be
door berend7824 Jul 25, 2008 om 19:58
Geldzaken & recht

SNS vermeldt niet dat je hypotheek een tophypotheek is

In 1996 verhoogden wij onze hypothecaire lening bij de SNS-bank voor een verbouwing van ons huis. In 2008 - 12 jaar later dus! - komen we er bij toeval achter, dat we vanaf 1996 een tophypoteek hebben gehad met een rente-opslag van 02% vanwege de verhouding tussen de hoogte van het geleende bedrag en de executiewaarde van de woning. SNS heeft ons dit nooit kenbaar gemaakt, niet in de gesprekken, niet schriftelijk noch in enig ander document en daarmee in strijd met haar informatie- en zorgplicht gehandeld. Dit betekent, dat wij vanaf ongeveer 2001 teveel rente hebben betaald. Een bij SNS ingediende officiële klacht is simpelweg afgewezen met verwijzing naar de Algemene Voorwaarden zoals die nu gelden, niet die in 1996 geldig waren en op dit punt anders luidden. We hebben de zaak nu bij de Ombudsman van het KiFid aanhangig gemaakt. Wie heeft soortgelijke kwesties meegemaakt en wat is daarvan de afloop geweest? Dat zouden we graag willen wete.

2034 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 27, 2008 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kwestie van de opslagrente is de laatste tijd nogal eens onderwerp geweest bij consumentenorganisaties. Een hele goede zaak dat je dit aankaart bij Ombudsman en Kidif, maar ik geef je heel weinig kans dat de opslagrente met terugwerkende kracht wordt tenietgedaan. Ik wens je toch veel succes.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2008 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. de Ombudsman is er voor klachten over overheidsinstelingen, daar hoef je dus niet aan te kloppen.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2008 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je leent geld tegen een bepaalde rente en een bepaalde rentevasteperiode. Op het moment dat je geld leent weet of hoor je te weten dat je meer leent dan de executiewaarde. In verband daarmee krijg je een risico-opslag en die opslag betaal je de hele rente-vasteperiode om je rente (incl. opslag) vaststaat.

"Je hebt dus niet te veel rente betaald, maar de voorwaarden niet goed gelezen", zal de conclusie van de bank zijn. De kans is ook groot dat je die conclusie te horen krijgt bij het Kifid overigens.....

ve
door verwijderd - Jul 28, 2008 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ten overvloede, die opslag hoeft niet per se bij alle geldverstrekkers de hele rentevaste periode te gelden. Mijn bank heeft het keurig netjes aangepast toen er een nieuwe woz waarde op het matje viel.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Als het geleende bedrag boven een bepaald percentage van de waarde van de woning is, dan krijg je inderdaad zo'n opslag. Dat is bij allemaal zo, alleen het percentage zou iets kunnen verschillen tussen de een of de ander, dat weet ik zo niet.

Eerlijk gezegd kan ik niet in jouw situatie kijken, maar ik denk toch ook wel dat het echt wel in de voorwaarden heeft gestaan destijds. Sla die er eens op na.

Tip: in de loop der jaren zijn de huizenprijzen enorm gestegen, goeie kans dat je restschuld nu (veel) lager is dan die pak 'm beet 75 of 80% van de waarde. Mijn bank verlangde niet eens een taxatierapport, een kopie van de woz-waarde van de gemeente vonden ze al goed genoeg.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de algemene voorwaarden van SNS staat, dat de bank onder bepaalde omstandigheden een renteopslag kan toepassen of daartoe gerechtigd is. Dat zijn facultatieve bepalingen en als de bank besluit die toe te passen, is het toch niet meer dan normaal dat daarvan op enigerlei wijze mededeling wordt gedaan. Als dat niet het geval is, mag je als klant volgens mij in redelijkheid en billijkheid aannemen dat de bank van die bevoegdheid geen gebruik heeft gemaakt. Nog afgezien daarvan is het zonder meer onfatsoenlijk om de klant niet volledig te informeren omdat inderdaad na verloop van tijd de waarde van de woning zodanig is gestegen, dat de opslagrente dient te worden beëindigd. Het gaat er dus niet alleen om wat er precies staat maar ook hoe serieus de bank de klant neemt en werk maakt van de informatie/zorgplicht die banken hebben op grond van wettelijke bepalingen en richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Berend,

Nou, die ervaring heb ik niet. Een tijd geleden kwam ik op het idee dat ik teveel rente betaalde. We hadden een annuïteitenhypotheek (variabele rente) welke nog maar een fractie was van de executiewaarde.

