Ka
door Kaatjekrul Mar 5, 2020 om 09:11
Geldzaken & recht
Telt de avg niet voor mensen met schulden?

Een paar jaar geleden heb ik via crowdfundung een start-up geholpen. Dat bedrijf is helaas failliet gegaan en ik dacht pech voor mij.
Nu krijg ik ineens van zijn schuldhulpverlener een betalingsvoorstel. Op zich leuk maar had voor die 50 euro van mij niet gehoeven.
Nu zit er aan dit voorstel de hele financiële situatie van van de schuldenaar bijgevoegd.
Ik weet nu meer over zijn financiële situatie dan over de mijne. Van vakantiegeld tot studiekosten, van kindgebonden budget tot alimentatie.
Mag dit?

4638 14 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Mar 5, 2020 om 09:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zou dit aankaarten bij de dienst bescherming persoonsgegevens. Dit is naar mijn mening schending van de privasy-regels en zou betreffende persoon hiervan ook op de hoogte brengen dat dit gedaan is.

marita5
door marita5 - Mar 5, 2020 om 09:27
11495 Antwoorden / 15 Vragen
besseldekker
door besseldekker Mar 6, 2020 om 20:40
123 Antwoorden / 0 Vragen

Mee eens, maar ik denk dat niet u, maar de schuldenaar die klacht moet indienen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2020 om 09:37
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat dit inderdaad niet kan en dus is ook mijn advies: doe een melding bij de Autoriteit Personnsgegevens waarvoor u al een contact link kreeg.

ma
door malty - Mar 5, 2020 om 10:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een schuldeiser zal toch moeten kunnen beoordelen of het betalingsvoorstel in verhouding staat tot de inkomsten van de schuldenaar.
Wanneer u €10.000 zou hebben geïnvesteerd en u krijgt een betalingsvoorstel van €50 per maand, wilt u wel weten of een hogere aflossing niet mogelijk is.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 5, 2020 om 10:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Kaatje,

Het antwoord is : ja.

Maak je er niet druk om en accepteer het bedrag.
Ander kun je "fluiten" naar je geld.;-))

pino123
door pino123 - Mar 5, 2020 om 10:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heb je al contact opgenomen met deze instantie waarom dit met je gedeeld is geworden? Wat gaven zij aan?

me
door mein33 - Mar 5, 2020 om 11:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR KAATJEKRUL 5 MRT. 2020
Nu zit er aan dit voorstel de hele financiële situatie van van de schuldenaar bijgevoegd.

@kaatjekrul,

Mag dit ?  Nee, uiteraard niet !

Denkelijk zijn deze gegevens per ongeluk aan uw dossier toegevoegd en door onoplettendheid van de verzender ook bij u terecht gekomen.
Informeer de verzender over deze miskleun en geef de verzender de gelegenheid het e.e.a. te corrigeren.
Vernietig zelf, heel zorgvuldig, de ontvangen gegevens die niet voor uw ogen bestemd zijn en daarmee zou de zaak opgelost kunnen zijn.

U zou natuurlijk ook in de hoogste boom kunnen klimmen en voor een reeds in andere reacties gegeven mogelijkheid kunnen kiezen.
Blijkbaar gaat het hier niet om/over een grote organisatie, berust het voorval op een "foutje" en u zou de verzender de gelegenheid kunnen geven zijn/haar fout te erkennen en te corigeren.

De uiteindelijke beslissing over wat te doen zou u kunnen laten afhangen van de reactie van de schuldhulpverlener !!

panter22
door panter22 Mar 5, 2020 om 12:49
6599 Antwoorden / Vragen

Stel je hebt een goede kennis €5000 geleend. Kennis raakt in de schulden.
Je krijgt een schuldbemiddelingsvoorstel van in totaal €1000. Je mag zijn inkomsten  niet weten. En later zie je hem rijden in een leuke audi.  Wat doe je dan?

me
door mein33 Mar 5, 2020 om 14:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ panter22,

Topicstarter schrijft :   "Op zich leuk maar had voor die 50 euro van mij niet gehoeven".

