ne
door nelliesmeets Aug 21, 2017 om 09:18
Geldzaken & recht

Te laat voor zorgtoeslag 2015

De belastingdienst heeft in 2015 mijn  geschat inkomen bepaald op 43.000. en mijn zorgtoeslag stopgezet.
Ik kreeg mijn zorgtoeslag de voorgaande jaren altijd een maal per jaar uitgekeerd. In 2015 is deze door de belastingdienst zelf stop gezet. ( mijn inkomen is 12.000, in voorgaande jaren nog minder)
Post sturen ze al jaren naar een verkeerd adres. Al sinds mei 2016 contact gehad met de belastingdienst hierover en ik moest een adreswijziging doorgeven . Dit 2 keer gedaan. Ik krijg echter nog steeds geen post op het goede adres. Laatste kontakt een week geleden. Blijkt dat er een postadres bij de belastingdienst staat vermeld en dat ik dit anders moet wijzigen. Toch vindt de belastingdienst dat ik te laat ben met zorgtoeslag 2015 aanvragen. Post over stopzetten hiervan nooit gehad. Maak ik uberhaupt kans als ik bezwaar maak? Met vriendelijke groeten Nellie

6143 13 Rapporteer

getty
door getty - Aug 21, 2017 om 09:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In principe niet, maar ik zou het gewoon proberen.

zw
door zwaardvis - Aug 21, 2017 om 09:36
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hier bij een bekende zo'n zelfde verhaal, afgezien van het adres. Altijd per jaar achteraf zorgtoeslag gekregen en in 2015 zonder bericht stopgezet. Toen we informeerden waar de zorgtoeslag blijft, dat was november 2016, werd verteld dat je die voor 1-9-2016 opnieuw had moeten aanvragen. Bezwaar heeft niet gebaat. Beroep was de moeite niet waard.
Het is een schande dat periodieke toeslagen zonder bericht worden stopgezet. Alleen als je regelmatig op Mijn Toeslagen kijkt kom je er achter.....

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2017 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als men het in één keer achteraf kreeg, moet het elke keer opnieuw worden aangevraagd.

zw
door zwaardvis Aug 21, 2017 om 11:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, jaarlijks werd net als bij TS, het inkomen te hoog geschat en na de aangifte/aanslag de zorgtoeslag herberekend van 0 naar iets. Dat ging jaren goed, totdat deze zonder mededeling werd stopgezet. En dat schijnt voor 2015 bij veel meer mensen te zijn gebeurd. Al meerdere identieke berichten op fora over zorgtoeslag 2015 gelezen.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2017 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@reflecs.

Maar dan in de loop van het jaar, als het inkomen laag genoeg is. Niet per se achteraf.

oo
door ookgoed Aug 21, 2017 om 16:17
10 Antwoorden / 0 Vragen

Als het achteraf in een keer wordt betaald, heb je het eigenlijk niet nodig.
Zorgtoeslag is om de zorgpremie te betalen. Het is volgens mij geen spaarpotje.

zw
door zwaardvis Aug 21, 2017 om 16:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Was trouwens om en nabij de 300-400 euro.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2017 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u uw zorgtoeslag in één keer kreeg uitbetaald, betekent dat dat u het altijd achteraf aanvroeg.

Als uw zorgtoeslag voor 2016 is stopgezet omdat de belastingdienst uitging van een veel hoger inkomen, moet u daarover eind 2015 per post bericht gehad hebben.

De belastingdienst stuurt alleen maar post naar het adres waarop u bent ingeschreven bij het GBA.
Dus een adreswijziging sturen naar de belastingdienst heeft geen zin, u dient uw juiste adres door te geven aan de gemeente.

Als ik u was zou ik dat nu maar per omgaande regelen voor 2016.

