Jos the Boss
door Jos the Boss Oct 27, 2022 om 21:10
Geldzaken & recht

Stomerij is mijn donzen hoofdkussen kwijt

Een maand geleden heb ik mijn donzen hoofdkussen weggebracht om te laten reinigen. Dit filiaal reinigt niet zelf maar stuurt alle was door naar een groot bedrijf. In dit geval naar Moderna in Hardenberg. Na een week blijkt mijn kussen kwijt te zijn en starten ze een zoektocht. Na 3 weken krijg ik te horen dat ze het kussen nergens kunnen vinden en sturen mij een schadeformulier toe.
Dit formulier ingevuld alsook de 3 jaar oude aankoop nota van het kussen bijgevoegd van €142. Nu wil men mij €56,80 vergoeden voor het kwijtmaken van mijn kussen. Een zelfde kussen kost nu €165. Ook heb ik €20 betaald voor het reinigen van mijn kussen. Het aanbod lijkt mij totaal niet te kloppen en heb laten weten mij niet te laten afschepen met een fooitje. Welke volgende stap kan ik nemen hierin?

mvg,
Jos

1687 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2022 om 21:16
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De aankoopwarde  is NIET de huidige waarde na 3 jaar. U kunt bij schade nooit méér vergoed krijgen als de effective waarde, en na 3 jaar is de waarde natuurlijk nooit meer de aankoopwaarde. Dat het nu duurder is geworden doet niets terzake.

€ 56,80 kan zeker kloppen. U kunt wèl de stoomkosten à € 20,00 terug claimen bij het inleveradres.

Dat u het aanbod niet vind kloppen, tja u zult het ermee moeten doen.

Jos the Boss
door Jos the Boss - Oct 27, 2022 om 21:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als iemand per ongeluk een steen door de voorruit van mijn auto laat vallen, zeg je dan ook dat omdat de auto nu 5 jaar oud is je dus een vergoeding krijgt naar rato of leeftijd van die voorruit? Daar zijn bedrijven toch voor verzekerd !

emcede
door emcede Oct 27, 2022 om 21:29
960 Antwoorden / 4 Vragen

Of het bedrijf hiervoor verzekerd is, maakt niets uit. Hun aansprakelijkheid wordt bepaald door de wet. En die zegt dat ze u de dagwaarde moeten vergoeden. Blijkbaar vinden zij de dagwaarde zo laag. Daar valt nog wel wat van te vinden, maar vergoeding van een volledig nieuw kussen kunt u echt vergeten.

Iv
door Ivo W Oct 28, 2022 om 09:10
729 Antwoorden / Vragen

Dagwaarde is in deze context juist geen wettelijk begrip, maar een begrip wat is bedacht door verzekeraars om vooral minder uit te betalen dan wat op basis van juridische aansprakelijkheid zou moeten.

De aansprakelijke partij moet de vervangingswaarde of herstelkosten vergoeden. In dit geval is herstel niet mogelijk, dus blijft vervangingswaarde over.

De vervangingswaarde is de prijs die de consument in het normale handelsverkeer moet betalen voor een minimaal gelijkwaardige vervanger. Wanneer zulke gelijkwaardige vervangers niet tweedehands worden aangeboden door bedrijfsmatige handelaren, dan heeft men recht op vergoeding van de actuele nieuwprijs van het product.

rj
door rjw Oct 28, 2022 om 13:02
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Maar als die steen zo hard wordt gegooid waardoor de auto total-loss is, krijg je alleen nog maar de dagwaarde.

sw
door swat1500 Oct 29, 2022 om 11:08
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Een voorruit van een auto is onderdeel van het totale produkt auto. Zonder een voorruit kan een auto niet op een normale wijze gebruikt worden. Bij schade aan de voorruit wordt gekeken naar de totale (dag)waarde van de auto. Zolang de vervangingskosten van de voorruit minder zijn dan de (dag)waarde van de auto zal die volledig vergoed worden.

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2022 om 21:31
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als iemand per ongeluk een steen door de voorruit van mijn auto laat vallen, zeg je dan ook dat omdat de auto nu 5 jaar oud is je dus een vergoeding krijgt naar rato of leeftijd van die voorruit? Daar zijn bedrijven toch voor verzekerd !

