Bo
door Bommel-ding Mar 1, 2020 om 18:05
Geldzaken & recht

Thuisbezorgd betaald niet terug als je account is gehackt

Mijn thuisbezorgd account is gehackt, en er zijn bestellingen gedaan door de hacker. De rekening is via mijn Paypal account betaald.
Toen ik hiervan melding maakte bij Thuisbezorgd, kreeg ik te horen dat mijn Paypal account gehackt was, en dat ze niets terug gingen betalen.
Ook Paypal geeft niet thuis, en ik zit met een rekening van €158.

Mijn Paypal account is niet gehackt, er zijn die dag alleen door Thuisbezorgd dingen afgeschreven, en zodra ik mijn Paypal account losgekoppeld had van mijn Thuisbezorgd account, geen afschrijvingen meer.

Heb aangifte gedaan bij de politie, maar die reageren ook niet.

Paypal wijst naar Thuisbezorgd en vice versa.

Hoe los ik dit op.

7462 22 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 1, 2020 om 18:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heel vervelend, maar meer dan aangifte doen zit er waarschijnlijk niet in. Het is niet zo dat als je door een hack schade hebt je altijd een schadevergoeding zal ontvangen. Vergelijk het met een diefstal van je bankpas en zet weten je pincode, dan zou je ook geen vergoeding krijgen.

Als het adres waar het eten is bezorgd is te achterhalen, dan zou je dat in je aangifte kunnen vermelden. Misschien doet de politie er iets mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 1, 2020 om 18:21
16774 Antwoorden / 202 Vragen

a. waarom reageert de politie niet op uw aangifte  zie https://01-strafrecht-advocaat.nl/weigering-aangifte-opnemen/  of deze: https://www.nporadio1.nl/consument/8472-politie-doet-niets-met-aangifte-dit-kan-je-doen

 Mijn vraag is wel hoe uw paypal account gehackt kon worden.

b. Thuisbezorg zal u m.i. tenminste moeten informeren waar de bezorging dan is besteld/afgeleverd.

justmeagain
door justmeagain Mar 1, 2020 om 22:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

PayPal is niet gehackt. Thuisbezorgd account is gehackt en daaraan zat PayPal gekoppeld. Sowieso dom om betaalmogelijkheden te koppelen aan een bestelaccount. Of dat nu thuisbezorgd of bol.com is het is gevaarlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 2, 2020 om 08:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

waarom reageert u @JUISTNUALWEER onder mijn reactie met uw mening dat PayPal niet is gehackt? Dat kan best uw mening zijn maar Ts gaf aan:
(citaat) 'Toen ik hiervan melding maakte bij Thuisbezorgd, kreeg ik te horen dat mijn Paypal account gehackt was'.

Als u denkt dat het anders is behoort uw reactie niet onder die van mij. Ik ben de vraagsteller niet.

Ar
door AriEllis Mar 2, 2020 om 10:57
57 Antwoorden / Vragen

@heremijntijd, TS schrijft toch letterlijk dit:

"Mijn Paypal account is niet gehackt, er zijn die dag alleen door Thuisbezorgd dingen afgeschreven, en zodra ik mijn Paypal account losgekoppeld had van mijn Thuisbezorgd account, geen afschrijvingen meer."

justmeagain
door justmeagain Mar 18, 2020 om 00:17
623 Antwoorden / 8 Vragen

@heremietkreeft @JUISTNUALWEER is wel een heel slechte vertaling. Wellicht heeft u niet goed gelezen, dat valt andere forumleden ook met regelmaat op.

ne
door neodutchio - Mar 1, 2020 om 18:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als uw paypall gekoppeld was aan thuisbezorgd en je kan zonder login betalen, dan is het uw eigen risico.

lo
door lovewinnie - Mar 1, 2020 om 19:37
1202 Antwoorden / 1 Vragen

En waar is het eten bezorgd? Ergens anders neem ik aan .
Wellicht daar is aankloppen

tdmduc
door tdmduc Apr 9, 2020 om 10:15
703 Antwoorden / 2 Vragen

Precies.

