Jo
door Joever Oct 25, 2017 om 09:53
Geldzaken & recht

Toeslagpartners ja of nee?

Geachte forumgebruikers,

Mijn vriendin en ik wonen nu ongeveer 5 jaar samen i.c.m. een samenlevingscontract. Volgens het hulpmiddel van de belastingdienst zijn wij zodoende fiscaal partner en toeslagpartner. Naar mijn weten is het ene en delen van vermogen en schuld en het andere het krijgen van 1 gezamenlijk zorgtoeslag.

Wij zijn nu in blijde verwachting van een kleine welke rond februari ter wereld zal komen. Aangezien dit al langer op onze agenda stond en het makkelijker wordt met de geboorte van de kleine, willen wij een geregistreerd partnerschap aangaan. Als schrik hebben wij echter van iemand te horen gekregen dat zij en haar man een flinke rekening hebben gekregen aangezien ze rond het einde van het jaar het gereg. partnerschap aangegaan zijn en daardoor een flink bedrag van de zorgtoeslag mochten gaan terug betalen.

Dit heeft ons aan het denken gezet en zodoende zijn ben ik mij gaan verdiepen en het hele zorgtoeslag verhaal. Met de informatie op de website van de belastingdienst kom ik echter tot een vreemde conclusie. Onze situatie zou niet moeten kunnen. Ik zal even toelichting geven.
- Volgens het hulpmiddel op de website van de BD zijn wij toeslagpartner aangezien wij samen een huis hebben gekocht en een samenlevingscontract hebben.
- Volgens de website van de BD ben je geen toeslagpartner als je beide apart zorgtoeslag krijgt.
Wij krijgen allebei apart zorgtoeslag.......

Zodoende weten wij nu niet of wij wel of niet toeslagpartner zijn aangezien wij volgens de ene regel het wel zijn en volgens een andere regel niet.
Wij zijn bij het kopen van het huis en het aangaan van het samenlevingscontract nooit geïnformeerd door de BD of de notaris of wie dan ook of er wat aangepast moet worden ja of nee. Wij hebben ieder jaar netjes onze aangifte gedaan waarin het duidelijk is dat wij in ieder geval fiscaalpartner zijn. Zelf ben ik bang dat er wat fout is gegaan (bij de belastingdienst, bij de post o.i.d.) waardoor wij in deze situatie terrecht zijn gekomen. Ook ben ik bang dat als ik ga informeren bij de BD zelf, of als wij het geregistreerd partnerschap aangaan, ik slapende honden wakker ga maken waardoor wij een rekening voor het hele jaar, of misschien wel de afgelopen 5 jaar gaan krijgen.

Ik hoop dat iemand ons hier meer duidelijkheid over kan geven aangezien wij ten einde raad zijn.

Bij voorbaat dank voor degene die ons wilt helpen.

6828 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2017 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Volgens de website van de BD ben je geen toeslagpartner als je beide enz.....”

Dat is onzin. U keert de zaak om. U bent gewoon toeslagpartner. Al door het samenlevingscontract en ook doordat u samen een huis hebt gekocht en daar ook samen woont.

Ik zou niet weten waarom de BD of de notaris u daarop zou moeten wijzen. Ook de post heeft daar niets mee van doen.

Of u nu ja dan nee een geregistreerd partnerschap aangaat, doet niet ter zake. U bent en blijft fiscaal partner en toeslagpartner.

Het hangt van de hoogte van beider inkomen over die jaren af,  hoeveel u zult moeten terugbetalen. En ook van wanneer u dat samenlevingscontract of dat huis hebt.

U kunt een en ander berekenen op de toeslagen site bij proefberekening maken.

Hoe langer u wacht met het in orde maken, hoe meer u eventueel terug moet betalen.

Jo
door Joever - Oct 25, 2017 om 10:23
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd gelezen. Echter snap ik uw opmerking niet dat "ik zaken om aan het keren ben". Op de website van de BD staat namelijk:

==================================================================================================================================
U krijgt de toeslagen samen

Hebt u een toeslagpartner? U krijgt de toeslagen dan samen. Het inkomen van uw toeslagpartner telt mee bij de berekening van uw toeslag. Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee.
==================================================================================================================================
Ik lees dat als één toeslag aangezien het samen is.

