sk
door skoole Apr 29, 2008 om 11:37
Geldzaken & recht

Spaarplan Nationaal Spaarfonds

Wij hebben een spaarplan (bij Nationaal Spaarfonds) 10 jaar geleden afgesloten voor onze toen pas geboren dochter - we zouden nog 10 jaar te gaan hebben, maar hebben inmiddels geconstateerd dat er momenteel een negatief rendement van maar liefst 30% is - dus dat we ruim 2200 verlies lijden. Een paar jaar geleden hebben we het "spaar"bedrag reeds teruggebracht naar 20 euro per maand omdat het toen al negatief was, maar bij navraag van de afkoopwaardes op dit moment blijkt het alleen maar te zijn geslonken, dus willen we er zo spoedig mogelijk vanaf door het toch maar af te kopen - ook al lijden we dan gigantisch verlies, want ons vertrouwen in Nationaal Spaarfonds is totaal weg en we denken dat het alleen maar bergafwaarts zal gaan en we sowieso niet meer quite zullen spelen. We voelen ons behoorlijk misleid door alle rooskleurige gegevens in de destijds ontvangen folders. Op verzoek om informatie moesten we eerst maanden wachten en op onze klachtenbrief is nauwelijks ingegaan, dus zien we alles heel erg negatief in en denken dat het het beste is z.s.m. ermee te stoppen en het toch maar af te kopen.

Heeft iemand een goed advies?

7707 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 29, 2008 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga ook hier maar eens na of er niet sprake is van een woekerpolis! Dat betekent dat u wel eerst goed moet nazien hoe de offerte indertijd is opgesteld m.a.w. wat u toen beloofd is. Een spaarplan met zo'n negatief rendement is geen spaarplan. Zo te lezen is er ook bij u sprake geweest van verregaande misleiding. Type bij een zoekmachine eens het woord woekerpolis in en u ziet veel meer info hoe aan te pakken.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2008 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de tip - ga ik zeker doen, want wij zijn er zelf van overtuigd dat er hier sprake is van pure misleiding, dubieuze voorlichting en oplichting. Op al onze vragen/klachten m.b.t. de misleidende informatie die wij destijds toegestuurd kregen in hun brieven en brochures wordt nu totaal niet meer ingegaan - dat zegt al genoeg. Dus ze zijn echt nog niet van ons af en met uw tip hopen we weer verder te komen!

ve
door verwijderd - Apr 29, 2008 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

laat svp tzt weten hoe het verloopt.

ve
door verwijderd - May 4, 2008 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk eens op:www.Verliespolis.nl en klik door naar de Kifid. Hier staan een aantal spaarplannen van het Nationaal Spaarfonds. Is die van u daar ook bij? Duidelijk wordt ook hier weer dat de consument aan het kortste eind trekt en de hh verzekeringen/spaarpolissen etc weer heeeeel erg veel geld in hun zak stoppen.

Misschien is er voor u een mogelijkheid de zaak Premievrij te maken; let wel op dan dat ze geen premie gaan afschrijven voor overlijddensrisico! dan houdt u weer niks over; de echte goede oplossing weet ik ook niet precies; misschien maar gewoon gaan sparen dan weet je zeker dat je geld langzaam opbouwt en niet kwijtraakt. sterkte ermee

ve
door verwijderd - May 11, 2008 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, wij denken dat de beste oplossing is (na alle mogelijke sites en tips gelezen te hebben op internet) toch maar gewoon afkopen met dan wel een groot verlies, maar als we gewoon nog 8 jaar doorgaan tot het einde zijn we waarschijnlijk alleen nog maar nóg meer geld kwijt, want de laatste jaren is het alleen maar minder geworden. We kunnen waarschijnlijk niet eens meer quite spelen, want dan zouden de aandelen juist opeens weer gigantisch moeten stijgen (t.o.v. het negatieve huidige rendement van -30%). Premievrijmaken heeft waarschijnlijk ook geen nut, want hoewel er dan geen nieuw geld meer bijkomt kan er van het bestaande geld toch weer steeds een gedeelte uit gehaald worden en blijft ons geld slinken. We willen eigenlijk ook zo snel mogelijk helemaal niets meer met het Nationaal Spaarfonds te maken hebben (je word er alleen maar bozer en negatiever van en dat vinden we het echt niet waard - er zijn toch wel belangrijker dingen in het leven, nietwaar) omdat ze hun beloftes van: wij zijn deskundig en hebben ruimschootse ervaring etc. totaal niet waarmaken - ze plukken alleen maar hun klanten kaal en reageren totaal niet op klachtenbrieven of geven behoorlijke antwoord op kritische vragen. Tegelijk met het afkopen willen we wel een schadeclaim neerleggen (wegens misleidende informatie e.d.), een stuitingsbrief bijvoegen en nogmaals een klachtenbrief sturen met vragen waarbij we dit keer eisen dat ze onze vragen ook beantwoorden en niet negeren. We denken dat aanmelden bij st. woekerpolis, consumentenclaim of kifid niet veel zal uithalen - ten eerste moet je hen al meteen een bedrag betalen voordat je uberhaupt verder met ze kunt en ik kan eigenlijk nergens terugvinden of ze sowieso al iets voor gedupeerden hebben kunnen doen, dus straks zijn we daar ook nog eens behoorlijk wat geld aan kwijt terwijl we straks toch aan het korste eind trekken. Want ze zullen echt wel zo slim zijn geweest om door alle mazen van de wet te kunnen blijven doorzwemmen. Het zijn eigenlijk doodgewoon criminele oplichters die mensen op slinkse wijze geld afhandig maken en volgens de wet wordt dat nog getolereerd ook. Dus dan maar snel afkopen, even de wond goed schoon likken en alles snel vergeten en het geld voor onze dochter op een normale spaarrekening zetten zodat als ze verder gaat studeren toch nog een leuk spaarpotje zal hebben. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken en de adviezen!! (moet ik toch opeens denken aan de spreuk: lach als er problemen zijn, het kan altijd nog erger worden..... Ik lachte, en inderdaad: het werd nog veel en véél erger.... Dus dat laten we niet gebeuren en stoppen er dus maar heel snel mee en laten ons nooit meer in met bloedzuigers, oplichters of andersoortige misleiders).

