fe
door ferryarthur Jul 5, 2015 om 12:01
Geldzaken & recht

Terugbetalen wezenuitkering

Beste lezers,

4 jaar geleden overleed mijn moeder en werd ik een volledige wees in de ogen van de SVB. Ik kreeg een brief waarin stond dat ik recht had op een weesuitkering. Van het een kwam het ander en ik ontving enkele jaren een weesuitkering.

Ik zat en zit nog op school. De weesuitkering was voor mij zeer belangrijk aangezien ik niks meer had na het overlijden van mijn moeder. Ze had grote schulden en moest ik mijn huis en spullen achterlaten.

Het probleem was toen ik 21 werd. Ik was bang dat ik mijn uitkering zou verliezen terwijl ik studeerde. Via via hoorde ik over een wees die het kreeg tot hij klaar was met zijn opleiding(boven 21). Daarnaast had ik contact opgenomen met de SVB en werd dit mij ook verteld. Dit kwam omdat ik voor 1993 geboren was.

Nu naar het heden: De SVB vind na 3 jaar dat ik er toch geen recht op had. Ik moet alles terugbetalen. Hierdoor is het voor mij niet mogelijk om het laatste stukje van mij opleiding af te maken en heb ik in totaal nu een schuld van een halve ton.

Het probleem is de verkeerde informatie die aan mij verstrekt werd en dat ze er nu pas mee komen. Op de brieven die ik kreeg stonden diverse gegevens die ik moest doorgeven, leeftijd was daar niet 1 van. Mijn leeftijd is ook gewoon te zien op mijn SVB. Tussendoor heb ik ook nog contact met ze gehad over loonheffing etc.

Een schuld van 50.000 euro en mijn opleiding niet kunnen afmaken is op zijn minst een domper te noemen.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2015/06/29/sociale-verzekeringen-en-bijstandsuitkeringen-per-1-juli-2015.html

http://gyazo.com/ba7764a4ad7319ed3033d1015e22e9c1

In dat document is mijn eerdere claim te zien. Voor 1991 geboren: tot je 27ste.

Mijn vraag aan jullie: Is er iets wat ik kan doen om dit tegen te gaan? Heb ik een voet om op te staan? Ik heb namelijk niet veel tijd om er wat tegen te doen.

Zelf denk ik er dus ook over om eventueel een advocaat in te schakelen. Maar ik wil niet nog meer geld verliezen. Dus nu bekijk ik mijn opties.

7214 57 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2015 om 12:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Om te beginnen zie ik daar staan geboren voor 1-10-1993 (bij de tweede link), maar dat maakt waarschijnlijk voor de vraag niet uit. Maar wat is je geboortejaar?

Ligt de reden dat je volgens de SVB geen recht had op de uitkering wel in je leeftijd of ligt die in je opleiding? Je moet dan namelijk wel volledig dagonderwijs volgen volgens de site van de SVB.

fi
door fisbel - Jul 5, 2015 om 12:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

Wezenpensioen als een pensioenuitkering ten behoeve van de kinderen kán doorlopen tot 27 jaar als het kind studeert of arbeidsongeschikt. Maar deze verzekering is dan wel een pensioenregeling van de werkgever. Dit wezenpensioen gaat in direct na het overlijden van de deelnemer aan de pensioenregeling. In de praktijk is de uitkering vaak korter en wordt als einddatum de leeftijd van 18 of 21 jaar toegepast.

Een nabestaanden ANW wezenuitkering stopt uiterlijk als het kind 21 jaar wordt. Dit geldt ook voor wezen geboren vóór 2 oktober 1993 als er volledig dagonderwijs wordt gevolgd. Lees hier en lees hier

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2015 om 12:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=fisbel schreef op zondag 5 jul 2015, 12:23]...
Lees hier en lees hier

Eerste link werkend gemaakt. Klik.

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2015 om 12:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=fisbel schreef op zondag 5 jul 2015, 12:23]

Een nabestaanden ANW wezenuitkering stopt uiterlijk als het kind 21 jaar wordt. Dit geldt ook voor wezen geboren vóór 2 oktober 1993 als er volledig dagonderwijs wordt gevolgd. Lees hier en lees hier

Zo'n uitkering had dan toch vanzelf moeten stoppen? SVB heeft tenslotte alle naw-gegevens.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 12:29
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 5 jul 2015, 12:21]Om te beginnen zie ik daar staan geboren voor 1-10-1993 (bij de tweede link), maar dat maakt waarschijnlijk voor de vraag niet uit. Maar wat is je geboortejaar?

Ligt de reden dat je volgens de SVB geen recht had op de uitkering wel in je leeftijd of ligt die in je opleiding? Je moet dan namelijk wel volledig dagonderwijs volgen volgens de site van de SVB.

Dankjewel voor de reactie.

Maar om je vraag te beantwoorden, ik ben geboren op 25-03-1991.

