de
door dennis089 Oct 9, 2014 om 20:03
Geldzaken & recht

Toeslagen Belastingdienst

Beste heer/ mevrouw,

De toeslagen van de belastingdienst. U kent ze allemaal wel. Het 'leuker' kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Mijn stelling luidt;
De belastingdienst werkt burgers moedwillig de schuld in. (lees: betalingsregelingen)

Ik baseer deze uitspraak op het feit dat de belastingdienst maar al te graag met toeslagen strooit. Huurtoeslag, Zorgtoeslag en vele anderen toeslagen. Technologisch gezien zouden toeslagen gekoppeld kunnen worden aan bijvoorbeeld loonbelasting. Of men krijgt bijvoorbeeld over het afgelopen jaar toeslag uitgekeerd. De burgers zouden krijgen daar waar ze recht op hebben.

De werkwijze is echter anders;
Men krijgt een toeslag uitgekeerd en deze loopt ongetoetst voor 'langere periode door'. Vaak enkele jaren zodat er persoonlijke veranderingen kunnen optreden als loonsverhoging, ander werk, gehuwd of gescheiden. De belastingdienst zet mannetjes op al deze verscheidene toeslagen om ze door te pluizen op onvolkomenheden. Het doel is burgers treffen die geen recht (meer) hebben op de door hun aangevraagde toeslag. Dit kan soms al door enkele tientallen euro’s loonsverhoging spelen.

Vervolgens krijgt de burger die een toeslag heeft lopen waarbij er een verandering heeft opgetreden een brief thuisgestuurd. De mededeling luidt dan een flinke geldsom die van enkele honderden tot enkele duizenden euro's kan oplopen.

De belastingdienst is erop uit zoveel mogelijk 'slachtoffers' te maken die vervolgens middels een betalingsregeling schikken. Veruit de meeste mensen die enige vorm van toeslag ontvangen zijn namelijk onvermogend.

De betalingsregeling levert per geval 4,4procent rente op.

Dit beleid van de belastingdienst (overheid) is onsmakelijk en onwenselijk. De burger dient beschermd te worden voor onnodige schulden. Echter de werkwijze veroorzaakt het tegenovergestelde. In persoonlijke kringen heb ik van veel verschillende mensen vernomen dat ze hiermee in aanraking zijn gekomen, doch alle met verschillende sociale achtergronden.

Een groot percentage van de bevolking lijdt door de handelswijze van de Belastingdienst financiële schade en dat dient aan de kaak gesteld te worden.

4281 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2014 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb zelden grotere onzin gelezen.

De eerste keer vraagt men ZELF een toeslag aan. Men krijgt ern toeslag omdat men het in dat jaar nodig heeft. Juist veel mensen kunnen dat niet voorschieten en tot een paar maanden ná het jaar wachten om die toeslag te ontvangen.

Als men zorgt dat die schatting een beetje zorgvuldig gebeurt en dan het inkomen nog wat verhoogd om safe te zitten, hoeft men niets terug te betalen.

Afgezien daarvan kan men voor bijvoorbeeld zorgtoeslag nog bijna € 80.000 hebben boven het vrijgestelde vermogen, voordat men daarvoor niet meer in aanmerking komt.

Als er een wijziging is in de financiële snituatie van ern persoon, kan hij dat met een pasr muisklikken doorgeven en wordt het bedrag aangepast,

De belastingdienst zet helemaal geen "mannetjes" neer om een en ander uit te pluizen. Aangiften worden gewoon gecontroleerd en een definitieve beschikking wordt opgelegd.

Dus helemaal niet "onsmakelijk" of erop uit zijn zoveel mogelijk "slachtoffers" te maken.

Dat heel veel mensen te beroerd zijn om hun papieren te controleren en/of wijzigingen door te geven maakt dat de problemen die zij ondervinden door het teveel ontvangen voorschotbedrag, hun eigen schuld.

Afgezien hiervan, vind ik dat alle toeslagen moeten worden afgeschaft. Onzinnig rondpompen van geld. Maakr dat zullen uw persoonlijke kringen wel niet willen.

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2014 om 22:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft dat telkens, tijger1. Maar als men zelf een toeslag aanvraagt (ook als de belasting alles weet van het inkomen van dat jaar) U schrijft telkenmale: geef het hoger op....dan....komt het in orde. Waarom komt het (bij mij dan) nooit in orde. Ik volg al jaren uw tips op: met nada succes. Moet telkens honderden euro's terugbetalen. En dan ook nog eens met de wetenschap dat ik bij de Belastingdienst zelf ieder jaar alles door hen laat invullen, tot op de penny nauwkeurig. Zou u graag wel eens naast mij hebben zitten om het visueel uit te leggen. En al hoort het volgens @edrick3 alweer bij discussies thuis, ik beantwoord toch maar hier, discussies kan ik ook nooit vinden. ?

gompy2
door gompy2 - Oct 9, 2014 om 22:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 okt 2014, 20:19]
Afgezien hiervan, vind ik dat alle toeslagen moeten worden afgeschaft. Onzinnig rondpompen van geld. Klopt, maar het is een kwestie oorzaak en gevolg geworden.Hoe zou jij het willen doorbreken dan?