Je kan altijd zien hoe, wat en waar de spullen naar toe gaan.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 1, 2020 om 20:01
522 Antwoorden / Vragen

Om een bedrijf de ongelimiteerde toegang tot je bankrekening te verschaffen is niet erg verstandig. Neem het maar als waarschuwing. Het hadden ook vele duizenden euro's kunnen zijn.

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2020 om 22:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus maar beter geen betaalmogelijkheden aan iedereen geven met zulke koppelingen? Zo lost u dat op. Dwz zo kunt u het oplossen, hoe u het oplost weet ik niet.
Natuurlijk betalen ze uw schade niet, want u hebt met uw onzorgvuldigheid dit ruim de kans gegeven.
Vraag de hacker het van u geleende bedrag aan u terug te betalen.

me
door meneerpeer - Mar 10, 2020 om 07:44
2 Antwoorden / Vragen

Helaas ben ik ook de dupe geworden van deze "Hack". Hetzelfde geldt voor mij ook dat Paypal niet thuis geeft, maar dat kan ook kloppen want het is voor paypal geen fraudeleuze bestelling geweest. Ik dacht dat ik enkel een facebook inlog had voor de site van thuisbezorgd, maar blijkbaar ook ooit een keer emailaccount aangemaakt en die blijft ook werken. Vind het jammer dat Thuisbezorgd dit soort dingen maar lichtelijk opneemt. Heb direct bij het gesprek al aangegeven dat mijn thuisbezorgd account gehacked is niet paypal, want heb geen smsje gehad van paypal mbt login (twofactor) en daarnaast hebben ze ook mijn username binnen thuisbezorgd gewijzigd van mijn eigen account.

Met de adressen waar naar toe is bezorgd kan ik helaas ook niets mee doen, want ze hebben beide keren bij een flat laten bezorgen en ze zullen ongetwijfeld beneden hebben staan wachten op de bezorger.

rj
door rjw - Mar 10, 2020 om 20:18
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind het altijd bijzonder dat dit soort accounts gehackt kunnen worden. Het enige wat ik kan bedenken is dat mensen voor alle sites hetzelfde wachtwoord gebruiken dus als dat 1 keer ergens gestolen is, dan kan je er alles mee doen. Terwijl iedereen toch weet dat zoiets niet verstandig is, en dat je zeker voor alles wat met geld heeft te maken verschillende wachtwoorden moet gebruiken. En dat is echt niet moeilijk om te onthouden als je een slim systeem gebruikt.

tdmduc
door tdmduc Apr 9, 2020 om 10:17
703 Antwoorden / 2 Vragen

inderdaad.

Gebruik wachtwoorden van 26 letters en tekens. Dat is het enige wat helpt.

Wachtwoorden zoals "Pietje1988" zijn ze snel achter.

justmeagain
door justmeagain - Mar 10, 2020 om 23:51
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zelfs voor thuisbezorgd moet je een goed wachtwoord gebruiken. En al helemaal nooit je betaalaccount koppelen om zo sneller en makkelijker af te rekenen.
Als uw betaalsccount niet was gekoppeld konden ze niets met uw gehackte account.
Heel hard maar dit is een dure les voor u geworden. Geen probleem van PayPal of Thuisbezorgd.

sw
door swat1500 - Mar 11, 2020 om 01:07
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt uw schade alleen claimen bij degene die uw account gehackt heeft. De kans dat die persoon opgespoord kan worden is echter niet zo heel groot of het moet een hele domme internet crimineel zijn.
Thuisbezorgd en Paypal kunt u het feit dat u uw account kennelijk niet goed had afgeschermd niet verwijten en dus ook geen terugbetaling verlangen van hen.
De schade zal dus zeer waarschijnlijk voor uw rekening blijven.

me
door meneerpeer - Mar 12, 2020 om 12:27
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb het account ooit een keer in 2014 aangemaakt maar daarna ooit overgestapt naar facebook login en daarna is dat in de vergetelheid geraakt. Wat ik zelf jammer vind is dat thuisbezorgd meerdere manieren van login aan laat houden. Als je bijvoorbeeld je facebook koppelt om de facebook login te gebruiken, waarom wordt het e-mail login dan niet gedeactiveerd. Dan was er in mijn geval niets besteld, want sjah 2factor login van facebook.