U kunt natuurlijk altijd bezwaar maken, maar ik geef u niet veel kans.

kc
door kcdb - Aug 21, 2017 om 11:35
113 Antwoorden / 2 Vragen

Als u twee keer een adreswijziging aan de Belastingdienst heeft gestuurd en zij blijven post naar uw oude adres sturen dan bent u het slachtoffer van ambtelijke nalatigheid. De Belastingdienst komt er niet mee weg door te stellen dat zij alleen het GBA raadplegen voor het opnemen van een juist adres in hun administratie. Als de Belastingdienst verschillen tussen uw opgave en het GBA opmerkt, wat zij moeten (!) controleren dan moeten zij dit uitzoeken en hierover contact met u opnemen. Dit is dus meerdere keren gebeurt waardoor u nu financieel nadeel ondervindt.

De Belastingdienst blijkt in dit soort gevallen nog steeds een starre organisatie te zijn. Maar, u heeft genoeg gedaan om uw adres op de juiste manier bij de Belastingdienst geadministreerd te krijgen. Duidelijk is dat de Belastingdienst niet naar u geluisterd heeft en dat niet van plan is te doen ook. Daarom raadt ik u aan hierover zo spoedig mogelijk met de Nationale Ombudsman in Den Haag in contact te treden en deze kwestie aan hen voor te leggen. U bent niet de enige en niet de eerste die dit ondervindt. De Nationale Ombudsman heeft de Belastingdienst al meerdere malen op deze starheid gewezen, maar kennelijk is het nog niet genoeg geweest.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2017 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men is zelf aansprakelijk voor een juiste inschrijving. Adreswijzigingen kunnen en hoeven niet aan de belastingdienst te worden doorgegeven. Slechts aan de gemeente.

kc
door kcdb Aug 21, 2017 om 15:04
113 Antwoorden / 2 Vragen

Ietsje te kort door de bocht, geachte Tijger1. Inderdaad KUN je volstaan met het doorgeven van een adreswijziging aan de gemeente. In de meeste gevallen zal dt ook goed gaan. Maar de Belastingdienst geeft op haar site ook het hierna volgende aan. Misschien is dit wel op TS toepasbaar. Dat de Belastingdienst in het geheel dus niet reageert op de ingediende adreswijzigingen van TS is op zijn minst onbehoorlijk te noemen. Ook als TS de adreswijziging naar de Belastingdienst zelf heeft gestuurd en niet naar het Belastingkantoor dan had het in de rede gelegen dat de Belastingdienst dit zelf had doorgestuurd naar het juiste Belastingkantoor of de adreswijziging aan TS had teruggestuurd met het verzoek die nogmaals aan het Belastingkantoor te sturen. Maar nietsdoen, zoals nu is gebeurt, is geen optie.

Ander postadres?

Wilt u de post (tijdelijk) ontvangen op een ander postadres? Stuur dan een schriftelijk verzoek naar uw belastingkantoor. Vermeld daarin uw naam, burgerservicenummer, woonadres, het andere postadres én dat u onze post wilt ontvangen op dat andere postadres. Vergeet niet een kopie van uw paspoort mee te sturen.

Binnen 5 werkdagen ontvangt u van ons een brief op het adres dat wij nu van u hebben.
In deze brief vragen wij u uw wijziging van het andere (tijdelijke) postadres te bevestigen.

Postadres wijzigen in woonadres?

Wilt u de post weer ontvangen op het adres waar u bent ingeschreven bij uw gemeente (uw woonadres - vroeger bevolkingsregister, nu uw adres volgens de BasisRegistratie Personen, de BRP)? En niet meer op uw postadres? Stuur een brief aan uw belastingkantoor. Vermeld daarin uw naam, burgerservicenummer, postadres en woonadres, en dat u onze post wilt ontvangen op uw woonadres. Vergeet niet een kopie van uw paspoort mee te sturen.

