Pe
door Pe-ter Sep 6, 2020 om 11:34
Geldzaken & recht

Spoofing contact GIBO

We hebben de uitzending van gisteravond gezien. Ook mijn ouders zijn slachtoffer van deze wijze van oplichting, exact hetzelfde verhaal.
Graag willen we ons aanmelden bij het platform GIBO.
Hoe kunnen we in contact komen met deze stichting.

5707 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 6, 2020 om 11:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn inmiddels meer vragen die u met al gegeven reacties kunt vinden bij 'gestelde vragen'.

Het adres van de kassa redactie is: kassa@bnnvara.nl  Wij zijn vrijwilligers die proberen vconsumenten vragen te beantwoorden resp. te adviseren. Ik zag in al eerdere reacties nog geen melding dat één van ons een contactadres heeft.

getty
door getty Sep 6, 2020 om 11:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Jawel toch? Een mailadres

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 6, 2020 om 13:13
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uit onderstaande link:
De slachtoffers kunnen hun geld terug krijgen als de daders worden gepakt.
https://frieschdagblad.nl/2020/9/5/spoofing-een-belletje-en-je-bent-alles-kwijt

Aangifte doen dus en verder hopen dat het onterecht verkregen geld dan nog te achterhalen is.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2020 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sprookje

Wi
door Wim van Hunen Sep 7, 2020 om 17:28
1 Antwoorden / Vragen

Aangifte had ik ook gedaan, Maar de politie doet er niks aan. Waarom ze er niks aan doen? Mij werd verteld dat het geld toch al naar het buitenland is gebracht. Ik moest het maar met de bank zien te regelen. U zag gisteravond de houding van de bank. Die doet voorlopig niks voor de gedupeerden.
De bank heeft duidelijk geen vat op deze wijze van stelen en doet er mijns inziens te weinig aan

sjjoppy
door sjjoppy Sep 7, 2020 om 18:17
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Volg de raad van de redacteur op:

Informatie over dit onderwerp uit Kassa-uitzending lees je in dit artikel.

Oprichters van het GIBO-platform roepen andere gedupeerden van spoofing ook op om zich te melden via een mail spoofing@oban.nl.

De redactie

ma
door malty Nov 1, 2020 om 09:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@wim van hunen Ja, als je voor een inbreker zelf de deur open doet valt daar weinig tegen te doen. De 'gedupeerden' hebben aan de oplichter alle medewerking verleend, wat kan een bank daar tegen doen.
Mensen moeten een beetje hun verstand gebruiken, wat is er makkelijker voor de bank dan een rekening te blokkeren. Helemaal niet nodig om bij verdachte zaken het geld op een andere rekening te storten.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2020 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ze hebben nog geholpen om de buit naar buiten te dragen.

Redacteur
door Redacteur - Sep 7, 2020 om 13:51
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Informatie over dit onderwerp uit Kassa-uitzending lees je in dit artikel.

Oprichters van het GIBO-platform roepen andere gedupeerden van spoofing ook op om zich te melden via een mail spoofing@oban.nl.

De redactie

Fr
door Freek Groenendijk - Oct 31, 2020 om 17:10
1 Antwoorden / Vragen

info@stichtinggibo.nl

a.
door a.verkamman - Nov 3, 2020 om 13:12
1 Antwoorden / Vragen

Ik wil me aanmelden voor het GIBO platform Ik ben gespoofed voor ca 8500 euro hoe kan ik me hierbij aansluiten?
Heb in de telecom wereld gewerkt en er zijn een aantal zaken die bij de ING niet kloppen. Het grootste probleen is de calling line identification( nummer weergave) dit kan alleen door fraude binnen de ING ook zijn andere financiele gegevens bij deze mensen bekend. Adviees aan de ING vervang het nummer wat gehacked is. Voorkomt dat men verwacht dat het telefoontje als werkelijk ING fraude wordt herkent.
Graag uw reactie

Met vriendelijke groet Aat  Verkamman

justmeagain
door justmeagain Nov 8, 2020 om 01:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een onzin, niets intern bij de ING maar gewoon een nummer is aanmaken online. Ik kan binnen 5 minuten bellen vanaf uw telefoonnummer. Als u in de Telecom heeft gewerkt is dat heel bijzonder dat u dit niet weet.
Kijken verbaas uzelf hier dan kunt u zien en proberen hoe makkelijk je een nummer kunt gebruiken van een ander.
Het is nogal een beschuldiging die u naar de ING uit.

rj
door rjw Nov 8, 2020 om 14:48
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Nu maar hopen dat je een hele goede onderbouwing hebt voor die beschuldiging of hopen dat de juristen van ING jouw bericht niet lezen.

