tontoos
door tontoos Jun 14, 2010 om 21:23
Geldzaken & recht

Takken hangen over

De takken hangen over onze erf van een boom van de buren waar veel rommel afkomt mag ik de takken zomaar snoeien? het is overgens heel moeilijk met die mensen te praten.

12343 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 14, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tontoos

In principe moet je eerst vragen aan de eigenaar om de overhangende takken weg te halen. Als de buur dat niet doet, heb je het recht om dat zelf te doen. De beste optie is natuurlijk: eerst praten en dan doen!.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2010 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat read zegt is juist alleen is het wel verplicht om de buren eerst de gelegenheid te geven de bomen zelf te snoeien.
Het beste is om nadat u de buren gevraagd heeft en ze weigeren, ze aangetekend aan te schrijven om ze nog een laatste mogelijkheid te geven en daarin uitdrukkelijk te vermelden dat bij gebreke u zelf de taken zal snoeien.

Het zal alleen de relatie met de buren er niet beter op maken. Het blijft een afweging.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom is het moeilijk om met die mensen te praten?
Taalprobleem? Agressief?
Of gaan ze ervan uit, het is onze boom je blijft ervan af.
Gewoon verzoeken of ze willen snoeien, en meteen erbij zetten
als ze zelf niet bij machten zijn om dit te doen, u er geen enkel
probleem mee heeft om het snoeien zelf te doen.
Mogelijk in overleg met hen.
Sommige mensen zijn bang voor kosten of werk. ;o)

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er vanuit gaan dat het om koophuizen gaat: het Nieuw Burgerlijk Wetboek, boek 5 titel 4 artikel 44 zegt: 1) Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeeigenen.
2) Degene wiens erf worels van een ander erf doorschieten, mag deze voor zover ze doorgeschoten zijn weghakken en zich toeeigenen.

In gewoon nederlands : 1 keer waarschuwen, liefst met een getuige, geen reactie binnen een week dan gewoon verwijderen.

Bij huurhuizen, waarschuw de verhuurder!

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK weet het niet precies ,maar heeft het ook niet iets te maken hoever de boom van de erf afschijding staat ;heb is zo iets gezien bij de rijdende rechter !!

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb een dergelijke vraag eerder voorbij zien komen met als antwoord:
eerst vragen, bij geen reaktie binnen 24 uur mag je zelf snoeien. Wel op een verantwoorde wijze.
Ik heb een gelijksoortig probleem, maar dan omgekeerd, de buurman knipt ongevraagd de takken van mijn heg, die door zijn schutting komen. Op zich kan ik mij er prima in vinden, als hij deze takken knipt. Maar als hij ze er eerst zelf nog verder doorheen trekt alvorens te knippen, ja, dan wordt het toch anders.
Vandaar mijn toevoeging: wel op een verantwoorde wijze.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ton toos,

wij hadden zo een zelfde situatie en zijn naar onze buren gestapt met het vriendelijke verzoek het nodige weg te snoeien rekening houdend met de inkijk in hun tuin. Wij hebben hen er ook op geatendeerd dat er stormschade kon ontstaan als er zo een tak zou afbreken en dat we dan om niets onenigheid zouden kunnen krijgen. Uiteindelijk hebben wij zo gesnoeid dat er bij ons niets meer overhangt en zij toch een mooie boom behouden en ik houd het nu elk jaar bij.
Er is niets zo erg als ruzie met je buren, wij hebben altijd medelijden met mensen die daarvoor bij de rechter terecht komen, een goede verstandhouding met je buren verhoogt je woongenot. Succes

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jouw situatie kan ik goed begrijpen...Als je totaal geen contact hebt met de buren,is 't onmogelijk dat de buren de takken zouden verwijderen.....Mijn geval gaat over de coniferen van de buren op de erfgrens die nu volop blijven groeien...
De buurman is nu 7 jaar geleden overleden, hij snoeide wel ieder jaar
toen de coniferen...De buurvrouw wilde me nooit leren kennen en zij laat nu de coniferen doorgroeien...Aan haar kant wordt wel gesnoeid.
Door de hoogte van de coniferen groeit bijna niets meer bij mij in de tuin en heb ook volop mos...Elk jaar sproei ik gif tegen de coniferen...
Aan de zijkant groeit die niet meer door,maar nog wel in de hoogte....
Misschien zou dat 'n oplossing zijn voor je probleem...
De buurvrouw geeft geen reactie en vindt alles best....

