vl
door vlarrie Jan 7, 2011 om 15:51
Geldzaken & recht

Terugbetaling vanuit Ziggo

Geachte heer, mevrouw,

Per 11 december 2010 heb ik mijn all in 1 abonnement bij Ziggo opgezegd. Dit houdt in dat ik hier 12 november 2010 heb gebeld. Vervolgens krijg ik een brief dat ik de volledige maand moet betalen en dat ik het rest bedrag dan binnen 3 maanden op mijn rekening terug krijg. Ik heb een automatische afschrijving, deze heb ik terug gehaald want ik ga niet 3 maanden op mijn geld wachten. Daarna kreeg ik een herinnering + extra kosten. Vervolgens Ziggo gebeld en een medewerker zou regelen dat ik alleen de eindfactuur hoefde te betalen, zonder herinneringskosten. Hij gaf aan dat ik het maandbedrag gedeeld door 30 keer 12 moest overmaken en dat het dan geregeld was. Daarna vroeg hij mij of ik betalingsproblemen had...toen knapte er wat bij mij. Ik heb absoluut geen betalingsproblemen, nergens, maar waar haalt hij het lef vandaan om dat te suggereren. Vervolgens krijg ik weer een herinnering, weer gebeld. Nu kreeg ik het verhaal dat ik geen eindafrekening kon krijgen omdat er nog een factuur open stond... Ik moest dus de openstaande factuur maar betalen. De medewerker verwees naar de algemene voorwaarden. Maar Ziggo heeft helemaal geen recht op dat extra geld, misschien bestaan ze over een maand wel niet meer en kan ik fluiten naar mijn geld. Maar goed om gedoe met een deurwaarder te voorkomen heb ik gezegd dat ik het geld zou overmaken, maar dat ik het wel uiterlijk eind februari terug wilde hebben. Waarschijnlijk krijg ik mijn geld nu pas eind maart terug in verband met hun computersysteem. Dit is toch een belachelijke zaak, en nog erger is dat je praktisch machteloos moet toekijken. Wat kan je in dit soort gevallen nog doen? Kan ik bijvoorbeeld eind februari een deurwaarder naar Ziggo sturen. Hun stellen immers ook betaaltermijnen, ik heb ze gezegd dat ik het voor eind februari terug wil hebben.

Graag advies, want ik ben echt enorm boos.

Vriendelijke groet,
Nanda Braemer

1517 13 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 7, 2011 om 16:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Begin eerst eens met het lezen van voorwaarden voordat je een overeenkomst aangaat. Door het aangaan van die overeenkomst ben je hiermee akkoord gegaan. Dan kun je niet als je er van af wilt ineens even de spelregels aanpassen.

Als jij een deurwaarder in wilt schakelen, moet je dat vooral doen. Helpen zal het je niet.

Je hebt gewoon nog niet alle openstaande facturen betaald. Zo simpel is.

En je hebt een maand opzetermijn. Als je dus op 12 november opzegt, dan moet je nog tot 12 december betalen. Dat is ook heel logisch en heb je mee ingestemd. Dat geld terugverhaal van jou snap ik dus niet.

Maar ja, blijkbaar ben ik de enige die dat snapt en zich kwaad kan maken om mensen die geen voorwaarden lezen en kwaad worden als vervolgens iets niet gaat zoals zij willen.

ro
door ron530 - Jan 7, 2011 om 16:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vraagsteller is nog al wat warrig denk ik, hij heeft op 12 november het contract opgezegd die liep tot 11 december. Het maandelijkse opzegtermijn is 1 kalendermaand dan ben je dus te laat 1 dag maar te laat. Er moet een eindafrekening gemaakt worden en dat kost tijd want vraagsteller is niet de enigste klant.

dobby
door dobby - Jan 7, 2011 om 16:54
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 7 jan 2011, 16:49]Vraagsteller is nog al wat warrig denk ik, hij heeft op 12 november het contract opgezegd die liep tot 11 december. Het maandelijkse opzegtermijn is 1 kalendermaand dan ben je dus te laat 1 dag maar te laat. Er moet een eindafrekening gemaakt worden en dat kost tijd want vraagsteller is niet de enigste klant.

Nee, ziggo doet het nog makkelijker / gebruiksvriendelijker.. je kan per kalnderdag opzeggen, met vanaf dat moment een opzegtermjin van 1 kalendermaand (dus de feitelijke opzegtermijn wisselt tussen de 28 en 31 dagen).. je zit niet aan een vaste dag vast.

