Ke
door Kenji09 Aug 17, 2018 om 15:54
Geldzaken & recht

Toeslag gewerkte vakantiedagen

Hallo,

Mijn man heeft in het begin van het jaar aangegeven in de bouwvak enkel week 31 en 32 vrij te willen hebben. Normaliter ben je verplicht 3 weken achtereen op tenemen maar in overleg heeft hij 2 weken genomen en neemt hij 1 week in Oktober.
Enkele weken geleden belde hij mij op met de vraag of hij week 32 kon werken voor enkele uren omdat er projecten afmoesten en hij de enige zou zijn wat op dat moment bereikbaar was, dat was voor ons geen probleem.

Nou krijg ik net zijn uren overzicht en nou zie ik dat er geen toeslag op de gewerkte uren zit, de reactie van de administratie is dat hij vrijwillig en binnen kantooruren heeft gewerkt en daarom geen recht heeft op toeslag. Ik zeg, Nee, mijn man heeft niet geheel vrijwillig gewerkt want is verzocht om te komen werken, wie kan mij vertellen og het klopt wat hier gebeurt?

Alvast bedankt

L

6133 14 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2018 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou er een toeslag op die uren moeten zitten? Hij heeft naast die betaling nu nog die uren tegoed als vrije dag(en).

Ke
door Kenji09 Aug 17, 2018 om 16:02
1 Antwoorden / 2 Vragen

Welke betaling? Hij krijgt nu enkel zijn uren terug wat hij in zijn vakantie gewerkt heeft.
Als ik mij niet vergis ben je niet verplicht in je vakantie te werken en zit er in het geval van te weinig mensen een toeslag op je overuren.

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2018 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij krijgt tijdens zijn vakantie toch betaald, neem ik aan? Die extra gewerkte uren kan hij later weer opnemen.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 17, 2018 om 16:25
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uw man was inderdaad niet verplicht in zijn vacantie te komen werken maar toen hem dat werd gevraagd heeft hij  zich vrijwillig gemeld.
De gewerkte uren krijgt hij dus terug maar hij kan ook vragen om uitbetaling van die extra gewerkte uren.

Tr
door Trostomaat Aug 18, 2018 om 03:10
239 Antwoorden / Vragen

'De gewerkte uren terugkrijgen' betekent, dat het aantal vakantieuren toeneemt met het aantal gewerkte uren.
Van extra gewerkte uren is dan ook geen sprake.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 18, 2018 om 04:45
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Edit. Het is mogelijk dat de toegenomen vakantieuren worden uitbetaald of als gemaakte overuren bewaard worden.

R81
door R81 - Aug 17, 2018 om 16:30
25 Antwoorden / 4 Vragen

Wordt eens lid van een vakbond

Ke
door Kenji09 Aug 17, 2018 om 16:38
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is geen antwoord op mijn vraag, we zijn hier voor hulp niet voor opmerkingen!
Ben al op reactie aan het wachten

tenormin
door tenormin Aug 17, 2018 om 17:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@lex gensen, lekker slim antwoord. Je weet toch dat je pas hulp krijgt als men al lid van de vakbond is. Wat jij voorstelt is je verzekeren als je huis in de fik staat.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 17, 2018 om 17:59
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@lexgensen
Ben het met u eens, bij een lidmaatschap van een vakbond was het waarschijnlijk zo opgelost.

Gr
door Grunn1 Aug 17, 2018 om 19:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@lexgensen, wat heeft een vakbond hier mee te maken? Ts heeft minder vakantie uren opgenomen dan vooraf de bedoeling was en is gewoon aan het werk geweest. Als je gewoon aan het werk bent waarom zou je dan recht op een toeslag hebben. Je hebt nu meer vakantie uren over die je op een later tijdstip weer kunt opnemen. Het zijn zelfs niet eens overuren.

Ge
door Genee Aug 18, 2018 om 07:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

€10 extra krijgen en €15 contributie betalen, tel uit je winst.