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2014 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Laat Edrick maar kletsen.

Het is echt heel simpel. Ik zal het u proberen uit te leggen. Stel u hebt in 2010 voor het eerst zorgtoeslag asngrvraagd , met zeg een inkomen van € 20.000. Dan krijgt u een voorschotbeschikking aan de hand van dat bedrag. Het doet er totaal niet toe wat uw inkomen bijvoorbeeld in het jaar ervoor geweest is en ook kijkt de belastingdienst niet wat uw inkomen in dat lopende jaar is. Eind 2010 verstrekt de belastingdienst AUTOMATISCH een nieuwe voorlopige beschikking zorgtoeslag 2011. Het inkomen hebben ZIJ een beetje opgehoogd ivm inflatie en zo, dus zeg € 20.200.

In de loop van 2011 krijgt u de definitieve beschikking zorgtoeslag 2010 aan de hand van uw gegevens van de asngifte inkomstenbelasting 2010. Als nu dat inkomen stel € 21.000 is, moet u toeslag terugbetalen. Maar de belastingdienst past niet uit ZICHZELF de voorlopige beschikking 2011 aan.

En dat blijft zo doorgasn en doorgaan tot UZELF wat doet. En wel het inkomen aanpassen naar in ieder geval een beetje hoger dan het jasr ervoor. Als u dan in een jasr niet toevallig grote aftrekposten hebt gehad, kan het nooit zijn dat u terug moet betalen.

Als u uw aangifte inkomstenbelasting laat invullen door de belastingdienst, (gaat u bij de duivel te biecht? ;-), vullen zij alleen uw aangifte in, maar zij passen niet uw toetsingsinkomen aan. En zo blijft u in die vicieuze cirkel.

Ik verzorg voor mijn omgeving de nodige asngiften inkomstenbelasting. Helaas geeft het programma van de belastingdienst niet aan op hoeveel toeslag men eventueel recht heeft. En ook niet wat de te verwachten toeslag is voor het jasr daarop. Dat kan ik wel uitrekenen, maar daar heb ik geen zin in.

Daarom koop ik ook altijd het programma van Elsevier en maak ik ze twee keer. Als de uitkomst bij beide hetzelfde is, op hooguit € 1,00 verschil, weet ik dat ik geen fouten hebt gemaakt, maar dat programma geeft ook aan wat men aan toeslagen moet ontvangen, en ook de verwachte toeslag, bij ongewijzigde omstandigheden in het nieuwe jasr.

Mochten dus de lopende toeslagen te veel afwijken van die uitkomsten, dan geef ik meteen een wijziging door via de site toeslagen.

Op op uw probleem terug te komen. Als u dus dit jaar over verleden jasr toeslag hebt terug moeten betalen, is het verstandig uw aanslagbiljet erbij te nemen, in te loggen op de site toeslagen, uw vastgestelde inkomen van verleden jasr te verhogen met zeg € 500, en dat gewijzigde inkomen door te geven via die site. Dan hoeft u in ieder geval niet na te betalen en krijgt u wellicht, dat gaat automatisch, nog een beetje nabetaald.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2014 om 23:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy

Vlaktaks.

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2014 om 23:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, als u het zo noemt: ik ga bij de duivel te biecht. Kan mijn accountant niet meer betalen plus, dat ik sinds ik hem kwijt ben minder taks kwijt ben. Maar nogmaals, ik snap er geen bal van. Als ik dus volgend jaar bij de aangifte naar de hulp van de Belastingdienst ga en vraag om zaken hoger te claimen, kan ik dan eindelijk een eerlijke zorgtoelage ontvangen? Ik hoef niet meer dan ik krijg, vraag er ook niet om, komt wel maandelijks op de rekening en vervolgens stellenze : teveel betaald. Ik blijf er geen barst van snappen, maar goed, dat is inmiddels bij mij wel bekend. Ook al geven ze niks: ook prima. Maar ook dat accepteren ze net. Heb ik al gevraagd,/geschreven. Ik geef liever iets uit wat ik heb dan terugbetalen waar ik dan niet op reken. Hoe moeilijk kan zoiets dan zijn?

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2014 om 23:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat toch altijd maar een geklaag over toeslagen die je helemaal voor niks krijgt.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2014 om 00:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Als ik dus volgend jaar bij de aangifte naar de hulp van de Belastingdienst ga en vraag om zaken hoger te claimen.......

