ne
door neodutchio May 15, 2015 om 19:48
Geldzaken & recht

(Te)Veel handelen via Marktplaats/facebook

Iemand binnen onze 'kennissenkring' zit werkloos thuis en ontvangt de nodige uitkeringen en toeslagen. Werken wil ze niet, maar verdiend behoorlijk wat zwart bij via facebook en marktplaats.

Complete partijen en babykamers worden er aangeboden. Geen idee waar zij het vandaan haalt, maar het gaat om redelijke bedragen.

Waar kan zoiets gemeld worden dat o.a. belastingdienst en overheid hier een eventuele onderzoek naar zou kunnen starten?

4438 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 15, 2015 om 20:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees eens hier.:

Waar kan je fraude melden van uitkeringen?
Wanneer je denkt dat er een persoon of bedrijf fraudeert met een uitkering of subsidies kan je dat melden bij het UWV. De UWV is de afkorting voor Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen. Deze instantie regelt onder andere de uitkeringen, enzovoorts. Via de websit van het UWV kunt u online een melding van fraude doen. Deze melding wordt dan behandeld bij het Centraal Meldpunt Fraude. Het is ook mogelijk om een brief te sturen. Wanneer je een brief stuurt moet je in ieder geval de naam, het adres en andere gegevens van de betrokken persoon of het bedrijf zo volledig mogelijk vermelden. Het is ook goed om kort aan te geven waarom je denkt dat deze persoon of dit bedrijf fraudeert. De brief kan worden gestuurd naar:
Centraal Meldpunt Fraude UWV
Antwoordnummer 13097
2501 VC Den Haag

Tevens is het mogelijk om de melding telefonisch te doen. Het telefoonnummer is 0900-9294 (lokaal tarief).

tenormin
door tenormin - May 15, 2015 om 20:27
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Weet wel waar u aan begint, ook al is het anoniem. U schrijft over een "kennis". Heeft u haar huishoudboekje bekeken, weet u precies van hoeveel ze moet leven. Zou er 100% zeker van willen zijn alvorens u anonieme stappen onderneemt. U kunt het haar ook rechtstreeks vragen: soms zullen de antwoorden u versteld doen staan over het hoe en waarom. Ben helemaal geen zeden preekster, maar: bezint voor u begint!

tijger1
door tijger1 - May 16, 2015 om 08:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe weet u zo zeker dat het zwart is? En hoe weet u zo zeker dat dat handelen wat oplevert? En hoe weet u zo zeker dat die kennis de nodige uitkeringen ontvangt plus de nodige toeslagen?

Doet u de boekhouding en de aangifte van die kennis?

ro
door ron530 - May 16, 2015 om 09:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U kunt de "fraude" ook bij uw gemeente melden en vaak ook nog digitaal. Als de zaak interessant genoeg is wordt er een onderzoek gestart, wees dus zo uitgebreid als mogelijk in uw melding. De reden waarom u de melding wil doen is niet van toepassing want de vraag staat los van die reden.

ge
door gerboe - May 16, 2015 om 09:47
806 Antwoorden / 0 Vragen

'De reden waarom u de melding wil doen is niet van toepassing want de vraag staat los van die reden.' Die zin snap ik niet dus misschien is een toelichting zinvol.

Als je een melding doet moet je heel goed weten waar je aan begint. Vermoedens,van-horen-zeggen of voorbarige conclusies horen daar niet bij.

Zo lang je daar niet absoluut zeker van bent kun je beter wat zinnigers met je tijd gaan doen.

ro
door ron530 - May 16, 2015 om 10:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=gerboe schreef op zaterdag 16 mei 2015, 09:47]'De reden waarom u de melding wil doen is niet van toepassing want de vraag staat los van die reden.' Die zin snap ik niet dus misschien is een toelichting zinvol.

Als je een melding doet moet je heel goed weten waar je aan begint. Vermoedens,van-horen-zeggen of voorbarige conclusies horen daar niet bij.