Mijn opleiding is niet de reden, ik volg een voltijds Bachelor op de Hogeschool Rotterdam.

De brief stelde dat het aan mijn leeftijd lag.

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2015 om 12:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De links van fisbel laten duidelijk zien dat de uitkering op je 21e had moeten stoppen. Ben het met Carola.83 eens dat dat automatisch had moeten gebeuren, flater van de SVB lijkt mij. Lijkt mij een goede tip van mahadma om naar het JL te gaan hiermee.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 12:35
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 5 jul 2015, 12:28][quote=fisbel schreef op zondag 5 jul 2015, 12:23]

Een nabestaanden ANW wezenuitkering stopt uiterlijk als het kind 21 jaar wordt. Dit geldt ook voor wezen geboren vóór 2 oktober 1993 als er volledig dagonderwijs wordt gevolgd. Lees hier en lees hier

Zo'n uitkering had dan toch vanzelf moeten stoppen? SVB heeft tenslotte alle naw-gegevens.

Dat is inderdaad het ergste. Die gegevens hebben ze. Het stond ook niet aangegeven in de brieven dat ik mijn leeftijd moest doorgeven. Er stond wel dat ik verhuizingen of partners moest doorgeven.

Het niet krijgen van de wezenuitkering is dan ook geeneens het probleem, als het 3 jaar geleden gebeurde.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 12:44
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 5 jul 2015, 12:33]De links van fisbel laten duidelijk zien dat de uitkering op je 21e had moeten stoppen. Ben het met Carola.83 eens dat dat automatisch had moeten gebeuren, flater van de SVB lijkt mij. Lijkt mij een goede tip van mahadma om naar het JL te gaan hiermee.

Ja ik vindt de verkeerde informatie die ik destijds kreeg van het SVB ook niet eerlijk tegenover mij. Of alle tussentijdse contacten waarin ik ook al ouder dan 21 jaar was. Ik had toen andere bewijzen, maar jammer genoeg ben ik die kwijt. Nu heb ik enkele zoals die pagina waarin 27 jaar staat zolang ik voor 1991 geboren ben. Die andere bewijzen die ik had waren veel sterker en concreter. Dat is weer een wijze les voor de toekomst denk ik.

Contact opnemen met het Juridisch Loket is dan ook iets wat ik ga proberen.

Na jarenlang lastiggevallen te worden door de schuldeisers van mijn moeder krijg ik ze nu zelf...

mahadma
door mahadma - Jul 5, 2015 om 12:44
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Neem contact op met het Juridisch Loket in je gemeente, dit bedrag is TE groot om slordig mee om te gaan. Of anders een advies vragen aan een sociaal werker/ster van je gemeente. Beiden kosten niets, dus probeer eens wat dit oplevert. Ze kunnen wel proberen veren te plukken van een kale kip, maar een halve ton, € 50.000,00 zal je toch zeker niet als kleingeld in je achterzak hebben zitten.

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2015 om 12:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In Nederland wordt iedereen geacht de wet te kennen, maar wat de SVB heeft gedaan, is natuurlijk bezopen! De uitkering hadden zij moeten stoppen m.i.v. het moment dat je 21 jaar werd.

Ik zou zeker juridische hulp inschakelen en/of een klacht indienen over deze gang van zaken bij de vNationale Ombudsman.

ho
door hopetobehelping - Jul 5, 2015 om 12:53
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ferryarthur,

als ik u was zou ik sowieso contact opnemen met uw gemeente.
Het is belangrijk dat u uw studie af kunt maken. Ik zou sowieso een bijstandsuitkering aanvragen.
Uw wezenuitkering is gestopt en u moet toch eten.

Als de SVB eerst aangeeft dat u uw uitkering blijft houden en dat na 3 jaar intrekt hebben ze toch wel een enorme blunder gemaakt. Ieder weldenkend mens snapt toch dat dat dan niet zomaar terugbetaald kan worden. Dat kan niet waar zijn, vraag uw gemeente u ook daar mee te helpen.
Naast het juridisch loket zou ik als u was (en SVB zet dit door) een klacht indienen bij de Nationale ombudsman, klik hier.

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2015 om 12:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De SVB heeft de wet niet goed uitgevoerd, dus een grote fout. Dit moet je echt niet klakkeloos accepteren. Kinderbijslag stopt ook automatisch als een kind 18 jaar wordt, ditzelfde had bij jou moeten gebeuren bij de wezenuitkering.

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2015 om 12:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

O, en nog een tip voor de toekomst: als je belt voor informatie bij een overheidsinstantie, altijd minstens 3x bellen. Pas als 3 mensen hetzelfde antwoord geven, kun je er (een beetje) op vertrouwen dat het antwoord correct was.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 13:05
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 5 jul 2015, 12:55]O, en nog een tip voor de toekomst: als je belt voor informatie bij een overheidsinstantie, altijd minstens 3x bellen. Pas als 3 mensen hetzelfde antwoord geven, kun je er (een beetje) op vertrouwen dat het antwoord correct was.

