Philip.Glaubitz
door Philip.Glaubitz Dec 7, 2017 om 14:10
Geldzaken & recht

Te hoge kosten eerste hulp

In juli dit jaar ben ik hard gevallen met de fiets. Ik had een hoofdwond en een aardige schaafwond op mijn hand. Vanwege de wond op mijn hoofd ben ik toen toch even langs de eerste hulp geweest. Hier heeft een arts in 2 minuten tijd kunnen vaststellen dat er gelukkig niks ernstigs aan de hand was. De assisent heeft een pleister op mn hand geplakt en binnen 10 minuten stond ik weer buiten.

Dit is een van de eerste keren dat ik hier gebruik van heb gemaakt. Nu heb ik een factuur gekregen van maar liefst 350 euro! Ik vind het logisch dat het ziekenhuis hier een factuur voor stuurt, en aangezien bezoek aan de eerste hulp onder eigen risico valt, ik het zelf ook moet betalen. Maar dit vind ik zo'n bijzonder hoog bedrag voor een kleine check-up. Ik ben het dus niet eens met deze factuur en heb het ziekenhuis dus ook om verduidelijking gevraagd. Blijkt dat de arts deze "behandeling'' onder een bepaalde code heeft geboekd: 199299120. En daar hangt bij dit ziekenhuis dus een prijskaartje van 350 euro aan vast. Nu vraag ik me dus af: is er een manier waarop ik bezwaar kan maken tegen deze peperdure pleister? Of desnoods een betere verklaring kan krijgen dan een code?

Met vriendelijke groet,
Philip

6555 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2017 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt geen bezwaar maken. U had ook niet naar de Eerste Hulp moeten gaan maar naar de Huisartsenpost, dan was er helemaal niets aan u in rekening gebracht.

zw
door zwaantje Dec 8, 2017 om 13:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

maar hou er rekening mee dat je bij de huisartsenpost eerst telefonisch contact moet opnemen anders betaal je alsnog.

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2017 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met je huisarts moet je ook eerst contact opnemen. En als je onafgesproken op de huisartsenpost komt, hoef je helemaal niet te betalen, maar het kan zijn dat je tijdje moet wachten.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Dec 7, 2017 om 14:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nooit van dbc codes gehoord? http://dbc-zorgproducten-tarieven.nza.nl/nzaZpTarief/Welkom.aspx

De declaratie van de SEH is terecht en daar kun je geen bezwaar tegen maken. Voortaan niet voor ieder wissewasje naar de SEH. Je had ook even je eigen huisarts kunnen bellen. Of eerst zelf de wond even schoonmaken, door bloed lijkt het altijd veel erger dan het is.

Het voordeel van dergelijke hoge kosten, is dat mensen na zo'n rekening wat minder snel naar de SEH zullen gaan. De SEH is tenslotte voor echte spoedeisende zorg.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 7, 2017 om 14:29
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo PhilipGlaubitz ,

De code :

1992999120 -  1 of 2 polikliniekbezoeken bij letsel , gemiddelde landelijke prijs € 225 , - in 2016 , klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/zorgkosten/meest-voorkomende-ziekenhuisbehandelingen-per-specialisme

Philip.Glaubitz
door Philip.Glaubitz - Dec 7, 2017 om 14:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties! Ik zal zeker geen gebruik meer gaan maken van de eerste hulp bij dit soort gevallen. Wel een belachelijk bedrag voor een pleister. Niets aan te doen helaas.

Cookies
door Cookies Dec 7, 2017 om 15:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Verstandig. Welkom in de wereld van de gezondheidszorg.;-))

jo
door jorisw Dec 7, 2017 om 20:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als er wel meer behandeling nodig was geweest was het tarief hetzelfde geweest. Ook als de werkelijke kosten hoger waren geweest. Dus nu had de eerste hulp een keer een voordeeltje, een andere keer heeft de patient/verzekeraar een voordeeltje.

dokun
door dokun Dec 8, 2017 om 12:20
152 Antwoorden / 0 Vragen

Het is geen belachelijk bedrag voor een pleister!!  U heeft beslag gelegd op een plek op de 1e hulp en alle faciliteiten en de medewerkers en verplegend personeel zijn voor u in de weer geweest. Het is eigenlijk nog een koopje!!

edrick3
door edrick3 - Dec 7, 2017 om 14:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wel een belachelijk bedrag voor een pleister.
Dat bedrag betaal je dan ook niet voor die pleister, maar voor het totaalpakket (=DBC-tarief)
Zo zit onze gezondheidszorg nu eenmaal in elkaar.

