ec
door ecaeca Dec 1, 2015 om 22:11
Geldzaken & recht

Teveel betaald

Heb 2 artikelen gekocht totaal€13.98. Met pin betaald..geen kassabon..blijkbaar bedrag op pinapparaat niet gecontroleerd...en zie nu bijna 2 weken later op bankafschrift dat ik een bedrag van €181,70 betaald hebt met pinpas.Kan ik het teveel betaald bedrag terugkrijgen?

11153 30 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Dec 1, 2015 om 22:17
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ja zonder kassabon is dit moeilijk. U kunt het proberen als u duidelijk kunt aantonen wat u gekocht heeft. En dan maar hopen dat de winkelier meewerkt.

aurora1
door aurora1 - Dec 1, 2015 om 22:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Of u het teveel betaalde terug kunt krijgen kan ik niet beoordelen.
Wat u kunt doen is terug naar de winkel met de gekochte artikelen en uw bankafschrift meenemen (of een kopie ervan met alle verdere privé gegevens onleesbaar gemaakt), en het probleem daar voorleggen.
Het liefst op een rustig tijdstip en ik zou daar dan niet te lang mee wachten.

mahadma
door mahadma - Dec 1, 2015 om 22:28
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Mogelijk dat de kassa aanslag qua dag en tijd terug te vinden is die met het pin moment overeenkomt. Bij een handmatige invoering van het te pinnenbedrag zou de fout gemaakt kunnen zijn. Blijf wel rustig en beleefd, de winkelier is hier ook niet blij mee. Mogelijk dat die dag de "kas" ook niet klopte qua omzet. Wacht niet te lang.

ec
door ecaeca - Dec 1, 2015 om 22:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerbera schreef op dinsdag 1 dec 2015, 22:17]Ja zonder kassabon is dit moeilijk. U kunt het proberen als u duidelijk kunt aantonen wat u gekocht heeft. En dan maar hopen dat de winkelier meewerkt.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hangt er natuurlijk ook nog sterk vanaf of u regelmatig in die winkel komt, dus dat men u kent, waardoor ze die hele toestand gasn onderzoeken.

En handmatig ingevoerd zou je bijvoorbeeld € 139,80 kunnen verwachten, maar zo'n totaal ander bedrag?

mahadma
door mahadma - Dec 1, 2015 om 23:05
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien op een druk moment met meerdere kassahandelingen door verschillende verkopers?

tenormin
door tenormin - Dec 1, 2015 om 23:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wilde net schrijven dat het bedrag niet echt overeenkomt, maar zie nu dat @tijger1 dit al geschreven heeft. Ik heb er een hard hoofd in, maar hoop dat ik heel erg ongelijk krijg, voor U dan.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk controleer ik regelmatig mijn bankrekening, hoewel ik maar zelden pin.

Zouden meer mensen moeten doen. :-))

valerius-2
door valerius-2 - Dec 1, 2015 om 23:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Mijn ook 1 keer gebeurt en ik heb inderdaad geleerd om voor dat ik afdruk om te kijken wat het bedrag gelukkig had ik nog de bon maar toch moeite gehad om mijn geld terug te krijgen.

diumenge
door diumenge - Dec 2, 2015 om 06:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In deze situatie is er sprake van een onverschuldigde betaling van € 167,72. Uiteraard hebt u recht op dat geld terug. Uw recht halen kan mogelijk lastig zijn, maar misschien is het de winkelier het kasverschil allang opgevallen en werken ze direct mee. Je weet het niet, dus ga langs bij de winkel met zoveel mogelijk bewijs.

jantje7
door jantje7 - Dec 2, 2015 om 08:33
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Helaas heeft u geen schijn van kans. Er is geen kasverschil, omdat het aangeslagen bedrag gelijk wordt doorgestuurd naar de betaalautomaat. Het enige wat het vreemde bedrag kan verklaren is dat bij uw voorganger de kassa niet is uitgeslagen, maar alleen op subtotaal is gedrukt.

r.kemperman
door r.kemperman - Dec 2, 2015 om 08:47
423 Antwoorden / 4 Vragen

In grote bedrijven zijn kassa en pin gekoppeld, maar bij bijna alle overige winkels moet de verkoper het bedrag handmatig invoeren.

