Do
door Do1990 May 14, 2022 om 23:41
Geldzaken & recht

Strafblad of niet?

Ik heb per ongeluk twee maanden geleden een winkeldiefstal gepleegd doordat ik onoplettend was bij de zelfscankassa. Toen werd ik meegenomen naar achter en was ik natuurlijk erg geschrokken en heb ik het product alsnog afgerekend. Ik was ontzettend geschrokken en bang dat ik een strafblad zou krijgen. De beveiliger zei dat de manager dat had voorkomen, maar ik kreeg wel een winkelontzegging van een jaar die ik moest ondertekenen. Op de winkelontzegging staat echter wel dat een kopie van het afschrift is gestuurd naar de plaatselijke politie. Dus nu ben ik bang dat ik alsnog wel een strafblad heb.

Er is verder geen aangifte gedaan (naar mijn weten) en ik heb ook geen boete hoeven te betalen.

Nu ben ik aangenomen voor een baan in de zorg en moet ik daar een VOG voor hebben, maar zit ik helemaal in de stress of ik nou wel of geen strafblad heb. Van te voren gaan ze me natuurlijk vragen of ik een VOG krijg, omdat deze procedure eventjes duurt en je dan wel al aan het werk gaat en ik wil natuurlijk niet liegen.

17357 19 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 14, 2022 om 23:54
11533 Antwoorden / 51 Vragen

Voor zover ik nu lees bent u niet veroordeeld/verschenen bij de rechter. Derhalve zal het zo zijn dat u een bekeuring heeft gehad, dus ik denk niet dat u nu een strafblad heeft.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 14, 2022 om 23:56
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Do1990,

Ik raad u aan om contact op te nemen met het openbaar ministerie, klik op de volgende link :

https://www.om.nl/contact

sw
door swat1500 - May 15, 2022 om 02:07
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt pas een "strafblad" als u door de politie over de winkeldiefstal bent gehoord en u vervolgens een strafbeschikking hebt gekregen van de officier van justitie danwel door een strafrechter bent veroordeeld.

De winkel ontzegging is een civiele afdoening tussen u en de winkelier. Het afschrift dat naar de politie wordt gestuurd heeft geen enkel gevolg voor uw strafblad.

ne
door neodutchio - May 15, 2022 om 09:56
5145 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit een verschil tussen iets doelbewust stelen en een fout maken. Fouten maken doen we allemaal en dat hoeft echt niet altijd hard gestraft te worden. Dus ook al zou u geen VOG krijgen, dat is dan aanbod vechten aangezien er geen opzet in het spel was (naar ik mag aannemen).

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2022 om 10:09
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Aangepast, zie hierna.

lo
door lovewinnie - May 15, 2022 om 10:37
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Perongeluk lijkt me sterk. Bij minimale afwijking of 1 product niet gescand wordt gezien als per ongeluk. Tenminste bij de ah. Zelf al tig keer gecontroleerd en 1x had ik 1 product teveel gescand en 1 controle 1 doosje aardbeien te weinig. Ivm aanbieding nog een extra ingeladen en niet gescand.

Na grote controle en betalen mocht ik door.

Ik heb het idee dat u perongeluk meer dan 1 product vergeten bent of een groot , duur duidelijk aanwezig product.

En boete of strafblad mag alleen als ze kunnen aantonen dat u doelbewust niet gescand heeft. Opzet dus

tenormin
door tenormin May 15, 2022 om 12:32
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@lovewinnie, per ongeluk kan zomaar gebeuren. Wilde 1 pakje boter pakken, had niet door dat er twee aan elkaar geplakt waren. U beschuldigd A. iemand die u niet kent. B. Dat er wel meer doelbewust niet gescand is. Opzet dus in uw ogen.

Ja
door Jan Netten May 15, 2022 om 17:30
9 Antwoorden / Vragen

Tenormin, maar u zult nooit iets bewust fout doen zoals ik u inschat. Nooit <3

lo
door lovewinnie May 16, 2022 om 10:14
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Tenormin, niet alleen in mijn ogen. Blijkbaar ook dit van de supermarkt. Camera's kijken ook mee. Verdacht opgehouden?  50 euro aan boodschappen en maar voor 25 euro gescand? Het zal vast niet gaan om een product niet gescand want daar doet een supermarkt niet moeilijk over. Dan wordt je echt niet apart genomen. Gebruik alleen maar zelfscan en dus ervaring met controle . Ook van mensen om mijn heen met een foutje . Dit is niet gewoon een foutje geweest of een heel duur foutje En nee was er niet bij.

tenormin
door tenormin May 16, 2022 om 19:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@catlein, dan schat u me goed in, bewust iets fout doen, nee, dat doe ik niet. Onbewust? Ja, dat heb ik al geschreven. Maar dat hoefde ik niet eens te betalen, toen ik er thuis achter kwam (de twee i.p.v. 1 pakje boter), toen ik Appie erover belde. Heb een fijne avond, @catlein.

ro
door ronny530 - May 15, 2022 om 11:16
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Blijkbaar heeft de manager van de betreffende winkel u na betaling van het product een winkelverbod opgelegd en een melding naar de politie gedaan maar geen aangifte van diefstal. Als u nogmaals de winkel binnen gaat kan die melding alsnog tot een aangifte leiden en dat maakt dat die melding als stok achter de deur gebruikt wordt. De Verklaring Omtrent Gedrag komt niet in gevaar omdat u niet voor het feit veroordeeld bent en de werkgever enkel relevante informatie die met uw functie van doen heeft op kan vragen.