Dat is een zeer goede tip. Dat was inderdaad niet de eerste keer dat zoiets gebeurde. Verkeerde informatie lijkt soms een pré bij de overheid.

Ik had ook het probleem dat ik op niemand kon terugvallen. Doordat ik van een donor ben, overlijdens en dergelijk heb ik zo goed als geen familie. Ik werd mijn huis uitgezet en had niks meer. Mijn wezenuitkering was een geschenk uit de hemel. Het was de reden dat ik mijn leven weer kon opbouwen en mijn dromen kon waarmaken. Nu heb ik stabiel leven en gebeurd dit.

Ik ga er ook zeker werk van maken. Die stabiliteit heeft er wel voor gezorgd dat ik een spaarbankje heb opgebouwd met mijn beleggingen. Hiermee kom ik gelukkig wel de maand door.

En iedereen bedankt voor alle reacties en tijd die jullie hierin steken!

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2015 om 13:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heel veel succes en volhouden! Dergelijke fouten mogen gewoon niet gemaakt worden door de SVB. Hoop te horen hoe e.e.a. verloopt / is verlopen.

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2015 om 13:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kijk voor dit geval ook eens bij de beleidsregels van de SVB en de discretionaire bevoegdheid die zij hebben om in bepaalde gevallen van terugvordering af te zien.

ho
door hopetobehelping - Jul 5, 2015 om 13:24
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ferryarthur schreef op zondag 5 jul 2015, 13:05]Die stabiliteit heeft er wel voor gezorgd dat ik een spaarbankje heb opgebouwd met mijn beleggingen. Hiermee kom ik gelukkig wel de maand door.

Beste ferryarthur,

zoek zo snel mogelijk hulp bij uw gemeente om een uitkering aan te vragen.
Uw opgebouwde 'spaarbankje' is niet bedoeld om de maand mee door te komen. Dat kunt u later nog heel goed gebruiken.
Ik vind het knap van u hoe u zich overal doorheen geslagen heeft, kan ik alleen maar heel veel respect en waardering voor hebben.
Wens u heel veel succes en hoop dat het allemaal heel snel voor u opgelost wordt.
En uiteraard veel succes met de laatste loodjes van uw bachelor opleiding.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 13:25
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 5 jul 2015, 13:17]Heel veel succes en volhouden! Dergelijke fouten mogen gewoon niet gemaakt worden door de SVB. Hoop te horen hoe e.e.a. verloopt / is verlopen.

Dankjewel Carola! En dat zal ik zeker doen. :)

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2015 om 14:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nog een tip: maak zoveel mogelijk gebruik van (social) media. Nieuws-/consumentenprogramma's zijn gek op het melden van wantoestanden bij de SVB. Denk aan: Hart van Nederland, Een Vandaag, RTLNieuws, Nieuwsuur, Kanniewaarzijn, de Belbus van Kassa (belbus@vara.nl) enz. enz.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 14:01
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 5 jul 2015, 13:24][quote=ferryarthur schreef op zondag 5 jul 2015, 13:05]Die stabiliteit heeft er wel voor gezorgd dat ik een spaarbankje heb opgebouwd met mijn beleggingen. Hiermee kom ik gelukkig wel de maand door.

Beste ferryarthur,

zoek zo snel mogelijk hulp bij uw gemeente om een uitkering aan te vragen.
Uw opgebouwde 'spaarbankje' is niet bedoeld om de maand mee door te komen. Dat kunt u later nog heel goed gebruiken.
Ik vind het knap van u hoe u zich overal doorheen geslagen heeft, kan ik alleen maar heel veel respect en waardering voor hebben.
Wens u heel veel succes en hoop dat het allemaal heel snel voor u opgelost wordt.
En uiteraard veel succes met de laatste loodjes van uw bachelor opleiding.

Beste hopetobehelping,

Je hebt ook gelijk over mijn spaarbankje. Ik heb gespaard om over een jaar mijn eigen bedrijf te kunnen beginnen en een schuld zal daar niet bij helpen. Maar ik ben bang dat ik misschien geen keus heb deze maand. Van wat ik even snel heb gelezen gaat er wel veel tijd over heen om een uitkering aan te vragen, als ik het überhaupt krijg. Als ik het met terugwerkende kracht zou krijgen zou het al veel goed maken.

Ik ga naar het JL/gemeente, bekijk het beleid van SVB en neem contact op met de N-ombudsman, verder heb ik ook contact opgenomen met de correcte mensen binnen school.