Simpelweg stelde ik de vraag: "Wat lopen jullie met mijn situatie meer risico dan met iemand met een hypotheek op basis van de Nationale Hypotheek Garantie?".

Ze vonden het een goede vraag, en:"Daar komen we op terug".
Daarna gaven ze bericht dat de rente permanent 0,2 % lager werd.

Je moet er zelf wel even bij blijven. Niet alles gaat vanzelf of wordt je op een presenteerblaadje aangeboden.

Ben wél benieuwd wat het K.I.Fi.D. voor een bericht geeft.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Berend, ik begrijp je teleurstelling wel, alleen is de bank zelfs niet in het kader van de zorgplicht gehouden om jou pro-actief van de voordeligste rentestand te voorzien. De overeenkomst die je destijds sloot was op dat moment niks mis mee.

Als jij meent recht te hebben op een lagere rente, dan kun je dat aan ze vragen. Beetje eigen initiatief mag best als het belangrijk voor je is.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2008 om 05:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de bank je niet vertelt of schriftelijk vastlegt dat er een bijzondere bepaling van toepassing is, hoe kun je dan weten dan jouw hypotheek een tophypotheek is!? De bank is hier in gebreke gebleven. Maar laten we er maar over ophouden. De oorspronkelijke vraag was of iemand al eens een soortgelijke situatie meegemaakt heeft en zo, wat daarvan de uitkomst is geweest. Op die vraag is tot dusver geen antwoord gekomen. Ik vertrouw er op, dat de ombudsman van het KiFid wel met een duidelijke uitspraak komt en anders staat de weg naar de geschillencommissie of de burgerlijke rechter nog open.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2008 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verwijs nogmaals naar de voorwaarden die golden ten tijde van het sluiten.

Voor jouw informatie, de KiFiD is de geschillencommissie voor de financiële dienstverlening.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2008 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Edwardus, ik heb voldoende juridische kennis en ervaring om te weten wat een kan-bepaling is en dat dit niet hetzelfde is als een zal-bepaling (facultatief versus imperatief). De werkwijze van het KiFid is getrapt, eerst probeert de ombudsman tot een minnelijke schikking tussen partijen te komen, lukt dat niet dan kun je als klager het geschil voor een bindend advies voorleggen aan de geschillencommissie of je slaat dat over en stapt naar de burgerlijke rechter. Dit is gebaseerd op informatie van het KiFid zelf. En voor het overige vind ik dat we niet verder moeten gaan met onze juridsich-technische polemiek want dat leidt tot niets en daarvoor is dit forum ook niet bedoeld.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2008 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

"En voor het overige vind ik dat we niet verder moeten gaan met onze juridsich-technische polemiek want dat leidt tot niets ..."

OK dan niet. laat maar horen hoe het afliep.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2008 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Berend,
Je hebt zelf een behoorlijke informatieplicht en als je een overeenkomst tekent, mag er van uit gegaan worden dat je leest en weet wat je tekent. Weet je dat niet, dan moet je vragen stellen. Zo simpel werkt het. De bank hoeft jou er niet voor te behoeden een overeenkomst aan te gaan of niet. JE moet er zelf dus ook wel wat voor doen en dat is zelf lezen!

