoudig achteroverleunen in uw stoel, misschien even een tukkie doen om bij te komen van de onnodig opgedane frustratie en dan komt het allemaal en vanzelf wel goed.
Alleen even wachten tot het 'alternatief' aan de klant wordt bekend gemaakt.  ;-))

vi
door vicvrij Oct 24, 2018 om 00:42
4 Antwoorden / 2 Vragen

Mein 33 , ik heb de brief hier voor me liggen, hij is vrij dwingend, alleen als ik echt niet de app wil kan ik wachten op een alternatief. Dat zal ik doen net zoals tenormin. Laten we hopen dat dat een gemakkelijk en vooral veilig alternatief wordt.

Weinig tot niets aan de hand?? Hebben jullie al naar Tikkie gekeken op de laatste kassa.nl uitzending.
Daar zien we hoe veilig het mobiel betalen is. Via een vervalst tikkie screen lukt het scammers om zo meerdere codes van de mobiele tikkie klanten te ontvreemdem en betalingen naar geld ezels over te hevelen. Gelukkig hadden de scammers nog niet het lekkende daglimiet stelsel door (zie Tiger1 reactie). Een schade van 250 Euro daar liggen alleen studenten , bijstandtrekkers en ouden van dagen wakker van. En zo'n schade wordt dan  riant vergoed door de banken je moet ook aan je imago denken), zou dat ook zo zijn als een van de slachtoffers voor 50 000 getild zou zijn?

vi
door vicvrij Oct 24, 2018 om 00:59
4 Antwoorden / 2 Vragen

oh ja, mein 33 U stelt dat de foutieve intrepretatie van de brief van de ING begint met de stelling dat ik een app moet nemen (los van het feit dat ik dit stel omdat de brief op mijn nogal dwingend overkomt) zou ik graag willen weten waar ik de brief volgens U nog meer verekeerd interpreteer. Staat er soms wel bij tot wie ik mij kan richten om schriftelijk antwoorden op mijn vragen of problemen mbt tot de app  te krijgen? Geeft de brief op enigerlei wijze duidelijkheid omtrent mijn vragen?

vi
door vicvrij Oct 24, 2018 om 01:12
4 Antwoorden / 2 Vragen

Wat betekent mein 33 eigenlijk?

jo
door jorisw Oct 24, 2018 om 08:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@vicvrij: Tikkie is helemaal niet onveilig zolang je maar je hersens gebruikt. Waarom zou je zomaar betalen als je niets verwacht? En als je het niet vertrouwt bel je degene die een Tikkie gestuurd zou hebben even.

gerbera
door gerbera Oct 24, 2018 om 09:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Staat er soms wel bij tot wie ik mij kan richten om schriftelijk antwoorden op mijn vragen of problemen mbt tot de app  te krijgen?

Wel eens van klantenservice gehoord, die zijn best wel vriendelijk bij ING. En daarnaast heb je ook nog ING kantoren die u te woord kunnen staan.
En nee ik werk niet bij ING maar doe mijn bankzaken met mijn verstand en zeker niet op straat of openbare ruimtes.

me
door mein33 - Oct 24, 2018 om 10:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR VICVRIJ 24 OKT. 2018 OM 01:12
4 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Wat betekent mein 33 eigenlijk?

@vicvrij,

Des te donker de nacht, dest te vreemder de vragen !!
Vanwaar die belangstelling/nieuwsgierigheid ?   ;-))