Wij verwerken dit verzoek binnen 5 werkdagen.
U ontvangt geen bevestiging van de verwerking.

panter22
door panter22 - Aug 21, 2017 om 12:14
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een inkomen van €12000 of minder bruto, dat is lager dan een bijstandsuitkering.
En dan laat je die zorgtoeslag 1 keer per jaar uitbetalen? Die €80 per maand heb je toch wel nodig.
Log je niet in via "mijn toeslagen" met je Digd? Dan kun je precies zien wat er aan de hand is.
En voor 1 september opnieuw zorgtoeslag aanvragen, anders ben je te laat. Via Digd, dan heb je bewijs.
Via "mijn overheid" kun je je gegevens inzien.
Daar moet je dan bij de gemeente op een verkeerd adres zijn ingeschreven. Is dat het geval, dan kun je beter persoonlijk naar het gemeentehuis gaan en de situatie uitleggen. Wie weet kan het teruggedraaid worden zodat je alsnog recht hebt op die zorgtoeslag van 2015. Vragen dus.
Het inkomen van iemand die op het adres woont waar jij ingeschreven staat, wordt  bij jouw inkomen opgeteld.
Vandaar dat hoge inkomen. Het is bijna 1 september. Ik zou het direct regelen.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2017 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou die persoon van dat adres toeslagpartner moeten zijn. Of dat wordt door de belastingdienst aangenomen.

panter22
door panter22 Aug 21, 2017 om 12:54
6599 Antwoorden / Vragen

Van toepassing is de Wet algemene inkomensafhankelijke regelingen (AWIR)

Artikel 24a. Geen uitbetaling bij onjuist adres

De Belastingdienst/Toeslagen kan afzien van het uitbetalen van een tegemoetkoming:

  • a.zolang gerede twijfel bestaat over de juistheid van het adresgegeven van de belanghebbende of zolang dit gegeven ontbreekt;

  • b.indien er op het moment dat na de laatste dag van het berekeningsjaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft vijf jaren zijn verstreken:

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2017 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter23. Mijn opmerking gaat over de bijtelling  van het inkomen van een medebewoner.

ne
door neodutchio - Aug 21, 2017 om 12:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De belastingdienst heeft niets stopgezet, uw inkomen is te hoog doorgegeven waardoor u geen recht heeft op zorgtoeslag. Dat u op een ander adres woont dat uw ingeschreven staat is ook iets waar de belastingdienst niets aan kan doen.

Zo te lezen vraagt u altijd achteraf de zorgtoeslag aan, anders had u begin 2015 al aan de bel getrokken.

Bezwaar maken zal lastig zijn, maar nooit geschoten is altijd mis.

jo
door joskaa - Aug 21, 2017 om 13:07
80 Antwoorden / 44 Vragen

Was ook een keer zgn te laat; had wel op tijd aangevraagd maar iets hoger ingevuld dan de inkomensgrens omdat ik wisselend inkomen heb. Na aanvraag stond vermeld dat ik er op dat moment weliswaar geen recht op had (nav ingevulde gegevens) maar dat op een later tijdstip misschien kon blijken dat dit toch anders kon uitpakken bij het doen van de jaaraangifte. Nou de belastingdienst zei later doodleuk dat ik te laat was. Nu vul ik in net beneden de inkomensgrens; kijg vervolgens heel weinig zorgtoeslag. Als na jaaraangifte blijkt dat dit onterecht was hoef ik maar heel weinig terug te betalen, maar als ik recht heb op veel meer toeslag krijg ik dat in ieder geval dan wél.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2017 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die reactie van de belastingdienst was toch volkomen logisch? U had meteen nadat u de aangifte had gedaan de zorgtoeslag alsnog moeten aanvragen.

jo
door joskaa Aug 21, 2017 om 15:43
80 Antwoorden / 44 Vragen

Had ik ook gedaan over precies hetzelfde jaar maar toen vertelden ze me dat ik er te laat mee was.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2017 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zorgtoeslag 2014 kon u sowieso tot 1 september 2015 aanvragen en als u uitstel had voor de asngifte inkomstenbelasting, net zolang tot de datum van dat uitstel.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2017 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nooit bij Toeslagen gekeken? Nooit ingelogd op Mijnberichtenbox?
Hebt u ooit zelf dat postadres doorgegeven?

pintje
door pintje - Aug 21, 2017 om 18:48
48 Antwoorden / 25 Vragen

Geen enkele kans, de belastingdienst maakt geen fouten!  Ze vergissen zich slechts!