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, vaak is het idd een probleem. Wij hebben het helaas ook en hoe groter de bomen worden, hoe groter het probleem letterlijk.
Onze buren hebben meerdere bomen en die staan met de stam welgeteld zo'n 20cm van de erfafscheiding af, met als gevolg dat wij een boom in de tuin hebben (hangen) die wij niet willen, anders hadden we er zelf wel 1 gepland. Elk jaar snoeien we de takken, knippen deze netjes boven of zelfs iets over de afscheiding (aan onze kant dan) af. Hebben het idd 1x gevraagd en geen reaktie, beetje klimop wat over de schutting klom werd geknipt (wel 2 cm of zo, ha ha), dat had dus geen enkel effect. Binnenkort gaan we weer snoeien, want 1boom hangt volledig over ons terras heen, met als gevolg alles elke dag compleet onder de vogelpoep, lekker....... Elke gemeente heeft hiervoor als het goed is keurig regeltjes in hun gemeenteboek staan, ook in onze woonplaats. Hierin staat ong. vermeld dat elke beplanting (boom etc.) op minimaal 2 meter van de erfafscheiding moet staan, takken over de afscheiding mag je zo snoeien, en aan de rechtmatige eigenaar geven. Dit zou inhouden dat de bomen in ons geval allen weg zouden moeten, snoeien mag in ieder geval, alleen dat met het groen, dat voeren we zelf netjes af, dat gaan we niet over de schutting goeien of zo, daar wordt het niet beter van. Succes in ieder geval.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vlinder30 heeft gelijk, met dien verstande dat snoeien niet er toe leidt dat de boom doodgaat, want dan kan uw buur van u een nieuwe (gelijkwaardige) boom eisen. Daarom kan men alleen snoeien in het vroege voorjaar of late najaar.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een aantal jaren voor en achter "ingesloten" gezeten door een 'bos aan bomen" terwijl ik op een tussen verdieping woon. Meerdere malen hebben wij (omringende buren) de bewoonster hier op aangesproken.Uiteindelijk is zij door de woningbouwvereniging gesommeerd er iets aan te doen. Dit heeft nog tal van maanden geduurd totdat vanuit de gemeente een aantal bomen gesnoeid werden. Ik had weer uitzicht! Echter, we zijn nu weer 2 jaar verder, begint het weer tierig te groeien. Een boom komt alweer tot aan mijn ballustrade de rest laat zich raden maar zal niet lang duren of ik woon weer, ongewild, in een bos! Kan ik ongevraagd ( valt duidelijk niet met haar te praten) in iedergeval die boom "onderhanden" nemen? Ik gooi die top dus wél in haar tuin want ik ben het spuug en spuugzat!

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

fejarie schreef op woensdag 16 jun 2010, 14:12: Ik heb een aantal jaren voor en achter "ingesloten" gezeten door een 'bos aan bomen" terwijl ik op een tussen verdieping woon. Meerdere malen hebben wij (omringende buren) de bewoonster hier op aangesproken.Uiteindelijk is zij door de woningbouwvereniging gesommeerd er iets aan te doen. Dit heeft nog tal van maanden geduurd totdat vanuit de gemeente een aantal bomen gesnoeid werden. Ik had weer uitzicht! Echter, we zijn nu weer 2 jaar verder, begint het weer tierig te groeien. Een boom komt alweer tot aan mijn ballustrade de rest laat zich raden maar zal niet lang duren of ik woon weer, ongewild, in een bos! Kan ik ongevraagd ( valt duidelijk niet met haar te praten) in iedergeval die boom "onderhanden" nemen? Ik gooi die top dus wél in haar tuin want ik ben het spuug en spuugzat!

Hoi Fejarie,

Ik begrijp uw boosheid, maar laat u niet provoceren en provoceer zelf ook niet.

U heeft helemaal niets aan een escalerende burenruzie; wat al gezegd werd:

Uw eigen woongenot is ook erg belangrijk en als u boos bent vermindert dit.

Gewoon de takken in uw zicht netjes afknippen in een vuilniszak doen en weggooien.

Succes!

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als na een schriftelijke aamaning niets gebeurt of duidelijk is dat er geen actie wordt ondernomen dan zelf een boom verzorgings bedrijf verzoekken om een offete en deze aan uw buren overhandigen.
Doen ze dan nog niets dan kan u het bedrijf op kosten van uw buren het werk laten uitvoeren :).

Maar waar wel rekening mee gehouden diend te worden is dat als het om een huurhuis gaat de bewooners niet eens eigenaar van de boom zijn maar de verhuurder en die diend zorg te dragen voor zijn bezit incl de boom of struiken.