En waarom zou de belastingdienst er ons niet op zou moeten wijzen? Als er belastingtechnisch iets veranderd, samenwonen, trouwen etc is het toch logisch dat de instantie die erover gaat u inlocht over de gang van zaken? Ik lees in andere posts omtrent de zorgtoeslag dat mensen namelijk een brief krijgen van de BD als wel of geen recht meer hebben op zorgtoeslag of dat er wat wijzigd in het wel of niet zijn van toeslagpartners.

Excuses als ik uw ogen iets doms vraag maar ik snap de vijandigheid (Onzin, U keert zaken om etc) in uw reactie even niet. Ik stel gewoon een serieuze vraag aangezien ik hetzelf niet weet.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2017 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet waar u “vijandigheid” leest in mijn reactie, want de zin die u aanhaalt, staat echt niet zo bij de BD.

In uw reactie haalt u de zin aan: “hebt u een toeslagpartner? U krijgt de toeslag dan samen”.

U trekt daaruit de “verkeerde” conclusie dat als je het niet samen krijgt, je DAARDOOR geen toeslagpartners zou zijn. En dat is dus onzin. Als iets NIET WIT is, is het daardoor nog GEEN ZWART.

Het komt natuurlijk vaak voor dat mensen allebei een toeslag hebben en dan samen gaan wonen en zij dienen dan ZELF deze wijziging via mijn toeslagen door te geven, als dat samenwonen effect heeft op die toeslagen.

Het simpele samenwonen op zich maakt niet dat men toeslagparter wordt. Daar is dus meer voor nodig. Als daar zijn in uw situatie hetsamenlevingscontract of de aankoop van een woning. De belastingdienst heeft geen weet van uw samenlevingscontract.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2017 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de site Toeslagen staat een kopje met Wijzigingen doorgeven Gezin en huishouden en daar had u dus beiden die wijzigingen moeten doorgeven.

Jo
door Joever - Oct 25, 2017 om 11:22
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u reactie met toelichting.

Wellicht dat het niet vijandig bedoeld was, zo kwam het echter bij mij over. Wellicht dat ik in mijn geval eerder de woorden, "dit klopt niet" gebruikt had ipv "onzin", maar goed, ieder het zijne. Het is uiteindelijk de toon die de muziek maakt en die toon is nu eenmaal lastig te horen via geschreven berichten.

Ik snap nu wat u bedoeld met "u keert het om". Ik trek inderdaad, na het lezen van uw toelichting, een verkeerde conclusie. Ik ga in ieder geval de door u aangegeven proefberekening invoeren om te kijken wat de uiteindelijk terugbetaling wordt van dit jaar na het aangaan van een geregisteerd partnerschap.

W.b.t. het wel of niet zijn van toeslagpartner had ikzelf begrepen dat als je een huis koopt, je dan ook automatisch toeslagpartner bent vanwege het volgende wat vermeld staat op de site van de BD

=========================================================================================================================================
U bent elkaars toeslagpartner vanaf het moment dat u trouwt of geregistreerde partner bent. Of vanaf het moment dat u om een andere reden toeslagpartner wordt. Bijvoorbeeld als u een samenlevingscontract tekent of samen een huis koopt.
=========================================================================================================================================
Wellicht trek ik hier ook verkeerde conclusies uit, echter lees ik dat je toeslagpartner bent als je:
- trouwt
- geregistreerd partnerschap
- andere reden zoals: samenlevingscontract
- een huis koopt

Het woord "OF" laat mij de conclusie trekken dat je alleen met het kopen van een huis ook een toeslagpartner bent (zonder het samenlevingscontract). Maak ik hier een interpretatie fout? Vandaar ook mijn opmerking dat ik het vreemd vond dat wij geen bericht kregen van de BD aangezien ze zullen weten dat wij samen een huis hebebn gekocht.

Mochten wij dan een wijziging (samenlevingscontract van 5 jaar terug) invoeren, mag ik dan aannemen dat de BD ons met terugwerkende kracht van de afgelopen 5 jaar de teveel ontvangen zorgtoeslag terug gaat vorderen?

aurora1
door aurora1 Oct 25, 2017 om 12:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft veel praatjes tegen en commentaar op iemand die u precies vertelt te hoe het zit en het uitlegt.
Ga anders naar een officiële deskundige en betaal er dan voor.

