Frankdw
door Frankdw Oct 11, 2022 om 18:40
Geldzaken & recht

Spaargeld: wat doen jullie er tegenwoordig mee?

Hallo allemaal,

Kort maar krachtig: wat doen jullie tegenwoordig met spaargeld? De spaarrente begint weliswaar iets op te krabbelen, maar met de extreme inflatie zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk. Daarnaast wordt spaargeld nog altijd stevig belast. Zelf heb ik de volgende opties in gedachte:

- Toch maar op de bank laten staan;
- Aandelen (ETF's);
- Crypto (gedeelte);
- Schenken aan kind (gedeelte);
- Edelmetaal kopen (goud en zilver).

Vastgoed zou ook nog een optie zijn, helaas is de hoeveelheid spaargeld lang niet voldoende om daaraan te kunnen beginnen. Niet in Nederland in ieder geval. Wat zouden jullie doen met een kleine anderhalve ton aan spaargeld, waar jarenlang hard voor is gewerkt?

19350 37 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2022 om 18:52
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Lekker zwart maken, betaal je er geen belasting over. Grapje. Aandelen daar moet je echt verstand van hebben voor men daaraan begint. Crypto? Ik blijf het link vinden. Ik zou het geld in mijn kind "steken". Maar dit is nog maar een antwoord. Succes met de te krijgen adviezen.

marita5
door marita5 - Oct 11, 2022 om 18:57
11508 Antwoorden / 15 Vragen
rj
door rjw - Oct 11, 2022 om 19:12
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Ik houd genoeg op een spaarrekening om direct iets te kunnen doen (onderhoud, vervanging, spontante aankopen etc) en de rest beleg in diverse aandelen, obligaties etc. Er zijn altijd wel gebieden en bedrijven in de wereld waar het goed gaat. En zolang het geld op de spaarrekening voldoende is, is het risico beperkt. In het allerergste geval ben je het belegde geld kwijt, maar dan heb je wel heel erg veel pech.

gr
door gravin2 - Oct 11, 2022 om 19:29
24 Antwoorden / Vragen

Ik heb niet de bedragen waarover u het heeft maar zit ook rond te kijken,

Heb net maar een stuk hypotheek afgelost, .
levert in ieder geval meer op (minder aflossing) dan op de bank laten,
mijn rente is zo laag dat er amper rente-aftrek is.

aan de andere kant is het wel wijs een redelijke buffer te houden ivm. de stijgende prijzen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 11, 2022 om 20:09
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Frank,

Over welk bedrag heeft u het ?

panter22
door panter22 Oct 11, 2022 om 20:27
6599 Antwoorden / Vragen

€150.000

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2022 om 21:33
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Bedankt Panter22,

Ik las erover heen.

TS kan er voor kiezen om eerder te stoppen met werken.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om een garage te huren met een brug , een bandenwisselapparaat en een bandenbalanceerapparaat zodat je je eigen auto kunt onderhouden en 2e hands auto's kunt opknappen.

tenormin
door tenormin Oct 11, 2022 om 23:39
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ha ha, geboren amsterdammer, je bent onverbeterlijk: wat een advies aan iemand die je niet kent. Misschien heeft hij 2 linkerhanden, weten wij veel. ☺

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2022 om 00:29
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Ik ken veel mensen met een autogarage; het is "big business".

Wat autorijden duur maakt,is het arbeidsloon.

Als je auto-onderdelen bestelt op internet en je laat ze monteren door een handige buurman , ben je veel goedkoper uit dan bij een merkdealer of Kwikfit.

ne
door neodutchio Oct 12, 2022 om 07:40
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ook een slim advies. Zelf een garage bouwen en al het gereedschap aanschaffen en de buurman het laten gebruiken. Ook die buurman zal niet gratis werken, moet er maar tijd en zin in hebben en de kennis hebben.

Ik heb er zelf geen probleem mee om bij meerdere buren de dakgoten schoon te houden, om hier en daar even een kliko schoon te spuiten omdat ik een hoge druk spuit heb en ik boor nog wel eens een gaatje in diverse huizen. En dat ongevraagd in ruil voor een ijsje, kopje koffie of bij een grote klus een bon van de plaatselijke Chinees. Maar aan auto's klussen, daar zal ik niet aan gaan beginnen. Helemaal niet omdat er ook een stukje veiligheid aan vast hangt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2022 om 11:43
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik ken genoeg automonteurs ,die meer verdienen met klussen in hun vrije tijd ,dan bij het autobedrijf waar zij op de loonlijst staan.

