czar
door czar Jun 8, 2014 om 11:35
Geldzaken & recht

Statiegeld

Statiegeld op PET-flessen is bedoeld om te voorkomen dat de natuur bevuild wordt met plastic, en dat blijkt enorm goed te werken. Supermarkten willen er echter al tijden vanaf, omdat zij het inzamelingstraject moeten bekostigen. Hun beste argument is dat er nauwelijks flessen van 1,5 liter in de natuur of het straatbeeld worden aangetroffen.
Dat klopt, want het systeem werkt erg goed. Wel zien we steeds meer flesjes van 0,33 of 0,5 liter opduiken in ons milieu, Logisch, want de gemiddelde sporter of recreant neemt liever geen 1,5 liter mee.
Logisch zou zijn dan ook op deze flesjes statiegeld te gaan heffen. Dat doen ze in Duitsland al jaren. Lekker tegen de Europese gedachte in zwicht de overheid nu voor de supermarkten. Kennelijk hebben we weinig ambtenaren die kunnen nadenken en een goed werkend systeem om zeep helpen met als reden dat het goed werkt.

Nah, ik ben voor de Duitse versie, op alle PET-flessen statiegeld, behalve die in het koelvak. Verse fruitsappen kunnen fermenteren en dat geeft zo'n stank. Die flessen mogen gewoon bij het plastic afval.

Waarom een goed werkend systeem om zeep helpen?
Plastic is een enorme aanslag op het milieu, met name op de oceanen.

En knipt u ook altijd die plastic ringen door van de blikjes tomatenpuree? Vogels raken daar heel gemakkelijk in verstrikt. Weg met dit type verpakkingen zou ik zeggen.

Wat vinden de kassa-lezers ervan?

2111 32 Rapporteer

door 1953 - Jun 8, 2014 om 12:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Hoera! Twee vonden hetzelfde wiel uit: STATIEGELD!

czar
door czar - Jun 8, 2014 om 12:34
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 8 jun 2014, 12:06]Hoera! Twee vonden hetzelfde wiel uit: STATIEGELD!

Nah, misschien moeten we de naam wijzigen.
Statiegeld klinkt toch een beetje als de 2-de wereldoorlog.

Mooi initiatief bij de Lidl in Duitsland is wel dat je je flessen invoert en dan daarna kunt kiezen voor een bonnetje (geld terug) of doneren aan een goed doel.

Knoppie drukken ...

forever-nl
door forever-nl - Jun 8, 2014 om 18:50
400 Antwoorden / 11 Vragen

Dit is een ingewikkeld probleem en het momenteel gebruikte systeem lijkt me totaal niet effectief. Het zou mooi zijn als iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijkheid nam en bierflesjes, pizzadozen en blikjes in de daarvoor bestemde afvalbakken deponeert in plaats van ze uit het autoraam te flikkeren. En uiteraard is het nog beter om het mee naar huis te nemen en gesorteerd aan te bieden. Echter dit lijkt een onmogelijke opgave voor veel Nederlanders dus zal de overheid in moeten blijven grijpen om het milieu te beschermen.

czar
door czar - Jun 8, 2014 om 20:17
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=forever-nl schreef op zondag 8 jun 2014, 18:50]Dit is een ingewikkeld probleem en het momenteel gebruikte systeem lijkt me totaal niet effectief.

Het blijkt juist wel effectief, want 95% wordt ermee gerecycled.
Natuurlijk blijven er altijd klojo's die het maar in het milieu gooien, maar als het geld waard is, dan zijn er altijd anderen (kinderen bijvoorbeeld) die het weer opruimen.

forever-nl
door forever-nl - Jun 9, 2014 om 09:18
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ja alleen is de vraag hoe effectief dit specifieke systeem van recyclen is. Wat me sowieso een prachtig idee lijkt is het afschaffen van bronwaterverkoop in supermarkten. Dat is pas een echte onnodige milieubelasting waar de consument enkel een lege portemonnee voor terug krijgt.

door 1953 - Jun 9, 2014 om 16:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 8 jun 2014, 12:34][quote=1953 schreef op zondag 8 jun 2014, 12:06]Hoera! Twee vonden hetzelfde wiel uit: STATIEGELD!