robsoerel
door robsoerel - Nov 7, 2020 om 20:13
1 Antwoorden / Vragen

Ik wil  me geaag aanmelden omdat ook wij zijn gespoofed voor ruim €18000,-
Ik heb aangufte gedaan bij de politie en wacht af wat hiermee gedaan wordt.
 Met vriendelijke groet.
Rob S.

marita5
door marita5 Nov 7, 2020 om 20:24
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RobSoerel , zie deze link https://www.stichtinggibo.nl/

rj
door rjw Nov 7, 2020 om 20:49
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En verwacht je dat die stichting kan doen wat de politie niet kan doen? Je geld komt alleen maar terug als de daders worden gevonden en ze hebben het geld nog. En een stichting heeft echt niet de mogelijkheden om opsporing te doen. Het hoogstens een strohalm om je aan vast te klampen. Het klinkt misschien hard en niet empathisch, maar het is niet anders. Helaas.

Co
door Combinel - Nov 8, 2020 om 00:48
1 Antwoorden / Vragen

Goedenavond, bij deze wil ik ook even melding maken van internet oplichting en wel op 25 oktober 2020.
In totaal zijn we €1550 op ons banknummer van de ING en helaas ook van mijn moeder ook dat bedrag.
Wilt u mijn aangifte of verdere info : [edit redactie: e-mailadres verwijderd]
Ik heb wel contact gehad met de fraudedesk van ING, met idd de mededeling helaas u heeft dit zelf gedaan dus er wordt niets vergoed.

justmeagain
door justmeagain Nov 8, 2020 om 01:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

U zou een gewaarschuwd persoon moeten zijn na deze ervaring. Vervolgens zet u hier doodleuk uw mailadres online. Iedereen kan uw mailadres nu zien en gebruiken voor phising. Niet een heel slimme actie.

rj
door rjw Nov 8, 2020 om 14:51
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry, u bent hopeloos verloren. Ik zeg het maar even hard: wie op een internetforum z'n emailadres zet, zeker in een kwestie als deze, verdient eigenlijk niet beter. Gooi die computer het raam uit en laat alles doen door iemand die het wel snapt.

justmeagain
door justmeagain Nov 9, 2020 om 23:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

@rjw  ik ben voorstander om een soort driving license in te voeren als mensen online willen bankieren of een proefexamen. Dus +10 voor je reactie.

mahadma
door mahadma - Nov 8, 2020 om 13:54
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Het beste bewijs dat tv uitzendingen NIET helpen in dit soort situaties is dat er NA elke uitzending steeds weer reacties komen dat er met hen ook wat gebeurd is. Dit soort info is al minstens ee heel jaar op radio tv en in de kranten, en nog stinken er mensen in. Hoe ter wereld moet je iets duidelijk maken aan mensen dat ècht iedereen het weet? Persoonlijk zeggen helpt ook niet wan in vergeten is men ook een kei!

rj
door rjw Nov 8, 2020 om 14:50
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Iedereen die slachtoffer wordt gaat vervolgens de zieligheidskaart spelen. Terwijl ze gewoon dom bezig zijn geweest. Wie maakt zomaar duizenden euro's over na een telefoontje? En het zijn echt niet alleen echt oude mensen die het niet meer helemaal snappen. Mensen van net in de 60 die in deze onzin trappen zitten er ook genoeg bij. En die waren allemaal nog jong toen de digitalisering begon. Ik hoop echt dat de banken hun rug recht houden en niet om de Consumentenbond en consumentenprogramma's tevreden te houden toezeggingen gaan doen. Die uiteindelijk betaald worden door de klanten die wel nadenken voordat ze iets doen.

mahadma
door mahadma Nov 8, 2020 om 17:04
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@RJW, ik zal wel het nodige over me heen krijgen, maar je hebt wel gelijk. Als iedereen die al of niet zomaar geld weggeeft en terug wil hebben, gaat de bank dat geld ergens vandaan halen, juist bij alle andere rekeninghouders. Ik hoorde een (tenenkrommend en drammende interviewster) interview met o.a. 7,5 miljoen schade totaal, dat gedeeld door 1.000.000 rekening houders betekend wel voor 1.000.000 wel € 8 per jaar extra kosten ........

mahadma
door mahadma Nov 8, 2020 om 17:51
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Behalve in de consumenten progs is het ook wekelijks nog opsporting verzocht, en dat ziet kennelijk ook niemand .........
Kennelijk moeten we bij elke telefoon een mens zetten die elk gesprek meeluistert ........

panter22
door panter22 Nov 9, 2020 om 09:39
6599 Antwoorden / Vragen

Het is vreselijk als je op een zwak moment geloofd hebt in die babbeltruc en je bent je geld kwijt.
Wat je dan niet hoort is of er iets tegen de oplichters wordt gedaan,
Het enige wat je hoort is dat er gecompenseerd moet worden. En die compensatie moet dan komen van de andere rekeninghouders. Ook niet voor een bepaald maximumbedrag, maar gewoon het totale bedrag, ook al is het  150.000 euro.