Dankjewel. Het voelt soms gewoon alsof het gewoon nooit kan gaan zoals ik het wil, er is altijd wel iets. I guess that's life. Desondanks zal ik er alles aan doen om het weer recht te trekken.

ho
door hopetobehelping - Jul 5, 2015 om 14:17
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ferryarthur,

natuurlijk zal er wat tijd overheen gaan als u een uitkering aanvraagt voordat u die dan ook hebt.
Tot die tijd (uiteraard alleen doen als het slechts een kwestie van tijd is en u de uitkering zult krijgen) zou de gemeente u een voorschot kunnen geven dat dan verrekend wordt met de definitieve uitkering. Probeer er zo snel mogelijk werk van te maken.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 15:22
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 5 jul 2015, 14:00]Nog een tip: maak zoveel mogelijk gebruik van (social) media. Nieuws-/consumentenprogramma's zijn gek op het melden van wantoestanden bij de SVB. Denk aan: Hart van Nederland, Een Vandaag, RTLNieuws, Nieuwsuur, Kanniewaarzijn, de Belbus van Kassa (belbus@vara.nl) enz. enz.

Dat zou eventueel een optie zijn. Ik maak er liever geen mediaparade van haha. Maar 50 duizend euro en een diploma zijn belangrijk genoeg om het te overwegen. Het voordeel is dat ze wel bang zijn voor de slechte media aandacht.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie niet in waarom u een uitkering zou kunnen aanvragen als u nog schoolgaand bent. U kon studiefinanciering aanvragen of lenen van Duo. Maar een uitkering zit er mijns inziens niet in.

Wezenpensioen van de staat is nog nooit tot 27 jaar geweest. Slechts pensioenfondsen keerden dat eventueel uit bij studie.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verder verbaas ik mij over de grootte van het bedrag wat u zou moeten terugbetalen. Als u drie jaar ten onrechte wezenpensioen gehad hebt, kan dat nooit € 50.000 zijn.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 17:23
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 jul 2015, 17:10]Verder verbaas ik mij over de grootte van het bedrag wat u zou moeten terugbetalen. Als u drie jaar ten onrechte wezenpensioen gehad hebt, kan dat nooit € 50.000 zijn. Door de situatie zou ik dan mijn studie niet af kunnen maken. Er wordt dan niks kwijtgescholden, dit in combinatie met de schuld bij de SVB is ongeveer 50.000 euro. Dat was de totale schuld die ik in die situatie zou hebben. De SVB moet ik 3,5 jaar aan weesuitkering terugbetalen.

En ik verwacht ook niet dat ik een uitkering kan krijgen. In het beste geval krijg ik een tegemoetkoming en zelfs dat lijkt mij zeer sterk.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het dus goed begrijp, hebt u naast die wezenuitkering ook nog schuld bij DUO doordat u uw opleiding niet zal afmaken. Maar u moet toch haast klaar zijn met uw opleiding, dus wellicht kunt u sowieso uitstel krijgen van betaling. Want als u stopt met leren hebt u ook geen inkomen en kunt u niets terugbetalen.

Complete dwaasheid dat de SVB is blijven uitkeren na uw 21ste.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 18:35
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 jul 2015, 17:46]Als ik het dus goed begrijp, hebt u naast die wezenuitkering ook nog schuld bij DUO doordat u uw opleiding niet zal afmaken. Maar u moet toch haast klaar zijn met uw opleiding, dus wellicht kunt u sowieso uitstel krijgen van betaling. Want als u stopt met leren hebt u ook geen inkomen en kunt u niets terugbetalen.

Complete dwaasheid dat de SVB is blijven uitkeren na uw 21ste.

Ja dat klopt. Ik ben bijna klaar met mijn opleiding maar zonder het inkomen van mijn wezenuitkering zal het zeer moeilijk worden om af te studeren. Ik ben na het overlijden van mijn moeder mijn ouderlijk huis uitgetrapt en kon ik nergens terecht. Dankzij mijn weesuitkering, bijbaan en stufi kon ik een klein huis krijgen en onderhouden. Ik heb dus veel verantwoordelijkheden en hoge kosten op dit moment. Al is het wel de beste optie op langer termijn. Mijn opleiding niet af maken zal mijn toekomstige inkomen verlagen en de schulden verhogen.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Een klein huis krijgen".

Ik neem aan dat dat een huurhuis is en als de huur te hoog is krijgt u huurtoeslag. Nu die wezenuitkering is vervallen, kunt u dat meteen aanvragen.

Afgezien daarvan zijn er heel veel studenten die het met stufi, een bijbaan en een lening moeten doen.

Uw kosten zullen niet hoger zijn dan elke andere student heeft.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 20:41
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 jul 2015, 18:57]"Een klein huis krijgen".

Ik neem aan dat dat een huurhuis is en als de huur te hoog is krijgt u huurtoeslag. Nu die wezenuitkering is vervallen, kunt u dat meteen aanvragen.

Afgezien daarvan zijn er heel veel studenten die het met stufi, een bijbaan en een lening moeten doen.