Nah, misschien moeten we de naam wijzigen.
Statiegeld klinkt toch een beetje als de 2-de wereldoorlog.

Mooi initiatief bij de Lidl in Duitsland is wel dat je je flessen invoert en dan daarna kunt kiezen voor een bonnetje (geld terug) of doneren aan een goed doel.

Knoppie drukken ...

Niet alleen bij Lidl Deutschland. Ook waar ik ga eten, Curry Q, rekent Pfand en lever jede fles weer in krijg je Pfand weer terug. Bij elke supermarkt in Deutschland gebeurt dit, staat ook bij de aanprijzing van het product in de schap.

czar
door czar - Jun 9, 2014 om 23:15
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 9 jun 2014, 16:07]Bij elke supermarkt in Deutschland gebeurt dit, staat ook bij de aanprijzing van het product in de schap.

Ja, goed punt.
6 flesjes frisdrank: 1,29 euro + 6x0,25 pfand.
Het staat uiteraard ook op de flesjes zelf.
Staat her er niet, dan zit er geen statiegeld op.

Bijzondere wat ik zag bij de Lidl is dat je kunt kiezen het te doneren. Flessen in de automaat en dan kiezen voor een bonnetje of voor donatie.

czar
door czar - Jun 9, 2014 om 23:32
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=forever-nl schreef op maandag 9 jun 2014, 09:18]Ja alleen is de vraag hoe effectief dit specifieke systeem van recyclen is.

95% lijkt me behoorlijk effectief.
Zie ook 1-vandaag van vandaag (maandag).

[quote=forever-nl schreef op maandag 9 jun 2014, 09:18]
Wat me sowieso een prachtig idee lijkt is het afschaffen van bronwaterverkoop in supermarkten.
Dat is pas een echte onnodige milieubelasting waar de consument enkel een lege portemonnee voor terug krijgt.

Ik ben het met je eens, Bar le Duc betekent niets anders als Utrecht en ze halen het uit dezelfde waterstroom. Het Utrechtse waterbedrijf grapt al dat mensen graag geflest willen worden. Zij brengen hetzelfde water bij je thuis tegen 200 keer lagere kosten. Misschien die mensen die dat kopen eens aanraden om het ook in de supermarkt aan te schaffen om de WC mee door te spoelen?
Maar zodra er koolzuur aan toegevoegd wordt, dan is het toch weer een ander product. Makkelijk mee nemen in die flesjes.
Het is ook niet aan te raden flesjes na te vullen met kraanwater, die blijken vaak een bron van bacteriën te zijn, die flesjes dan, met het kraanwater is niks mis.

Ik ben niet zo van verbieden, maar een systeem dat goed werkt afschaffen, omdat het goed werkt, is toch van de zotte? Een goed werkend systeem moet je juist uitbreiden, naar de andere PET-flesjes in dit geval. Blikjes lijkt me minder nodig, die worden met een magneet zo uit het restafval gevist.
Je moet ook voorkomen dat wij allemaal een soort van sorteer-station worden.

De 'gelben sack' (gele zak) is in Duitsland ook helemaal niet beperkt tot plastic. Je mag er ook blikjes in gooien en ander verpakkingsmateriaal.

door 1953 - Jun 10, 2014 om 03:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 9 jun 2014, 23:15][quote=1953 schreef op maandag 9 jun 2014, 16:07]Bij elke supermarkt in Deutschland gebeurt dit, staat ook bij de aanprijzing van het product in de schap.

Ja, goed punt.
6 flesjes frisdrank: 1,29 euro + 6x0,25 pfand.
Het staat uiteraard ook op de flesjes zelf.
Staat her er niet, dan zit er geen statiegeld op.