Ook is het "big business " om 2e hands auto's op te knappen en duurder door te verkopen.

panter22
door panter22 - Oct 11, 2022 om 20:26
6599 Antwoorden / Vragen

Doe er iets goeds mee, er zijn mensen die in armoede leven, er is een energiecrisis, kennelijk gaat dit aan jou voorbij en intersseert het je ook niet.

tenormin
door tenormin Oct 11, 2022 om 23:42
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Lekker advies. Ik ben toentertijd ook "dom" geweest om, ook toen, mensen in armoede er van te laten profiteren. Heel dom geweest, anderhalve ton is dan zo pleitte. Heb nu niet eens een buffertje meer.

panter22
door panter22 Oct 12, 2022 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is daar voor doms aan Tenormin, goed te zijn voor iemand anders.
Wat mij irriteerde is dat je de tv niet aan kunt zetten zonder dat het gaat om armoede en dat er hier een vraag wordt gesteld door iemand die niet weet wat hij met zijn vermogen moet doen

Aa
door Aadjoh Oct 12, 2022 om 15:26
5 Antwoorden / Vragen

Slap links gelul!

panter22
door panter22 Oct 12, 2022 om 16:27
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is daar mis mee?

ne
door neodutchio - Oct 11, 2022 om 20:39
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat ik zou doen met €150.000? In ieder geval niet onder mijn eigen naam met foto op internet deze vraag stellen. Zo lastig is het niet om uw geld straks afhandig te maken.

Wij kunnen niet in uw toekomst kijken. Natuurlijk kunt u alles weggeven, maar als u over een aantal jaar andere plannen hebt hebt u tekort.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 11, 2022 om 22:21
2042 Antwoorden / Vragen

Ik zou d'r vooral een beetje zuinig op zijn en als je risicovolle dingen gaat doen dan met een klein deel. De rest rustig op de bank laten of in een deposito. Mocht je alle vertrouwen in de wereld kwijt zijn en denken dat je geld echt onder je handen verdampt dan goud kopen maar waar laat je het?

Franske1958
door Franske1958 - Oct 12, 2022 om 08:31
422 Antwoorden / 2 Vragen

Hier een paar opties.

Gewoon op de bank laten staan.
Hypotheek eigen woning aflossen.
Eerder stoppen met werken en enkele jaren gaan leven van dat geld.
"nog altijd stevig belast"???   lees    DEZE    website maar eens goed door.

Ja
door JannyBoe - Oct 12, 2022 om 08:41
513 Antwoorden / Vragen

Waarom zou geld altijd meer waard moeten worden denk ik altijd als mensen zeggen dat het zonde is om je geld op de bank te zetten.
En hoe erg is het om wat belasting te betalen over vermogen? Zie het als een nuttige bijdrage aan de samenleving die je makkelijk kunt missen met anderhalve ton.

Ag
door Agamemnon Oct 12, 2022 om 13:22
82 Antwoorden / 7 Vragen

Stel dat je vandaag 1000 euro hebt. Stel 1 kilo kaas (of iets anders) kost 10 euro. Je kunt dus van dat geld 100 kilo kopen.
Door inflatie van 20% kost diezelfde kaas volgend jaar 12 euro. Je kunt zonder rente volgend jaar nog maar 83 kilo kopen en daarna ieder jaar minder.

Stel dat je 20% rente krijgt op de bank, dan groeit die 1000 euro naar 1200 euro. Je hebt echter geen 200 euro "verdiend" omdat je nog steeds maar 100 kilo kunt kopen.

Rente is bedoeld om de inflatie te compenseren zodat de koopkracht behouden blijft. Het is eigenlijk een onkostenvergoeding.
In de praktijk krijg je vaak minder rente dan de inflatie en moet je ook nog belasting over de (fictieve) rente betalen. Dan wordt je koopkracht toch uitgehold. Maar met rente iets minder verlies dan zonder rente...

