R.
door R.S Oct 28, 2021 om 13:23
Geldzaken & recht

Tot kwart over zes op school. Mag dat eigenlijk wel?

Op het SvPO Utrecht zittten gymnasiasten die in de vierde klas zitten om vrijdag tot kwart over zes op school. Is dit eigenlijk wel legaal? In het rooster staat dat ze van 8:50 tot 18:15 op school moeten zitten op een normale vrijdag. Dit is het officiele rooster en ze worden afwezig gemeld als ze om 17:00 weg gaan. Één van de leerlingen is hierdoor pas om 19:45 thuis (Door de reistijd). Is dit hele gebeuren wel legaal?

4936 8 Rapporteer

panter22
door panter22 - Oct 28, 2021 om 13:46
6599 Antwoorden / Vragen

Lees de info van het ministerie
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/overzicht-aantal-uren-onderwijstijd
Moeten de leerlingen nog lesuren inhalen door achterstand vanwege de corona?
Het zijn jongeren, die langere lestijd een keer per week zal toch geen probleem zijn.
En een reistijd van 1,5 uur is normaal te noemen als je werkt. Dus waarom na schooltijd niet.

R.
door R.S Oct 28, 2021 om 16:23
Antwoorden / 1 Vragen

De leerlingen moeten geen lesuren inhalen door een achterstand vanwege corona.

lo
door lovewinnie - Oct 28, 2021 om 13:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou dat niet mogen?  Bij dochter ( vwo) hebben ze 9 lesuren. Les Uur duurt 50 min bij hun . Gevolg laatste uur 16.50 . Heb je 8 lesuren van 60 min ( zijn ok genoeg scholen) kom je uit op 17.00.
echter met 9 lesuren van 60 min kom je uit op 18.00. er zijn scholen die hebben onderbouw 8x 60. , Bovenbouw 9 X 60. Dat is iets wat per school verschillend is. Wellicht met extra pauze 18.15. uiteraard verplichte uren. Reistijd heeft daar niks mee te maken. Dat is de keuze je de leerling / ouder heeft gemaakt. Ze proberen vaak dagen kort te maken maar dat is niet altijd haalbaar . Vaak kun je deze info vinden op hun website of school info boekje .

R.
door R.S Nov 2, 2021 om 10:55
Antwoorden / 1 Vragen

Ok boomer

ro
door ronny530 - Oct 28, 2021 om 17:15
2776 Antwoorden / 41 Vragen

Over de school is wel wat in de media verschenen maar dat is meer van bestuurlijke aard. Ik lees ook dat het meeste huiswerk op school wordt gedaan en wellicht is de vrijdag er voor gekozen.

R.
door R.S Nov 2, 2021 om 10:56
Antwoorden / 1 Vragen

OK

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 28, 2021 om 18:53
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Wegens tekort aan bepaalde leraren geven sommige erg veel lessen.

Maar ook een tekort aan lokalen is mogelijk.

Je moet voor  volgende schooljaar en voor eind examen wel alle lesstof gehad hebben, en  soms is  het overmacht.

Ook de scholen willen niet dergelijke lange dagen maar soms moet je helaas wel.

Weet U hoe groot het leraren tekort is?

R.
door R.S Nov 4, 2021 om 18:16
Antwoorden / 1 Vragen

Het heeft niks te maken met het leraren tekort, er zijn voor ieder vak genoeg docenten en hierdoor is het ook mogelijk kleine klassen te hebben (er zijn klassen van 16 of minder leerlingen). Het gaat erom dat in het normale rooster er iedere week in staat dat er tot 17:45 les is en of dat wel mag.

rj
door rjw Nov 5, 2021 om 07:55
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Daaruit kan ik niet concluderen dat er voldoende leraren zijn. Ze kunnen dan wel kleine klassen hebben gemaakt maar als er dan toch nog lange dagen moeten worden gemaakt om alle lessen te kunnen geven dan hebben ze blijkbaar geen overvloed aan leraren. Als ze de klassen groter hadden gemaakt of meer docenten hadden dan kunnen ze roosters maken waarbij ze vroeger kunnen stoppen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 5, 2021 om 11:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn genoeg leraren OPGELEID....

Maar als ze elders gaan werken of ziek thuis zitten is er echt een probleem.

Verder mag in voortgezet  niet elke leraar zomaar elk vak geven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2021 om 10:31
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lezend: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3104712/svposchool-utrecht-onder-verscherpt-toezicht-onderwijsinspectie.html lijkt het mij dat de onderwijsinspectie hiervoor ook wel aandacht zal hebben en is het dus m.i dan ook een kwestie van het sttel van de vraag bij die instantie: https://www.onderwijsinspectie.nl/contact

mo
door mof - Nov 5, 2021 om 11:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Vrijdag is een normale werkdag. Ik zat vroeger ook op school van 08h15 tot 17h30, bijna net zo lang.

Coebel
door Coebel - Nov 5, 2021 om 11:44
52 Antwoorden / 1 Vragen

De school gaat uit om 18.15. Als je dan om 19.45 uur pas thuis bent is dat een keuze geweest  om specifiek naar deze school te gaan.
Dan neem je de consequenties voor lief. Wij gingen vroeger ook op zaterdag naar school, daar heb ik toen niemand over horen klagen.

ma
door marleenvanh - Nov 5, 2021 om 12:25
451 Antwoorden / 1 Vragen

SvPO - Kenmerken

Klassen omvatten gemiddeld niet meer dan 16 leerlingen en er zijn maximaal 80 leerlingen per leerjaar. In totaal omvat een school niet meer dan 400 leerlingen.

Er is een vierdaagse schoolweek. Er zijn geen tussenuren en er is nagenoeg geen lesuitval. Mocht een docent afwezig zijn, dan valt een andere docent in om begeleiding te verzorgen. Er zijn onderwijsblokken van 85 minuten, welke deels uit les en deels uit huiswerkbegeleiding bestaan. Per onderwijsblok wordt zodoende tijd vrijgemaakt voor huiswerk, zodat dit met een docent erbij wordt gemaakt. Jaarlijks kunnen leerlingen zes snipperdagen opnemen. Om de vier weken biedt de school een sportdag.

Het onderwijs is voor iedereen toegankelijk. De ouderbijdrage is 450 euro per schooljaar en wordt gebruikt om taal- en cultuurreizen te bekostigen. Daarnaast betalen ouders een eigen bijdrage van €20,- per dag per schoolreis.

De SvPO is eenvoudig georganiseerd. Per vestiging zijn er uitsluitend docenten, een conciërge en een schoolleider in dienst. De schoolleider vervult daarbij ook de taken van zorgcoördinator, anti-pest-coördinator en vertrouwenspersoon. Mentoren uit dezelfde jaarlaag vergaderen wekelijks en een aantal maal per jaar vindt er een schoolbrede vergadering plaats. De ICT is zelfgemaakt en er zijn geen ouderavonden, alleen mentorgesprekken.

SvPO is geen lid van de VO-raad.

Bovenstaande gelezen hebbende (behalve alle andere 'specialiteiten' (...)  4 i.p.v. 5 lesdagen per week!!) denk ik: Ja, wat wil je dan? Wanneer je hiervoor KIEST?! Je kunt je kind altijd naar gewoon onderwijs sturen wanneer het toch niet bevalt. Met andere woorden: Sommige mensen hebben ook altijd wat te zaniken en/of lezen zich van tevoren NIET goed in!