Zo lang je daar niet absoluut zeker van bent kun je beter wat zinnigers met je tijd gaan doen.
Vraagsteller wil weten waar hij/zij melding van fraude kan doen de reden waarom is niet van toepassing. Het is niet aan ons om te oordelen of het juist is wat vraagsteller wil doen.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2015 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Niet een melding van fraude, maar een vermoeden.

ro
door ron530 - May 16, 2015 om 11:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Oké een melding omdat er een vermoeden is dat er frauduleus gehandeld wordt.

jo
door joentje1978 - May 16, 2015 om 11:02
367 Antwoorden / 6 Vragen

Als jij jezelf wilt verlagen tot "verklikker" dan moet je dat zelf weten.
Heb niets te verbergen maar heb zelf een hekel aan verklikkers.

Als ze in de WW zit dan mag ze gewoon bijverdienen, moet ze wel aangeven bij het UWV maar ze wordt niet gekort op haar uitkering.
In de bijstand mag dat ook maar dan wordt ze wel gekort op haar uitkering.

Ik zou zeggen, zijn jou zaken niet dus laat lekker gaan.

edrick3
door edrick3 - May 16, 2015 om 11:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 16 mei 2015, 10:52]
Vraagsteller wil weten waar hij/zij melding van fraude kan doen de reden waarom is niet van toepassing. Het is niet aan ons om te oordelen of het juist is wat vraagsteller wil doen.

Juist.
+1

hutch
door hutch - May 16, 2015 om 11:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik neem aan dat TS ook (in ) precies volgens de (wettelijke) regels handelt......?

ne
door neodutchio - May 16, 2015 om 11:27
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Verklikker of geen verklikker. Ik heb er geen probleem mee als mensen via marktplaats dingen verkopen, dat doe ik zelf ook. Maar als ze op het schoolplein, of als ik mijn kinderen bij haar ophaal uitgebreid over haar situatie verteld steekt mij dat.

Het is mijn bedoeling om melding te maken van het feit dat er erg veel verhandeld wordt waavan zij zelf zegt dat het zwart gaat. Ik ken haar financiele situatie en daar is ze al jaren open over naar mij. De hoeveelheid dat er verhandeld wordt is dusdanig dat ze al meerdere keren waarschuwingen heeft gehad uit haar omgeving dat ze moet oppassen gezien de prijzen die zij vangt voor de verkoop.

Ik wil niemand verklikken of aangeven, enkel melding maken van het feit dat er, in mijn ogen, wel erg veel bijverdiend wordt.

tenormin
door tenormin - May 16, 2015 om 11:44
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=neodutchio schreef op zaterdag 16 mei 2015, 11:27]
Ik wil niemand verklikken of aangeven, enkel melding maken van het feit dat er, in mijn ogen, wel erg veel bijverdiend wordt.

U moet doen wat u niet laten kunt; ze is heel erg open naar u toe, zo te lezen, dus ik zou zeggen: als het uw hart verlicht, ga er dan melding van maken.

ho
door hopetobehelping - May 16, 2015 om 11:49
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste neodutchio,

uw vraag is duidelijk en het antwoord heeft u inmiddels.
Mocht u nog in dubio zijn wat te doen dan is het wellicht een idee om er een telefoontje naar het UWV aan te wagen (telefoonnummer, zie het eerste antwoord van Edrick3).
U hoeft dan nog geen namen te noemen maar gewoon vragen wat u met de informatie die u heeft kunt doen.