Ja
door JannyBoe Oct 13, 2022 om 18:34
513 Antwoorden / Vragen

Met die berekeningen houd ik me niet zo bezig moet ik zeggen @Agememnon. Ik ervaar het als een rustgevend idee dat mijn bescheiden spaarpot gewoon safe op de bank staat. Van beleggen kun je erg onrustig worden. Steeds maar weer kijken hoe het gaat, de jacht op rendement, op jacht naar meer.
Rente is 'een vergoeding voor het tijdelijk uitlenen van geld' zegt de Nederlandse Bank. Niet bedoeld om inflatie te compenseren of zo.
Natuurlijk is rente op geld fijn, maar als dat even wat minder of helemaal niks is is het wat mij persoonlijk ook goed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2022 om 09:41
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Wat ik zou doen?? Ik zou zelf wel iets bedenken afhankelijk van hoe hoog het bedrag is, de rente op mogelijke andere opobrengst indien beleggen dan zin vol is En een mogelijkheid is ook om toch de rezen eens te maken die ik altijd al wel wenste. Zoals bijv. een beziek aan het Kruger Wildpark waar ik ooit eens vlak bij was maar door wijziging van losplaats niet door kon gaan.

sira
door sira - Oct 12, 2022 om 10:05
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik beleg al 6 jaar in aandelen, maar ik laat dat over aan een vermogensbeheerder (geen bank), want ik heb er niet voldoende verstand van.
Na de risico-analyse heb ik gekozen voor "voorzichtig" beleggen. Weliswaar is het rendement dan minder t.o.v. meer risico lopen, maar bij meer risico heb je ook de kans dat je veel meer (tot alles) kunt verliezen.

Beleggen moet je alleen doen als je het  bedrag dat je er insteekt niet direct nodig hebt en je ook nog geld achter de hand hebt, maar je moet ook een lange adem hebben, dus niet verwachten dat je geld in 2 jaar tijd is verdubbeld, dan zie je alles te rooskleurig in.
Momenteel is het een slechte tijd, ik verlies op sommige aandelen, maar heb winst op andere aandelen. Bij verlies niet meteen in paniek raken, gewoon laten staan en het wel of niet verkopen overlaten aan een beheerder, die ook zorgt voor het spreiden van je aandelen (verschillende landen).

Als je er geen of weinig verstand van hebt, zoals ik, laat het dan over aan een vermogensbeheerder die eerst met jou een risico-analyse zal opmaken.
Crypto's begin ik niet aan, kinderen heb ik niet, goudprijs staat hoog i.v.m. de onrustige wereld, maar is wel goed voor als er oorlog uitbreekt en geld dan weinig tot niets meer waard is.

1paul
door 1paul - Oct 12, 2022 om 10:41
3135 Antwoorden / 0 Vragen

als je nadenkt over aandelen zou je het een professionele belegger kunnen laten doen, dat kost je ook natuurlijk een bijdrage en het is niet gezegd dat je dan ook "wint", ga je beleggen doe dit dan lang, korte termijn is dan niets.

overweeg je goud of zilver koop dan fysiek,  papier goud of zilver heb je niets aan!

th
door thieu - Oct 12, 2022 om 10:52
147 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het over rendement hebt dan kun je ook kijken naar het verduurzamen van je woning. Mijn zonnepanelen leveren me de afgelopen jaren een rendement op van 12 procent! En er zijn mogelijkheden genoeg. B.v. een zonnecollector voor warm water, en het belangrijkste, isolatie! De kruipruimte, spouwmuren, HR++ glas (of nieuwe kozijnen met driedubbel glas) en isolatie van het dak.
De rendementen zijn uitstekend, zeker met de sterk toegenomen energieprijzen, terwijl het comfort in je huis ook sterk toeneemt

Maar als je dat allemaal al gedaan hebt, of na bovenstaande maatregelen nog overhoudt, dan staan er hier genoeg adviezen waar je wat mee kunt. ;-)

tr
door truvanu - Oct 12, 2022 om 10:58
51 Antwoorden / 0 Vragen

Een deel banksparen voor je oude dag. Kan vaak (bij pensioentekort) belastingvriendelijk en kapitaal telt niet mee voor VRH (vermogensrendementheffing, de "vermogensbelasting").

https://www.banksparen.nl/pensioen-lijfrente/informatie/banksparen-opbouwen-pensioen.aspx

sira
door sira Oct 12, 2022 om 11:02
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Is inderdaad ook een idee.
Voor mij niet meer van toepassing, ik ben al met pensioen (AOW).

ka
door kaartendraak - Oct 12, 2022 om 11:09
179 Antwoorden / 2 Vragen

Tegenwoordig kun je dat het beste maar thuis in een oude sok ofzo bewaren, dan he bje tenminste wat als de banken klappen.

john devries
door john devries - Oct 12, 2022 om 11:31
216 Antwoorden / Vragen

(Spaar)geld heeft pas waarde als je er iets voor koopt. Crypto heeft helemaal geen waarde .

mo
door mof - Oct 12, 2022 om 11:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf heb ik 2 derde belegd in aandelen. Maar daar werk ik ook dagelijks aan: steeds opletten of ik kan verkopen en wat ik dan weer kan inkopen. En voor kleine winsten gaan, een half procent tot een procent per week proberen te halen. Soms ook gewoon wat verlies accepteren. Voor jezelf strakke criteria inbouwen wanneer je koopt en verkoopt en je daaraan houden.