Re
door Reinier182 - May 15, 2022 om 11:58
152 Antwoorden / Vragen

Een product vergeten te scannen of twee omdat het niet goed is gegaan wordt nooit een probleem van gemaakt in een supermarkt. Gewoon controleren opnieuw en afrekenen. Naar achteren geroepen worden met een beveiliger geeft al aan dat het wel iets groter product geweest is dan vergeten. Nooit meegemaakt dat er een beveiliger geroepen wordt als ik een product niet gescant heb. Beter is bij het juridische loket met alle stukken informatie erover in te winnen wat hun er over zeggen en adviseren. Iets tekenen zonder de kennis te bezitten of het goed is kan problemen geven namelijk. Vertrouw de andere partij nooit zomaar. Problemen kan je beter voor zijn en dus alles goed navragen aan het loket wat de gevolgen zijn.

jpm
door jpm - May 15, 2022 om 13:33
820 Antwoorden / 28 Vragen

U kunt toch gewoon naar de winkel gaan, de zaak nog even voorleggen en vragen of dit konsekwenties heeft? Succes ermee, ook in de nieuwe functie.

tenormin
door tenormin May 16, 2022 om 19:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

De TS heeft een winkelverbod gekregen, dus teruggaan zou niet verstandig zijn.

Iv
door Ivo W - May 15, 2022 om 15:20
729 Antwoorden / Vragen

Zoals anderen hier al schrijven:
Als je een keer bij de steekproef er op betrapt wordt dat je van een vol mandje of volle kar één product niet gescand hebt, wordt je niet apart geroepen. Maar wordt er alleen een volledige controle van al je boodschappen gedaan en mag je daarna gewoon afrekenen. Foutje kan gebeuren immers.

Maar als je in je mandje 4 producten hebt liggen, drie van ongeveer een euro en daarnaast nog een grootverpakking biefstuk, vis of wasmiddel en je hebt "toevallig" dat dure product niet gescand, dan krijg je van de winkel niet meer het voordeel van de twijfel. Idem wanneer je van een volle kar twee of drie duurdere producten niet hebt gescand.

De winkel kan dan aangifte doen, maar in dit geval had de manager blijkbaar geen tijd voor het gedoe wat daarmee samen gaat. De €181, - wettelijke vergoeding die je aan de winkelier moet betalen heeft de manager immers niets aan als hij zijn werk niet af krijgt doordat hij veel tijd kwijt is aan een aangifte.

Een winkelverbod is voor de manager een stuk minder werk. En voor jou voordeliger dat het geen boete en geen strafblad oplevert. Het winkelverbod niet respecteren staat min of meer gelijk aan insluiping (wederrechtelijk betreden van een pand). En dat levert dan wel een strafblad op.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 16, 2022 om 09:45
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog even dit omdat ik mogelijk iets te ver ging en dan dit van belang is https://www.vraaghetdepolitie.nl/politiewerk-en-boetes/aangifte-of-melding/wat-is-het-verschil-tussen-een-aangifte-en-een-melding.html  Ergo, u loopt nu geen risico want u heeft resp. krijgt op basis van de melding geen strafblad. En mijn excuses omdat ik tioch iets te ver op de materie inging. Het is wel iets om rekening te houden in de toiekomst.

Boesta
door Boesta May 16, 2022 om 12:33
27 Antwoorden / Vragen

Toch leest u de vraag van de TS nog steeds niet goed. Begrijpend lezen is voor sommige mensen moeilijk, dat neem ik u niet kwalijk.

Er is helemaal geen melding gemaakt van de diefstal, maar van het winkelverbod. Als je een winkelverbod hebt krijg je gewoon een VOG. Dus niet bezorgd zijn @TS  u kunt uw VOG gewoon aanvragen en u zult die ook krijgen.  :)  :)

heremietkreeft
door heremietkreeft May 16, 2022 om 13:31
16818 Antwoorden / 202 Vragen

@BOESTA, een wedervraag: wat lees ik dan niet goed? Er staat toch echt dit in de vraag: (citaat)  Ik heb per ongeluk twee maanden geleden een winkeldiefstal gepleegd doordat ......,,.  Afgezien daarvan, ik heb voor mijn activiteiten al jaren een VOG nodig en soms zels zwaardere screening als mijn activiteiten betrekking hebben op het ministerie van Justitie of Defensie.

Daarbij corrigeerde ik mijn eerdere reacties ook in mijn antwoord van 09:45.  met excuses dat ik eerder toch te ver inging op de materie.