mahadma
door mahadma Nov 9, 2020 om 12:51
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Panter22, het moge toch wel bekemd zijn zo zachtjes aan.  Zwak moment geloof ik niet in, Hoe moet je heel NL dan waarschuwen als opsporing verzocht, vara kassa, tros radar, het nieuws, radio en tv en kranten dit allemaal wel 1 of meerdere keren vermeld hebben? Iedereen bij elk telefoongesprek afluisteren en ingrijpen als het fout gaat? Ook geen fijn idee toch? Bedenk een een oplossing die echt werkt. De ing (al ben ik daar geen fan van) heeft inmiddels de verandering naar boven qua limiet naar 4 uur gebracht. Dat zal ongetwijfeld effect hebben, ze houden je niet 4 uur aan de lijn ..... Maar dat werd in het zogenaamde interview ook onder het tapijt geschoffeld door interviewster.

diumenge
door diumenge Nov 9, 2020 om 16:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Net even teruggekeken, wat een huil item. Héél sneu en vervelend voor die mensen, dat zeker. Maar ook héél dom.

panter22
door panter22 Nov 9, 2020 om 17:11
6599 Antwoorden / Vragen

@mahadma, wie ziet er tegenwoordig nog naar deze programma's?
Welk interview. Het was alleen maar doordrukken in de hoop dat de directeur van de Ing toe zou geven..
Vergeefse moeite. Ze had goed geoefend.

fr
door fredjelief - Nov 8, 2020 om 20:56
1 Antwoorden / Vragen

Ben opgelicht ben  nu mijn geld kwijd

diumenge
door diumenge Nov 8, 2020 om 21:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zonde!

mahadma
door mahadma Nov 8, 2020 om 22:38
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ga er maar van uit dat je het kwijt bent.

Fr
door FredCornelissen - Nov 23, 2020 om 08:10
1 Antwoorden / Vragen

Wij zijn klant bij de Regiobank en ons is hetzelfde overkomen , hoe kunnen wij onzelf aanmelden bij platform Gibo.

Groetjes Fred Cornelissen

diumenge
door diumenge Nov 23, 2020 om 08:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In de antwoorden hierboven staat dat.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 23, 2020 om 17:46
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@fredcornelisen,
spoofing@oban.nl

Fa
door Familie Timmer - Nov 23, 2020 om 17:34
21 Antwoorden / Vragen

Helaas zijn een aantal experts op dit forum, waaronder de alles overheersende @heremietkreeft van mening, dat zoiets uw eigen schuld is. Dat vinden wij totaal onterecht. Hopelijk pakt de redactie van @Kassa dit op. Het zijn verfijnde digitale technieken, het verzamelen en verkopen van data door groot-grossierders als Google, Amazon en Facebook, die het mogelijk maken mensen met mails te benaderen die zo echt lijken, dat je er 'intrapt'.

diumenge
door diumenge Nov 23, 2020 om 18:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Al je ergens 'intrapt', dan is het ook je eigen schuld. Daarnaast heeft deze fraude niets met het data-graaien door de genoemde bedrijven te maken.

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 18:39
21 Antwoorden / Vragen

Hoe kunt u dat weten? U deed toch geen opsporingsonderzoek? De uitzending laat weloverwogen mensen zien, voorzichtig en oppassend. De criminelen hadden informatie waarvan de opgelichten dachten dat alleen de bank deze kan hebben. Als een goed oppassend burger in redelijkheid op de informatie af kan gaan, is het oplichting. Het verdienmodel van data-graaiende bedrijven is o.a. verkoop van data. Mag ik van u een lijst met personen boven de 50 die de ING app hebben gedownload. Via het toetsenbord van de smartphone kunnen in beginsel bedragen worden uitgelezen.

diumenge
door diumenge Nov 23, 2020 om 19:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wederom exact dezelfde punten als JUSTT. Voor de fraude was de app niet eens nodig, mensen zijn zelf overtuigd om geld over te maken door slinkse criminelen. Kan ook via 'ouderwets' internetbankieren zijn gedaan.

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 19:48
21 Antwoorden / Vragen

Deze punten zijn bekend bij mensen die apps ontwikkelen, websites bouwen, een beetje aan digitale veiligheid doen, in online marketing werken. Het is helemaal niets geheimzinnigs. Alleen zien maar weinig mensen het verband.

Ma
door Mariuz - Jan 27, 2021 om 10:23
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben ook slachtoffer van internet. Ook ik zou graag willen weten wat ik moet doen?