Pintje.

capteam
door capteam - Aug 22, 2017 om 08:27
43 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe heeft u de adreswijzigingen doorgegeven, per post? Volgens mij kun je tegenwoordig heel veel zaken zelf regelen via de site van de belastingdienst.

panter22
door panter22 - Aug 22, 2017 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Gaat het misschien hier om?:

Postadres wijzigen in woonadres?

Wilt u de post weer ontvangen op het adres waar u bent ingeschreven bij uw gemeente (uw woonadres - vroeger bevolkingsregister, nu uw adres volgens de BasisRegistratie Personen, de BRP)? En niet meer op uw postadres? Stuur een brief aan uw belastingkantoor. Vermeld daarin uw naam, burgerservicenummer, postadres en woonadres, en dat u onze post wilt ontvangen op uw woonadres. Vergeet niet een kopie van uw paspoort mee te sturen.

Wij verwerken dit verzoek binnen 5 werkdagen.
U ontvangt geen bevestiging van de verwerking.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/adreswijziging_doorgeven/adreswijziging_doorgeven

mo
door mof - Aug 23, 2017 om 17:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De belastingdienst werkt met twee adressen. Een woonadres en een postadres. U moet beide adressen laten corrigeren.
zelf kreeg ik jarenlang post op mijn voormalige duitse adres omdat ik niet wist dat dit als mijn postadres was geregistreerd.
met moeite heb ik dit kunnen laten wijzigen.

Ni
door Nikoss - Aug 30, 2017 om 11:50
1 Antwoorden / Vragen

Ik zou zeker bezwaar maken. Ik heb zelf ook dergelijke ervaringen gehad met de Belastingdienst.
Er wordt traag of niet gereageerd. Het werkt tegenwoordig meer digitaal ja, maar de service verlening van de Belastingdienst is in mijn ogen hopeloos en ondermaats.

Bezwaar maken zou ik doen met de volgende argumenten:
Hoezo schat de BD ineens het verzamelinkomen op 43.000 Euro, is daar een geldige reden voor?
Hebben zij per brief of expliciet aangegeven dat de zorgtoeslag is stopgezet en weer opnieuw moest worden aangevraagd?
Hoezo kan de BD het adres niet wijzigen op uitdrukkelijk verzoek van belastingplichtige?

Het is toch van den zotte als je een dergelijk laag inkomen hebt, de BD eigenhandig het inkomen zo fors naar boven aanpast, terwijl daar kennelijk geen reden voor is. M.i. valt de BD dan zelf het nodige te verwijten. Het is veelal 1-richtingsverkeer.
De BD had niet het recht om de zorgtoeslag stop te zetten, dat lijkt me een heel belangrijk argument.

Ik heb zelf ooit ergens in 2012 een soortgelijke zaak gevoerd tegen BD en 1 dag voor de zittingsdatum bij de Rechtbank kreeg ik telefoon van de desbetreffende inspecteur, of ik het beroep wilde intrekken. Eerst grote epistels, waarom ik wel geen gelijk zou hebben. Uiteindelijk ben ik toch in het gelijk gesteld. En om de procedurekosten zou je het m.i. niet moeten laten, al ben ik niet op de hoogte van de actuele tarieven.

Daarnaast is het op zijn minst verbazingwekkend dat je niet normaal je adres aangepast krijgt. De BD kan normaliter redelijk eenvoudig contact zoeken met de belastingplichtige, maar andersom kun je heel moeilijk je verhaal kwijt, als het al wat persoonlijker wordt.
De helpdesk is in alle gevallen ook niet alles, ik heb liever een contactpersoon met persoonlijk contact.
Dat vind ik heel erg jammer.