Gr
door Grunn1 - Aug 17, 2018 om 16:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Geen recht op toeslag. Je hebt vakantie dagen om betaald vrij te zijn en nu neem je minder dagen op die je op een ander moment weer kan opnemen. Toeslag zou je eventueel alleen krijgen op overuren na bijvoorbeeld savonds 7 uur en in het weekend (avond of weekend toeslag). Zelfs als je langer dan 8 uur op een dag gaat werken, bijvoorbeeld van 8 tot 6 inplaats van 8 tot 5 om wat af te maken krijg je geen toeslag over dat ene uur alleen een extra uur betaald of vrij op een ander moment.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2018 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ke
DOOR  KENJI09 17 AUG. 2018 OM 16:38
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Dat is geen antwoord op mijn vraag, we zijn hier voor hulp niet voor opmerkingen!
Ben al op reactie aan het wachten

Beetje vriendelijker kan wel.

En op welke reactie wacht u dan?

Boesta
door Boesta Aug 20, 2018 om 13:46
27 Antwoorden / Vragen

Dat "beetje vriendelijker kan wel"  geldt dus ook voor u. Uw reactie (uitroep) stroomt ook niet echt over van vriendelijkheid en is ook nog eens geheel niet ter zake doende!

Ge
door Genee - Aug 17, 2018 om 20:16
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan wel begrijpen dat u een toeslag verwacht had, uw man is immers gevraagd om te komen werken.
Wanneer werkgevers beginnen met ‘daar heeft u geen recht op’ , lijkt het of alles vanuit de werknemer moet komen.
Wilt u a.u.b. in uw vakantie komen werken, maar u heeft geen recht op toeslag.

Het zal wel volgens de cao zijn, maar toch..
Neem aan dat u wel ergens de cao in kunt zien.

Tr
door Trostomaat Aug 18, 2018 om 03:11
239 Antwoorden / Vragen

Als je in je vakantie komt werken, houdt de vakantie op om vakantie te zijn. Van in je vakantie werken is geen sprake.

Ge
door Genee Aug 18, 2018 om 07:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@trostomaat
U kunt er van maken wat u wilt, het is wel een verplichte vakantieperiode. TS heeft het over enkele uren.

marita5
door marita5 - Aug 17, 2018 om 20:45
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kenji09 ,

Misschien heeft u hier iets aan , klik op de rode regel .

https://actan.nl/nl/contact/blog/vakantiegeld-en-vakantiedagen-over-extra-gewerkte-uren/

Gr
door Grunn1 Aug 17, 2018 om 22:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@marita5, interessant om te lezen echter heeft het niks met ts te maken. Het zijn geen extra uren maar werken inplaats van vrij zijn. Ts nam 2 weken vakantie op en dat werd minder en dan blijven vakantie dagen gewoon staan om nog te worden opgenomen.

Tr
door Trostomaat Aug 18, 2018 om 03:13
239 Antwoorden / Vragen

@epcot, helemaal mee eens. Interessantie informatie via een goed werkende link, maar volledig off topic.

marita5
door marita5 Aug 18, 2018 om 07:09
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@epcot , bedankt voor de uitleg , @trostomaat ik heb altijd een goed werkende link , wat dit ermee te maken heeft is mij een raadsel ,dus OT,  zoals altijd een reactie maar zelf geen bijdrage leveren .

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 18, 2018 om 11:17
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@epcot levert wel een bijdrage met de melding dat de vraag van Ts niets van doen heeft met extra gewerkte uren (toch?)
Over eventueel extra gewerkte uren/dagen dient sprake te zijn van opbouw vakantiegeld of extra vrije tijd maar hier is geen sprake van extra omdat het recht op nog een week (vooralsnog) blijft bestaan.

Tr
door Trostomaat Aug 19, 2018 om 18:37
239 Antwoorden / Vragen

@maritas, ik probeerde gewoon de positieve punten in uw bijdrage te zien. Ik vond er twee. ;)

Ar
door AriEllis - Aug 18, 2018 om 01:28
57 Antwoorden / Vragen

-Welke toeslag had u verwacht?
-Waarom precies verwacht u dat hij voor die gewerkte uren een toeslag zal krijgen?
-Is er een CAO van toepassing? Zo ja: welke?
-Wat heeft de afspraak met twee weken nu en een week vakantie in oktober hiermee te maken?