De meningen/oordelen van anderen moet u maar laten voor wat ze zijn. Het gaat om het antwoord op uw vraag.

ro
door ron530 - May 16, 2015 om 12:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Verklikker of geen verklikker. Ik heb er geen probleem mee als mensen via marktplaats dingen verkopen, dat doe ik zelf ook. Maar als ze op het schoolplein, of als ik mijn kinderen bij haar ophaal uitgebreid over haar situatie verteld steekt mij dat.
U maakt zelf ook gebruik van haar werkloosheid want zij vangt uw kinders na school bij haar op. Ik wou me afzijdig houden maar nu er inhoudelijk op in gaat vrees ik dat er meer speelt dan alleen het bijverdienen.

ge
door gerboe - May 16, 2015 om 12:43
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 16 mei 2015, 10:52]Vraagsteller wil weten waar hij/zij melding van fraude kan doen de reden waarom is niet van toepassing. Het is niet aan ons om te oordelen of het juist is wat vraagsteller wil doen.

Aha, ik snap het. Formeel hebt u daar gelijk in natuurlijk.
Gezien het verhaal dat de vraagsteller schrijft, alvórens de vraag te stellen, vraag je om reacties die op de redenen van de melding ingaan.
Je ventileert meningen en vermoedens, dan kun je de bal terugverwachten.

@neodutchio, u hebt een relatie waarin sprake is van vertrouwen. Het zou u sieren als u in gesprek zou gaan met uw kennis en uw twijfels open op tafel legt. U kunt altijd nog bij de instanties aan de bel trekken als u keihard bewijs van fraude heeft.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2015 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op zaterdag 16 mei 2015, 11:02]Als jij jezelf wilt verlagen tot "verklikker" dan moet je dat zelf weten.
Heb niets te verbergen maar heb zelf een hekel aan verklikkers.

Als ze in de WW zit dan mag ze gewoon bijverdienen, moet ze wel aangeven bij het UWV maar ze wordt niet gekort op haar uitkering.
In de bijstand mag dat ook maar dan wordt ze wel gekort op haar uitkering.

Ik zou zeggen, zijn jou zaken niet dus laat lekker gaan.

Ook op de WW heeft bijverdienen invloed.

@neodutchio

Past zij op uw kinderen, of spelen die daar alleen met de hare?

zoekster
door zoekster - May 16, 2015 om 13:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Volslagen absurd, dat je je kinderen bij iemand laat zijn die je wilt verklikken. Haal dan ook gewoon je kinderen bij haar weg en zeg in haar gezicht dat de situatie je niet aanstaat en dat je er melding van wilt doen. Niet zo achterbaks.

[quote]Ik wil niemand verklikken of aangeven, enkel melding maken van het feit dat er, in mijn ogen, wel erg veel bijverdiend wordt.
Dat noemt men verklikken.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2015 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog afgezien van uw vermoedens, de belastingdienst houdt ook Marktplaats in de gaten en vergelijkt dat met de aangiften.

Dus als er regelmatig en tegen grote bedragen gehandeld wordt op Marktplaats, controleren zij dat.

De bijstand vraagt ook regelmatig inzage in de bankbescheiden, dus als daar veel bedragen binnenkomen naast de uitkering, gaat ook daar een belletje rinkelen.

Maar als u uw kennis wilt verklikken, dan doet u dat toch? Het nummer van de belastingtelefoon kunt u zelf toch wel vinden?

pi
door pieterwolters - May 16, 2015 om 14:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zeker weet dat er gefraudeerd wordt is dat natuurlijk geen verklikken. Er is immers niets mis mee om misstanden aan de kaak te stellen en er met z;n allen voor te zorgen dat er geen misbruik van onze voorzieningen wordt gemaakt. Je moet alleen wel 100% zeker weten dat er echt sprake is van misbruik. Mocht dat niet zo zijn dan kunnen de gevolgen enorm zijn.

tenormin
door tenormin - May 16, 2015 om 14:27
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=neodutchio schreef op zaterdag 16 mei 2015, 11:27] Maar als ze op het schoolplein, of als ik mijn kinderen bij haar ophaal uitgebreid over haar situatie verteld steekt mij dat.

