Ca
door Catastrophaal Jul 14, 2020 om 05:18
Geldzaken & recht

Tnt claim

TNT heeft tijdens transport mijn pakket beschadigd, dit is zelfs in hun track and trace info terug te vinden. Vervolgens pakket opnieuw door hun ingepakt en doorgezonden. Helaas werd het pakket precies bezorgd in de 3 uur dat ik die dag niet thuis aanwezig zou zijn, buurvrouw heeft pakket aangenomen. Maar omdat ik me al zorgen maakte over de staat van het pakket, wel gevraagd aan de chauffeur om de staat van het pakket te controloren. Hierop heeft de chauffeur de kartonnen verpakking verwijderd en het pakket als in zeer goede conditie afgeleverd beoordeeld. Ook heeft deze chauffeur zelf getekend voor ontvangst met een onjuiste naam en onjuiste handtekening. Echter was direct bij thuiskomst mij al duidelijk dat het pakket zwaar (en onbruikbaar) beschadigd is. Het betrof een elektrische scooter die op een pallet, in een doos met  een stalen kooiconstructie en folie verpakt was, maar de metalen kooiconstructie was compleet om het frame gebogen en doorgeknikt. Met als resultaat dat zowel het frame als de voorvork doorgebogen en ontzet zijn. Verzender zegt dat het pakket door mij in ontvangst is genomen en getekend is met de  opmerking in goede conditie en wil niks betekenen in deze kwestie. Bij TNT met erg veel moeite een claimprocedure gestart, maar geen bericht van hun zijde. Na meerdere malen geprobeerd telefonisch contact op te nemen (4x verbinding plotseling verbroken na lang wachten), vernam ik dat ze de meegestuurde foto's niet konden bekijken. TNT zegt mij hierover gemaild te hebben, maar tot op heden nog nooit een mail ontvangen. Foto's opnieuw opgestuurd, maar ditmaal via mail. Wederom nooit een bevestiging van ontvangst of antwoord. Nogmaals gebeld, meerdere keren toezeggingen gedaan vanuit TNT, maar wederom geen enkel bericht. Uiteindelijk (na nog een paar keer bellen) een mail ontvangen van dame van klantenservice, waarin stond dat de afdeling claims meerdere malen hun conclusie naar mij gestuurd zouden hebben(nooit ontvangen). Resultaat van hun beoordeling betrof letterlijk twee zinnen. De claim wordt niet gehonoreerd omdat de scooter alleen in folie verpakt zou zijn en dus niet conform hun regelmenten. Dit onzinnig antwoord getuigd van de onkunde die ik continue ervaar bij TNT, vanaf verzending tot aan contact. Als het al verkeerd verpakt zou zijn, is dit gedaan in de hub waar ze het pakket hebben laten vallen(van 2 a 3 meter hoogte?), waar zelfs op hun eigen track and trace te lezen is dat hun het opnieuw verpakt hebben. Ook het fraude plegen door de chauffeur (handtekening,naam onjuist, staat van pakket onjuist) wordt compleet genegeerd en niet over gesproken. Intussen zit ik als consument met een schadepost van over de 1000,- euro en een niet bruikbaar product. Het lijkt mij zeer vreemd dat dit op deze manier kan en mag behandeld worden door TNT. Hoe nu verder?

5294 15 Rapporteer

Topantwoord

1paul
door 1paul - Jul 14, 2020 om 07:38
3101 Antwoorden / 0 Vragen

je zult toch de verzender moeten aanspreken, deze is verantwoordelijk en niet tnt, verzender moet het dan vervolgens afwikkelen met tnt en nie tjij, jij bent namelijk geen opdrachtgever maar de verzender....

dat de chaffeur getekend heeft voor geen beschadigingen doet hier niets aan af trouwens....

het is trouwens zelfs zo dat verzender verantwoordelijkheid voor het pakket draagt tot jij het pakket bij de buren hebt opgehaald, dus als jij constateerd dat produkt beschadigd is op het moment dat je het ophaald bij de buren is dit nog steeds verantwoordelijkheid verzender ondanks de handtekening die, in dit geval, de bezorger gezet heeft!!!!

Claim de schade dus bij de verzender....

https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/183412-pakket-niet-aangekomen-wie-is-aansprakelijk.html

panter22
door panter22 - Jul 14, 2020 om 07:48
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet bij de verzender zijn. Die moet de schade met PostNL afhandelen
En blijf voortaan thuis als je zo'n duur pakket bezorgd krijgt.
Het bewijs heb je dat tijdens het transport het pakket beschadigd is. De verkoper probeert zich er vanaf te maken.
Blijft de verkoper moeilijk doen, vraag advies aan het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/
Info:
https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/beschadigd
e

https://www.postnl.nl/klantenservice/zakelijk/klachten-meldingen/pakket-beschadigd