Weet dat het een (dure) les is en heb voor de zekerheid alle websites de wachtwoorden van veranderd. De website van thuisbezorgd heb ik overigens niet 1 van mijn bekende of voorgaand bekende wachtwoorden gebruikt, want ik kom er zelf niet meer in via deze manier van inloggen en kwam er pas in na een WW reset. Heb bijna alle paypal logins gedeactiveerd op een enkele na.

Heb nu sowieso voor elke site een ander wachtwoord en dit opgeslagen in een digitale kluis. De belangrijke sites hadden al twofactor, maar helaas geldt dit voor een paypal koppeling niet en zodoende kon men direct bestellen via mijn thuisbezorgd account.

Th
door Threesixty - Mar 13, 2020 om 01:36
1 Antwoorden / Vragen

Je bent niet alleen. Het account van een kennis van me is ook net gehacked, vanaf 3 Maart zijn er meerdere bestellingen gedaan op zijn naam en twee dure daarvan ook met Paypal betaald.

Maar deze hongerige hackers beseffen zichzelf niet dat je de adressen gewoon kunt zien in de bestelgeschiedenis van Thuisbezorgd.. dat biedt opties.

me
door meneerpeer Mar 17, 2020 om 14:30
2 Antwoorden / Vragen

In welke regio is er bezorgd? Bijlmermeer toevallig? :-) Toevallig ook Bij Domino's en New York Pizza? Toevallig een huisnummer 40 en 58 in 1 van de bestellingen?

no
door noshiki Mar 28, 2020 om 11:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Toevallig is dit mij gister ook overkomen. Dief is woonachtend in Dordrecht. Ik herriner me niet dat ik Paypal en Thuisbezorgd met elkaar gekoppeld heb, ik wist niet eens dat dit kon?
Het adres kun je gewoon zien wanneer je een mail ontvangt van thuisbezorgd. En aangezien Paypal onbereikbaar is en niemand wil helpen, dan maar een bezoekje naar dat adres en mijn geld terug vragen.

tdmduc
door tdmduc Apr 9, 2020 om 10:18
703 Antwoorden / 2 Vragen

Nu nog een knokploeg organiseren ;-)

me
door mestrella May 6, 2020 om 16:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij ook idem dito. Zaterdag kwam ik erachter ze hebben 2x besteld onder een andere naam. Mag ik vragen of er bij u ook een 06 nummer bij stond. Bij mij staan er 2 vreemde 06 nummers bij. Misschien kan ik dit dan aangeven als ik vrijdag naar de politie ga voor de aangifte.

no
door noshiki - Mar 28, 2020 om 18:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Toevallig is dit mij gister ook overkomen. Dief is woonachtend in Dordrecht. Ik herriner me niet dat ik Paypal en Thuisbezorgd met elkaar gekoppeld heb, ik wist niet eens dat dit kon?
Het adres kun je gewoon zien wanneer je een mail ontvangt van thuisbezorgd. En aangezien Paypal onbereikbaar is en niemand wil helpen, dan maar een bezoekje naar dat adres en mijn geld terug vragen.

me
door meneerpeer Apr 3, 2020 om 09:25
2 Antwoorden / Vragen

Grote kans dat de "Dief" voor het huis of flatportiek staat te wachten. Denk je echt dat ze dom zijn dat ze op woonadres laten bezorgen? Bij mij hebben ze 2x in de bijlmer laten bezorgen bij een flatportiek. Kan er wel naar toe gaan, maar geheid dat de mensen die op het adres wonen van niets weten.