Een autoruit heeft één kostprijs, ongeacht de leeftijd van de auto. Huisraad is duidelijk wat anders.
Dus u zou voor een gebruikt kussen ook de volle aankoopprijs betalen? Of voor een gebruikte tv/pc ook? Denk ik niet.

Bo
door Bobot - Oct 27, 2022 om 21:43
28 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat de stomerij de dagprijs moet vergoeden, die zij dan vaststellen op 40% van de oorspronkelijke aankoopprijs. Daarmee gaan ze uit van een levensduur van 5 jaar en dat lijkt me niet onredelijk (al zal een kussen dat netjes naar de stomerij gebracht wordt allicht langer kunnen meegaan).

Uiteraard dient u ook de stomerijkosten vergoed te krijgen.

Iv
door Ivo W Oct 28, 2022 om 09:04
729 Antwoorden / Vragen

De van rechtswege aansprakelijke partij moet de vervangingswaarde vergoeden (aangezien herstel in dit geval niet mogelijk is). De vervangingswaarde staat volledig los van de afschrijvingstabellen die verzekeringsmaatschappijen ons proberen op te leggen. De tabellen hebben nul waarde in aansprakelijkheids-kwesties.

ju
door juliomariner Oct 28, 2022 om 12:12
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou leg het voor aan een rechter. Recht hebben is nog geen recht krijgen.

sira
door sira - Oct 27, 2022 om 21:54
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Zoek in deze lijst uw inboedelverzekeraar eens op.
https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/afschrijvingslijsten-reis--en-inboedelverzekeringen

U kunt dan bekijken hoe de inboedelverzekeraar de nieuw- of dagwaarde bepaalt. Aan de hand daarvan kunt u bepalen of die € 56,80 redelijk is. De prijs anno 2022 van het kussen en de reinigingskosten staan hier los van, die € 20,- moet u met het filiaal regelen.

Ik zelf zou voor een 3 jaar oud hoofdkussen nog niet eens € 56,80 willen betalen, ik koop dan liever een nieuwe.

Aanvulling: kijk ook eens hier https://www.google.com/search?q=ganzendons+hoofdkussen&client=firefox-b-d&sa=X&biw=1280&bih=595&tbm=shop&sxsrf=ALiCzsbG9Uw8mEKQA5-MKirhQWxS5G-pvQ%3A1666900771706&ei=I-NaY9SgKpGAi-gPv4WamAQ&oq=ganzendonzen+hoofdkussen&gs_lcp=Cgtwcm9kdWN0cy1jYxABGAAyBQgAEKIEOgcIABCwAxBDOgoIABCABBCwAxAYOgkIABAeELADEBg6BwgAEIAEEA06CQgAEIAEEA0QGDoICAAQHhANEBhKBAhBGAFQxAlYxxRgoDdoAXAAeACAAY4DiAGvEJIBAzMtNpgBAKABAcgBCsABAQ&sclient=products-cc

Genoeg (ganzen)dons kussens te vinden van ruim onder de € 100,-. Uiteraard zal een dergelijk kussen in de Kalverstraat vele malen duurder zijn.

tenormin
door tenormin Oct 27, 2022 om 23:53
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat de PC Hooftstraat nog duurder is, @sira. ♥

sira
door sira Oct 28, 2022 om 08:22
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, ik wist het ook niet, maar de Kalverstraat is duurder dan de P.C. Hooftstraat

Jos the Boss
door Jos the Boss Oct 28, 2022 om 15:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

U gaat zomaar uit van een donzen kussen uit de Kalverstraat. Dat slaat nergens op. Natuurlijk heb je donzen kussens in vele soorten maar u doet hier nogal denigrerend. Het betreft hier een Syberisch donzen kussen. Ofwel een "Duvet Dore platinum" box kussen.

sira
door sira Oct 28, 2022 om 15:27
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik doe helemaal niet denigrerend, maar u verwacht dat u voor een hoofdkussen dat 3 jaar oud is de nieuwprijs vergoed krijgt. Helaas dat is niet zo. De Kalverstraat is de duurste winkelstraat van Nederland, allicht zult u daar meer voor het kussen betalen dan in de Dorpsstaat te Broek op Langedijk.