TS heeft meer aan het advies van Mahadma

reflecs
door reflecs - Dec 2, 2015 om 09:45
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@ ecaeca,

U hoeft niet te quoten; u kunt uw antwoord schrijven in het grijze vak onderaan de pagina onder het kopje Reageren. Eventueel preview en dan Reageer.

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2015 om 09:49
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@Jantje. omdat het aangeslagen bedrag gelijk wordt doorgestuurd naar de betaalautomaat, inderdaad bij een computerkassa heeft u gelijk, maar bij winkels met een "ouderwetsche" kassa, zonder datakoppeling naar de pin automaat, wordt het bedrag handmatig op de pinautomaat ingetoetst. Kennelijk komt u alleen maar met "moderne pc kassa's" in aanraking.

reflecs
door reflecs - Dec 2, 2015 om 10:33
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien kunnen r.kemperman en mahadma even uitleggen hoe je dan het voor elkaar krijgt i.p.v. van 13,98 181,70 in te toetsen ;)

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2015 om 10:38
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@Reflex, met plezier. Zoals ik al schreef, dinsdag 1 dec 2015, 23:05

Misschien op een druk moment met meerdere kassahandelingen door verschillende verkopers?

Op dit soort momenten kàn een verkoper een onbewuste fout maken. Er is (met 30 jaar winkelervaring) zeker voor te stellen dat je even afgeleid wordt en een foute aanslag maakt, maar alles is via de kassastrook/geheugen en het pinmoment terug te halen. Tevreden?

edrick3
door edrick3 - Dec 2, 2015 om 10:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja,

Niet op pinautomaat kijken....
Geen kassabon .....
Wat dacht je nou zelf?

Gezien het nogal afwijkende bedrag ... niet elders betaald?

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2015 om 10:48
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@Edrik3, inderdaad, de vraagsteller zal als er elders € 13,98 betaald / afgeschreven is deze winkel niet kunnen aanspreken, tenzij de vraagsteller de naam en de artikelen en het tijdstip kan aantonen, redelijker wijze. Als het verhaal waar is heeft de winkel een kasverschil gehad wat zeker opgevallen zal moeten zijn.

reflecs
door reflecs - Dec 2, 2015 om 11:52
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@ mahadma,

U heeft gelijk.
Als de verkoper tijdens de kassa-aanslag afgeleid wordt en klakkeloos het bedrag overneemt is het mogelijk.
En nu maar hopen dat er inderdaad een kasverschil was.

hans515
door hans515 - Dec 2, 2015 om 13:12
250 Antwoorden / 117 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 2 dec 2015, 10:42]Tja,

Niet op pinautomaat kijken....
Geen kassabon .....
Wat dacht je nou zelf?

Gezien het nogal afwijkende bedrag ... niet elders betaald?

Inderdaad edrick3,
Altijd controleren en regelmatig je bankgegevens bekijken.......

mi
door michellekepen - Dec 2, 2015 om 13:31
22 Antwoorden / 11 Vragen

Wellicht heeft de supermarkt de mogelijkheid camarabeelden terug te kijken. Nodig is dan wel dat je het tijdstip weet. Daarnaast is het natuurlijk de vraag hoe lang eventuele beelden bewaard worden.

Een tijdje geleden deed ik boodschappen bij een Dirk/Bas vd Heijden. Bij de kassa werd een fout gemaakt. Op weg naar huis ontdekte ik deze fout. Terug naar de winkel, bedrijfsleider werd er bij geroepen. Tot mijn grote verbazing zei deze, "oh, dan kijken we gewoon even de beelden terug". Bleek dat er bij elke kassa een uitgebreid camerasysteem stond, iets dat mij nog eerder nooit opgevallen was. Uit 'Opsporing verzocht' weet je natuurlijk dat er overal camera's zijn, maar ik had er geen idee van dat zelfs de lopende band (om aan te tonen wat er daadwerkelijk gekocht is) en de bijvoorbeeld geld-overhandiging nauwgezet geregistreerd werden.