Grunnen.
door Grunnen. Jul 15, 2020 om 11:55
509 Antwoorden / Vragen

Schade door TNT melden bij Postnl.nl heeft geen zin.

panter22
door panter22 Jul 15, 2020 om 17:33
6599 Antwoorden / Vragen

Klopt, ik haalde TNT en PostNL door elkaar. Maar de procedure is hetzelfde.

ne
door neodutchio - Jul 14, 2020 om 07:53
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Elke chauffeur tekent nu zelf omdat er niemand anders aan hun handterminal mag komen. Schijnt iets van een virusje te zijn. Verder is het niet uw pakket dat beschadigd is, maar het pakket wat u zou ontvangen. De verzender is verantwoordelijk voor de juiste aflevering, met TNT hebt u niets te maken. Dus hop, naar de verkoper en daar gaan klagen.

sw
door swat1500 - Jul 14, 2020 om 10:03
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij bij mijn voorgangers aan met dien verstande dat we er van uit gaan dat de verzender een bedrijf was en niet een particulier die zijn oude bromfiets aan u heeft verkocht.

rj
door rjw Jul 14, 2020 om 10:07
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ook dan is de verzender verantwoordelijk tenzij nadrukkelijk anders is afgesproken.

Tr
door Trostomaat Jul 14, 2020 om 10:13
239 Antwoorden / Vragen

Het is heel goed mogelijk dat, linksom of rechtsom, de vraagsteller niet alleen de ontvanger, maar ook de verzender is. Misschien was de scooter altijd al zijn eigendom en moest deze alleen vervoerd worden van de ene locatie naar de andere. Van verkoop, door particulier of bedrijf, is dan geen sprake. En de vraagsteller kan heel goed opdrachtgever van TNT zijn geweest.

ne
door neodutchio Jul 14, 2020 om 10:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Quote uit het OP:
"Verzender zegt dat het pakket door mij in ontvangst is genomen en getekend is met de  opmerking in goede conditie en wil niks betekenen in deze kwestie."

Tr
door Trostomaat Jul 14, 2020 om 10:48
239 Antwoorden / Vragen

Gemist.

Tr
door Trostomaat - Jul 14, 2020 om 10:10
239 Antwoorden / Vragen

Wie is de opdrachtgever aan TNT?

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 14, 2020 om 11:04
7156 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt nog eens op deze wijze contact met TNT opnemen

Ca
door Catastrophaal - Jul 14, 2020 om 12:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft een Nederlands warenhuis, via Alibaba. En het betreft een nieuw product. Retour sturen is erg lastig omdat de verpakking dermate beschadigd is dat deze onbruikbaar is. Dank u allen voor het meedenken!

newmikey
door newmikey Jul 14, 2020 om 12:54
830 Antwoorden / 0 Vragen

Nederlandse warenhuizen bestaan vrijwel niet meer en gebruiken ook al géén "Alibaba". Dit lijkt ook weer op een dropshipper. Eigen risico helaas, u staat in uw recht maar probeer uw recht nu maar eens te halen.

1paul
door 1paul Jul 15, 2020 om 06:59
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dropshipper of niet dat maakt geen verschil....

maakt het zelfs makkelijker om je recht te halen als het via een persoon of bedrijf in Nederland is gegaan!!!!

Topantwoord

me
door mein33 - Jul 14, 2020 om 12:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ca
DOOR CATASTROPHAAL - 14 JUL. 2020 OM 12:38
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het betreft een Nederlands warenhuis, via Alibaba. En het betreft een nieuw product. Retour sturen is erg lastig omdat de verpakking dermate beschadigd is dat deze onbruikbaar is. Dank u allen voor het meedenken!

@catastrophaal,

Heeft u nu wel of geen contact opgenomen met de verzender van het product/pakket ?
Zij zijn er immers aansprakelijk voor het product en de verzending ervan.
Zij dienen u het product nogmaals toe te sturen en als zij dat willen, kunnen zij het kapotte product van u terug vragen.

Ca
door Catastrophaal - Jul 14, 2020 om 13:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Jazeker, contact opgenomen met de verkoper. Die wil scooter terug, maar de verzendkosten niet vergoeden. Tevens onmogelijk voor mij om het goed te verpakken.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 14, 2020 om 13:43
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Catastropfaal ,

Wie is de verkoper ?

Ca
door Catastrophaal - Jul 14, 2020 om 13:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft een Nederlands warenhuis, via Alibaba. En het betreft een nieuw product. Retour sturen is erg lastig omdat de verpakking dermate beschadigd is dat deze onbruikbaar is. Dank u allen voor het meedenken!

ne
door neodutchio Jul 15, 2020 om 07:08
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Kunt u niet gewoon de naam noemen van de winkel.