Uw kosten zullen niet hoger zijn dan elke andere student heeft.

Dankuwel! Ik had nog niet stilgestaan bij mijn huurtoeslag. Ik heb net een proefberekening gedaan en het bedrag wat ik ontvang ligt een stuk hoger dan het huidige bedrag! Als ik vrijstelling zou krijgen van de schulden tot na mijn studie is het denk ik wel haalbaar. Ik denk dat ik nu ook dat ik vrijstelling kan krijgen van de afvalstoffenheffing en waterschapslasten. Dit scheelt gezamenlijk toch iets meer dan 1000 euro op jaarbasis. Daarnaast heb ik volgend jaar een minor waarin ik mijn eigen bedrijf(met winst) moet opstarten. Ik zie het behalen van mijn studie toch een stuk zonniger in nu!

Desondanks zal ik nog wel gaan kijken naar eventuele andere opties die ik heb.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 21:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vrijstelling van lasten zult u waarschijnlijk niet krijgen, omdat u een spaarpotje hebt. En ik kan mij niet voorstellen dat die ca. € 1.000 zullen zijn.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 21:34
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 jul 2015, 21:13]Vrijstelling van lasten zult u waarschijnlijk niet krijgen, omdat u een spaarpotje hebt. En ik kan mij niet voorstellen dat die ca. € 1.000 zullen zijn.

Ik bedoelde dat ik ongeveer 1000 euro beter uit zou zijn met mijn verhoogde huurtoeslag en als ik kwijtschelding zou krijgen. De afvalstoffenheffing in Rotterdam is aardig hoog en de laatste jaren flink gestegen. Het laatste jaar is het daarentegen wel iets gedaald.

Ik ga ook eens kijken naar dat middelen. Dat wist ik ook niet. Zeer goed advies!

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u werkelijk dat hele bedrag moet terugbetalen, moet u in ieder geval niet vergeten middeling uit te voeren. Dan krijgt u over voorgaande jaren ook nog een flink bedrag aan belasting terug.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

€ 1.000 is nu duidelijk. Maar waag te betwijfelen of u kwijtschelding krijgt. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik las wel dat van een bepaalde kostenpost geen volledige vrijstelling meer wordt gegeven. Weet even niet welke.

Middelen is in principe eenvoudig.

En u hebt daarvoor ook alke tijd. Ik neem aan dat u over de afgelopen jaren aangifte gedaan hebt, in ieder geval ivm aftrek studiekosten. Die aanslagen hebt u daarvoor nodig.

fi
door fisbel - Jul 5, 2015 om 22:18
851 Antwoorden / 3 Vragen

@ferryarthur:
Het is altijd goed van de middelingsregeling op de hoogte te zijn. Maar met uw inkomens zal middeling niets opleveren. Pas als er twee inkomens van schijf 2 tussen zitten (minimaal € 25000 en hoger) in combinatie met een jaar van gering of geen inkomen is er een kansje van teruggave via middeling. Veel levert het dan nog niet op. Dan heb je echt hogere inkomens nodig.

Probeert u het maar uit met de rekenmodule, klik hier

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 23:35
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=fisbel schreef op zondag 5 jul 2015, 22:18]@ferryarthur:
Het is altijd goed van de middelingsregeling op de hoogte te zijn. Maar met uw inkomens zal middeling niets opleveren. Pas als er twee inkomens van schijf 2 tussen zitten (minimaal € 25000 en hoger) in combinatie met een jaar van gering of geen inkomen is er een kansje van teruggave via middeling. Veel levert het dan nog niet op. Dan heb je echt hogere inkomens nodig.

Probeert u het maar uit met de rekenmodule, klik hier

Ja ik dacht dat ik het misschien terug kon krijgen omdat het eigenlijk nooit belastbaar inkomen is geweest aangezien ik het moet terugbetalen.

Ook vindt ik de brief wat onduidelijk.

Daardoor heeft u over april 2012 tot en met juni 2015 bruto 30,000 euro te veel wezenuitkering ontvangen. Dit bedrag moet u aan ons terugbetalen.

Als u niet reageert, nemen wij aan dat u het bedrag van 23,000 in een keer binnen 6 weken aan ons terugbetaalt.

Wat wij teveel hebben betaald:

Doorbetaalde Anw-uitkering tot en met september 2014 bruto 23,000 euro

Ik snap niet waarom ze midden in de brief beginnen te praten over het bedrag van 23,000 euro. Het bedrag van 30,000 euro wordt maar 1 keer genoemd. In de opsomming staat ook alleen maar het bedrag van 23,000 euro.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijke brief. Met wonderlijke bedragen.

Nee het is niet zo dat het precies teruggerekend wordt aan die jaren.

Het bedrag dat u dit jaar zou terugbetalen wordt in mindering gebracht op uw inkomen. Dus ook op het inkomen wat u uit uw bijbaantje heeft.

