Natasvanveen1972
door Natasvanveen1972 Mar 18, 2021 om 10:05
Geldzaken & recht

SVB bezwaarschrift

ik kreeg een brief van de SVB dat ik een bedrag terug moet betalen van €5300,-- binnen 6 weken.

nu denk ik dat het onterecht is en heb ik bezwaar aangetekend.

ik kreeg een reactie dat er voot 16 juli een uitspraak komt maar ik wel gewoon moet betalen.

Mag dit?

7382 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2021 om 10:11
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, het lijkt mij dat er uitstel mogelijk moet zijn. Raadpleeg het www.juridischloket.nl voor nader advies en eventuele bijstand. Ga in ieder geval in beroep tegen deze beslissing.
https://www.overheidsprobleem.nl/onderwerpen/in-beroeo-tegen-beslissing-van-de-svb/  en/of https://jaw-advocaten.nl/services/bezwaar-of-beroep-svb/

 Ps. Hoe dan ook geldt hier in ieder geval, ook gelet op de eerdere zaken m.b.t. terugvordering door overheids instanties en daar aan gelieerden m.b.t. rekening houden met vordringsregels m.b.t. behoud van redelijk inkomen. (De beslagvrije voet).

lottesanne
door lottesanne Mar 22, 2021 om 14:04
438 Antwoorden / 47 Vragen

@Heremietkreeft: Als je een bezwaar indient, wordt de betaling niet opgeschort. Dan zul je apart om uitstel van betaling moeten vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 22, 2021 om 14:13
16875 Antwoorden / 202 Vragen

@LOTTESANNE, leest u in mijn reactie dan dat ik dat niet zou weten? En vragen om uitstel kan wel degelijk, zoals @MALTY ook aangaf, en zie daarvoor o.a. uitstel regel svb En het is dan de vordering die bij verlenen van uitstel deels in termijnen wordt opgeschort binnen de regels  dus 'het moeten betalen', niet de betaling.

ma
door malty - Mar 18, 2021 om 10:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou maar om uitstel van betaling vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 18, 2021 om 11:18
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Natas,

Staat er ook een reden bij waarom u zo'n hoog bedrag moet terugbetalen?

U kunt eventueel uw brief uploaden bij een nieuw antwoord: wel uw privé gegevens even afplakken.

va
door vanlotjegetikt - Mar 18, 2021 om 11:46
809 Antwoorden / Vragen

Waarom moet er 5300 euro worden terugbetaald.
Als de reden bekend is kan er ook beter gereageerd worden.
Vraag ook om uitstel en/of regeling
(Bedenk dat als het een teveel aan inkomsten is dat u  er volgend  jaar weer mee geconfronteerd kan worden.)

mi
door miennaamishaaz - Mar 18, 2021 om 11:47
725 Antwoorden / 1 Vragen

U weet 100% zeker dat deze brief komt van het SVB?

het kan een mogelijke nepbrief zijn.
https://opgelicht.avrotros.nl/tag/valse-brief/

Zoals Heremiet al zei het beste wat u kan doen is contact openemen met het Juridisch loket.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 18, 2021 om 11:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zonder info waarvoor je dit geld kreeg en waarom ze willen dat je terug betaalde  willen we graag weten.

Nu is het loterij... vermoeden ze fraude of is bewezen?
Net als belastingdienst werken sommige Ambtenaren gewoon te hard.

diumenge
door diumenge - Mar 18, 2021 om 13:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, het maken van bezwaar leidt in het algemeen niet tot schorsing van rechtswege van het bestreden besluit. Kortom, de invordering wordt doorgezet. Dus neem contact met ze op om een betalingsregeling te treffen of de invordering tijdelijk stop te zetten.

In de link hieronder kan je e.e.a. nalezen.

https://puc.overheid.nl/svb/

Gu
door Guller - Mar 18, 2021 om 22:56
11 Antwoorden / 1 Vragen

Bij het bestuursrecht heeft het bezwaar en het beroep geen schorsende werking.

Ik zou uitstel van betaling vragen tot dat een besluit op het bezwaarschrift tegen het primair besluit is genomen. Zie AWB, algemene wet bestuursrecht.

Houd de termijnen in de gaten, bij overschrijding kun je schadevergoeding vorderen. Er is weinig informatie. Het bedrag is vrij hoog..

panter22
door panter22 - Mar 19, 2021 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de folder gelezen en al om uitleg gevraagd?
Zo niet, dan kun je het beter nog wel even doen. De SVB maakt meestal geen fouten.
Roept een beslissing vragen bij u op, belt u ons dan gerust. We zullen u dan zo goed mogelijk uitleg geven.
https://www.svb.nl/nl/media/9561NX_bezwaarprocedure.pdf

pi
door piet limburg - Mar 19, 2021 om 12:45
232 Antwoorden / 15 Vragen

De vraag is te summier om überhaupt een zinnig antwoord te kunnen geven.

diumenge
door diumenge Mar 19, 2021 om 14:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De vraag is of dat mag en het antwoord is ja.

mo
door mof - Mar 19, 2021 om 12:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Dat mag. U krijgt het geld terug inclusief wettelijke rente als u in het gelijk wordt gesteld.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Mar 19, 2021 om 13:52
88 Antwoorden / 2 Vragen

Gefraudeerd ?

diumenge
door diumenge Mar 19, 2021 om 14:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waar slaat dit op?

Donuts
door Donuts Mar 22, 2021 om 14:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En dergelijke schaamteloze reacties worden wel geaccepteerd door de redactie? Hier niet: [Edit redactie: off-topic. Als je geen passend antwoord kunt geven, onthoud je dan van een reactie]

1paul
door 1paul - Mar 20, 2021 om 09:28
3162 Antwoorden / 0 Vragen

ja, u moet gewoon betalen en bezwaar zal uitwijzen of dit terecht is of niet,

u kunt wel uitstel of afbetalingsregeling aanvragen....