ve
door verwijderd - Feb 5, 2009 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

informatie van berend7824,

Ter afsluiting van dit item meld ik nog even, dat de door mij ingeroepen bemiddeling van de Ombudsman Financiële Dienstverlening er toe geleid heeft, dat SNS de teveel betaalde rente heeft teruggestort. Deze procedure heeft al met al wel 8 maanden geduurd maar uiteindelijk toch het gewenste resultaar opgeleverd. De ombudsman heeft duidelijk gemaakt, dat SNS in mijn casus in gebreke is gebleven in de informatieverstrekking. Het was even volhouden maar het is de moeite waard geweest en het bespaart mij de gang naar de geschillencommissie of de rechter.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2009 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dank read voor het op de juiste plaats neerzetten van mijn afsluitende bericht. Dat lukte mij niet omdat het item, zo moet ik concluderen, eigenlijk al was afgesloten. Nog een laatste opmerking aan het adres van edwardus: af en toe heb je wel de klok horen luiden, maar weet je niet precies waar de klepel hangt, als het om procedurele of administratieve zaken gaat. Daarmee loop je het risico iemand, die daarvan minder kaas heeft gegeten dan ik, op het verkeerde been te zetten. En dat zal niet jouw bedoeling zijn en daarom denk ik dat je in je reacties van die strekking voortaan zorgvuldiger zou moeten zijn

ve
door verwijderd - Feb 7, 2009 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik hier voornamelijk doe is mijn kennis en/of ervaring delen. Als dat onjuist, onvolledig o.i.d. is, dan kun je daarop aanvullen, tegenspreken etc., graag zelfs. Hoe specifieker, hoe liever.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2015 om 07:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

berend7824 schreef op vrijdag 25 jul 2008, 19:58: In 1996 verhoogden wij onze hypothecaire lening bij de SNS-bank voor een verbouwing van ons huis. In 2008 - 12 jaar later dus! - komen we er bij toeval achter, dat we vanaf 1996 een tophypoteek hebben gehad met een rente-opslag van 02% vanwege de verhouding tussen de hoogte van het geleende bedrag en de executiewaarde van de woning. SNS heeft ons dit nooit kenbaar gemaakt, niet in de gesprekken, niet schriftelijk noch in enig ander document en daarmee in strijd met haar informatie- en zorgplicht gehandeld. Dit betekent, dat wij vanaf ongeveer 2001 teveel rente hebben betaald. Een bij SNS ingediende officiële klacht is simpelweg afgewezen met verwijzing naar de Algemene Voorwaarden zoals die nu gelden, niet die in 1996 geldig waren en op dit punt anders luidden. We hebben de zaak nu bij de Ombudsman van het KiFid aanhangig gemaakt. Wie heeft soortgelijke kwesties meegemaakt en wat is daarvan de afloop geweest? Dat zouden we graag willen wete.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2015 om 07:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo berend7824, Wat goed dat je uiteindelijk je recht hebt gekregen.
Ikzelf zit al 2 jaar in conflict met de SNS over het onterecht toepassen van de opslagrente.

Is het mogelijk dat ik met U in contact kan komen?
Hoor graag van U.

M.vr.gr.
Ruud

ve
door verwijderd - Oct 25, 2015 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op zondag 27 jul 2008, 21:53: P.S. de Ombudsman is er voor klachten over overheidsinstelingen, daar hoef je dus niet aan te kloppen.

edwardus@ voordat u weer zo'n antwoord geeft, kijk dan eerst eens na wat het Klacht Instituut Financiële Dienstverlening inhoudt en dat een klacht daar allereerst wordt behandeld, indien gegrond, door de Ombudsman Financiële Instellingen. Komt men er met de Ombudsman niet of niet geheel uit, de Ombudsman gaat niet over financiële vergoeding, dan is de volgende stap de Geschillencommissie en komt men er dan niet uit dan is er ook nog een Commissie van Beroep.

De regeling is zeer gemakkelijk te vinden op i-net onder kifid.nl.

Aan vraagsteller: mijn ervaringen met KiFid zijn wisselend. U moet uw klacht zeer helder formuleren en zelfs kan hulp van een advocaat nuttig zijn. Het is en blijft een instituut ingesteld door financiële instellingen.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2015 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit: 1) edwardus is al lang niet meer actief op dit forum en 2) de startdatum van de OP gezien?

ve
door verwijderd - Oct 25, 2015 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

O,o , ondanks een uur langer nog niet helemaal wakker. I.d.d. 2008