Zo werkt het niet.

Een simpele methode voor 2015:

In januari/februari 2015 krijg je de jaaropgaven binnen.

SVB/AOW: 12.000,- (uit de duim)
Pensioen van A: 5.000,-
Pensioen van B: 3.000,-

Totale bruto-inkomsten = 20.000,- euro.

Op www.toeslagen.nl vul je dat bedrag z.s.m. na ontvangst van alle jaaropgaven in als jaarinkomen. Na een week of 6 is deze wijziging dan verwerkt door de Belastingdienst.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 10, 2014 om 00:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het ligt helemaal aan de aanvrager, zo gauw u inkomen veranderd is het een kleine moeite om informatie bij de belastingdienst op te vragen of dit werkelijk juist is geeft u dan u gegevens dan hoort u van zelf wat er moet gebeuren.
Ik neem een voorbeeld aan mijn eigen ervaring. Toen mijn vrouw was overleden heb ik dus alles na gevraagd en kwam toen tot de zelfde mening dat ik geen recht meer had op huurtoeslag. Heb toen de bedragen die ik ontving op een spaarrekening gezet en het jaar daar toen bleek dat ik er geen recht op had kon ik het in ene terug betalen.. En dat kwam dus niet onverwacht.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2014 om 00:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Tenormin, u kunt hier inloggen en reacties plastsen, dan kunt u dat ook op de site van www.toeslagen.nl.

Dus kijk in uw papieren naar de definitieve aanslag inkomstenbelasting 2013, neem uw beschikking zorgtoeslag 2014 erbij. Log in op de site van toeslagen, dan ziet u met welk inkomen voor 2014 rekening wordt gehouden.

Is dat inkomen van 2014 lager dan 2013, verhoog het dan naar het inkomen van 2013 plus € 500.

En als half december as. de voorlopige beschikking 2015 komt, controleer daar dan ook het inkomen van op de site, zodat u weet of dat asngepast is nasr het hogere bedrag, want het is wel kort dag voor 2015. Is het niet aangepast? Alsnog doen.

jo
door joentje1978 - Oct 11, 2014 om 03:33
367 Antwoorden / 6 Vragen

Als mijn schoonvader eind januari een loonstrook krijgt van zijn AOW en pensioenfonds dan doe ik deze bedragen gewoon x12 maanden en tel ik daar 8% vakantiegeld bij op en dat vul ik in op www.toeslagen.nl.
Dan heb je een snelle schatting die aardig overeen zal komen met het bedrag wat er voor dat jaar op je jaaropgave zal staan.
Zal achteraf altijd wel iets door De Belastingdienst gecorrigeerd worden maar dat zijn dan geen grote bedragen meer.

Zoals hierboven beschreven kan je het bedrag ook iets ophogen, dan krijg je over het gehele jaar minder uitgekeerd en achteraf vaak iets terug.
Als je voor dat jaar een jaaropgave hebt ontvangen kan je het inkomen het beste op www.toeslagen.nl aanpassen en vind er met terugwerkende kracht een correctie plaats.

Bij mensen die grote bedragen terug moeten betalen hebben vaak grote veranderingen plaatsgevonden.
Of mensen gaan samenwonen, worden fiscaal partner van elkaar en passen dit niet aan.
Dan heb je in de nieuwe situatie vanwege het hogere gezamelijke inkomen (beide inkomens bij elkaar opgeteld) vaak recht op minder toeslag terwijl je een hogere toeslag blijft ontvangen aan de hand van de oude situatie.
Aan het eind van dat jaar (of veel later, soms zijn ze niet zo snel) constateert De Belastingdienst dat je fiscaal partners van elkaar bent geworden en het gezamelijke inkomen hoger is geweest en heb je dus teveel toeslag ontvangen welke je terug moet betalen.

Of er veranderd iets drastisch aan het inkomen.
Stel in 2013 werkt jij wel en je partner werkt niet, dan krijg je over het jaar een bepaalde toeslag uitgekeerd.
Voor 2014 maakt De Belastingdienst een schatting van het inkomen en neemt het inkomen van 2013 + zoveel procent er bovenop. (ze gaan er vanuit dat je elk jaar een loonsverhoging krijgt)
Dan gaat je partner per 1 Januari ineens 40 uur in de week werken waardoor je met het gezamelijke inkomen dichter bij de drempel wel/niet toeslag komt maar omdat je dit niet aanpast blijf je meer toeslag ontvangen aan de hand van de oude situatie (lagere gezamelijke inkomen).
Aan het eind van dat jaar constateert De Belastingdienst dat het gezamelijke inkomen veel hoger is geweest dan ingevuld stond en heb je dus teveel toeslag ontvangen welke je terug moet betalen.