De rest zit in goud, dat is echter niet zo actief: al dik een jaar rond de 55000 EUR per kg. Dus wat dat betreft had ik het ook gewoon in een sok kunnen stoppen. Goud stijgt (nog) niet mee met de inflatie. Gaat ws. wel komen, dus daar zul je geduld moeten hebben.

av
door averzijl - Oct 12, 2022 om 11:56
22 Antwoorden / 2 Vragen

een gewone burger heb geen spaar geld meer en anders weer in een oude sok doen doe ik ook

atlas1302
door atlas1302 - Oct 12, 2022 om 12:06
341 Antwoorden / 13 Vragen

Roerend/onroerend goed is altijd ''the best''. Lange termijn investering waarbij je nooit verliest. Ik kan u helpen.

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2022 om 12:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Uitgeven. Nu kan dat nog.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 12, 2022 om 12:47
854 Antwoorden / 3 Vragen

Spaargeld? Wat is dat ;-))?

marita5
door marita5 Oct 12, 2022 om 13:26
11508 Antwoorden / 15 Vragen

anderhalve ton heb ik ook niet , wat ik niet heb kan ik ook niet uitgeven .

Thecla58
door Thecla58 Oct 12, 2022 om 15:58
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb niet eens spaargeld... :((

atlas1302
door atlas1302 Oct 12, 2022 om 18:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb negatief geld.

He
door Helen 66 - Oct 12, 2022 om 14:06
119 Antwoorden / Vragen

Hypotheek aflossen, kind schenken, deel op spaarbank laten staan voor buffer vervanging auto,wasmachine, koelkast ed, deel eventueel cash in huis en verder lekker opmaken aan leuke dingen en verre reizen. LEEF en GENIET nu u dat nog kunt.

hs
door hschmoller - Oct 12, 2022 om 14:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Een kleine anderhalve ton?Onvoorstelbaar.

atlas1302
door atlas1302 Oct 12, 2022 om 15:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

Valt wel mee toch?, als je een eigen huis bezit dan is je vermogen al snel 400 k. Ik zou het wel weten hoor. Als je op leeftijd ben, leven en genieten met je liefhebbenden.
Investeren is iets voor de jongeren, die nog een hele reis te gaan hebben.

justmeagain
door justmeagain Oct 13, 2022 om 00:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

400k, ja als de hypotheek volledig is afgelost en er geen schulden zijn. Waarde huis is misschien 400k maar gemiddeld gezien zit daar nog wel wat hypotheek op.

mi
door miennaamishaaz - Oct 12, 2022 om 14:29
725 Antwoorden / 1 Vragen

Ga u vooral niet moeien met crypto, dit is een volledige scam, en u loopt vrij snel het risico om opgelicht te worden als u bij een "Crypto-influencer" kijkt voor hoe het werkt.

deze zijn er niet om jou te informeren, maar om zelf winst te maken over uw rug.

justmeagain
door justmeagain Oct 13, 2022 om 00:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

Onzin, er zijn een aantal crypto die prima zijn om aan te kopen. Net als bij aandelen fluctueren de waarden. Geduld is ook bij crypto belangrijk.
Ik doe maandelijks een vast bedrag in crypto en heb over de drie jaar dat ik het doe ruim 21% rendement. Het is voor mij voor de hobby ik zal geen miljoen binnen harken.

gerbera
door gerbera - Oct 12, 2022 om 21:19
7359 Antwoorden / 14 Vragen

wat doen jullie tegenwoordig met spaargeld?

Wat is dat ook al weer?

Ag
door Agamemnon Oct 12, 2022 om 21:26
82 Antwoorden / 7 Vragen

Wat we ermee doen? Laten stelen door de ene heer Van Rij die het na een tik op de vingers niet teruggeeft omdat hij er leukere dingen mee kan doen.

alk
door alk - Oct 13, 2022 om 17:10
86 Antwoorden / 9 Vragen

Om te beginnen gaat het erom wat voor leeftijd je hebt en hoeveel geld je in de rest van je leven nodig denkt te hebben. Dit, tezamen met de verwachte inkomsten en uitgaven bepalen hoeveel geld je als buffer aan moet houden en hoeveel rendement het moet opeveren.