Dure les voor mij en nooit meer voor gemakszucht gaan mbt dit. Alleen maar paypal koppelen als de oplossing een twofactor oplossing aan bied en dat doet Thuisbezorgd helaas nog niet.

aurora1
door aurora1 - Mar 28, 2020 om 20:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom vraagt u dat? U heeft toch zelf gereageerd op een vergelijkbare melding hier? U heeft dus al antwoord.
Heeft u de reacties daarop niet gelezen? En uw probleem is toch inmiddels opgelost door het loskoppelen van Paypal?

no
door noshiki Mar 28, 2020 om 21:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe is het probleem opgelost door alleen het loskoppelen van Paypal? Het gaat er toch om dat iemand anders dan hij gebruik heeft gemaakt van zijn Paypal account en er betalingen mee zijn gedaan onder zijn naam? Dit is fraude en diefstal en is bij wet verboden. Daarnaast heeft hij zijn geld nog niet eens terug, geen geld terug = probleem niet opgelost. Simpel.

me
door mestrella May 6, 2020 om 16:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja het is identiteits fraude. Vertelde de politie mij. Want het is mij ook overkomen dit vieze criminele gedoe

Ro
door Ronald-92 - Apr 5, 2020 om 13:33
2 Antwoorden / Vragen

Hier precies hetzelfde verhaal.

voor €99,17 aan pizzas bij Domino's in Dordrecht besteld via mijn thuisbezorgd account.  Ik heb wel de mazzel dat ik direct de bevestigingsmail ontdekt heb, de bestelling heb ik dus kunnen annuleren.

mijn geld heb ik nog niet terug maar omdat de bestelling geannuleerd is ga ik er vanuit dat dit in mijn geval goed zal
komen. Zo niet kan ik mij beroepen bij Domino's, Thuisbezorgd, Paypal of ABN ICS. ????. Nu pas sta ik erbij stil dat er 4 partijen mee eten van mijn pizza.

Er zijn er al een aantal in deze paar reacties gedupeerd.  Dus ga ervan uit dat er honderden zijn de afgelopen maand.
daarom ben ik van mening dat er bij thuisbezorgd wel degelijk een verandwoordelijkheid ligt. Waarom is thuisbezorgd zo een makkelijke site om te hacken? Zouden zij hun klanten niet beter moeten beschermen tegen dit soort praktijken?

daarbij ook een dikke min voor de politie.  Ik had ze binnen 1 minuut aan de telefoon.  Ze konden in samenwerking met Domino's deze gasten oppakken door naar de locatie te gaan.  Hier werd door de politie niet eens op gereageerd. Ze hadden vele slachtoffers blij kunnen maken en waarschijnlijk een hele groep op kunnen pakken.

Ik hoop voor Bommel-Ding en de andere gedupeerde dat dit ook goed zal aflopen.

ju
door justadanny - Apr 9, 2020 om 05:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij zelfde verhaal.

En als antwoord op de vraag hoe je dit kunt overkomen,  je geeft onbewust kennelijk toegang tot je account als je eerder heb betaald via PayPal. En ja ik denk dat ergens een wachtwoord is gelekt dan?

Maar om dan hier te zeggen dat de onkunde van je klant maar zelf moet opletten. Thuisbezorgd is geen kleintje, met 20% per bestelling die ze pakken kunnen ze makkelijk veiligheidsgaranties afgeven.

Ik heb door wat research de voornaam, foto, woonplaats en mogelijk meer al achterhaald.  Maar de politie gaat hier niets mee doen en zelf handelen lijkt me ook niet zo'n goed idee... dus tja idd maar proberen via thuisbezorgd,PayPal,ics, verzekering tot compensatie te komen en anders is het  voor mij nooit meer bestellen via thuisbezorgd. Scheelt weer geld ;)

ju
door justadanny - Apr 9, 2020 om 07:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Update: Binnen enkele uren na het indienen van mijn claim heeft PayPal het bedrag teruggestort. Top!!! 2stpscerrificatie aangezet en alle automatische diensten gedeactiveerd.