Bijzondere wat ik zag bij de Lidl is dat je kunt kiezen het te doneren. Flessen in de automaat en dan kiezen voor een bonnetje of voor donatie.

M.n. Aldi, REWE, Penney, NETTO etc.

forever-nl
door forever-nl - Jun 10, 2014 om 04:10
400 Antwoorden / 11 Vragen

Helaas geeft aankomen met een percentage ingezamelde PET flessen geen totaalbeeld van hoe efficiënt de recycling is. Daar komen veel meer aspecten bij kijken. Plastic bij het restafval bijvoorbeeld levert via de verbrandingsoven energie op. Terwijl het omvormen van plastic in nieuw plastic energie kost. Verbrandingsovens hebben we in Nederland, plastic gaat allemaal naar het buitenland en (ook) transport is een flinke milieubelasting.

Wat nu het best is weet ik ook niet maar in ieder geval zegt de 95% heel weinig.

Betreffende bacteriën bij het navullen van flesjes met kraanwater. Dat zal vast kloppen maar hoe schadelijk zijn deze bacteriën? Het is bijvoorbeeld ook aangetoond dat kinderen laten opgroeien in een steriele omgeving helemaal niet zo verstandig is. Blootstelling aan van alles helpt het immuunsysteem zich voor te bereiden om op te treden als er later echt wat aan de hand is.

czar
door czar - Jun 10, 2014 om 07:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik moet toegeven dat alles een keerzijde heeft en je die ook in overweging moet nemen.

=forever-nl schreef op dinsdag 10 jun 2014, 04:10:
Wat nu het best is weet ik ook niet maar in ieder geval zegt de 95% heel weinig.

In dit geval zegt het dat 95% weer netjes wordt ingeleverd.
Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het dan niet vervolgens in de natuur wordt gedumpt.
De zgn. plastic-soep is immers wel een enorm probleem aan het worden in de oceanen.
PET is een prachtig materiaal, maar het heeft 2 nadelen: 1 het is goedkoop en 2 het is niet kapot te krijgen.

Dat 95% wordt ingeleverd wil overigens helemaal niet zeggen dat die laatste 5% wel in de natuur wordt gedumpt. Als ik niet meer weet waar ik een fles heb aangekocht, of die winkel is te ver weg, dan eindigt zo'n fles bij mij gewoon in de grijze container. Die wordt dan verbrand.

Ik ben het met u eens dat hergebruik van grondstoffen ook energie kost, maar toch niet zoveel als compleet opnieuw maken. Ik zie een schrikbeeld opdoemen dat de PET-flessen fabriek naast een afvalverbranding van PET-flessen staat en daarvan haar energie betrekt.
=forever-nl schreef op dinsdag 10 jun 2014, 04:10: Het is bijvoorbeeld ook aangetoond dat kinderen laten opgroeien in een steriele omgeving helemaal niet zo verstandig is.

Daar heeft u een punt.
Zover ik weet is dat een belangrijke reden dat er momenteel veel meer allergieën voorkomen.
Zolang de flesjes af-en-toe goed worden omgespoeld is er ook geen groot gevaar, maar dat gebeurt vaak niet. En die zin type ik op een toetsenbord wat ook een enorme bron van vuiligheid blijkt te zijn.

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2014 om 16:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Statiegeld: klik hier.

pi
door pieterwolters - Jun 10, 2014 om 20:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De gedachtengang dat mensen hun zooi maar gewoon op straat pleuren omdat ze geen statiegeld krijgen is natuurlijk al heel erg raar. De winkelier mag dus opdraaien voor de klootzakken in onze samenleving, en dat vinden we nog heel normaal ook....

czar
door czar - Jun 10, 2014 om 23:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 10 jun 2014, 20:01]De gedachtengang dat mensen hun zooi maar gewoon op straat pleuren omdat ze geen statiegeld krijgen is natuurlijk al heel erg raar. De winkelier mag dus opdraaien voor de klootzakken in onze samenleving, en dat vinden we nog heel normaal ook....