Ook is het mij opgevallen dat zij in geval van een scheiding geen rekening houden met eventuele partneralimentatie, die moet dan van het inkomen afgetrokken worden.
Is ook iets wat je aan het begin van elk jaar zelf moet corrigeren.

En als er halverwege het jaar een huursverhoging plaatsvind wordt dan moet je dat ook zelf aanpassen want dan krijg je iets meer huurtoeslag.

Kortom, je moet gewoon af en toe controleren of de gegevens nog actueel zijn en deze aanpassen zo nodig.

bouke1966
door bouke1966 - Oct 11, 2014 om 08:34
157 Antwoorden / 3 Vragen

vreemde discussie, mensen vragen zelf toeslagen aan. mensen kunnen dus ook per jaar correcte gegevens aanleveren waardoor de toeslagen aangepast worden. als je dus niets aanvraag of je past je gegevens aan dan kom je dus niet in de problemen. verantwoordelijkheid van de aanvragers en niet de belastingdienst daar de schuld van geven

bouke1966
door bouke1966 - Oct 11, 2014 om 08:40
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 okt 2014, 20:19]Ik heb zelden grotere onzin gelezen.

De eerste keer vraagt men ZELF een toeslag aan. Men krijgt ern toeslag omdat men het in dat jaar nodig heeft. Juist veel mensen kunnen dat niet voorschieten en tot een paar maanden ná het jaar wachten om die toeslag te ontvangen.

Als men zorgt dat die schatting een beetje zorgvuldig gebeurt en dan het inkomen nog wat verhoogd om safe te zitten, hoeft men niets terug te betalen.

Afgezien daarvan kan men voor bijvoorbeeld zorgtoeslag nog bijna € 80.000 hebben boven het vrijgestelde vermogen, voordat men daarvoor niet meer in aanmerking komt.

Als er een wijziging is in de financiële snituatie van ern persoon, kan hij dat met een pasr muisklikken doorgeven en wordt het bedrag aangepast,

De belastingdienst zet helemaal geen "mannetjes" neer om een en ander uit te pluizen. Aangiften worden gewoon gecontroleerd en een definitieve beschikking wordt opgelegd.

Dus helemaal niet "onsmakelijk" of erop uit zijn zoveel mogelijk "slachtoffers" te maken.

Dat heel veel mensen te beroerd zijn om hun papieren te controleren en/of wijzigingen door te geven maakt dat de problemen die zij ondervinden door het teveel ontvangen voorschotbedrag, hun eigen schuld.

Afgezien hiervan, vind ik dat alle toeslagen moeten worden afgeschaft. Onzinnig rondpompen van geld. Maakr dat zullen uw persoonlijke kringen wel niet willen.

Helemaal mee eens..... misschien zou het zelfs een idee zijn om een basis inkomen in te voeren. zoals laatst in VPRO documantaire

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2014 om 08:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bouke1966

Als je niet aanvraagt, kom je, zeker met de belastingdienst, niet in de problemen. Maar als je er wel recht op hebt natuurlijk wel in je eigen portemonnee, want de toeslagen worden niet uit zichzelf verstrekt,

jo
door joentje1978 - Oct 11, 2014 om 12:07
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ze zouden de toeslagen gewoon aan een aangifte inkomstenbelasting moeten hangen en achteraf de toeslag uit moeten betalen.
Dan hebben ze altijd het juiste inkomen en hoeft er achteraf niets meer gecorrigeerd te worden.

Alleen hadden ze dat dan wel van begin af aan moeten doen.
Als je dat nu zou doorvoeren dan komen vele mensen elke maand geld tekort want ze zijn afhankelijk van de toeslagen.

Alleen moet iedereen dan een aangifte inkomstenbelasting in gaan vullen wat voor De Belastingdienst ook weer een hoop extra werk is en ze kunnen het nu al amper aan.
En al dat extra werk kost bovendien ook meer geld en mensen laten vaak geld liggen in het voordeel van De Belastingdienst (andersom vaak niet) en dat is dan ook over.

Zie eigenlijk niet in waarom dit allemaal niet geautomatiseerd kan.
Als De Belastingdienst toch alle gegevens binnenkrijgt (zie vooringevulde aangifte) dan kunnen ze dat ook in een computerprogramma importeren en laten verwerken.

Hoeft niemand meer aangifte te doen en kan het grootste deel van de ambtenaren eruit.
Maar dat doen ze niet want de ambtenaren houden zichzelf wel in stand.

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2014 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat moeten we met al die werkelozen erbij?

En weet u wel wat u zegt? De zorgtoeslag is per persoom ruim € 70 per maand,maar als je bijstand hebt voor een alleenstaande en een huur van meer dan € 600 per maand kan je op de toeslag echt geen jaar wachten.