Van de bewoonder mag dan wel verwacht worden dat deze zorg draagd voor het groen maar dat geld dus niet voor bomen.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dat niet een beetje "de omgekeerde" wereld?
De woning (huur) is destijds niet door haar gehuurd met dit "oerwoud"! Daarvoor was het een keurige tuin, zowel voor als achter.
Hoe kan de woningvereniging hier dan voor op moeten draaien.Zij heeft alles laten "verloederen". Van ieder neer gedaald zaadje ontspint zich weer een boom. In mijn ogen is zij dus wel degelijk de eigenaar van die bomen!
Je zult dus ook wel begrijpen dat ik geen bedrijf in de armen neem en de snoeischaar zelf ter hand ga nemen.
Maar bedankt voor je reactie

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb,

Als na een schriftelijke aamaning niets gebeurt of duidelijk is dat er geen actie wordt ondernomen dan zelf een boom verzorgings bedrijf verzoekken om een offete en deze aan uw buren overhandigen.
Doen ze dan nog niets dan kan u het bedrijf op kosten van uw buren het werk laten uitvoeren :).

Dat kan dus niet op kosten van de buren. Volgens de wet mag je zelf terugsnoeien na een aanmaning, maar de kosten daarvan zijn niet verhaalbaar op de buren.

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst verzoeken om zelf te snoeien, wordt hier geen gehoor aangegeven mag u dat zelf doen.
Bovendien dient een boom 2 meter uit de erfscheiding te staan en een heester 50 cm, behalve als er overeenstemming is met de buren.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op woensdag 16 jun 2010, 16:27: audb,

Als na een schriftelijke aamaning niets gebeurt of duidelijk is dat er geen actie wordt ondernomen dan zelf een boom verzorgings bedrijf verzoekken om een offete en deze aan uw buren overhandigen.
Doen ze dan nog niets dan kan u het bedrijf op kosten van uw buren het werk laten uitvoeren :).

Dat kan dus niet op kosten van de buren. Volgens de wet mag je zelf terugsnoeien na een aanmaning, maar de kosten daarvan zijn niet verhaalbaar op de buren.

Vladja

En ik mag aannemen ook niet op mij!?

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit andwoord is niet voor tontoos maar voor FEJARIE.

Dat je erg veel last hebt van die boom kan ik mij voorstellen , je wilt toch als je naar buiten kijkt meer zie dan alleen het bl;ad van bomen.
Haal bij een tuincentrum een flesje roudup en verleng dit met water zoals het op het flesje staat.
Sproei dit over de bladeren van de boom en die zal heel langzaam dood gaan.
Niet leuk voor de boom maar zo kom je er wel van af.

katja

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oepsss Katja!
Dat is wel heel heftig!
Ik hou het toch maar bij "aftoppen"

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook narigheid met mijn buren gehad. De kroon van een 12 meter hoge meter boom groeide over en op mijn dak. Ik had flinke overlast van afval op mijn terras, verstopte dakgoot en het risico op dakbeschadigingen.
Eerst mondeling geprobeerd er samen uit te komen. Het snoeien van de boom was echter onbespreekbaar.
Ik heb de buren vervolgens aangetekend aangemaand de overhangende takken te verwijderen binnen een termijn van 6 weken.

Een reactie bleef uit en ik heb, voor eigen rekening, een dakdekker ingehuurd om vanaf mijn dak de boomtakken op de erfgrens af te snoeien.
De door de buurman ingeschakelde politie kon ik met behulp van onderstaand wetsartikel overtuigen van het feit dat ik in mijn recht stond.

Burenrecht, Artikel 44
1. Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.
2. Degene op wiens erf wortels van een ander erf doorschieten, mag deze voor zover ze doorgeschoten zijn weghakken en zich toeëigenen.

Inderdaad was dit het einde van een goede relatie met de desbetreffende buren.
Een kwestie van prioriteiten stellen!

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook problemen met de buurman hierover en nog het probleem dat ik zonnepanelen heb die in de schaduw van de bomen kwamen waardoor ik ongeveer 25% 200kw minder opbrengst had.
na drie jaren eindelijk met de buurman en kennis de boom gesnoeid.
nu problemen met de buurman.
hij klaagt over ons hondje dwergpoedel dat blaft.
hondje is weinig buiten en binnen ? we hebben termopheen ruiten als hij binnen zit hoord hij de hond niet eens.

ja ja belachelijk.