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels zijn we máánden verder, de polis hebben we afgekocht en diverse klachtenbrieven en een schadeclaim neergelegd bij Nationaal Spaarfonds, die pas na ruim 100 emailberichten uiteindelijk in juni pas hebben gereageerd met de mededeling dat ze het bij hun juridisch adviseur hebben neergelegd. Van zijn assistente (die het af moest handelen blijkbaar maar niet over alle gegevens beschikte, dus telefonisch heeft gevraagd diverse stukken door te mailen....wat natuurlijk al heel curieus is) kregen we in de zomervakantie bericht op onze klachtenbrief en schadeclaim, maar ze ging nergens in op onze opmerkingen en vragen w.b. alle misleidende informatie in hun folder en allerlei andere zaken die niet deugen. Omdat we er met elkaar dus toch niet uitkomen heb ik vandaag het klachtenformulier aan Kifid opgestuurd met alle brieven en emails (wat in de honderden loopt) die ik de afgelopen jaren verstuurd heb. En nu maar afwachten wat zij ervan zeggen. De uitkomst laat ik nog wel weten.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

En toch, ondanks uw begrijpelijke besluit, meld u aan bij een van de stichtingen die zich bezighouden met de woekerpoliszaken.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder - de zaak hadden we voorgelegd/overgedragen aan Kifid en nadat we alle betreffende correspondentie naar hen hadden opgestuurd is er nog een hele tijd overheen gegaan, maar is er uiteindelijk een schikkingsvoorstel gekomen waarmee we akkoord zijn gegaan. Alhoewel Nationaal Spaarfonds natuurlijk nooit zal toegeven dat ze "fout" zaten was hun aanbod ons inziens wel dermate hoog dat dit gewoon impliceert dat wij volledig gelijk hadden en we zijn achteraf ook blij dat we e.e.a. afgekocht hebben en daarnaast nog een behoorlijk bedrag aangeboden hebben gekregen ter finale kwijting (al maakt dat het totale verlies dan wel niet helemaal goed) - dit is echter een zeer goede les voor ons geweest dat wij in ieder geval nooit meer in wat dan ook gaan beleggen (ook al was het een aanbod van een spaarverzekering).

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag scoole,

Prima zaak dat je ons hier op de hoogte houdt en proficiat met het resultaat (waarvan ik inschat dat het nu maar 10% tot 15% negatief is). Wel is dit een goede les. Pas de laatste jaren blijkt dat vrijwel alle financiële adviseurs en financiële instellingen de onwetende consumenten op grote schaal hebben voorgelogen en misleidt bij het aan de man/vrouw brengen van beleggingsprodukten Een tip voor de toekomst: zet het geld (althans dat wat er van over is) in een disposito vast. Momenteel is een 1 jarig deposito bij de grote banken het meest interessant (plusminus 5% rente op jaarbasis), of kies voor de Toprenterekening van ING/Postbank (4% jaarlijks).

Sukses en met vroendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2009 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb met veel zorg jullie correspontie gelezen en vrees dat we nu in het zelfde schuitje zitten. Ik heb voor onze kinderen ook 3 (!)van die plannen bij Nationaal Spaarfonds lopen en wil u vragen hoe ik het indien van zo'n schadeclaim het beste kan aanpakken, aangezien het bij u uiteindelijk wel tot resultaat heeft geleid.

Tevens wil ik u vragen hoe we het afkopen moeten aanpakken.

Ik hoop dat u ons hiermee op weg wilt helpen.

Met vr. groet, Linda Hartman

ve
door verwijderd - Apr 16, 2009 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hasllo Pinda,

Mogelijk is het u niet opgevallen, dat de vraag al dateert van een jaar geleden en waarschijnlijk al wel door veel experts zal zijn uitgeschakeld. Verder is het zo dat wij als 'expert'vrijwilligers zijn, die geen andere band hebben met dit medium dan het op basis van eigen kennis, ervaring etc. proberen goede antwoorden te gevn op vragen. Wij behoren dus niet tot de Kassa redactie.