Ni
door Nico van de Water Aug 24, 2022 om 13:17
Geldzaken & recht

Standaardmaten en -gewichten

Wordt het gezien de wirwar van afmetingen/volumes van verpakkingen en met het oog op de gigantische inflatie niet (weer) hoog tijd om de standaardverpakkingen weer in ere te herstellen? Tot enkele jaren terug waren ze er wel, maar om voor mij onverklaarbare redenen heeft de EU ze opgeheven. Ook de vele nep-"koopjes" in afwijkende verpakkingen (zoals bijv. de Bieze knoflook-dopsaus van Jumbo) tonen alleen maar aan dat die standaardverpakkingen wel degelijk een functie hadden (vergelijking van prijzen), terwijl zo'n "stunt" van de Jumbo aantoont dat de consument het niet moet hebben van de "zelfregulering" binnen de diverse sectoren... Wellicht een gezamenlijke actie van alle consumentenorganisaties in Nederland, waarbij de eventuele steun van Economische Zaken zou aantonen dat het dit ministerie (ook) gaat om de belangen van de Nederlandse burger en niet alleen die van het Nederlandse bedrijfsleven (met voorbeelden als die van Jumbo!!)?

2669 13 Rapporteer

ju
door juliomariner - Aug 24, 2022 om 13:51
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk in de supermarkt eens goed op de prijskaartjes aan het schap. Daar staat verplicht de prijs per standaard eenheid. Vergelijken loont zich want soms is een grote  zgn voordeel verpakking per eenheid duurder dan een standaardverpakking.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 24, 2022 om 13:55
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Wat bedoelt u met standaard maten en gewichten. Ik weet niet beter dat hier de standaardmaten metriek zijn dus milimeter, centimeter, meter, decameter, hectometer enz. en gewichten miliegram, gram, kilo etc.

Daarbij is het m.i. indien u dat bedolet aan fabrkanten zelf om te bepalen hoeveel gewicht hun producten hebben en ook wat er dan in de verpakking zit.

En let op, het veel benutte woord 'pond'is niet standaard. In onze volksmond is dat wel is waar bedoeld als 1/2 kilo maar een Nederlandse pond was ca 480 gram/ 16 ons en zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Pond_(massa)

Of bedoelkt u met standaardverpakkingen dat ze allemaal meer of minder eenduidig moeten zin> Herhaald, wat bedoelt u?

tenormin
door tenormin Aug 24, 2022 om 14:03
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij moet men een pond "zus of zo" 500 gram noemen. En een Nederlandse pond was altijd gelijk aan 1 kilo? Wilt u me dat eens uitleggen? Ik weet niet beter dat 2 pond een kilo was.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 24, 2022 om 14:08
16840 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN: mijn info was niet helemaal correct maar hoe dan ook zie voor nadere uitleg o.a. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pond_(massa)  Ik heb mij antwoord angepast.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 24, 2022 om 14:20
2049 Antwoorden / Vragen

Standaardverpakkingen? Dat je doperwtjes enkel maar in potjes van 175gr mag verkopen of muesli enkel per 375gr of zo? Hebben we dat ooit gehad in Nederland? Ik heb er nog nooit van gehoord.

gerbera
door gerbera - Aug 24, 2022 om 14:57
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is er mis met die knoflooksaus, zit gewoon  170 gr in wat ook op de verpakking staat en waar u € 1,49 voor betaald op de site staat ook nog de kg prijs. Blijkbaar past er niet meer dan 170 gr.in het doosje maar zie niet in waarom het een afwijkende verpakking of nep koopje is. Volgens uw redenering zouden dergelijke gewichten cq inhoud niet mogen en alle gewichten en inhoud ronde getallen moeten zijn zoals dan 100gr of meer.

ju
door juliomariner - Aug 24, 2022 om 17:25
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat TS doelt op aanbiedingen die bewust in andere verpakkingsmaten wordt gedaan.
Bijvoorbeeld gehakt normaal in 500 gram of kilo verpakkingen in de aanbieding in 700 gram verpakking.
Het is dan moeilijker te bepalen of het wel een goede aanbieding is

pe
door pebk Aug 26, 2022 om 15:40
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dit ben ik nog nooit tegengekomen, dat er andere verpakkingen worden gebruikt voor aanbiedingsperiodes.