1paul
door 1paul Jul 15, 2020 om 07:12
3101 Antwoorden / 0 Vragen

retourkosten bij garantieclaim of een defect produkt zijn altijd voor de betreffende verkoper, laat je niet in het ootje nemen, wijs ze hier ook op en bied aan dat men het produkt laat afhalen door een vervoerder met een busje of iets dergelijks....

zorg wel dat je dan zelf thuis bent bij ophalen en documenteer goed de schade die het product heeft....

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/kan-een-webshop-mij-verplichten-om-mijn-retourzend/kan-een-webshop-mij-verplichten-om-mijn-retourzending-zelf-te-betalen

Als ze nu echt geen kant op willen bewegen schrijf ze dan aan, mail EN een aangetekende brief en meld ze daarin dat u binnen 14 dgn wil dat zij het produkt op laten halen en dat u uw geld terug wilt, voldoen ze hier niet aan schakel dan een deurwaarder in en vraag of zij uw geld terug willen halen....

Doe dit alles dus schriftelijk, claim je geld terug, je hebt immers retourrecht binnen 14 dgn, en stel hen in de gelegenheid nu ze de verzendkosten niet willen betalen om het produkt zelf op te halen, bevestig schriftelijk dat je van je retourrecht gebruik wilt maken en eis je geld terug binnen 14 dagen, lukt dit allemaal niet heb je een claim op dat bedrijf en kun je een deurwaarder inschakelen!!!!

panter22
door panter22 Jul 15, 2020 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is dit nu weer voor een verhaal. Je koopt een elektrische scooter voor meer dan €1000 bij een dropshipper?
Of zei hij dat hij slechts een tussenpersoon was en je de scooter op eigen kosten naar China moet sturen?

1paul
door 1paul Jul 16, 2020 om 11:42
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dropshipper of niet ook zij moeten zich gewoon aan de Nederlandse wet houden en zijn verantwoordelijk voor de afhandeling van schade en/of retouren....

https://www.ictrecht.nl/blog/de-meest-voorkomende-valkuilen-bij-dropshipping

Engelse drop
door Engelse drop - Jul 15, 2020 om 10:44
63 Antwoorden / 5 Vragen

Jammer dat de buren het pakket hebben aangenomen. Beschadigde paketten neem ik niet aan en ik teken er zeker niet voor. We maken de doos open om te kijken naar de staat van het apparaat. En als het nodig is test ik deze nog uit ook. De bezorger wacht maar ff.

diumenge
door diumenge Jul 15, 2020 om 17:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn voor je.

pierre60
door pierre60 - Jul 15, 2020 om 11:13
132 Antwoorden / 14 Vragen

Tekenen door de chauffeur mag niet alleen nu in coronatijd als u er zelf bij bent. U buurvrouw had dit paket nooit aan moeten nemen. Eigenlijk is zij nu verantwoordelijk. Als ik u was zou ik het hele paket terug laten halen. De leverancier moet uw paket versturen zodat het niet beschadigd kan worden en vooral een scooter. Deze had verzekerd moeten worden tegen de waarde van de inhoud van het paket.

1paul
door 1paul Jul 16, 2020 om 11:43
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ONZIN>>>>buurvrouw is niet verantwoordelijk....

mo
door mof - Jul 15, 2020 om 14:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een lang verhaal, maar toch: om te beginnen: heeft u of uw buurvrouw de bezorger gevraagd de staat van het pakket te controleren? DAt is me niet duidelijk, hoewel ik zou denken de buurvrouw want u was er niet zegt u. Dat is niet correct: U bent de ontvanger, u had de staat moeten controleren. Als TNT het pakket bij uw buren aflevert dan is het
niet bij u afgeleverd. DAn had u bij thuiskomst kunnen controleren.

Dan een lang verhaal, maaaar, TNT geeft in hun reactie: "de claim wordt niet gehonoreerd omdat de scooter alleen in folie verpakt zou zijn en dus niet conform hun regelementen"

Mmh, maar dan is het toch de afzender die het produkt ondeugdelijk verpakt heeft?

HEt is de verzender die TNT de opdracht heeft gegeven het pakket af te leveren, dus de verzender is verantwoordelijk voor de verpakking daarvan en dat het produkt deugdelijk bij u wordt afgeleverd. U moet de verzender aansprakelijk stellen en die moet op zijn beurt de zaak met TNT regelen.
OVerigens, wat u fraude noemt is geen fraude maar valsheid in geschrifte. De chauffeur kan ook de staat van het pakket niet beoordelen want als het er al zo uitzag toen het werd in geladen dan is de staat niet veranderd en de chauffeur kan niet weten in welke staat u het pakket verwacht. Dit is niet relevant voor hem: hij levert af wat hij heeft meegenomen.
Alleen de verzender kan iets over de staat vertellen waarin hij deze heeft verzonden.

U moet bij de verzender verhaal halen, desnoods een rechter in de hand nemen.

Vwb de valsheid in geschrifte: u moet kunnen aantonen dat de bezorger heeft getekend, en dat wordt lastig als u niet thuis was op moment van bezorging.