Jo
door Joever - Oct 25, 2017 om 11:26
7 Antwoorden / 1 Vragen

En als je bij de belastingaangifte aangeeft dat je fiscaal partner bent, bent je dan volgende de BD dan ook gelijk toeslagpartner? Of staat dat los van elkaar?

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2017 om 11:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u fiscaal partner bent van elkaar, bent u automatisch toeslagpartner.

De regels voor toeslagpartner zijn de afgelopen jaren ook nog een beetje gewijzigd.

Hier kunt u voor elk jaar toetsen of u toeslagpartner was/bent, maar mijns inziens bent u dat al sinds het samenlevingscontract.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/toeslagen/wie_is_mijn_toeslagpartner

Hoewel de belastingdienst dus geen weet heeft van uw samenlevingscontract, zou ik u niet durven adviseren dat geheim te houden.

En als u dus al vijf jaar toeslagpartner bent, wordt er iver vijf jaar teruggevorderd.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2017 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar wordt ons samenlevingscontract bewaard?

Er is geen centraal register voor samenlevingscontracten. De notariële akte blijft altijd in de kluis van de notaris; anderen kunnen uw afspraken niet inzien.

U en uw partner ontvangen ieder een eigen kopie. Als u die kwijtraakt, dan kunt u bij uw notaris een nieuwe opvragen. Dit kan geld kosten.

<<Terug naar de vragenlijst over de samenlevingsovereenkomst.

Bron: Notaris.nl

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2017 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Jo
door Joever - Oct 25, 2017 om 13:22
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties @tijger1 en de link @jantje7.

Dan ben ik bang dat wij de spreekwoordenlijke "klos" zijn. Wij hebben nooit een wijziging doorgegeven aangezien wij hier ook niet van op de hoogte waren dat dit in uberhaupt moest. Wij zijn technisch gezien dan ingebreken gebleven maar ik vraag mij dan ook af hoe iemand dit had kunnen weten tenzij hij/zij daar toevallig door een bekende op geattendeerd wordt. Tot een paar dagen terug had ik namelijk nog nooit van het begrip 'toeslagpartner' gehoord. Beetje vreemd dat ondanks wij al 5 jaar fiscaal partner zijn (zoals ook aangegeven in de aangiftes), de BD nog nooit aan de bel heeft getrokken dat wij een wijziging moeten doorgeven.

Ik ga de belastingdienst informeren en dan zie ik wel waar het schip strandt.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

PvBaak48
door PvBaak48 - Oct 25, 2017 om 13:25
65 Antwoorden / 1 Vragen

Als je appart toeslag krijgt heb je het ook appart aangevraagd en dus niet helemaal de waarheid verteld over samenwonen.
Na een jaar samenwonen ben je al fiscaal partner en dien je in de aanvraag dit ook op te geven en dat is waarschijnlijk niet gebeurd waardoor u nu met een groot probleem zit want u zult terug  moeten betalen.
Vul de gegevens nogmaals in op de site van de belastingdienst/zorgtoeslag en dan weet je meer

tijger1
door tijger1 Oct 25, 2017 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je bent niet na een jaar samenwonen automatisch toeslagpartner.

PvBaak48
door PvBaak48 Oct 30, 2017 om 13:21
65 Antwoorden / 1 Vragen

Samen wonen , dus ook ouders met werkende kinderen , wordt bij de belasting het inkomen samen gevoegd en adhv toeslag berekend.

Jo
door Joever - Oct 25, 2017 om 13:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

@Paul van Baak

Ik snap uw reactie even niet. Ik krijg al (en mijn vriendin op haar beurt ook) zorgtoeslag voordat ik ben gaan samenwonen. Toen wij gingen samenwonen wisten wij beiden niet dat wij een wijziging moesten doorgeven. Ik snap dan niet hoe ik "niet helemaal de waarheid heb kunnen vertellen" als ik in eerste instantie niet op de hoogte ben dat ik uberhaupt een wijziging moet doorgeven.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2017 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is inderdaad wonderlijk dat de belastingdienst (nog) niet achter deze fout is gekomen.