Het maakt ook niet dat u voor eerdere jaren meer huurtoeslag zou kunnen krijgen.

Het vergt nog wat rekenarij.

fi
door fisbel - Jul 5, 2015 om 23:49
851 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de € 23.000 in 1 keer of in delen gaat terugbetalen is dit negatief inkomen. Dit negatieve inkomen wordt in mindering gebracht op uw overige inkomsten.

Voorbeeld: Uw inkomen is € 10.000 U betaalt in 1 keer. Het negatieve inkomen zorgt er voor dat u een verlies-inkomen krijgt van - € 13.000. De ingehouden loonbelasting over de € 10.000 krijgt u terug, het negatieve inkomen wordt verrekend met het positieve box 1-inkomen uit de 3 voorafgaande jaren en (eventueel) met positieve box 1-inkomsten uit de 9 volgende jaren. Het oudste jaar telt eerst, dat zou 2012 kunnen zijn, als u in 2015 negatief inkomen zou hebben.
N.B: Voor middeling wordt een negatief inkomen altijd op nihil gesteld.

fe
door ferryarthur - Jul 5, 2015 om 23:53
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 jul 2015, 23:43]Wonderlijke brief. Met wonderlijke bedragen.

Nee het is niet zo dat het precies teruggerekend wordt aan die jaren.

Het bedrag dat u dit jaar zou terugbetalen wordt in mindering gebracht op uw inkomen. Dus ook op het inkomen wat u uit uw bijbaantje heeft.

Het maakt ook niet dat u voor eerdere jaren meer huurtoeslag zou kunnen krijgen.

Het vergt nog wat rekenarij.`

Ik heb de bedragen wel afgerond trouwens. En enkele stukken tekst weggelaten zoals dat ze akkoord gaan met elke redelijke betalingsregeling waarmee ik het binnen 1 jaar afbetaal.

De werkelijke bedragen zijn 23.540,88 en 30.609,92

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat me er niet om dat u de bedragen gemakshalve even afrondt, maar om die twee verschillende bedragen en ook periodes. Dat moet u helder krijgen.

fe
door ferryarthur - Jul 6, 2015 om 09:13
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 6 jul 2015, 09:08]Het gaat me er niet om dat u de bedragen gemakshalve even afrondt, maar om die twee verschillende bedragen en ook periodes. Dat moet u helder krijgen.

Ja dat was ook mijn gedachtegang. Ik vind het niet logisch dat ze in hetzelfde stuk spreken over verschillende bedragen in verschillende periodes. Het bedrag van 23.000 zou ook gewoon binnen het bedrag van 30.000 horen. 23.000 zou in mijn mening niet genoemd hoeven worden.

fi
door fisbel - Jul 6, 2015 om 09:13
851 Antwoorden / 3 Vragen

Een negatief inkomen kan wél worden teruggerekend. Uiteraard wordt de terugbetaling eerst verrekend met het jaar zelf. Als er nog een extra bedrag te verrekenen is, wordt de terugwenteling in jaren toegepast. Deze terugwenteling geldt niet alleen voor ondernemers met een verlies, maar voor zover van toepassing ook voor 'gewone' burgers. Lees hier

Voor de huurtoeslag of andere toeslagen is er inderdaad geen invloed als er verrekend wordt met eerdere jaren. Als het belastbaar inkomen in het jaar zelf vermindert door de terugbetaling is er mogelijk wel recht op meer toeslag(en).

fe
door ferryarthur - Jul 6, 2015 om 09:59
21 Antwoorden / 2 Vragen

Die bedragen blijken een systematische fout te zijn. Het moest inderdaad automatisch stopgezet worden, maar dat hebben de collega's na de waarschuwing en tijden mijn latere gesprekken met hen nagelaten. Desondanks haalt dit niet weg dat ik het terug moet betalen en zij mij helemaal kaal zullen plukken. Dit geldt ook voor het (kleine) vermogen wat ik heb. Ze willen akkoord gaan met een bedrag p/m wat gelijk is aan mijn inkomen. Kan dit niet dat doen zijn een inkomenscheck en kijken naar het maximale wat ik kan betalen. met School wordt(waarschijnlijk) geen rekening gehouden.

Het is dus inderdaad 30.000 euro die ik door hun fout moet betalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Te gek voor woorden.

Een bedrag per maand gelijk aan uw inkomen?

En waar moet u dan van leven?

Als ik u was, nam ik contact op met de Ombudsman. Er moet toch een veel betere regeling te treffen zijn.

Bij een inkomenscheck zult u waarschijnlijk helemaal niets kunnen betalen.

fe
door ferryarthur - Jul 6, 2015 om 10:22
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 6 jul 2015, 10:15]Te gek voor woorden.

Een bedrag per maand gelijk aan uw inkomen?

En waar moet u dan van leven?