De spoedeisende hulp is een gespecialiseerde afdeling van een ziekenhuis die erop gericht is dringende medische en verpleegkundige zorg te verlenen aan patiënten met acute aandoeningen of verwondingen. Wikipedia

En ter info: https://www.independer.nl/huisarts/info/huisarts-of-spoedeisend.aspx

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2017 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eigenlijk treurig uw antwoord “belachelijk bedrag voor een pleister”.

Het was geen aardige voorbijganger die ter plekke een pleistertje geplakt heeft. U gaat naar een ziekenhuis, waar een verpleegkundige u ontvangt en inschrijft. Een arts kijkt naar uw hoofdwond en constateert, gelukkig voor u, dat er niets ernstig aan de hand is en een assistent behandelt u verder aan uw hand.

En die werken allemaal gratis en dat gebouw staat er ook gratis.

Ga de volgende keer als u valt naar uw moeder, krijgt u naast die pleister ook nog een snoepje voor de schrik.

ne
door neodutchio Dec 7, 2017 om 15:26
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Vergeet het kusje niet.

tijger1
door tijger1 Dec 7, 2017 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat vergeet ik niet, dat geven moeders altijd al.:-))

Yv
door Yvonne_909 Dec 8, 2017 om 12:16
42 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger: Voordat je een ander bekritiseert op zijn / haar reactie die voortkomt uit onwetendheid !!!, reageer jij heel bewust wel een beetje erg uit domheid, denigrerend en neerbuigend. Als je niet normaal kunt reageren, reageer dan niet.

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2017 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@assantar. Het is al goed hoor.:-)) En als ik wil reageren, dan doe ik dat. Dat maakt u niet uit.

Grunnen.
door Grunnen. Dec 8, 2017 om 16:21
509 Antwoorden / Vragen

Top antwoord Tijger1

aurora1
door aurora1 - Dec 7, 2017 om 20:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U had gewoon naar de huisarts kunnen gaan. U heeft voor de duurste optie gekozen t.w. de spoedeisende hulpl terwijl er niets spoedeisends aan de hand was.
Belachelijk bedrag? Waar denkt u dat de tijd en kundigheid van specialisten/artsen van betaald wordt, een afdeling eerste hulp, de administratie enz., instandhouding en onderhoud van een gebouw enz. enz.?

di
door diversion - Dec 8, 2017 om 12:00
103 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk, en dat is de reden dat de zorg in dit land onbetaalbaar wordt. Door het gebruik van dit soort DBC-codes waarbij vanalles en nog wat bij elkaar wordt gegooid, waardoor dit soort belachelijke bedragen eruit rollen. Dat valt toch niet meer uit te leggen?

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2017 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee het wordt onbetaalbaar omdat men bijvoorbeeld voor elk wissewasje naar de Eerste hulp loopt.

di
door diversion Dec 8, 2017 om 15:03
103 Antwoorden / 7 Vragen

Dit betreft heus niet alleen de eerste hulp, ook voor andere ingrepen kom je vaak van die DBC-codes tegen wel heel hoog lijken.

elze
door elze - Dec 8, 2017 om 15:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

belachelijk dit, en dan lees ik ook nog reacties die het oke vinden. als ik als garagehouder een lampje zal vervangen van de verlichting datzelfde bedrag ervoor zou vragen, nou dan waten de rapen gaar...wat is het verschil?

Grunnen.
door Grunnen. Dec 8, 2017 om 16:24
509 Antwoorden / Vragen

Dat jij er niet  24/7 op dat lampje zit te wachten.

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2017 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Wat is het verschil?”

Dat u een garagehouder bent en geen Eerste Hulp in de gezondheidszorg.

Overigens vinden veel garagehouder altijd nog wel een euveltje wat “dringend” vervangen moet worden om hun kas te spekken. Of ze rekenen ruitensproeier vloeistof bij een beurt, terwijl het kannetje nog vol zit. :-))

me
door mennob Dec 8, 2017 om 19:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk treurig uw antwoord “Overigens vinden veel garagehouder altijd nog wel een euveltje wat “dringend” vervangen moet worden om hun kas te spekken.”.

Als een garagehouder een euvel ondekt dan zou u hem of haar dankbaar mogen zijn U gaat naar een garage, waar een monteur uw auto onderzoekt. Gelukkig voor u ontdekt hij het voordat er een ernstig ongeval plaatsvindt
En die werken allemaal gratis en dat gebouw staat er ook gratis.

Ga de volgende keer als je auto stuk is naar uw vader, die kost niks en dan krijg je ook aandacht.

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2017 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een mazzel, mijn auto is nooit stuk.