Er is een keten-verantwoordelijkheid.
Winkeliers verkopen dat spul en kopen dat weer in bij fabrikanten.
Uiteindelijk zou de fabrikant moeten betalen voor inname van hun afval.
Ik vind het niet zo gek dat een fabrikant een paar cent van het statiegeld aan de winkels betaalt als vergoeding.
En doet een fabrikant dat niet, dan kan de winkel besluiten die producten niet meer te verkopen.
Maar dat gebeurt niet zo vaak, omdat fabrikanten toch op andere manieren betalen.

jo
door joentje1978 - Jun 11, 2014 om 01:28
367 Antwoorden / 6 Vragen

Is weer een zoveelste maatregel waarvan bijna heel Nederland nu al ziet wat daar straks de gevolgen van zijn.
De overheid die ziet dat niet, die snappen er geen bal van.

Mensen gooien die flessen straks gewoon in de grijze bak.

Zijn ook mensen die nu al plastic afval scheiden, hebben ze straks meer werk aan.
Ook een afknapper, eerste rol vuilniszakken krijg je gratis, de overige rollen moet je voor betalen.

"een beter milieu begint bij jezelf"
Al zou iedereen in Nederland zijn best doen, dan heb je altijd nog de rest van de wereld die het niet doet.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2014 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De afschaffing gaat dus voorlopig niet door.

czar
door czar - Jun 12, 2014 om 21:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 12 jun 2014, 13:37]De afschaffing gaat dus voorlopig niet door.

Wordt er al politiek gepraat over uitbreiden?

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2014 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 12 jun 2014, 21:42][quote=tijger1 schreef op donderdag 12 jun 2014, 13:37]De afschaffing gaat dus voorlopig niet door.

Wordt er al politiek gepraat over uitbreiden?

Geen idee, kan mij eigenlijk niet schelen ook.

Maar lees hier het bericht van de overheid

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 14, 2014 om 18:44
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ze het ooit afschaffen, gewoon zodra het bekend word een plaatselijke politicus of burgemeester zoeken, of leden van de 1e of 2e kamer indien die in Uw buurt wonen.....
En daar dan massaal alles wat je normaal in de Plastic Heroes doet daar dumpen in voortuin....

Dan krijg je publiciteit en zien ze hoeveel het is.
Wel graag indien mogelijk onderscheid maken tussen voor en tegenstemmers en die voor afschaffing zijn zullen niet blij zijn als hun buurt vervuilde....

Wedden dat dit tijdelijk dumpen het beste werkte en al meerdere hieraan mee doen houden we gelukkig de Duitse toestanden.

van leyden
door van leyden - Jun 14, 2014 om 19:04
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Op kassa groen zei iemand dat het onbegrijpelijk is, dat eenmalig gebruik van plastic produkten zorgt voor honderd jaar milieuvervuiling. Zet tot nadenken.

Oftewel, ook al zijn er kosten aan het inzamelen, so what?
Wat willen we dan? een oceaan vol met plastic soep? Want geen statiegeld betekent meer troep.
Inzamelen en statiegeld moet blijven, liefst voor alle soorten plastic flesjes,
Onze mentaliteit moet veranderen, laat ons niks wijs laten maken door de fabrikanten.

Het liefst zouden ze alle kraanwater in hele kleine plastic flesjes als bronwater verkopen, het milieu zal ze een zorg zijn.
Zaken zijn zaken.

forever-nl
door forever-nl - Jun 14, 2014 om 19:45
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik weet niet of het echt zo is dat er zonder statiegeld per definitie meer troep in het milieu terecht komt als je het tegenover andere oplossing plaatst. Afval is zeker een groot probleem maar welk percentage van het probleem los je op met statiegeldflessen? Hoeveel groter is de oplossing als overal statiegeld op zit? Relevante vragen lijkt me.

Betreffende 'zaken zijn zaken' dat klopt en dat is een belangrijk iets om je te realiseren bij de aankoop van producten. Ik koop bewust nooit kleine flesjes frisdrank, sowieso amper frisdrank trouwens. En nagenoeg al het plastic/papier/glas bied ik gescheiden aan.