Hier een adres waar u het voor € 155,- kunt kopen (met 100% dons) https://www.donskussen.nl/webwinkel/duvet-dore-platinum-box-100-ganzendons

Bij Beter Bed zijn ze nog goedkoper, namelijk € 139,-

Maar als u het zo goed weet, begrijp ik niet waarom u hier een vraag stelt of is dat in de hoop dat er beantwoorders zijn die u volkomen gelijk geven en zeggen dat het veel te weinig is.
Indien u zeker bent van uw zaak, neem dan een jurist in de hand.

user123
door user123 - Oct 27, 2022 om 23:10
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Eigenlijk een prima vergoeding wanneer je beseft dat een gebruikt hoofdkussen eigenlijk niets meer waard is.

voor het genoemde bedrag is ook een nieuw donzen kussen te koop.

tenormin
door tenormin Oct 27, 2022 om 23:43
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Van echt dons? Denk het niet hoor.

sira
door sira Oct 28, 2022 om 08:27
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ja hoor, onder de € 100,- zijn er vele ganzendons kussens te koop en dat is duurder dan eendendons. Eierdons is nog duurder, maar komt veel minder voor als kussen. Bekijk de onderste link maar in mijn antwoord.

Jos the Boss
door Jos the Boss Oct 28, 2022 om 15:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een kul verhaal zeg. Als je een Mercedes in de prak rijdt zeg je ook niet dat je voor 10K€ een nieuwe Dasia auto kan kopen. Ze rijden allebij maar een wereld van verschil. Zo is dat ook met dekbedden en hoofdkussens. Ook ons dekbed is van Syberisch ganzen dons.ja, het heeft een prijskaartje maar dat kun je echt niet vergelijken met een dekbed van Ikea. Als ze daar beddengoed hebben tenminste.

sira
door sira Oct 28, 2022 om 18:45
2326 Antwoorden / 24 Vragen

We smeren u toch geen Dasi aan? Waar haalt u dat nu weer vandaan.

Als u ooit heeft gezien hoe ganzen worden geplukt (levend, altijd buiten de rui en tot bloedens toe) wilt u nooit meer ganzendons hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=inIJIYqeb4M

tenormin
door tenormin - Oct 27, 2022 om 23:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik vraag me in gemoede af waarom u uw donzen kussens naar een stomerij heeft gebracht. Ik gebruik al tig jaar donzen kussens die men zelf in de wasmachine kan wassen (met minder waspoeder). Lage tempertuur en het komt er heerlijk vers, lees fris weer uit. Niet in de droger doen en op iets laten drogen wat geen contact met een onderkant raakt. Een rekje dus. Ik heb er 4, ben inmiddels al lang weduwe en was om de 2 maanden het gebruikte kussen. Tijd om te drogen is uiteraard heel lang, maar goed, ik heb er nog 3 te gaan. Die liggen in plastic zak te "wachten" om aan de beurt te komen. Onder mijn hoofd dan. ;-)

panter22
door panter22 - Oct 28, 2022 om 07:53
6599 Antwoorden / Vragen

Als een donzen kussen 5 jaar meegaat is de waarde na 3 jaar nog €60.
Koop een anti allergische kussenhoes voor om het nieuwe kussen. Het kussen blijft goed. Je hoeft alleen de hoes zelf te wassen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 28, 2022 om 10:10
16830 Antwoorden / 202 Vragen

(Ook) Naar mijn mening is het nemen van stappen niet zinvol. U zou dat kunnen doen middels o.a. een ingebreke stelling maar dat zal u moeite en mogelijk nog meer geld kosten aangezien het aanbod tot vergoeden van de dagwaarde niet irreeel is. Uiteraard kunt u wel de stomerijkosten ad € 20,00 claimen als ook al door anderen aangegeven.

Indien u er met de stomerij in die context niet uitkomt dan is hier een voorbeeldbrief te vinden die te benutten is. Let wel op dat het alsdan aangetened verzenden u ca € 10,00 zal kosten hetgeen u ook kunt claimen.  M.b.t. het ingebreke aspect is hoe dan ook wel aan de orde dat men een met u afgesliten overeenkomst tot reinigen in het geheel niet is nagekomen. Zie deze info: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ en https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

Het kan wel zinvol zijn en mogelijk ookzelfs nog meer opleveren indien u uw klacht kenbaar maakt bij https://www.klachtenkompas.nl/ waarmee in ieder geval ruchtbaarheid wordt gegeven en de klacht ook vanuit de Consumentenbond wordt voorgelegd aan het stomerijfiliaal. Dat onder het motto: 'niet geschoten, altijd mis'.