MA
door MALIBUxQUEEN Mar 23, 2019 om 10:31
Geldzaken & recht

Specificatie administratiekosten verstrekken verplicht?

Hallo,

Mijn verhaal is als volgt: Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht waarop zonnepanelen zijn geplaatst. Als koper 'eigenaar kan je dus de BTW over de zonnepanelen terug vragen. Hiervoor moet je wel de BTW specificatie ontvangen van de bouwer.

Na vele malen geweigerd te hebben willen ze ons nu wel de specificatie doen toekomen, maar na betaling van € 65,00 administratiekosten. Je snapt natuurlijk wel dat ik het daar niet mee eens ben. Ik heb dus gevraagd om een specificatie van de administratiekosten. Ze willen deze alleen verstrekken nadat ik de € 65,00 heb betaald. Dit is mij ook toegezegd in de mail. Nu heb ik uiteindelijk, met veel tegenzin, betaald, want ik had voor mijn gevoel weinig keuze. Nu weigeren ze alsnog de specificatie administratiekosten toe te zenden, daar zij zeggen dat dit geen verplichting is. De specificatie van de BTW zonnepanelen heb ik uiteindelijk gehad, nadat ik daar ook over moest bellen van waar het bleef.

Ik voel me op z'n zacht gezegd behoorlijk genaaid.

Is het geen verplichting dat een bedrijf zijn administratiekosten moet specificeren als de klant daartoe een verzoek indient?

1474 6 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2019 om 10:35
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Vreemde kwestie. Doe navraag bij de Vereniging 'Eigen Huis'is het eerste dat in mij opkomt. M.i. behoort een offerte/afrekening gespecificeerd te zijn en kan/mag men daarvoor geen extra kosten in rekening brengen. (Maar ja, wat niet mag gebeurt helaas toch wel eens en dan m.i. ook hier volstrekt onterecht.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Mar 23, 2019 om 10:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik geloof niet dat er een wet bestaat of regels zijn die daar iets over zeggen nee. Maar, als je die specificatie krijgt wat wil je er vervolgens dan mee doen? Je kan die specificatie alleen op gezond verstand beoordelen, want inzicht in de werkelijk kosten heb je niet. Daarbij heb je al betaald, dus ben erg benieuwd wat je met die specificatie van plan bent.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2019 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op die facturen inzake de zonnepanelen had gewoon de btw moeten staan. Dat u € 65 gaat betalen om een factuur met btw te krijgen, is zacht gezegd, heel dom.

En wat valt er nu te specificeren aan administratiekosten? Er kan hooguit staan:

Klant oor aannaaien € 53,72

btw 21%.                   € 11,28
                                   ______
te betalen.                  € 65,00

MA
door MALIBUxQUEEN Mar 23, 2019 om 13:36
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tijger1,

Bedankt voor uw antwoord.

De zonnepanelen zaten in het meerwerkpakket die wij verplicht erbij moesten nemen. In dit pakket stonden meer werkzaamheden. Dit werd, zonder dat dit gespecificeerd was, als één bedrag gefactureerd.

Ik wist toendertijd ook helemaal niets af van het terugvragen van de BTW op zonnepanelen. Dit heeft een andere koper uit ons blok na de oplevering helemaal uitgezocht. Deze kwestie is gaan lopen bij onze VvE. De VvE heeft meerdere pogingen gedaan om dit voor ons bewoners te regenen, daar zij keer op keer ook de afwijzing kregen van de bouwer.

Uiteindelijk hebben ze, geen idee hoe, zover gekregen dat wij dus een specificatie konden "kopen" d.m.v. € 65,00 aan "administratiekosten". De bouwer had aangegeven niet op de hoogte te zijn geweest van de BTW kwestie.

Zoals in mijn verhaal aangegeven heb ik hen kenbaar gemaakt het niet eens te zijn met de administratiekosten. Mochten zij dit terecht vinden, dat ik graag een specificatie ervan zou zien. Zij hebben mij gezegd dat ik die zou krijgen wanneer ik eerst die € 65,00 over maak. Zonder deze specificatie kan ik toch verder niets. Ik heb dus nog zwart op wit vermeld dat ik niet akkoord ben, maar ik gedwongen mijn betaling heb verricht, omdat ik de specificatie van de zonnepanelen anders gewoon echt niet krijg.

Nu spreek ik geen juridisch, vandaar ik dit ook op dit forum zet. Misschien dat iemand mij hier verder mee kan/wil helpen. Maar om nu dom te worden genoemd, vind ik wel onaardig. Ik weet namelijk echt niet beter dan dit. Of bedoeld u dom als dat ik nooit rechten ben gaan studeren?

Wat ik met de specificatie wil? Ten eerste is het een principe kwestie en ten tweede wil ik kijken of ik er nog iets mee kan juridisch gezien. Vandaar ook mijn vraag.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2019 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een bouwer die niet op de hoogte is van dat btw gedoe. Kopers die niet op de hoogte zijn en een VvE die niet op de hoogte is? Heremetijd.

En nou heeft die bouwer dus werk moeten verzetten, om voor iedereen de nota’s te gaan splitsen in werk en spullen aan zonnepanelen en overig werk.

Dan lijken mij die administratiekosten helemaal niet onterecht. Dan is er nog geen uur in rekening gebracht.

Wat wilt u dan verder weten? 30 minuten uitzoeken, 10 minuten opstellen factuur?

ro
door ron503 - Mar 23, 2019 om 16:04
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De totaalprijs van de nieuwe woning is in dit geval leidend. De keuze om wel of niet zonnepanelen te laten plaatsen wordt gezien als meerwerk en bij de totaalprijs opgeteld dus één nota voor de totaal prijs. Bij achteraf zonnepanelen laten plaatsen kan de btw terug gevorderd worden maar zo simpel is dat nog niet. In dit geval wordt de woning inclusief zonnepanelen opgeleverd en voor de aanschafprijs een nota met btw opgemaakt waarbij niet elke gebruikte baksteen afzonderlijk gespecifieerd wordt. Als u toch een specificatie van het meerwerk had gewild had u dat voordat u de beslissing nam al aan dienen te geven. U heeft tegen betaling alsnog die specificatie ontvangen maar de kans dat u voor de aftrek van btw acht ik bijzonder klein omdat die btw al van het meerwerk afgetrokken zou kunnen zijn.

tijger1
door tijger1 Mar 23, 2019 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De btw van het meerwerk afgetrokken? Dat andere meerwerk heeft hier helemaal niets mee van doen.

sw
door swat1500 - Mar 24, 2019 om 02:10
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat er sprake is van een VvE dan bent u voor de bouwer geen partij. De bouwer is alleen verplicht de VvE een factuur te sturen. Nmm kan ook alleen de VvE de BTW terug krijgen en moet dit verdeeld worden over de leden. De zonnepanelen zullen immers gezamenlijk bezit zijn.