Het is jammer dat de aandeelhouders tellen voor zo'n frisdrankfabriek, en het milieu enkel om de hoek komt kijken als het aantrekkelijk is voor positieve publiciteit of verplicht wordt door de overheid.

En een deel van 'het volk' doet daar aan mee door gemakzuchtig alles bij elkaar te smijten in één grote container als zelfs dat al niet teveel werk is en de blikjes en flesjes gewoon op straat komen te liggen.

Wat dat betreft is het sowieso denk ik al heel goed dat deze discussie er is, alleen is het wel de vraag of het ook de daadwerkelijke veroorzakers van het probleem bereikt.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2014 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Frankrijk is er geen statiegeld ook niet op grote flessen, maar daar ligt zeker niet meer rommel op straat.

czar
door czar - Jun 14, 2014 om 20:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

"Een beter milieu begint bij jezelf" is een typisch voorbeeld van het Prisoner's Dilemma en daarom werkt het niet. Klik hier voor uitleg.
Wat wel werkt is statiegeld, dat is gebleken.

Maar toch, glas-inzameling en oud papier-inzameling werkt toch ook?
Daar krijgen we ook niet voor betaald.
Oud papier kan ik nog wel uitleggen, want dat wordt vaak door sportverenigingen opgehaald die aan het oud papier nog wat verdienen. Hoeven we zelf niet te sjouwen met dozen oud papier en steunen we de lokale vereniging.

Maar waarom brengen wij ons oud glas wel naar de glasbak zonder statiegeld?
Is dat puur omdat een glazen fles veel ruimte in neemt in de vuilniszak en een stukgeslagen fles de vuilniszak stuk snijdt? Oftewel, is dat toch eigen belang?

czar
door czar - Jun 14, 2014 om 20:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zaterdag 14 jun 2014, 18:44]Als ze het ooit afschaffen, gewoon zodra het bekend word een plaatselijke politicus of burgemeester zoeken, of leden van de 1e of 2e kamer indien die in Uw buurt wonen.....

LOL
Ik dacht iets soortgelijks. Na afschaffing massaal alles weer op straat en in de natuur flikkeren, liefst flink verspreid. Gooi je het in de tuin van de politicus, dan creëer je een nieuwe Hero-plek en blijft opruimen gemakkelijk.

czar
door czar - Jun 14, 2014 om 20:12
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zaterdag 14 jun 2014, 18:44]Als ze het ooit afschaffen, gewoon zodra het bekend word een plaatselijke politicus of burgemeester zoeken, of leden van de 1e of 2e kamer indien die in Uw buurt wonen.....
En daar dan massaal alles wat je normaal in de Plastic Heroes doet daar dumpen in voortuin....

Dan krijg je publiciteit en zien ze hoeveel het is.
Wel graag indien mogelijk onderscheid maken tussen voor en tegenstemmers en die voor afschaffing zijn zullen niet blij zijn als hun buurt vervuilde....

Wedden dat dit tijdelijk dumpen het beste werkte en al meerdere hieraan mee doen houden we gelukkig de Duitse toestanden.

czar
door czar - Jun 14, 2014 om 20:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Excuses voor de vorige post.

De oplossing in Duitsland is niet altijd prettig, maar in mijn ogen best goed.
Je krijgt gewoon een hele kleine kliko. Dat wil zeggen, er zit een kleine binnenbak in. Je kunt wel kiezen voor een grotere, maar daar moet je flink voor betalen. Je moet haast wel gaan scheiden, want anders past het nooit in je kliko. Je hebt dan ook de (gratis) gele zakken voor verpakkingsmateriaal (blik, plastic, diepvries-verpakkingen etc), overal staan glasbakken (gescheiden kleuren), porseleinbakken, textielbakken, bakken voor oude schoenen, allemaal vlak bij winkels. Tevens heb je thuis dan een groen-kliko (zoals in Nld) en een oud-papier-kliko. Heb je in sommige tijden toch meer rest-afval, dan kun je speciale vuilniszakken kopen (3,50 euro per stuk) en die mag je naast je rest-afval-kliko aanbieden.
Grof vuil is een kwestie van bellen en dat wordt gratis opgehaald, maar dat moeten dan echt meubels ed. zijn. Elektrische apparaten mag je gratis laten afhalen, maar zet het even apart van de meubels.
Voor chemische produkten hebben ze helaas geen aan-huis oplossing, die moet je zelf inleveren. Dat mag wel verbeteren.