Maar goed - die flexibiliteit maakt idd de administratie niet makkelijker.. dus factureren ze gewoon de normale betalingsperiode door, met na afloop een eindfactuur.. niets aan de hand.. doen in feite mobiele providers ook al jaren...

birdies
door birdies - Jan 7, 2011 om 16:58
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Topicstarter vergeet voor het gemak dat de telefoonkosten altijd pas een maand later gefactureerd worden. Als je t/m 11 december kan bellen, is het onmogelijk de eindfactuur op te maken op 12 december!

Maar ja, mensen maken het blijkbaar graag ingewikkelder dan het is.

@Marcel: je bent zeker niet de enige, want hier zit nr. 2.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 7, 2011 om 17:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja waarom je zelf de schuld geven als het af kan schuiven op een ander, algmene voorwaarden te lezen blijk dus vreselijk moeilijk te zijn. Zoals een eerder antwoord al is gegeven telefoonkosten worden dus achter af 1 x per maand in rekening gebracht. Geduld is een schone zaak. Dus gewoon even afwachten.

ro
door ron530 - Jan 7, 2011 om 17:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Voorwaarden lezen wie doet dat nog we hebben zoveel forums die als het te laat is wel uitzoeken, en raar maar waar we doen het ook nog. Ik ben een van de weinigen die nog nooit overgestapt is van kabelaar energieboer of verzekeringsmaatschappij en problemen echt niet. Ik ben zo iemand als het goed is moet je niet veranderen en mocht ik ooit gaan verhuizen dan licht ik de instanties op tijd in.

dobby
door dobby - Jan 7, 2011 om 20:40
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 7 jan 2011, 17:36]Voorwaarden lezen wie doet dat nog we hebben zoveel forums die als het te laat is wel uitzoeken, en raar maar waar we doen het ook nog. Ik ben een van de weinigen die nog nooit overgestapt is van kabelaar energieboer of verzekeringsmaatschappij en problemen echt niet. Ik ben zo iemand als het goed is moet je niet veranderen en mocht ik ooit gaan verhuizen dan licht ik de instanties op tijd in.

Ok - personal habbit of mine (om het even netjes uit te drukken) - maar ik ben juist vaak overgestapt.. en meestal op juist die ALVs.. - maar je hebt wel gelijk.. "men" leest niet... De EndUser (dan wel de Gemiddelde PC gebruiker (pc/smartphone/tablet/whatever, whoever that may be) heeft blijkbaar (! . . .) de gewoonte van "iets installeren / bestellen / afsluiten ?? dat betekent dus het proces initieren, en dan of 4 keer AGree clicken of 4 keer JA zeggen, dan wel ongelezen elke pagina parafreren en het contract ondertekenen...

tsja... wat kan je nog met (tegen!) zulke endusers doen?

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2011 om 12:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, zo ontstaan de klachten. De werkwijze van Ziggo lijkt me heel redelijk, alleen de termijn van terugbetaling van 3 maanden is erg lang, maar als dat in de voorwaarden, waar je akkoord mee bent gegaan, staat dan heb je weinig recht van spreken. Om je laatste betaling terug te halen is natuurlijk vragen om problemen, dat kan inderdaad ook de indruk wekken dat je betalingsproblemen hebt. Beter was geweest om te vragen waar die termijn van drie maanden in de voorwaarden staat en daar schriftelijk op reageren.

di
door dirk2 - Jan 9, 2011 om 09:43
364 Antwoorden / 21 Vragen

Zo lang op je geld wachten is niet normaal, je verschillende dingen doen zoals contact opnemen met Kassa maar het is maar de vraag of je daar zelf nog profijt van hebt.

Als ik een vraag of item heb voor 'Kassa' of de 'Belbus', waar kan ik die aan richten?

U kunt een email sturen naar kassa(at)vara.nl. De Belbus is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.30 uur op 035 – 6722722 of belbus(at)vara.nl

tdehond
door tdehond - Jan 9, 2011 om 12:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

In de tussentijd trekt de provider rente van uw geld. U kunt dus kijken hoe Ziggo reageert als u rente berekent over het geld wat men van u vast houdt.
Stel het eens voor via een klacht op de site.

stacey
door stacey - Jan 9, 2011 om 13:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 9 jan 2011, 12:16]In de tussentijd trekt de provider rente van uw geld. U kunt dus kijken hoe Ziggo reageert als u rente berekent over het geld wat men van u vast houdt.
Stel het eens voor via een klacht op de site.

--Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentevergoeding--
--OndernemersRekening -Er vindt geen creditrentevergoeding plaats--

En als je al wat aan rente krijgt zal het peanuts zijn, dus dat gezeur over `rentevangers`.........

quantas
door quantas - Jan 9, 2011 om 13:07
670 Antwoorden / 0 Vragen

Het staat allemaal erg duidelijk in de voorwaardes, dat mensen gewoonweg te lam zijn om te lezen kan je niet afschuiven op een ander.