Als ik u was, nam ik contact op met de Ombudsman. Er moet toch een veel betere regeling te treffen zijn.

Bij een inkomenscheck zult u waarschijnlijk helemaal niets kunnen betalen.

30.000 Gedeeld door 24= 1250 per maand. Wat ongeveer mijn maandelijkse inkomen is. Dat is dus onmogelijk. Zelfs al lever ik eerst al mijn vermogen in(circa 3000 euro aan beleggingen).

De N-Ombudsman kan niks voor mij betekenen omdat ik bezwaar kan aantekenen en de rechter uiteindelijk moet beslissen. Juridisch loket had 19 wachtende voor me, een lange wachttijd en betaalde ik per minuut. Dus dat probeer ik later nog eens.

Ik ben bang dat ik er weinig aan kan doen .

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar gewoon beginnen met bezwaar indienen. Dat bedrag per maand kan dus niet geeist worden. En daar kan ook geen beslag op gelegd worden voor die hoogte. U hebt recht op een beslagvrije voet.

Bij sommige afdelingen van het JL is ook nog een inloop spreekuur, kijk op Google.

zoekster
door zoekster - Jul 6, 2015 om 10:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het juridisch loket heeft ook inloopspreekuren,
klik HIER

Ook de belastingdienst moet rekening houden met de beslagvrije voet. U mag niet onder het bestaansminimum komen. Daar is de BD al een keer voor op de vingers getikt.

klik HIER

en HIER over de beslag vrije voet.

Dus zelfs al komt u niet onder de aflossing uit, de BD moet daar rekening mee houden. Dat kunt u ook nog in uw bezwaar zetten.

fe
door ferryarthur - Jul 6, 2015 om 10:48
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 6 jul 2015, 10:39]Dan maar gewoon beginnen met bezwaar indienen. Dat bedrag per maand kan dus niet geeist worden. En daar kan ook geen beslag op gelegd worden voor die hoogte. U hebt recht op een beslagvrije voet.

Bij sommige afdelingen van het JL is ook nog een inloop spreekuur, kijk op Google.

Ja ik zit er over na te denken om het desnoods morgenochtend te proberen bij het inloopspreekuur.

Maar bezwaar maken heeft denk ik geen nut. Omdat ze een foute brief hadden gestuurd wilden ze pas verder praten wanneer ik de goede brief heb ontvangen omdat ik daar recht op heb. Maar betalen over een termijn langer dan twee jaar is mogelijk na de inkomenscheck. Ik denk dat ik de komende jaren met een dikke schuld zal zitten. Ik kom er niet onderuit denk ik.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Altijd bezwaar maken. Wordt u niet slechter van. Ze maken er daar een zooitje van.

@zoekster

Ik neem aan dat u de SVB bedoelt en niet de BD.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Want vergeet niet, door dat wezenpensioen hebt u waarschijnlijk ook minder aanvullende studiefinanciering gekregen, huurtoeslag en wellicht zelfs zorgtoeslag.

En die uitkeringen worden niet herrekend of met terugwerkende kracht aangevuld.

fe
door ferryarthur - Jul 6, 2015 om 11:27
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 6 jul 2015, 11:03]Want vergeet niet, door dat wezenpensioen hebt u waarschijnlijk ook minder aanvullende studiefinanciering gekregen, huurtoeslag en wellicht zelfs zorgtoeslag.

En die uitkeringen worden niet herrekend of met terugwerkende kracht aangevuld.

Mijn studiefinanciering is hetzelfde gebleven maar me huurtoeslag had 60 euro hoger moeten zijn.

Daarnaast heb ik net contact gehad met het JL. Na het vertellen van mijn verhaal wilden ze dat ik na de nieuwe brief alles zou inscannen en naar hen toe mail. Zij vonden het inderdaad raar dat de SVB er nu pas achter komt, ondanks dat ik dingen heb gedaan zoals loonheffingkorting laten toepassen.

Ze gingen niet op mijn mogelijkheden of kansen in. Persoonlijk ben ik allang blij dat ik niet gelijk de deur ben gewezen.

zoekster
door zoekster - Jul 6, 2015 om 11:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 6 jul 2015, 11:00]

@zoekster

Ik neem aan dat u de SVB bedoelt en niet de BD.
Ja :-(

Excuses.

phenix
door phenix - Jul 18, 2015 om 23:44
15 Antwoorden / 1 Vragen

Goed dat je het hebt aangemeld bij Juridisch Loket. Houdt wel zelf bezwaar termijn in de gaten.
Desnoods zend je een brief (per aangetekend plus bij voorkeur per fax zodat datum en tijd altijd vadt staan) met de vlgde tekst:

Adres/afdeling
Onderwerp: Bezwaar + dossiernr/kenmerk

Geachte xxxxx

Primair ter sauvering van de bezwaartermijn teken ik hierbij bezwaar aan tegen uw besluit d.d. ..., kenmerk ... inzake ..... (terugvordering wezenpensioen)

Daar ik tijd nodig heb rechtshulp te zoeken en mede door de huidige vakantieperiode verzoek ik u ter aanvulling van de gronden van bezwaar een bijkomende termijn tot .... (bijv. 1 oktober 2015).