Veel supermarkten tonen de kg prijs er ook gewoon bij, juist om het makkelijk te maken in de vergelijking. Gehakt per 300 gram is duurder per kg, dan per 500 gram of kilogram.

ju
door juliomariner Aug 26, 2022 om 15:42
1323 Antwoorden / 2 Vragen

En toch gebeurd dit regelmatig. Kijk maar naar de actieverpakkingen etc. die eigenlijk helemaal niet voordeliger zijn dan de reguliere.

ne
door neodutchio - Aug 24, 2022 om 17:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat de consument niet wil lezen hoeft natuurlijk niet gecompenseerd te worden door Europa. Als supermarkt A de kipfilet per 400gram aanbied en supermarkt B per 500gram, dan is het aan de consument om te zien wat je krijgt.
En wat is standaard? Er zijn kleinverpakkingen (voor 1 persoon), bruikbare verpakkingen en grootverpakkingen. Moeten fabrikanten dan allemaal eenzelfde verpakking gaan hanteren? Weet u wat dat kost om alle fabrieken aan te passen als er een andere maat verpakking door heen moet?

Mijn belang is schijnbaar anders dan die van u, hoe kan dat op 1 hoop gegooid worden? Wij zijn geen eenheidsworst.

rj
door rjw - Aug 24, 2022 om 18:05
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, leuk. Nog meer regeltjes. Daar hebben we nog niet genoeg van. En wie gaat dan bepalen hoe groot verpakkingen moeten zijn? Mag Bonduelle dan nog wel kleine blikjes voor 1 persoon maken? Of gast vlees dan altijd per 500 gram. Echt te idioot voor woorden, dat idee van TS. En ik snap niet welk probleem wordt opgelost. Een consument heeft alle informatie om de juiste keuze te maken met de informatie die nu wordt gegeven.

mahadma
door mahadma - Aug 24, 2022 om 18:57
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Worden leuke winkelschappen, eenheidsworst qua verpakking.

pauudje
door pauudje - Aug 26, 2022 om 11:58
18 Antwoorden / 6 Vragen

Kruideniersmentaliteit oa Appie Heyn. Plastic doosjes met bv aardbeien of druiven
 Het doosje is altijd ongeveer even groot. Vroeger zat er altijd 500 gram in. Tegenwoordig meestal 400 gram. Maar  de prijs is en blijft altijd bv 2,49
 Zo wordt je dus belazerd waar je bijstaat en moet je als klant altijd super allert zijn

pe
door pebk Aug 26, 2022 om 15:47
581 Antwoorden / 0 Vragen

Je wordt niet belazerd. Je let gewoon niet goed op. Er is de afgelopen tig jaar altijd inflatie geweest. Op dit moment is die heel hoog. Opa klaagde ook altijd dat het brood vroeger een dubbeltje kostte, die je niet eens had.
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/80345ned/table?dl=6D9B7

Die verpakkingen worden echt wel kleiner, maar eerst moeten de oude verpakkingen op.

@H
door @HENK@ - Aug 26, 2022 om 12:00
159 Antwoorden / 1 Vragen

standaard verpakking??  nooit van gehoord

wanneer je wil weten of iets duurder of goedkoper is staat (meestal)  de kilo prijs/ liter prijs of iets dergelijks op de stelling vermeld.

Makkelijker vergelijken kan toch niet??

franksam_45592
door franksam_45592 - Aug 26, 2022 om 14:17
5 Antwoorden / Vragen

Ik vind het een goed idee om de standaardverpakkingen in ere te herstellen.

rj
door rjw Aug 26, 2022 om 18:50
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Zullen we dan ook de 6daagse werkweek maar weer invoeren? Ik loop al aardig lang mee in deze wereld maar kan me de tijd niet herinneren dat we standaardverpakkingen hadden. Dus dan moet het wel heel lang geleden zijn geweest. Wellicht dus nog in de tijd van de 6daagse werkweek....

panter22
door panter22 - Aug 26, 2022 om 17:26
6599 Antwoorden / Vragen

Omdat je je vergist hebt in het gewicht van een bakje knoflook-dipsaus bij de Jumbo, moeten alle verpakkingen in het hele land veranderd worden.
Beetje overdreven.

mo
door mof - Aug 26, 2022 om 18:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In de supermarkt wordt altijd naast de productprijs ook de prijs per liter of per kg aangegeven. Vergelijk is dus wel degelijk mogelijk.