Em
door Emmap Oct 17, 2006 om 13:04
Geldzaken & recht

Trage leverancier dubbel glas

Enkele ruiten van ons dubbel glas zijn lek. In april '06 heeft de leverancier ernaar gekeken, hij zou vervangende ruiten bestellen en leveren en plaatsen (alles zit nog in de garantie). We hadden deze zomer na het vervangen van de ruiten onderhoud aan het buitenhoutwerk willen doen en buitenom schilderen maar daar is het nu te laat voor .... dus volgend jaar is er mogelijk meer / extra onderhoud nodig.... Zo ongeveer elke maand bel of mail ik wanneer het spul komt, maar het antwoord is dat hij het nog niet geleverd heeft gekregen van de fabriek - omdat hij maar zo'n klein bedrijfje is.

(1) Is dit aannemelijk? We wachten nu al ruim 5 maanden!

(2)Ook staan ziijn huis en winkelpand te koop - ik maak me zorgen is dat terecht (die zorgen bedoel ik)?

(3) Wat kan ik doen om hem die ruiten te laten leveren? Het moét via hem vanwege de garantie (denk ik).

Alvast dank aan allen die de moeite willen nemen te reageren!

422 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag emmap,

Je schrijft:

(1) Is dit aannemelijk? We wachten nu al ruim 5 maanden!

(2)Ook staan ziijn huis en winkelpand te koop - ik maak me zorgen is dat terecht (die zorgen bedoel ik)?

(3) Wat kan ik doen om hem die ruiten te laten leveren? Het moét via hem vanwege de garantie (denk ik).

Het is niet aannemelijk dat het 5 maanden moet duren. Normaal staat er hoogstens 6 weken voor en dat heeft niks te maken met een klein of groot bedrijf.

Het zou wel eens kunnen zijn dat hij zijn zaak van de hand wil doen en dat de lange wachttijd gericht is op het onder de garantieverplichtingen uitkomen. Je maakt je terecht zorgen, zou ik ook doen. Mogelijk wil hij zijn zaak verkopen zonder de lopende garantieverplichtingen over te dragen.

Ik zou persoonlijk langs gaan en hem er op wijzen dat hij jouw garantieclaim moet afwikkelen. Brengt dat niet het gewenste resultaat dan zou ik hem schriftelijk vorderen om deze zaak af te wikkelen. Geef hem daarvoor een redelijke periode (bijvoorbeeld drie weken) en vermeldt dat als hij de zaak niet afwikkelt voor (datum noemen) je een ander bedrijf opdracht geeft om op zijn kosten de ruiten te vervangen. Wel zit je dan waarschijnlijk vast aan een gerechtelijke procedure bij de kantonrechter (als het bedrag lager ligt dan 5000 euro), maar dat is nog altijd beter dan niks.

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op de reactie van read (en met de vraag wat die vindt van mijn suggestie) komt het mij voor, dat u zich inderdaad zorgen maakt en mogelijk het bedrijf alo is opgeheven of in betalingsproblemen zit.

Wat u zou kunnen doen is door een deskundige laten opnemen wat de schade is - de kosten van de totale vervanging - en die "claimen"in de te schrijven brief (advies read waar u naleving vordert) indien de naleving van vervanging onder de geldende garantievoorwaarden niet plaats vind. U hebt dan ook ëen stok achter de deur"om eventueel een incassobureau in te schakelen.

Het is overigens ook uitermate zinvol of de garantie die u noemt (ook) niet is genoemd door de leverancier/fabricant van uw dubbel glas. Ik sluit niet uit dat bij u nog fabrieksgarantie van toepassing is en dan kunt u sde leverancier/fabricant aanspreken. (benaderen)

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Emmap,

normaal ben ik daar niet echt een voorstander van, maar in uw geval zou ik toch eens contact opnemen met de fabrikant. Misschien hebben zij een oplossing voor uw probleem en vragen staat vrij...

Aan de binnenkant van die dubbele beglazing (dus op de zilverkleurige verbinding) staat vaak de fabrikant vermeld.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hoi Gerrit,

Gelijk gepost.....

ve
door verwijderd - Oct 23, 2006 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allen,

Hartelijk dank voor jullie reacties, daar kan ik wel wat mee! Als ik resultaat boek horen jullie het hier van mij.

Vr. groeten, Emma P.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2006 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

emmap@ graag gedaan en ben benieuwd naar resultaat.