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2015 om 13:33
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@michellekepen, er staat nergens dat het in een supermarkt was.

kl
door klaproos21 - Dec 2, 2015 om 14:11
6 Antwoorden / 6 Vragen

Geachte,

De enige verklaring van het pin probleem kan alleen veroorzaakt zijn door de klant ervoor is allemaal aan het kassa journaal af te lezen mits je niet te lang wacht. De twee producten van de klant waar het om gaat staan als laatste bij de klant ervoor op de bon ( kassa journaal ) andere zaken zijn niet mogelijk.
Er zijn inderdaad klanten die weten zogenaamd te pinnen. Betalen dus niet voor de goederen en kassa medewerkster komt er pas bij de volgende klant achter of niet maar wel de klant als zij haar afschrift ziet.

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2015 om 16:23
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@Klaproos, als er had gestaan: "Bij winkel X te Y heb ik 2 artikelen gekocht twv € 13,98 maat er is bij controle na 2 weken door mij gezien dat er teveel is gepint." haddenwe geweten wat en hoe de zaak in elkaar steekt, echter dat staat er bij de vraagstelling niet. Dus moeten we er via vragen uit zien te komen wat de missende dingen zijn zodat we de puzzel kunnen afmaken.

U schrijft zelf: Er zijn inderdaad klanten die weten zogenaamd te pinnen. Betalen dus niet voor de goederen en kassa medewerkster komt er pas bij de volgende klant achter of niet maar wel de klant als zij haar afschrift ziet. en dan wat later En beschuldigen doe ik niemand ..........

Wij proberen hier mensen te helpen om wegen te vinden, advies te geven zodat het probleem als het even kan in hun voordeel op te lossen. Is de vraagsteller gewoon fout kunnen wij daar ook niets aan doen. Dat u dat laatste als onvriendelijk ervaart, kunnen wij niets aan doen. Wit is wit en zwart is zwart.

ec
door ecaeca - Dec 2, 2015 om 16:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is opgelost was inderdaad stom dat ik pinapparaat niet gecontroleerd had en geen kassabon meer had...Dit gebeurd me dus geen tweede keer meer...maar gelukkig kan verkoper het zich nog herinneren Door het kasverschil en krijg ik het teveel betaalde bedrag terug. Bedankt voor jullie reacties

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2015 om 16:27
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Fijn dat het opgelost is en dank voor het terug melden. Het kasverschil, wat ik al verwachtte, was duidelijk.

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 2, 2015 om 16:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 1 dec 2015, 23:10]Persoonlijk controleer ik regelmatig mijn bankrekening, hoewel ik maar zelden pin.

Zouden meer mensen moeten doen. :-))
Heel verstandig en een zeer goed advies.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman Dec 3, 2015 om 14:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Akkerdistel en tijger 1: Dat doe ik al vele jaren, sinds ik de ongein met het elektronisch betalingscircuit als bank-computer-technicus (o.a. "flappentappers") van dichtbij zag. Door de stroppenpot met vele miljoenen Euro's die de banken gezamenlijk hanteren zie of hoor je niet veel van missers. Die stroppenpot wordt gevuld met geld dat anders door lagere gebruikstarieven en hogere rente bij de klanten, die de banken nu rijk maken, zou blijven. En de bewijslast wanneer in het elektronische betalingscircuit wat mis gaat, wordt door de banken nog steeds bij klanten gelegd. zonder de hand in eigen boezem te steken! Probeer maar eens te bewijzen in geval van fraude, hacken of een door storing op een vreemd moment afgebroken pintransactie, dat het jouw schuld niet is! Gewoon cash betalen voorkomt een hoop ellende en je houdt een goed overzicht van wat je (nog) te besteden hebt. Hardware ERrorMAN.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 2, 2015 om 22:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Komt nou niemand op het idee dat de vreemde prijs veroorzaakt kan zijn door een verkeerde barcode sticker op het artikel..
Best kans dat 1 sticker verkeerd geplakt is.

diumenge
door diumenge - Dec 2, 2015 om 22:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ecaeca schreef op woensdag 2 dec 2015, 16:24]

Het probleem is opgelost was inderdaad stom dat ik pinapparaat niet gecontroleerd had en geen kassabon meer had...Dit gebeurd me dus geen tweede keer meer...maar gelukkig kan verkoper het zich nog herinneren Door het kasverschil en krijg ik het teveel betaalde bedrag terug. Bedankt voor jullie reacties

pl
door plebpleb - Dec 3, 2015 om 16:16
113 Antwoorden / 60 Vragen

De meesten willen helemaal geen kassa-bon meer bij 't afrekenen...Eigen schuld dikke bult...