Kwestie van lezen? Toch?

mslingen
door mslingen - May 16, 2022 om 11:51
33 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, u krijgt geen strafblad, wel staat u in het systeem van de politie geregistreerd i.v.m. de winkelontzegging. Bij de politie kunt u inzage in vragen en na de inzage om verwijdering van uw gegevens verzoeken. Omdat u het per ongeluk deed is er geen sprake van diefstal omdat het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening ontbreekt. Als ue per abuis een artikel niet gescand heeft vind ik een winkelverbod ook een vergaande reactie voor een vergissing en zou hier de winkel op aanspreken.

De wettekst van artikel 310 luidt: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Pe
door Pensioen1954 - May 16, 2022 om 12:56
19 Antwoorden / Vragen

Een keer een artikel niet scannen is mij ook enkele keren overkomen. Vaak door niet opletten en afleiding. Door o.a, 4 pakken koffie er maar 3 te scannen. Maar er is nooit een beveiliger of een bedrijfsleider ingeschakeld. Gewoon betaald bij de kassa en mij diep geschaamd.  Volgende keer let je wel beter op.

ka
door kaartendraak - May 16, 2022 om 13:45
179 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe zien ze uberhaupt bij de zelfscan of je iets wel of niet afrekent, of het nu per ongeluk of express gaat? Buiten dat, als het per ongeluk gaat en/of je werkt gewoon netjes mee en rekent het alsnog af, dan vind het idioot om een jaar winkelontzegging te krijgen. Als je niet meewerkt en politie idd eraan te pas komt, ja dan snap ik het, maar iedereen kan toch een foutje maken? Maar ik vraag me wel af hoe het gezien wordt als je iets niet scant.

ko
door koste441 May 16, 2022 om 19:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Camera's door de gehele winkel welke live gevolgd kunnen worden indien noodzakelijk door bepaald gedrag en zonodig ingrijpen na de zelfscan. Tevens let ook het personeel op vreemd gedrag en communiceert hier ondeling over om 'diefstal' te voorkomen. Bij een controle aan de zelfscan is te zien wat wel een wat niet gescand is. En zoals eerder al is aangegeven is aangifte doen een tijdrovende zaak (bent al snel met 2 personen een uur van de werkvloer af). Dat een manager/eigenaar dan kiest voor een winkelverbod vind ik dan wel weer begrijpelijk. Minder ingrijpend dan in een politie wagen weg te rijden.

Iv
door Ivo W May 17, 2022 om 22:19
729 Antwoorden / Vragen

Wanneer je gebruik maakt van zelfscan, dan kan er door het kassasysteem een steekproef gevraagd worden. Er komt dan een winkelmedewerker die dan een paar artikelen uit je mandje of winkelwagentje pakt en deze scant. Als de artikelen die de winkelmedewerker voor de steekproef al door jezelf gescand waren, komt er na 3 tot 6 artikelen een groen scherm en kun je afrekenen. Komt er uit die steekproef naar voren dat je een artikel niet hebt gescand, dan wordt de volledige inhoud van je mandje of winkelwagentje gescand.

De steekproef die de medewerker doet, wordt niet volledig willekeurig gedaan. De medewerker die de zelfscan uitvoert, selecteert de meest diefstalgevoelige producten die in je winkelmandje liggen. Aan de hand van verschillen tussen inkoop en verkoop weet een winkel immers precies welke artikelen het vaakst gestolen worden.

Ook wordt niet volledig willekeurig door het kassasysteem bepaald bij welke klant een zelfscan wordt uitgevoerd. Het systeem hanteert daar uitgebreide data-analyse voor. Als je weinig artikelen hebt gescand, maar wel lang in de winkel bent geweest loop je bijvoorbeeld grote kans op een steekproef. Ook als je een "onlogische" route door de winkel volgt. Of wanneer je wel een werkvoorraad aan koolhydraten (aardappelen, rijst, pasta) en groenten hebt gescand, maar niet of nauwelijks eiwitten in het zelfscan-lijstje hebt staan.

pe
door pebk - May 16, 2022 om 15:39
580 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een VOG wordt ook gekegen naar uw gedrag gerelateerd aan de te starten of te behouden (!) functie. Wij moeten elke vijf jaar opnieuw een VOG leveren. Als u een boodschap heeft gestolen, is het best mogelijk dat u niet in de functie 'politieagent' niet, maar 'medewerker callcenter' wel. Ik noem maar wat.

Zie ook vraag 13: https://www.justis.nl/service-contact/veelgestelde-vragen/vog

marijke77
door marijke77 - May 16, 2022 om 16:07
158 Antwoorden / 3 Vragen

Hier doen de winkels een regelmatige steekproef bij de kassa, om de zoveel klanten, iedereen kan iets fout hebben of vergeten, soms heb je zelfs iets dubbelgescant en vergeten er weer af te halen. Als er dan iets niet goed is bij de controle, scannen ze alles opnieuw en dan kun je gewoon betalen. Niks meteen verdenken van diefstal.

mo
door mof - May 16, 2022 om 16:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u niet bent veroordeeld heeft u geen strafblad.