Du
door DuTcHaBle Apr 21, 2020 om 08:30
Antwoorden / Vragen

Wil je delen wat voor claim je hebt ingedient? Ik heb precies hetzelfde. Ruim € 200,- aan drank gemak!

Ba
door Bart.l Apr 26, 2020 om 11:04
Antwoorden / Vragen

Zou ook graag willen weten hoe je dat hebt gedaan. Ook bij mij is er een bestelling geplaatst in mijn naam. En ook in Dordrecht bezorgd.

gf
door gfr Apr 28, 2020 om 17:48
2 Antwoorden / Vragen

ja wat heb je precies aan moeten leveren bij Paypal?

Thijs12
door Thijs12 - Apr 9, 2020 om 10:11
522 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar rommelt daar iets. Misschien is dit beter geschikt voor de fraudehelpdesk of opgelicht?

Ro
door Ronald-92 Apr 9, 2020 om 12:40
2 Antwoorden / Vragen

Heb hen allebei benaderd.  Zou goed zijn als iedereen dit zou doen misschien kunnen ze via de media thuisbezorgd dwingen om iets aan veiligheid te doen

gf
door gfr - Apr 28, 2020 om 17:47
2 Antwoorden / Vragen

Ja helaas vandaag ook bij mij,

Ik heb gelijk de (5!) bezorgbedrijven gebeld (op drie verschillende locaties in het land, waaronder Groningen) en sommige hebben de bestelling gecanceld, andere wilden het niet cancelen, zeiden niets te kunnen betekenen. Heb gelijk paypal geblokt en koppeling weggehaald, daarnaast ook alle wachtwoorden van andere accounts (o.a. apple pay etc) gewijzigd.

Er was zelfs een bestelling bij een bejaardentehuis en toen kwam een oud vrouwtje mijn bestelling halen. In alle mail die ik kreeg stond als bevestiging van de bestelling (toen ze mijn mail adres in thuisbezorgd nog niet hadden gewijzgd) een Lebera nummer (met voicemail aan).

Het lijkt er op dat ze een slimme hack/truc hebben bedacht, ik vermoed via de app. Zal wel een kiddo zijn op zolder met teveel tijd en foute vriendjes.l

Aangifte geloof ik niet in, thuisbezorgd niet bereikbaar en paypal ook niet.

Kostte me ruim 100 euro en hoop gezeik.

me
door mestrella May 6, 2020 om 16:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij zelfde probleem. PayPal kan wel iets voor je betekenen. Zij kunnen kijken of het on geautoriseerd was. Bij mij zagen ze dat het inderdaad on geautoriseerd is geweest en ik heb de 2 grote bedragen netjes terug gekregen.

me
door mestrella - May 6, 2020 om 16:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij ook thuisbezorgd Gehackt en mijn PayPal was gekoppeld. Het gaat om 2 bedragen van 161 en 110 euro. Er stonden ineens 5 vreemde adressen in mijn account met 2 vreemde telefoon nummers, ook mijn naam was veranderd, en zij hebben 2x eten besteld waarvan die van 161 gelukkig fout is gegaan, die van 110 euro is wel bezorgd. Ze staan gewoon bij een willekeurig adres te wachten die viezerikken, als de bezorger aankomt dan pakken ze het aan. Ik heb gelukkig geen problemen omdat PayPal inderdaad heeft geconstateerd dat het ongeautoriseerd was. Ze hebben denk ik via ip adres ofzo kunnen zien hoe en wie dit gedaan heeft... Geen idee hoe ze dit kunnen zien. Ik heb gelijk mijn PayPal overal van los gekoppeld want ik heb mijn lesje nu wel geleerd. Ik heb alle bewijzen al klaar liggen en vrijdag afspraak bij politie om de aangifte te doen.