Begin in elk geval om zoveel mogelijk eventuele schulden en een hypotheek af te betalen. Dat levert de grootste winst op. Als jij goed kan slapen als de aandelen instorten en je er flink op verliest,dan kan je aandelen kopen van niet meer dan het bedrag wat je makkelijk kan missen. Dit geld ook voor Crypto, en edelmetaal. Heb je een probleem met slapen, zet het dan op een spaarbank. Niet de grootbanken waar het gros van de mensen bij spaart, maar kijk eens op https://www.vanspaarbankveranderen.nl/
Als je leeftijd, spaargeld en inkomen/uitgaven balans het toelaten dan kan je ook een bedrag aan je kinderen schenken.
Ik ga er vanuit dat jij je zuurverdiende geld, waar jij je hele leven hard voor gewerkt hebt, niet gaat uitgeven aan linkse hobby's zoals het sponseren van mensen die het slechter hebben. Ze hebben jou in het verleden ook niet geholpen.

Jo
door Jomars - Oct 13, 2022 om 22:25
1 Antwoorden / Vragen

Bij sommige banken is de spaarrente al aan het oplopen en dat gaat de komende maanden zeker nog hoger worden. De centrale banken zijn de rente al fors aan het verhogen om de inflatie proberen te beperken.
Dus nog een aantal maanden wachten en dan een spaardeposito afluiten en natuurlijk voldoende cash aanhouden.
En ik zou een deel in aandelenfondsen beleggen. Kies gewoon een paar werelwijd beleggende fondsen  en ik zou zeker een fonds toevoegen die belegd in dividend aristocraten. Dit soort fondsen belegd alleen in bedrijven die bijvoorbeeld de afgelopen 25 jaar , ieder jaar het dividend hebben verhoogd. Zeer betrouwbare bedrijven dus en zo'n beleggingsfonds bied ook nog een goede spreiding . Deze fondesen geven  ieder jaar een dividendrendement van zo'n 3 tot 4 procent.
Door de oplopende rente is het beleggen in vastgoed wel risicovol , maar vanwege de lage koersen van beursgenoteerd vastgoed ,zou je ook een ETF of beleggingsfonds in vastgoed kunnen kopen. Die geven al snel een dividendrendement van 4 tot 5 procent. Er zijn zelfs Nederlandse vastgoedbedrijven die een dividendrendement geven van 6 tot 10 procent.
Belangrijk bij dit alles is dat je zeker niet al je geld in beleggingen moet steken en zorgen voor voldoende spreiding. En je moet dat geld niet op korte termijn nodig zijn. Natuurlijk moet je niet wakker liggen als jouw belegingen dalen in waarde, want dan kun je dit beter niet doen.
Succes met jou zoektocht.

Gijs116
door Gijs116 - Oct 14, 2022 om 23:00
21 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn zorgverzekering jaarlijks in 1x betalen, krijg ik 1% premiekorting. Sinds een jaar beleggingsrekening bij ING, dat geld de komende jaren nog niet nodig. Ook geld op rekening laten staan voor onverwachte tegenvallers, buffer.

rinuszwam
door rinuszwam - Oct 15, 2022 om 14:01
19 Antwoorden / 3 Vragen

Alst het lukt om wat geld te sparen is dat alleen maar verstandig , zelf, als eenvoudige Gepensioneerde Nedrlander hebt dat altijd gedaan ! ook al was er weinig geld om te sparen ! Als gepensioneerde waarbij al circa 13 jaar de pensioenen NIET zijn geindexeerd is het al jaren arme troef !!  met name om iets te sparen !!

Met dank aan het regeringsbeleid van/door Rutte incl. VVD / CDA  alsmede met name in dit opzicht onbegrijpelijk de zeer Christelijke Partij de CU ??

ro
door ronny530 - Oct 16, 2022 om 09:47
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Anderhalve ton aan spaargeld is op de beleggingsmarkt kleingeld met hooguit een rendement van 4% op jaarbasis en van het rendement gaan de kosten nog af en blijft er netto vrijwel geen winst over. Voor anderhalve ton koop je hooguit een zeer verwaarloost pand of iets van een vakantiewoning die in de verhuur rendement op kan gaan leveren maar wel buiten de AFM en dus zeer grote risico's met zich meebrengt. Als ik anderhalve ton op de spaarrekening zou hebben zou ik dat geld pas in gaan zetten als ik het nodig heb en gebruiken om mijn levensstijl in stand te houden want dat is voor mij belangrijk. Voor iemand die nu net dertig jaar oud is en anderhalve ton kan investeren zijn er banken genoeg die er in mee willen gaan want op de langere termijn valt er winst te behalen.