U schrijft dat u met de aangiften inkomstenbelasting aangegeven hebt dat u fiscaal partner bent, maar de vraag is natuurlijk ook of u iets samen had in die aangiften, dus medische kosten of vermogen, waaruit dat blijkt.

U vraagt zich af hoe u dat had kunnen weten. Nou dat is simpel. U hebt een keer zorgtoeslag aangevraagd, dus u bent op die site geweest en daar staat heel eenvoudig vermeld wat en wanneer u wat moet doorgeven.

Jo
door Joever - Oct 25, 2017 om 13:45
7 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Het vermogen is ons huis wat op beide onze naam staat. Dat mag dan duidelijk zijn voor de BD dan wij fiscaal partner zijn.

En ik heb mijn zorgtoeslag ergens in 2006 aangevraagd. 6-7 Jaar later weet ik echt niet meer wat ik toen in een aanvraag gelezen heb. Er zullen weinig mensen zijn die dit dan nog weten. Dit vind ik iets te makkelijk eerlijk gezegd. De BD moet notabene ieder jaar een reclamecampagne voeren om mensen erop te attenderen dat ze de belastingaangifte moeten doen.

tijger1
door tijger1 Oct 25, 2017 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Huis is geen vermogen voor de belastingdienst. Hebt u de rente bij één persoon afgetrokken? Hoelang hebt u dat huis al?

Blijkbaar na 2006 nooit een andere grote wijziging gehad?

Persoonlijk vind ik het “te makkelijk” om zaken op andermans bordje te schuiven. U verdient na 10 jaar nog hetzelfde?

tijger1
door tijger1 Oct 25, 2017 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastindienst houdt elk jaar een campagne om mensen er op te attenderen na te gaan of ze nog iets terugkrijgen na het doen van aangifte.

panter22
door panter22 Oct 25, 2017 om 17:51
6599 Antwoorden / Vragen

=

aurora1
door aurora1 Oct 25, 2017 om 19:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een smoesjes allemaal. U weet het toch ook als u iets kunt halen? Nu maar terugbetalen, gerechtigheid voor de (andere) belastingbetalers die uw toeslagen financieren. en dus "de klos waren." Wat ook een flutinstelling: "geen slapende honden wakker willen maken". En "ten einde raad"? Waarom? Is er iets ernstigs in de familie gebeurd,oi...d.? Beide de baan kwijt en het huis en staat u op straat? Anders dergelijke uitdrukkingen maar niet zomaar gebruiken.

panter22
door panter22 Oct 26, 2017 om 17:20
6599 Antwoorden / Vragen
panter22
door panter22 - Oct 25, 2017 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

Sta je wel bij gemeente ingeschreven op dit woonadres?
De belastingdienst gaat voor de toeslagen uit van de gegevens van de BRP.

Ik ga trouwen of word geregistreerd partner

Dit hoeft u niet aan ons door te geven. Uw huwelijk of uw geregistreerd partnerschap krijgen wij door van de gemeente.

Wat zijn de gevolgen voor mijn toeslagen?

Was u nog geen toeslagpartners? Dan wordt u dat nu. U ontvangt die toeslagen voortaan samen. Krijgt u allebei dezelfde toeslagen? Dan zetten wij deze bij 1 van u stop.

Wij gaan uw toeslagen opnieuw berekenen. U kunt de wijziging zien in Mijn toeslagen. U krijgt hierover ook bericht in de Berichtenbox van MijnOverheid.

mo
door mof - Oct 27, 2017 om 15:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vervelend, maar ik adviseer u toch zo snel mogelijk contact met de belastingdienst op te nemen. Als u moet terugbetalen kunt u dat het beste zo snel mogelijk doen. Als ze er zelf acther komen krijgt  u misschien nog een boete ook! En het bedrag neemt alleen maar toe. Nu kunt u altijd zeggen dat het een vergissing was, onduiidelijkheden etc. Omdat u er zelf mee komt staat u altijd sterker als het om betalingsregelingen gaat.
Op het moment dat u denkt dat er iets niet goed is en niet aan de bel trekt kunt u beschuldigd worden van belastingfraude/toeslagfraude, dat zou in het ergste geval een strafblad kunnen opleveren.