Legt u de situatie dan uit waarom U "mijn kinderen bij haar ophaal". Zijn uw kinderen betaald of onbetaald bij haar? Intrigeert me enigszins. Onbetaald = dat behulpzaam/ betaald = werkt u daar toch ook wel aan mee. Snap dit niet zo goed.

wi
door wimmers - May 16, 2015 om 15:35
47 Antwoorden / 8 Vragen

Goedemiddag

De belasting houd marktplaats in de gaten maar criminelen die de belasting 4 of 5 miljoen schuldig zijn daar word tegen gezegd geef maar 2 miljoen dan ben je er vanaf bespottelijk.
Maar dit terzijde ,praat gewoon is met je vriendin want dit lijkt op jaloezie.

Christel

gerbera
door gerbera - May 16, 2015 om 15:43
7360 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 16 mei 2015, 12:03]"Verklikker of geen verklikker. Ik heb er geen probleem mee als mensen via marktplaats dingen verkopen, dat doe ik zelf ook. Maar als ze op het schoolplein, of als ik mijn kinderen bij haar ophaal uitgebreid over haar situatie verteld steekt mij dat.
U maakt zelf ook gebruik van haar werkloosheid want zij vangt uw kinders na school bij haar op. Ik wou me afzijdig houden maar nu er inhoudelijk op in gaat vrees ik dat er meer speelt dan alleen het bijverdienen. U suggereerd iets wat nergens op slaat. Kan het niet zo zijn dat de kinderen gewoon bij elkaar spelen en Ts zijn kinderen ophaalt. Dus blijf gewoon afzijdig.

edrick3
door edrick3 - May 16, 2015 om 16:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat een geklets weer allemaal.
TS stelt een vraag en daar is al antwoord op gegeven.
Hou de boel eens zakelijk!

ho
door hopetobehelping - May 16, 2015 om 16:24
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 16 mei 2015, 16:02]Wat een geklets weer allemaal.
TS stelt een vraag en daar is al antwoord op gegeven.
Hou de boel eens zakelijk!

+1,
u zegt het, ik dacht het.
Alle reacties met meningen en oordelen gaan nergens over, die horen ook niet bij het beantwoorden van een vraag.
Behalve vraagsteller kent niemand de exacte situatie. Over het gedeelte 'werken wil ze niet' in de vraag heb ik nog niemand iets zien zeggen.

ne
door neodutchio - May 16, 2015 om 17:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig heb ik een aantal bruikbare tips gekregen hier.

En voor al die gene die een hoop gedachtes hebben en ergens een klok hebben horen luiden, onze kinderen zitten bij elkaar in de klas en spelen wel eens samen, soms bij ons en soms bij haar. Ik betaal niemand om op mijn kinderen te passen.

De vraag was waar ik mijn vermoedens kon uitten en deze vraag is beantwoord. Met dank daarvoor.

tot15karakters
door tot15karakters - May 17, 2015 om 00:20
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Handelaar?

Ik had eerst na het overlijden van mijn moeder vele advertenties wat we zelf niet wilde om er nog iets voor te krijgen... later voor mezelf de zolder opgeruimd en voor mijn zus die geen PC heeft ook nogmaals erg veel aangeboden...

Dus 3x handelaar?

Nee, gewoon erfenis, zelf opruimen + voor mijn zusje dus totaal geen inkoop en niet alles is verkocht..
Groot vuil kreeg de rest gratis, en een deel naar kringloop winkel...

Maar meer dan 100x adverteren, dan ben je nog steeds particulier die in 1x veel weg wil doen...

Als je echt wil handelen, is meerdere mail adressen en Marktplaats namen de oplossing om niet op te vallen...

aurora1
door aurora1 - May 17, 2015 om 00:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Boven het grijze vak staat: laat hieronder uw mening horen (....).

Redacteur
door Redacteur - May 18, 2015 om 15:02
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag on-topic blijven reageren, zodat de topicstarter een inhoudelijk antwoord kan en mag verwachten.

De redactie.