Hoogachtend,

Je naam, adres en evt email.

Vraag bij JL wel naar n jurist of advocaat met gespecialiseerde kennis in sociale zekerheid. Eerdere reactie inzake invloed op andere subsidies e.d. is correct, dus dat moet je ook laten uitzoeken.
Eventueel kun je op de website van de Nederlandse Orde van Advocaten zoeken naar een advocaat gespecialiseerd in sociale zekerheid. Deze werken meestal ook op basis van toevoeging. Dwz dat op basis van je inkomen in t refertejaar (2jr terug of nu als er n groot verschil is, vraag de behandelend advocaat). Deze kan ook voor jou een sauverend bezwaar indienen.

Heel veel succes en wat er ook gebeurd, maak je studie af!

fe
door ferryarthur - Jul 18, 2015 om 23:49
21 Antwoorden / 2 Vragen

We zijn nu weer eventjes verder en dit is wat er tot nu toe is gebeurd.

Het Juridisch Loket heeft me gekoppeld aan een advocaat in Rotterdam. Zij denken dat dit de beste stap is voor mij. Aankomende dinsdag heb ik een gesprek met de advocaat in kwestie om mijn zaak te bekijken en een bezwaar in te dienen. Wat ik tot nu toe wijzer ben is: De fout is grotendeels van hen en ze hebben een paar steken laten vallen. Volledige kwijtschelding is niet waarschijnlijk, maar een deel ervan wel. Ook is het haalbaar om de betaling uit te stellen tot nu mijn studie. Omdat ik de afgelopen 3 jaar onder het minimum heb verdiend kunnen ze me op dit moment weinig maken.

phenix
door phenix - Jul 18, 2015 om 23:57
15 Antwoorden / 1 Vragen

Heel veel succes, zowel met deze zaak als met je studie.

fe
door ferryarthur - Aug 7, 2015 om 22:57
21 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo mensen!

We zijn weer een tijdje verder en ik heb weer een update.

De SVB heeft zelf wetten overtreden en dit toegegeven in het bijzijn van mijn advocaat. Dezelfde onredelijke medewerker die ik de vorige sprak probeer mij dit keer te helpen en adviseren. Het advies van mijn advocaat: gaan voor gehele kwijtschelding.

De SVB heeft namelijk 12 interne meldingen gehad waarbij stond dat mijn uitkering afgesloten moest worden, dit hebben zij 12 keer nagelaten. Ik heb mijn gegevens elk jaar opnieuw doorgegeven(bewijs doorgestuurd gekregen van dezelfde medewerker). Ik kreeg elk jaar twee bevestigingen dat ik mijn wezenuitkering zou behouden en niks zou veranderen. Ik weet niet of de medewerker te horen heeft gekregen of zijn contract niet verlengt werd, maar hij was ineens heel behulpzaam.

Ik zei dat ik chaotisch was, hierop reageerde hij als volgt: Nou u bent niet de enige meneer W, de SVB heeft er bij u namelijk een zooitje van gemaakt. Ik stuur u de gevraagde gegevens op, wat u er mee doet moet u zelf weten. Ik raad u aan om er iets met te doen.

Tot slot: Er is een wet waarin staat dat een uitkeringsinstantie het geld mag terugvragen tot 6 maanden na hun eerste interne melding. Dit houdt in dat zij nooit de 30.000 euro kunnen eisen. Het bedrag wat zij kunnen vragen is eerste interne melding + 6 maanden. Dit scheelt voor mij al 25.000 euro. Maar door het grote aantal fouten wil mijn advocaat voor de volledige kwijtschelding gaan. Het bezwaar is verstuurd en nu is het afwachten.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2015 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zou dan mooi zijn. Bedankt voor het melden. Hoor graag de definitieve uitslag.

Cookies
door Cookies - Aug 8, 2015 om 01:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Super dat het er gunstig voor je uit ziet! Goed dat je advocaat voor volledige kwijtschelding gaat. Mocht dat niet lukken en zou je die 6 maanden terug moeten betalen, vergeet dan niet je minder ontvangen huurtoeslag daarop in mindering te laten brengen. Dan blijft er een minimaal bedrag over om terug te betalen.

Niet te geloven dat er tot 12x toe niets gedaan werd met die interne meldingen. Over wanprestatie gesproken, pff.

Fijn dat je ons op de hoogte houdt. Erg benieuwd naar de afloop! Alvast een tip: bewaar alle stukken van de SVB uit voorzorg een jaar of 10. Het is en blijft, vrees ik, een log overheidsorgaan waar veel mis gaat.