ma
door malhy2 - Oct 16, 2022 om 21:10
309 Antwoorden / 13 Vragen

In deze onzekere tijden zou ik voor zekerheid gaan en 1 op de bank laten staan, 2 familiebank , 3 ETF's in sustainable aandelen.
Kopen van zonnepanelen indien nog niet aanwezig is ook een goede keuze. Crypto's zou ik verre van blijven.

Ed

ma
door malhy2 Oct 23, 2022 om 05:07
309 Antwoorden / 13 Vragen

Let bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting op een juiste verdeling van het box-3 vermogen. Indien uw partner geen inkomen heeft en na 1963 geboren is kan het voordelig zijn het gehele box-3 vermogen bij de nietw/weinig verdienende partner te zetten zodat deze zijn/haar heffingskortingen kan benutten.

Ed

BennY1
door BennY1 - Oct 17, 2022 om 20:32
1 Antwoorden / Vragen

Dag Frank,

Ten eerste: ik zie al een heleboel nuttige antwoorden. Houd in gedachte dat ja, je betaalt belasting, maar die betaal je omdat je redelijk wat vermogen in bezit hebt. Wees dus blij dat je 'veel belasting' betaalt! In zekere zin sluit ik me ook wel aan bij wat 'NEODUTCHIO' al opmerkte, wellicht niet zo handig om je banksaldo zo online te zetten...

Dan terug naar je vraag, wat zou ik doen met dit vermogen. Ik zou er zelf voor kiezen om toch minimaal de helft gewoon op de bank laten staan, een kwart in goud of zilver steken, en een kwart in staatsobligaties en aandelen. Zo zorg je voor voldoende spreiding. Crypto is, in mijn mening, veel te risicovol. Het kan snel stijgen, maar ook keihard dalen. Kijk maar eens op deze site, die grafiekjes slaan werkelijk alle kanten op. Mijn advies: begin er niet aan...

Ik weet natuurlijk niet waar in Nederland je precies woonachtig bent (gezien je vermogen misschien ook handig om dit vooral niet te vermelden;)), zelf zit ik in Limburg vlakbij de Duitse grens. Net over de grens in Aken zit een winkel waar je tegen redelijk scherpe prijzen fysiek beleggingsgoud aan kunt schaffen. Hier de website. Mijn vermogen is trouwens lang niet zo groot als dat van jou, maar ook ik heb ongeveer een kwart in goud gestoken.. gewoon in een 'echte winkel', eerlijk oversteken. Je kunt natuurlijk ook online goud kopen, maar ik vind dat zelf echt geen prettig idee. Flinke som geld overmaken en dan maar hopen dat je met een eerlijke partij te maken hebt...

Zelf bezit ik geen aandelen, daar kan ik je niets over vertellen. Het internet staat natuurlijk vol met informatie over beleggen, maar ik denk dat je het best eens in gesprek kunt gaan met je bank om je goed te laten adviseren. Tenzij je er zelf veel verstand van hebt, kun je het beleggen waarschijnlijk beter uitbesteden.

Succes, en vergeet niet om ook te genieten van je vergaarde vermogen!

lo
door lovewinnie - Aug 24, 2023 om 16:09
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben het in ons huis gestoken en voor bijna halve ton verbouwing gedaan. ( nog niet af) . Genieten van het leven. Heb niks aan volle spaarrekening.
Ik zou een vakantie huisje kopen in het buitenland en lekker gaan genieten en overwinteren op mij oude dag

Net genoeg spaargeld is genoeg. Zou dus lekker gaan opmaken

atlas1302
door atlas1302 Aug 24, 2023 om 17:26
341 Antwoorden / 13 Vragen

Precies, als de gezondheid het toelaat is dit een excelente raadgeving. Lekker overwinteren in de zon, onder een palmboom en een vis aan de hengel.

DenzelD
door DenzelD - Aug 25, 2023 om 12:11
4 Antwoorden / Vragen

Goud is altijd een goede investering geweest, dus dat doe ik altijd nog maandelijks. Vastgoed in het buitenland is altijd nog interessant, vooral in combinatie met airbnb.