En 3 maanden is ook een rekbaar begrip opgezegd per December is in Januari de eindafrekening en is in februari het teveel betaalde teruggestort en soms ook al in Januari.

Ik ben zelf dealer van Ziggo en kan in de systemen kijken als bv mijn klant opgezegd heeft wanneer dat verrekend word en dat komt toch aardig overeen met wat ik hier typ.

Zoals TS nu gedaan heeft levert hem uiteindelijk een BKR notering op en dat voor een paar euro nou dan ben je erg slim bezig moet ik zeggen.

Maar ja sommige kunnen niet lezen en niet schrijven maar klagen als de beste.

alexishoop
door alexishoop - Nov 15, 2011 om 18:39
561 Antwoorden / 6 Vragen

vrij oude discussie, maar ik wil er toch even op dit onderwerp inhaken.

wettelijk dienen beide partijen alle regels en dus ook de betalingstermijnen van de AV na te leven. dus als een bedrijf in de AV verwacht dat de klant binnen xx dagen zijn rekening voldoet of anders een boete, geldt dat omgekeerd evenredig voor het bedrijf.

de wet geeft geen definitie van de 'redelijke termijn'. Wat redelijk is zal derhalve van de concrete situatie afhangen. in dit geval, 1 kalendermaand opzegtermijn, plus een gebruikelijke betaaltermijn wat bij ziggo in de praktijk neerkomt op ergens tussen 2 en 10 dagen, dan had ziggo 30+10 dagen daarna maximaal met de eindafrekening moeten komen. dat had jij mogen verwachten en mag je ook eisen. van het moment van opzeggen heeft de klant dus wettelijk een vordering op ziggo die 40 dagen later automatisch in gebreke kan worden gesteld.

een verweer dat in een ingebrekestelling geen redelijke termijn was gegeven zal namelijk niet veel kans maken als vaststaat dat de schuldenaar (ziggo) zijn prestatie niet had verricht.

wat juridisch ook niet niet verder ter zake doet is hoe ziggo of de klant de administratie in de werkelijkheid nu doen. dat IS EEN LEUK VERHAAL, maar daar heeft een rechtbank geen oren naar.

opdat ziggo niet binnen de voorgestelde termijnen het eindafrekening heeft aangeboden, kan de klant zelf een verrekening indienen, dit heeft ze gedaan bij een medewerker en daarmee was ziggo ook op de hoogte van de aanpassingen en is in feite het eindfactuur afgesproken.

vervolgens is ziggo weer opnieuw in gebreke omdat ze haar administratie daar niet hebben op aangepast, dus volgt volgens ziggo automatisch de 10 euro en 2,50 boetes, en moet de klant weer opnieuw gaan bellen of schrijven voor een smeekbede om de afgesproken rechtmatige creditnotas door te voeren.

dus ziggo kan wel die incasso brief van de deurwaarde naar je toesturen met een verhaal dat hun hele administratie met de klant nu een puinhoop is, maar dat kan de klant niet worden verweten.

want in de praktijk stuurt ziggo in eerste instantie gewoon de factuur met daaraan alle extra administratie kosten door zonder het inhoudelijke beklach van de klant door naar het incassoburo, die neemt de hoofsom gewoon klakkeloos over en verhoogd dat met buitengerechtelijke kosten. want zo werken deurwaarders(incassoburo) nu eenmaal.

op die brief had je dus het hele verhaal weer opnieuw moeten uitleggen, maar nu aan de incasso medewerker. deze gaat dan graven in je dossier en komt hopelijk tot de conslussie dat je als klant in je recht stond en zullen ze blij hopelijk zijn dat rt inmiddels geen tegenfactuur buitengerechtelijke kosten id ingediend of dsat de klant niet een advocaat/ rechtsbijstand ter hand hebben genomen.

je hebt natuurlijk altijd kans dat ziggo van mening is dat; dit en dat en zus en zo, maar daar hoef jij, die keurig optijd hebt opgezegd en gedaan heeft wat je met ziggo hebt besproken geen rekening mee te houden.

neem in dan wel even contact op met je rechtsbijstandverzekering of loop binnen bij een advocaat, de meesten geven via het juridisch loket of via een gratis eigen spreekuur altijd wel basis tips en advies of kunnen je drect verde helpen.

je kan dit soort klachten heel eenvoudig verder laten belopen totaan de rechtzaak. je hoeft niet eens verder met het incassoburo/deurwaarde ingesprek gaan. conficten tot 10.000,- euro kan je zelf makkelijk voeren zelfs zonder advocaat in te huren, kost je gemiddeld twee brieven (verweer en dupliek) en je kan eigen tegenvording indienen en ophogen met buitengerechtelijke kosten.

je had in ieder geval de van de rechter je gelijk gekregen.