forever-nl
door forever-nl - Jun 14, 2014 om 20:56
400 Antwoorden / 11 Vragen

Het nadeel van weinig afvalcapaciteit bieden is dat het een bepaalde groep mensen aanzet om afval te gaan dumpen. Dat scheelt dan zeg maar weer die € 3,50. Als je dat hard aanpakt zal het minder voorkomen en ik denk dat ze op dat vlak ook een wat beter systeem hebben als wij in Nederland. Iemand moeit flink moeite doen om alle sporen tussen de persoon of zijn/haar woning te laten verdwijnen en met een beetje speurwerk weet je dan al snel en ook heel makkelijk wie de dader is.

czar
door czar - Jun 14, 2014 om 22:25
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=forever-nl schreef op zaterdag 14 jun 2014, 20:56]Het nadeel van weinig afvalcapaciteit bieden is dat het een bepaalde groep mensen aanzet om afval te gaan dumpen. Dat scheelt dan zeg maar weer die € 3,50. Als je dat hard aanpakt zal het minder voorkomen en ik denk dat ze op dat vlak ook een wat beter systeem hebben als wij in Nederland. Iemand moeit flink moeite doen om alle sporen tussen de persoon of zijn/haar woning te laten verdwijnen en met een beetje speurwerk weet je dan al snel en ook heel makkelijk wie de dader is.

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb zelfs uitgerekend dat die 3,50 euro per zak best wel gunstig is ten opzichte van het hele jaar een grotere bak. Mijn vader die woonde in Haaksbergen (Nederland), had uitgerekend, dat hij 12,50 euro per vuilniszak betaalde aan vaste lasten. Hij had gewoon weinig afval, maar betaalde voor een gezin. Een grotere bak was nauwelijks duurder, dus dan kun je alles bij het rest-afval gooien.

Wij hebben hier in DL inmiddels een barcode op de bakken, sinds een paar weken.
Ik denk dan: nog even een weeg-eenheid op de inzamelings-vrachtwagens en je bent rond. Kun je de bakken weer groter maken en betaal je voor het afval dat je aanlevert. Daar gaat het hier naar toe.

Zowel op afvalverzameling als op alternatieve energie, als op bijna alles, loopt Duitsland zo veel voor op Nederland. Reden: sinds 2008 was er een groene partij aan de macht, nu niet meer. Mwaoh, politiek is alles eigenlijk beter in Duitsland, die discussie wil ik wel aangaan. Ongeacht de partij.
Ik ben zeker geen groene, eerder realistisch.
Nederland moddert voort.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2014 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u werkt toch blijkbaar liever in Nederland.

czar
door czar - Jun 15, 2014 om 07:09
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 22:35]Maar u werkt toch blijkbaar liever in Nederland.

En wat heeft deze opmerking met deze discussie te maken?

Het Kassa! forum is geen sociaal netwerk, mocht u dat denken.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2014 om 09:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@czar

Niet zo streng, ik maakt maar een grapje. Ik was het grapje teken vergeten. Sorry sorry ;-)))

czar
door czar - Jun 15, 2014 om 09:52
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 15 jun 2014, 09:13]@czar
Niet zo streng, ik maakt maar een grapje. Ik was het grapje teken vergeten. Sorry sorry ;-)))

Nou, ik begrijp dan waarschijnlijk de humor niet.
Laten we het maar laten varen om de discussie niet te verzieken.