Ben erg benieuwd want misschien kunnen we hier thuis ook met wat goede argumenten nog een paar euro's verdienen;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2018 om 11:13
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste: aan de opmerking van TIJGER1@ is niets verkeerdmaar in essentie kort en krachtig geheel juist. De werkgever handelt correct.

Uw echtgenoot heeft gewerkt binnen de normale werktijd zoals u aangeeft. Hij heeft twee weken in plaats van drie weken vakantie genoten en heeft dus nog recht op een week vakantie. Er is geen sprake van extra gewerkte uren.

Het enige wat hij zou kunnen doen is vrage om uitbetaling van die dagen waarbij ik u attendeer op het feit dat openstaande vakantiedagen mogelijk na zekere tijd vervallen (afhankelijk van arbeidsvoorwaardenregeling/CAO).

Boesta
door Boesta Aug 20, 2018 om 13:52
27 Antwoorden / Vragen

De reactie van Tijger1 is geheel niet ter zake doende.  Het is hoogstens een niet zo vriendelijk bewoorde aanbeveling. Maar het heeft niets met de vraag van de TS van doen!

@TS, u kunt het best even uw vraag  neerleggen bij het juridisch loket. Die hebben waarschijnlijk alle info die nodig is (o.a. of er een cao van toepassing is) paraat en kunnen u gratis een 1e advies geven.  https://www.juridischloket.nl

tijger1
door tijger1 Aug 20, 2018 om 15:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boesta

Wat zit u nou te raaskallen? De man heeft vakantie en komt in zijn vakantie een beetje werken. Hij jrijgt uiteraard in zijn vakantie al betaald en de tijd dat hij gewerkt heeft blijft staan om later op te nemen.

Niks toeslag, heeft niets met CAO van doen en JL overbodig. Hel simpel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 20, 2018 om 17:25
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@boesta, De reactie van tijger1@ is al gemeld wel degelijk adequaat zij het kort maar ook dat is dan adequaat.
Bij het juridischloket zal men mogelijk in iets meer bewoordingen zeker en vast hetzelfde zeggen.

wi
door wimien - Aug 20, 2018 om 14:59
3 Antwoorden / 0 Vragen

Er zou een toeslag gepast zijn geweest, als je overuren maakt en je neemt daar vrije uren voor moet en toch ook de toeslag wel gewoon betalen.
Je helpt een werkgeer uit de nood door in je vrije uren op verzoek te komen werken en dan nog laat men je zakken.
Fijne baas zou ik zeggen.
Maar zoals eerder opgemerkt, lid worden van een vakbond is nodig voor iedereen.
Dan houden werkgevers zich wel aan regels.

ak
door akreulen@hotmail.com - Aug 20, 2018 om 15:46
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb eerst nog een vraag; krijgen alle medewerkers een toeslag als er in de zomermaanden gewerkt wordt? Als een toeslag gebruikelijk is dan hoort uw man deze natuurlijk ook te ontvangen.
Is dt niet het geval, dan is het een gegeven, als er niets extra's bedongen is, toen uw man werd gevraagd te komen werken dat voor het gebruikelijke tarief zou zijn.
Kijkt u vooral zijn cao er nog even op na. Zoveel cao's hebben andere afspraken bij invallen, extra werken of terug komen van vakantie.
Succes.

vu2615
door vu2615 - Aug 20, 2018 om 21:05
81 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Kenji09,

Over wat voor toeslagen heb je het? Als je toeslagen bedoeld voor overwerk, dan krijgt hij deze niet omdat er geen overwerk verricht is. (week 32 voor enkele uren), er van uitgaande dat de gewerkte uren binnen de normale kantooruren vielen (reactie administratie). Hij kan dus de gewerkte uren wel gecompenseerd krijgen, maar geen toeslag. Dat hij vrijwillig aan het werk is gegaan is geen reden voor een toeslag. Comes with the job zeggen we dan. Het zou de werkgever misschien sieren om een vrijwillige beloning te geven, maar dat is een ander verhaal.

ha
door harrybre - Aug 21, 2018 om 17:18
240 Antwoorden / Vragen

U heeft toch die ene verplichte week kunnen ruilen voor een week in oktober ?
Wees blij met zo'n baas.