Uw 'stel' dit lijkt mij in deze dan ook niet aan de orde !
Elke zaak z'n eigen oplossing en ik zou in deze geen poespas maken over iets waar de 'start-up' geen weet van heeft !

panter22
door panter22 Mar 5, 2020 om 17:48
6599 Antwoorden / Vragen

De vordering van TS staat op de lijst van schuldeisers. TS krijgt dezelfde info als ieder ander.

panter22
door panter22 - Mar 5, 2020 om 12:06
6599 Antwoorden / Vragen

Een faillissement is niet zomaar wat.
Een minnelijke regeling wordt nu voorgesteld en daar moet je als schuldeiser mee akkoord gaan.
En als je als schuldeiser geen inzicht hebt in de inkomsten, moet je dan blindelings vertrouwen op het voorstel van de schuldhulpverlener? Het is jouw geld wat je voor het grootste deel niet terugkrijgt.
En dan moet degene die schulden heeft gemaakt beschermd worden ten koste van de schuldeiser?

tu
door tukkertje - Mar 5, 2020 om 13:18
176 Antwoorden / 159 Vragen

Waar de mensen in Nederland zich zo druk over kunnen maken. Zijn er geen ergere dingen in de wereld?

gerbera
door gerbera Mar 6, 2020 om 11:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik wil u wel eens horen als al uw persoonlijke gegevens aan een ander verstrekt worden. Overigens is uw reactie geen antwoordt op de vraag.

aurora1
door aurora1 - Mar 5, 2020 om 17:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u een groot bedrag had geleend, en men stelt een minieme afbetalingsregeling voor, zou dat dan verschil maken? U wilt dan toch weten of de zuinige afbetalingsregeling niet belachelijk is als er veel geld om uit te putten is? Daarvoor heeft u dan kennis van de financiële stand van zaken nodig.

mo
door mof - Mar 6, 2020 om 11:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat lijkt me een overtreding van de privacy regels. En zeker bij een klein bedrag van 50€ buitenproportioneel.

1paul
door 1paul - Mar 6, 2020 om 14:42
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dit mag, u moet toch kunnen beoordelen of de terugbetaling oke is in verhouding met de rest???

Tr
door Trostomaat - Mar 8, 2020 om 02:44
239 Antwoorden / Vragen

Zoals al in meerdere antwoorden aangegeven, kan deze bijgeleverde informatie van belang zijn bij de beoordeling of het gedane voorstel een redelijk voorstel is.
Ik begrijp niet dat hier veelvuldig wordt geroepen 'dat dit zeker niet kan', nota bene zonder daarvoor de vereiste onderbouwing te geven.

Er kunnen best specifieke regels zijn die maken dat dit wel mag.
Daarnaast lijkt het mij dat het zeker wel mag met toestemming van of in opdracht van de schuldenaar in kwestie.

Hoe kun je roepen dat het niet mag als je niet weet of een dergelijke toestemming gegeven is?

ro
door ron503 - Mar 8, 2020 om 08:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zo te lezen is het faillissement beeindigd en is een schuldsanereringstraject gestart en omdat u schuldeiser bent wordt u een voorstel gedaan. Inzicht in de huidige financiële situatie is dan noodzakelijk want u beslissing om met het voorstel akkoord te gaan hangt van die financiële situatie af. U heeft nu drie opties, de schuldeis intrekken, het voorstel accepteren of het voorstel weigeren. Als u weigert dan is het schuldsaneringstraject gedoemd te mislukken en zal uiteindelijk in een wettelijk traject eindigen en kunt u minstens drie jaar op uw geld wachten maar preferente schuldeisers gaan voor en dat maakt de kans bijzonder klein dat u een bedrag terug ontvangt.